Зылиха
Он тоғызыншы ғасырдың басында (1825 ж.) Петербургтің Сенат алаңында болған патшалық режімге қарсы алғашқы бас көтерудің қайғылы аяқталғаны тарихтан белгілі. Көтеріліс аяусыз басып-жаншылып, оны ұйымдастырушылар өлім жазасына кесілді, біраз адам итжеккенге айдалды. Бірақ, біздің бүгінгі айтпағымыз бұл ғана емес, жазаға кесілген күйеулерін ит өлген жерге іздеп барып, Сібірдің адам айтқысыз азабын бастан кешкен, айдаудың ауыртпалығын сүйгендерімен бірге бөліскен декабристердің ақсүйек әйелдерінің махаббатқа адалдығына, ерлікке бергісіз іс-әрекеттеріне әлем жұртшылығы күні бүгінге дейін тәнті екенін еске сала отырып, осындай бекзат қасиет қазақ қыздары мен әйелдерінің де бойларынан табылып жататынын жеткізу. Мәселен, қазақтың ұлы ақыны Мағжан Жұмабаевтың жары Зылиха Құрманбайқызы жазықсыздан-жазықсыз түрмеге қамалған күйеуінің жоқтаушысы, жанашыры бола білді, кейін әдеби мұрасының шырақшысына айналды.
Он тоғызыншы ғасырдың басында (1825 ж.) Петербургтің Сенат алаңында болған патшалық режімге қарсы алғашқы бас көтерудің қайғылы аяқталғаны тарихтан белгілі. Көтеріліс аяусыз басып-жаншылып, оны ұйымдастырушылар өлім жазасына кесілді, біраз адам итжеккенге айдалды. Бірақ, біздің бүгінгі айтпағымыз бұл ғана емес, жазаға кесілген күйеулерін ит өлген жерге іздеп барып, Сібірдің адам айтқысыз азабын бастан кешкен, айдаудың ауыртпалығын сүйгендерімен бірге бөліскен декабристердің ақсүйек әйелдерінің махаббатқа адалдығына, ерлікке бергісіз іс-әрекеттеріне әлем жұртшылығы күні бүгінге дейін тәнті екенін еске сала отырып, осындай бекзат қасиет қазақ қыздары мен әйелдерінің де бойларынан табылып жататынын жеткізу. Мәселен, қазақтың ұлы ақыны Мағжан Жұмабаевтың жары Зылиха Құрманбайқызы жазықсыздан-жазықсыз түрмеге қамалған күйеуінің жоқтаушысы, жанашыры бола білді, кейін әдеби мұрасының шырақшысына айналды.
Шынымды айтсам, Мағжанның жары туралы жеке мақала жазу ойымда жоқ еді, кезінде біраз материалдар жарияланды, мен де ретті жерінде еңбегін елеп, екшеп, назардан тыс қалдырған жоқпын, оқырманға ақын өміріндегі ол кісінің орны бөлек болғанын, араға жылдар салып асыл ұлымен қайта қауышқан халқының Зылиха Құрманбайқызына да қарыздар екенін жеткізуге тырысып бақтым. Дегенмен, ойлап отырсам, ол кісі жайлы әлі айтылмаған әңгіме көп екен. Соңғы кездері есімі де ауызға жиі алына бермейді. Ұмытылып бара жатқан сияқты ма, қалай? Ол ол ма, «өзі жоқтың көзі жоқ» дегендей, Зылиха шешейді қаралаушылар да әр жерден бой көрсетіп қалуда. Олармен айтысып-тартысқым жоқ. Бәріне уақыт өз төрелігін айта жатар.
Ол кісімен көзі тірісінде бірнеше рет кездесіп, сұхбат құрғанымыз бар. Өткен ғасырдың 80-жылдарының соңында, отызыншы жылдардағы қуғын-сүргіннің құрбаны болған қазақтың ақиық ақыны Мағжан Жұмабаев толық ақталып, есімі мен шығармалары халқына қайта оралды. Менің Солтүстік Қазақстан облыстық радиосының бас редакторы және Қазақ радиосының аймақтағы меншікті тілшісі қызметтерін қоса атқарып жүрген кезім. Бұдан бұрын да жазғанымдай, ұзақ жылдар бойы Ұлттық қауіпсіздік комитетінің мұрағатында шаң басып жатқан Мағжан Жұмабаевтың үстінен қозғалған қылмыстық іспен танысуға жол ашылып, ол сол кезде Ұлттық қауіпсіздік комитетінің Солтүстік Қазақстан облыстық басқармасы бастығының орынбасары болып істеген руханият жанашыры Едіге Қайырбековтің көмегінің арқасында жұрттан бұрын менің қолыма тиген еді. Мұрағат материалдарының шертер сыры аз емес, әрине. Уақыт табымен сарғайып өше бастаған ирек-ирек жазуларға жанарымды суара отырып біраз жайға қанықтым. Мағжаннның азапқа, қайғы-қасіретке толы өмірі кімнің де болсын сай сүйегін сырқыратқандай. Дегенмен, сол оқиғалардың тірі куәсімен әңгімелесу бір басқа екен. Зылиха апайдың Мағжан туралы айтқан естеліктерін бір ауыз сөзін қалт жібермей, түгел жазып алдық, кейін бірнеше хабар жасадық. Әттең, солардың бәрі нарықтың алғашқы жылдарында – байтал түгілі бас қайғы болған, қысқа жіп күрмеуге келмей жатқан заманда жойылып кетті. Сонда да біраз жыл газетте қызмет істегенімнің пайдасы тиді. Репортер дегенге аса сене бермей өзім әңгімелескен адамдардың сөздерін қойын кітапшама да түртіп отырушы едім, сол жазбаларым қажетіме жарап, біраз жай жадымда қайта жаңғырды.
Мағжан мен Зылиха қалай танысып, қайда табысып жүр? Жасыратыны жоқ, кейбіреулердің ойы олар есейген кезде кездейсоқ кездескен адамдар дегенге саяды. Жоқ, олай емес. Олардың таныстығы Мағжан білім қуып Қызылжарға келген, осындағы Бегішев деген татардың медресесінде оқып жүрген кезден басталады. Тіпті, екеуінің туыстығы да бар екенін, Зылиханың әкесі Құрманбай Мағжанның шешесі Гүлсімнің әкесі Әшірбекпен бір туғанын, демек, Мағжан жиен де, Зылиха нағашы болып келетінін ескерсек, олардың бірін-бірі бала кезден білетінін де жоққа шығара алмаймыз. Әу баста, бұл екеуінің қосылуына Мағжанның ата-анасының қарсы болуының басты себебі, міне, осында болса керек. Атақты әнші Ермек Серкебаевтың анасы өзінің естеліктерінде Зылихамен жастай танысып араласқанын, сырлас болғанын Мағжанды тұңғыш рет сол үйде көргенін жазады. Ол кісі Қызылжардағы қазақ педтехникумының жанынан ашылған екі жылдық курста оқып жүргенде, жас ұстаз Мағжан қазақ әдебиетінен сабақ береді. «Мағжан ағаның келуін асыға күтетін едік. Ол сыныпқа кіріп келгенде алдымыздан мәдениеттіліктің шолпаны жарқырап тұрғандай әсер пайда болатын… Кейде қыз-келіншектер Мағжанның сабағынан кейін сырласушы едік. «Осындай азаматтың назарына іліккен Зылиханың арманы жоқ шығар» дейтінбіз.
1894 жылдың 26 қаңтарында туған Зылиха Құрманбайқызының Мағжаннан жарты жастай ғана кішілігі бар. Қызылжарлықтарға дәулетті жан ретінде жақсы танымал атасы Әлібай қажы тұңғыш немересі өмірге келгенде қатты қуанып, ұлан-асыр той жасайды, есімін Зылиха деп өзі қояды. Ақын ақталғаннан кейін оның жарымен өле-өлгенше араласып тұрған, Зылиха шешей туралы артына біраз деректер қалдырған Мағжанның Қаһарман деген ағасының баласы Ғаділша өзінің «Жәжеке» (Алматы, 2005 ж.) деген кітабында: «Зылиха бес жасында мектепке оқуға барады. Қызылжарда қазақ мектебінің болмауынан оны татар мектебіне береді. Зылиха оқуды ынтамен оқиды, татар, орыс, араб тілдерін жақсы игеріп, құрбыларының алды болады», деп жазады. Алайда, ерінен ерте айырылып қалған анасы Жәмила қызы алтыншы сыныпты аяқтағаннан кейін оны «Хат білген қыз балаға зиян, күйеуге өз бетімен ерте кетіп қалады», деп мектептен шығарып алады да, бос уақытында үй шаруашылығына – ас пісіруге, киім тігуге, кесте тоқуға баулиды.
Өзі белгілі адамның баласы болса, өзі сұлу болса, қыз-қызғалдақ көзге түспей тұра ма, он алтыға аяқ басқан Зылихаға да қызығушылар аз болмайды. Мағжанның да жүрегіне шоқ түскені нақ осы кез. Содан Уфадағы «Ғалия» медресесіне жүрер алдында ол өзінің жүректі өртеген балауса сезімін Зылихаға хатпен жеткізеді. Мейлінше қысқа жазылған хатта былай делінген: «Қарындас, Зылиха! Осы хатты алғандығыңызды білдіріп хат жолдауыңызды күтем. Мен биыл оқуға кетем, егерде көңіл қосып, мақұл көрсеңіз, мені күтуге қалай қарайсыз? Мағжан. 1910 ж. июль». Зылиха хатты алғанмен жауапты кешіктіреді, сол екі ортада Мағжан оқуына жүріп кетеді де, бұл екеуі көпке дейін бір-бірімен хабарласа алмай қалады, оның арты күтпеген оқиғаларға ұласады. 1913 жылдың қаңтарында Зылиханы шешесі Хасан Мұхамедьяров деген саудагерге ұзатып жібереді. Бұл жаңалықты Мағжан келесі жылы жазғы демалысқа келгенде бір-ақ естиді. Зылиханы іздеп, тұрып жатқан үйіне келеді, бірақ әңгімелері жараса қоймайды. Тек келесі жылы Омбыда кездескенде, Мағжан: «Менің хатыма неге жауап бермедің?» деп сұрағанда жанарына мұң ұялаған Зылиха: «Анамның айтқанынан шыға алмадым», деп ағынан жарылып, кешірім сұрағандай болады.
Осыдан кейін олар төрт-бес жылдай кездесе алмайды. Оған Мағжанның Омбыдағы оқуы, Зылиханың отбасымен Ақмолаға көшіп кетуі себеп болады. Мағжан 1917 жылы Омбыдағы мұғалімдер семинариясын тәмамдап елге оралғаннан кейін әке-шешесі оны үйлендіру қамына кіріседі. Шешесі Гүлсім баласына Қызылжар өңіріне есімі әйгілі Данияр деген байдың Шоқан деген баласынан туған, қазақтың біртуар ұлы, атақты ғалым Шоқан Уәлихановқа жиен болып келетін (Шешесі Қадиша Шоқанның інісі Жақыптың қызы) Зейнепті лайық санайды. Мағжан бұл таңдауға қарсы болмайды. Өйткені, ол Зейнепті жақсы білетін. Оған арнап көптеген өлеңдер шығарған. Мағжанның Зейнепке бұрыннан кетәрі болмағанын мына жолдар да дәлелдейді:
Кетуші ек қол ұстасып тура көлге,
Дуылдап жанған бетті ұстап желге.
«Жаным!» – деп алма
беттен сүйгенімде,
Қызарып, қараушы едің төмен, жерге.
Мағжан ақталғаннан кейін 1989 жылы «Жазушы» баспасынан «Мағжан Жұмабаев шығармалары» (Алғысөзін жазған Әбділда Тәжібаев), 2002 жылы осы баспадан үш томдық шығармалар жинағы (Алғысөзін жазған профессор, филология ғылымдарының докторы Шерияздан Елеукенов) жарық көрді. Басқа да еңбектер бар. Солардың бәрінде мынадай дерек келтіріледі: «Мағжан Зейнепке революция жылдарында үйленген» («Мағжан Жұмабаев шығармалары», Алматы, «Жазушы» баспасы, 1989 ж. 435 бет). Революция жылдары деп біз қай кезеңді айтамыз, 1916-1918 жылдар десек, қателеспеспіз. Ғаділша Қаһарманұлы да «Мағжан Зейнепке 1918 жылы үйленді» деп жазады. («Жұлдыз» журналы, 1991 жыл, №2). Өкінішке орай, екі жастың отбасылық ғұмыры ұзаққа созылған жоқ. Мағжан Омбыда қазақ мұғалімдерін даярлайтын курс ашып, оның директоры болып жүрген кезде, Зейнеп 1919 жылдың ақпанында баладан қайтыс болады.
Мағжанның Сәлімжан деген інісінің әйелі Бибізәйіп шешейдің «Мағжан мен Зылиханы тағдыр қосқан» дегені бар еді. Айтса айтқандай, нақ осы кезде Зылиханың күйеуі Хасан сүзектен қайтыс болады да, жесір қалған жас келіншек марқұмның жылын өткізгеннен кейін Қызылжарға оралады. Оны естіген Мағжан Зылиханың құрбысы Рабиғаны ертіп көңіл айтуға барады. Осыдан кейін Мағжан мен Зылиха арасындағы махаббат оты қайта тұтанып, екі жас бірін-бірі көрмесе тұра алмайтын болады. «Сүйем сені сұлу. Жүрегім жанып, Сүйдім анық, Куә болсын көп жұлдыз!..» Зылихаға деген өзінің жүрек сырын осылай ақтарған Мағжан Қызылжарда жас өнерпаздар клубын ұйымдастырады. Оған Зылиха да барып жүреді. Кейін Мағжан Омбыда қызмет істеп жүргенде, Зылиха осы «Кирклубтың» атынан Сібір-Қазақстан халықтарының съезіне делегат болып қатысады. Осылай мәселе шешіліп қалғандай болғанмен, Зылиханың шешесі қызының басқа жанға қосылғанын қалайды. Алғашында оған ренжіп, сүймесе де Өсербайдың Дәулиінің қызы Жәмилаға үйленбек болған, әкесіне құда түсе бер деп хабар берген Мағжан бәрібір Зылиханы ұмыта алмайды. Алда өзін не күтіп тұрғанын Құдай сездірді ме екен, Зылихаға «қыздар көп расында, бірақ маған аштығыма шыдайтын, ондай-мұндай күн туса, артымнан іздеп келетін кісі керек», дейді. Ақыры не керек, Мағжан мен Зылиха Челябіге кетіп, сол жақта қосылуға ұйғарады. «1922 жылы Мағжан Омбыдан оралғаннан кейін дәм-тұзымыз жарасып, қосылдық. Сол кездері бізден бақытты жан жоқ еді. Бірақ, бақытымыз баянды болмады. Мағжан 1926 жылы ұсталып, он жылға бас бостандығынан айырылды, жазасын қияндағы Карелия ормандарында өтейтін болды», деген Зылиха шешей алғашқы сұхбаттарының бірінде.
Бұл Жұмабаевтар отбасына келген қасіреттің басы ғана екен. Кешікпей Мағжанның екі ағасы – Әбәммүсілім мен Қаһарман тұтқындалады. 1937 жылдың ортасында арнайы қызметтің жандайшаптары інісі Мұхамеджанды да түрмеге тоғытады. Сәлімжан да бостандықта көп жүрмейді. Мағжанның хал-жағдайын білемін деп Ленинградқа барып келген оны да бір түнде ұстап әкетеді. Бір кездері болыс болып дүркіреп тұрған Бекен қажының мал-мүлкі түгелдей тәркіленіп, тақыр кедей болып шыға келеді. Осылай әркім өз басының қайғысымен болып, бет-бетімен кетеді. Мағжанды іздемек болған інісі Сәлімжанның күні әлгіндей болғандықтан, басқалары оның атын атауға да қорқады. Міне, осындай қаралы күндер туғанда, Мағжанды іздеген, «Сусын беріп, жастық қойып басына. Маңдайынан сипай сүйіп жұбатқан» жалғыз адам – Зылиха.
Зылиха Мағжанды іздеп Ленинградқа бір емес, бірнеше рет барады. «Зылиха байғұс теңізден өтіп, нелер батпақ, тоң жерді белшесінен кешіп, Мағжанға талай рет барыпты. Тамақ апарып тұрған. Саясатты, ертеңгі тағдырды көп ойламай, көзжұмбаймен асқан ерлікке, жанын шүберекке түйіп, өзін құрбан етуден тартынбаған, ештеңеден қорықпаған, жасқанбаған, жары жолында жанын пида қылған әйелдердің бірі Зылиха апай болған. Бұл айдаудағы Мағжанға күш, көңіліне көп демеу болған» (Ж. Бектұров, «Бес арыс», «Жазушы» баспасы, Алматы, 1992 ж. 331-332 беттер). «Мағжанның әйелі Зылиха-ханым күйеуіне талай рет барған. Әр барған сайын ол Ленинградқа жер аударылған профессордың, медицина ғылымдарының докторы әйелінің үйіне тоқтайды екен». Кезінде Уфадағы «Ғалия» медресесінде Мағжанмен қатар оқыған башқұрттың атақты жазушысы Сәйфи Құдаш 1969 жылы Қазақстан компартиясы орталық комитетінің бірінші хатшысы Д.А.Қонаевтың атына жазған хатында осындай деректер келтіреді.
Ленинградтық профессордың ақылымен Зылиха сол кезде атағы дүркіреп тұрған жазушы Максим Горькийдің қабылдауына барады. Ақыры 1935 жылы М.Горькийдің көмегімен М.Жұмабаев бостандыққа шығады. Ақын Қызылжарға қайтып келеді, техникумға оқытушы болып орналасады… «1936 жылы Қызылжарда педтехникумда мұғалімдердің мамандығын арттыру курсында сабақ беріп жүрген кезінде Жәжекемді екінші рет көру сәті түсті. Бұл кісілер Зылиха жеңгей екеуі Дзержинский көшесіндегі екі қабатты ағаш үйдің үстіңгі қабатында бір бөлмелі пәтерде тұрды. Сенбі, жексенбі күндері немере туысым Мүтәш екеуміз Жәжекем үйіне барып қонаға жатып қайтатынбыз, деп жазды өзінің естелігінде Ғаділша Қаһарманұлы. Кейбір демалыс күндері Жәжекем, Зылиха жеңгей үшеуіміз қаладан 10 километр жердегі «Мещан» ағашына атпен арба жегіп барып қайтатынбыз. Ағаштың көлеңкесінде бізден бұрын барып, аттарын доғарып, алқа-қотан болып отыратын көп азаматтар. Олардың ортасында қатар түзеп отыратын Жәжекем мен Зылиха жеңгей қос аққу сияқты әсер қалдырушы еді». Кейін бұл күндер де көзден бұлбұл ұшады. Сәкен Сейфуллиннің шақыруымен Алматыға келген Мағжан көп ұзамай тағы ұсталады.
Алмағайып заманда халқы асыл перзентінен айырылып қалды. Артында Зылихасы жылап қала берді. Бірақ Мағжан үшін отқа да түсуге дайын Зылиха тағдырға мойынсұнып, қол қусырып қарап отырмайды. Қуынады, Мағжанның жазықсыз ұсталып кеткенін айтып, Мәскеуге дейін хат жазады. Сондай хаттың бірі сол кезде КСРО үкіметін басқарып тұрған Н.С.Хрущевке жолданады. Осы арада айта кететін бір жай, оны жазуға, жалпы, Мағжанды ақтау әрекетіне жазушы Жайық Бектұров қозғау салады. Үстіміздегі жылы туғанына жүз жыл толатын қарағандылық қаламгер Жайық Бектұровты біреу білсе, біреу білмес. Ол кім еді? Мағжанды жоқтап басын тауға да, тасқа да ұрған Зылихаға қолұшын берген, сүйеу болған белгілі жазушы Жайық Бектұров өзі де қуғын-сүргінді көп көрген адам. Ш.Уәлиханов, Ы.Алтынсарин, Ә.Бөкейханов, А.Байтұрсынов, Ә.Марғұлан сынды қазақтың асыл ұлдарының әдеби портреттерін оқырманға тарту еткен Ж.Бектұров Қазақстан Жазушылар одағының Қарағанды облысаралық бөлімшесін басқарған жылдары Солтүстік Қазақстан облысына сан мәрте келіп, Мағжанның жары Зылихамен кездесіп, қолынан келген көмегін аямаған.
Жәкең 1959 жылдың жазында Солтүстік Қазақстан облысында дербес бөлімше құру мақсатымен Қызылжарда болады. Осы сапарында ол Қарақоға дейтін жерде тұрып жатқан Мағжанның жесірі Зылиханы арнайы іздеп барып жолығады, әңгіме арасында «Мағжанды іздестірдіңіз бе? Жоғарғы жаққа арыз жаздыңыз ба?», деп сұрайды. Зылиха: «Ойбай, жаздық қой. Жазбаған жеріміз жоқ. Ештеме шықпады», деп мұңын шағады. Осы арада жазушы: «Сіз Н.С.Хрущевке жазыңыз. Күйеуім ақын еді, жұрт ұлтшыл дес-ті. Бірақ ол ешқандай басшы жұмыста болған жоқ еді. Кеңес өкіметіне қарсы ешбір теріс әрекет істеген адам емес. 1930 жылы ұлтшылсың деп бір соттады. Одан лагерьде жазасын өтеп келіп, болмашы қызмет істеп жүргенде қайта қамалды, жоқ болып кетті», деп жазыңыз дейді. Кешікпей хат жазылады. Осы хатқа байланысты Мәскеуден нақты нұсқау алған Қазақ КСР Министрлер Кеңесі жанындағы Мемлекеттік қауіпсіздік комитеті Мағжан ісін қайта қарауға мәжбүр болады. Зылиха шешей осы комитеттің тергеу бөлімінің бастығы Н.П. Ловятинге де хат жазып (бұл хат та Мағжанға тағылған айыпты қайта қарауға байланысты қозғалған істе тігілген), Мағжанның алғаш рет түрмеден шыққаннан кейін қоғамға көзқарасы өзгергеніне иландырмақ болады. Соның айғағы ретінде ақынның түрмеден босап келгеннен кейін жазған өлеңінің бір шумағын келтіреді.
«Осы бетім – ақ ниетім, келдім бастап,
Жанымнан бар жараны сылып тастап.
Еңбекші ел ашуы ұшан, мейірімі мол,
Жанымды тарттым саған жалаңаштап».
Ақыры, Мағжан келесі 1960 жылы ақталады. Мағжанның ақталғаны туралы хабар жетісімен Зылиха жолға жиналады. Бұл жөнінде Жұмабаевтар әулетіне құдандалы болып келетін ақын Хамза Абдуллин 1960 жылдың 5 қазанында қазақтың көрнекті мемлекет және қоғам қайраткері Ілияс Омаровқа жолдаған хатында да жазады. Зылиха алып-ұшып Алматыға жеткенмен, қуанышы көпке созылмайды. Мемлекеттік қауіпсіздік комитеті 1938 жылғы айыптауды жоққа шығарғанмен, ақын бұл жолы да толық ақталмайды. Қазақ КСР Министрлер Кеңесі жанындағы мемлекеттік қауіпсіздік комитетінің сұрауы бойынша Мағжан Жұмабаевтың Қазан революциясына дейін және кейін жарық көрген шығармаларының, жырларының, романдарының, мақалаларының, очерктерінің және аударма шығармаларының идеялық бағыты туралы қорытынды жасау мақсатында Қазақ КСР Ғылым академиясының тіл және әдебиет институты мен Қазақстан Жазушылар одағы ғалымдар мен жазушылар есебінен құрған топ (төрағасы Әбділда Тәжібаев) 1960 жылғы мамырдың 19-ында «өте құпия» түрде мемлекеттік қауіпсіздік комитетіне былай деп хабарлаған: «Сіздердің өтініштеріңіз бойынша жазушылар мен әдебиетшілердің бір тобы 1938 жылы сотталған Мағжан Жұмабаевтың әдеби мұрасымен үстірт танысып шықты… Артында қалған жырларына келетін болсақ, тұтас алғанда өзінің идеялық негізінде буржуазиялық-ұлттық, демек, контрреволюциялық сипатта болған». Осылай арнайы құрылған топ 1938 жылы НКВД қызметкерлері ойлап тапқан айыпты жартылай дәлелдеп тастаған. Тек бұл арада басын ашып айта кететін бір мәселе, жоғарыдағы топ әзірлеген қорытынды құжатқа қазақтың белгілі ақыны Сырбай Мәуленов қол қоймапты. Ақынның зерттелген мәселеге жеке көзқарасы болған-ау деп қалдым. Әйтпесе, ол кезде мемлекеттік қауіпсіздік комитетінің тапсырмасын орындамауға кімнің дәті шыдап, батылы барған. Ұлы Отан соғысы жылдарында от пен оқтың арасында болып, талай рет өліммен бетпе-бет келген ақын арынан аса алмаған-ау, сірә. Біздіңше, оның басқа себебі болуы мүмкін емес.
Дегенмен, аз да болса, көңілі орныққандай болған Зылиха апай енді Мағжанның әр кездегі баспасөз беттерін көрген әдеби мұрасын іздестіруді, жинастыруды қолға алады. Осы мақсатпен ол Алматы, Ташкент, Қызылорда, Орынбор, Москва, Ленинград, Омбы, Петропавл қалаларына барып, мұрағаттарды ақтарады, көз майын тауысып, біраз дүние жинайды.
Жайық ағамыздың Мағжанға, Мағжанның артында қалған жесірі Зылихаға жасаған басқа да жақсылықтары аз емес. Мағжан ақталғаннан кейін Зылиханы шетқақпай қыла бастаған ақынның туыстарының орынсыз әрекеттерін айыптағаны тағы бар. Ол: «Өмірде әділетсіздік көп қой. Бәрі де қараңғылықтың, іштарлықтың белгісі. Бұрын естерінен шығып кеткен Зылиха, енді, Мағжан жұрттың аузына қайта іліге бастағаннан кейін, бұл байғұстардың да тіліне, көңіліне орала бастапты. Бұлардың да әкелері, туыстары сотталып, есеңгіреп қалған адамдар. Жалған қызғаншақтық сезім де бар. Жақсы мұраға ие болғысы келетін ниет те бар. Баласы, ұрпағы жоқ, жалғызбасты сорлы кемпірдің Мағжанның із-түссіз кеткен еңбектерін инемен құдық қазғандай жинағаннан өзге, соның көп азап-бейнетін көргеннен басқа ешкімге ешбір жазығы жоқ», деп жазды ол.
Қазақтың белгілі жазушысы, қазақ әдебиеті ақсақалдарының бірі Ғаббас Қабышұлы да өзінің естеліктерінде Зылихамен кездескен сәттерін еске алып, ол кісінің Мағжан мұрасын сақтаудағы жансебіл еңбегіне ризашылығын білдіреді. «Мағаңның өлең-дастандары, әдеби аудармалары жарияланған газет-журналдарды іздеп табу, көшірме жасатып алу, әрине, апайға қиын болған. Ақы-пұлын төлеу былай тұрыпты, кесірі жетерлік кездерде ашық іздеудің өзі қандай тәуекелді қажет етті десеңші?! Күйеуіне жағылған күйені кетіру үшін жан тыныштығын ұмытқан, алғаш тұтқындалғанында ізденіп Мәскеуге, Максим Горькийге дейін барған, Мағаңның ол жолы ақталуына бірден-бір себепші бола білген, ал ері екінші рет тұтқындалғанда соңынан Сібірге барғаннан өзге шарасы қалмаған Зүлкең, кім не десе де, бүгінгі бізге де, келер ұрпаққа да аса қажет қыруар іс тындырды» (Ғаббас Қабышұлы. «Қазақ әдебиеті», 2003 ж. 30 мамыр).
Осы арада Ғабаңның өзі де Мағжан шығармаларын сақтауға айтарлықтай үлес қосқанын айта кетсек артық болмас. Ол кісі Зылиха шешейге ақынның кітаптарда, газеттерде жарияланған, мәшіңкеде бастырылған, қолмен көшірілген өлеңдерін жинақтап, реттеп, төрт дана етіп түптеп береді. «Екі томға бөліп түптеттім. Біріншісіне «Батыр Баян», «Қорқыт» дастандары мен 221 өлеңін, екіншісіне Максим Горькийдің «Ана туралы» әңгімелерінің, Мамин-Сибиряктан, т.б. аударғандарын, мақалаларын, жазбаларын топтадым. Ол жұмысқа төлер ақы өзіме ауырлау болған соң, сыралғы ініміз Мұрат Әуезовпен ақылдасып едім, ол сөзге келместен көмектесті», деп жазады өзі.
Сөйтіп, Мағжан жырлары тағы отыз жылдай тұншығып жатты. Тек 1989 жылы ғана Мағжанның шығармаларын жинақ етіп шығару қолға алынады. «Сол жылдың 20 наурызында Алматыдан жеделхат алдым, онда «Сіздің ризалығыңыз керек. Мағжанның кітабының шығуына кіріспе сөзді Әбділда Тәжібаевтың жазуына Зылиха жеңгеміз қарсы» делінген», деген Ғаділша Қаһарманұлы радиоға арнайы келіп берген бір сұхбатында. Ғаділша Қаһарманұлы Алматыға келіп, Орталық комитеттің жауапты қызметкеріне жолығып, мән-жайға қаныққаннан кейін: «Бұл мәселені мен жеке шеше алмаймын, Зылихамен ақылдасуым керек» деп жеңгесіне барады. «Енді біз Жәжекемді тірілтіп ала алмаймыз. Зиратының қайда екенін де білмейміз… Келесі ұрпаққа Жәжекем осы жарық көрмекші шығармаларымен мәңгі ескерткіш болса, оның есімін біз ғана білмей, бүкіл халық таныса, міне, осында қуанышы ұрпақтың», дейді. Зылиха әңгімені көп созбай: «Оны өзің біл, мен қолымнан жазып ризалық бере алмаймын», деп қысқа қайырады.
2006 жылдың жазында Қызылжарда кітапхана қызметкерлерінің республикалық кеңесі өтті. Осы алқалы жиынға сол кезде Алматыдағы орталық кітапхананың директоры болған Мұрат Әуезов те қатысты. Қонақүйге арнайы іздеп барып Мағжан жайлы сыр суыртпақтағаным есімде. Сонда Мұрат Мұхтарұлы: «Менің жас кезімде Мағжанның өлеңдерін былай қойғанда, оның кім екенін білетіндер шамалы болатын. Бәрі менің анам Фатима мен Зылиха шешейдің таныстығынан басталды. Менің анам – Фатима қазақтың белгілі ақыны Ілияс Жансүгіровтің жары болған. Бертін Мағжанның жесірі Зылиха екеуі жиі араласып тұрды. Кейін Жазушылар одағында қызмет істеп жүргенімде Зылиха апаймен бірнеше рет кездестік. Олжас бар, бәріміз ақша жинап, Зылиха апайға Мағжанның өлеңдерін мәшіңкеге бастырып, түптеуге көмектестік», деген болатын. Сосын ол ойланып отырып: «Мағжан жырлары жарты ғасыр бойы жабулы жатпағанда бізде Қадыр Мырзалиев, Тұманбай Молдағалиев сынды мықты ақындар әлдеқайда көп болар еді», деді. «Неге Қадыр Мырзалиев, неге Тұманбай Молдағалиев?..». «Бұларды атап отырғаным, екеуі де Мағжан өлеңдерінен ерте сусындады, өйткені, Зылиха құрастырған жинақтар олардың қолдарына жұрттан бұрын тиді. Иранбектің де жақсы ақын екеніне ешкімнің дауы жоқ. Ғаббас Қабышевтан бір кітапты ол да алған». «Ал Әбділда Тәжібаевтың Мағжанға соншалықты шүйлігуіне не себеп болды екен?». «Бүгінде арамызда жоқ адам туралы айту да қиын. Менің білетінім, Әбекең өзінің қателігін түсінді. «Бұл менің де, мені тәрбиелеп, сөйлеткен ағаларымның да кешірілмейтін күнәсі», деп жазуы осының дәлелі. Әбділда Тәжібаевтың Мағжанның 1989 жылы шыққан жинағына алғысөз жазғанын білесіз. Міне, осы алғысөздің төңірегінде қаншама әңгіме көтерілді. Біле-білсеңіз, бұл да Әбекең үшін күнәсін жуудың бір жолы еді. Әйтпесе, Әбділда Тәжібаев Мағжанды түсінбеді, бағалай алмады деп айтуға болмайды. Бертін оңашада Мағжанды оқып, оқыған сайын егіліп жылағанын айтып жүргендер бар ғой. Біз осылай топшылаймыз. Әбекеңнің өзі ешкімге тіс жарып, сырын ашқан емес. Бәрін өзімен бірге ала кетті».
Мағжанның әруағы Зылихаға риза болуға тиіс. Ғашық жүрек тағдыр тауқыметін қайыспай көтерді. Мағжан да оған өлеңнен ескерткіш соғып кетті. Қиын-қыстау кезеңде өзіне кімнің сүйеу болғанын ақын былайша жырлайды:
Жас өмірімнің көгін бұлттар басқан күн,
Қайғы-қасірет тасып, бастан асқан күн.
Жан-жағымнан жылы жүзді жан таппай,
Жақын жандар қастық уын шашқан күн.
Жауыз тағдыр созған қолды қаққан күн,
Жан-тәнімді жылан, шаян шаққан күн.
Жапан түзде қара түнде жалғыз қап,
Қан дария боп көздің жасы аққан күн.
Сен көрдің де, келдің тура қасыма,
Сусын беріп, жастық қойдың басыма.
Маңдайымнан сипап, сүйіп, жұбаттың:
«Жаным құрбан, жасыңды тый, жасыма!
Мәңгілікке, міне, қолым беремін,
Тағдыр оғын көтермекке көнемін.
Қайғыланба, атса, атар алтын таң,
Жан жолдасым, өлсең, бірге өлемін!» –
Дедің де сен күліп, жолым бастадың,
Жауын, дауыл, оттан, судан қашпадың.
Қасиетті, сиқырлы сөз күшімен
Міне, азырақ есім жия бастадым…
Алтын сәулем, ақ періштем жан салған,
Кім біледі, айырса егер сұм жалған,
Жүргенімде жер жүзінде тірі боп,
Бағынатын, табынатын сен – Аллам!
Бұл Мағжанның Зылихаға арнаған көп өлеңдерінің бірі.
Иә, Зылиханың көрмегені жоқ. Ол өзінің бүкіл ғұмырын Мағжанның адал атын халқына қайтаруға арнады. Зорлық-зомбылықты, азапты сүйгенімен бірге шекті. Алла тағала сол үшін оған ұзақ ғұмыр берді. «Мағжанның ақталғанын естісем, арманым жоқ», деуші еді, сол арманы да орындалды. Небір қиын кезеңдерде қауіпке басын тіге жүріп сақтап қалған Мағжанның жырларын халқына жеткізсем деп еді, Құдай бұл тілегін де хош көрді, 1989 жылы Мағжан Жұмабаевтың шығармалары Алматыдағы «Жазушы» баспасынан жарық көрді. Ол сол кітапты көкірегіне басып, ағыл-тегіл жылады. Бейне-бір Мағжаны қайтып келгендей күй кешті. Осыдан кейін ол Мағжанымен мәңгілік ғұмырда кездесуге асықты. Алла тағала бейкүнә жанның бұл тілегін де орындады. Сөйтіп, Зылиха Құрманбайқызы 97 жасында елі Мағжанның жүз жылдығын атап өтуге дайындалып жатқанда өмірден озды.
Жарасбай СҮЛЕЙМЕНОВ,
«Егемен Қазақстан».
АСТАНА.