Мектеп партасында, мұғалім алақанында және оқулық парағында көктейд і
Таныстардың әңгімесіне құлақ түріп едім, мектепті озат бітірген түлек қазір Чехиядағы американдық университеттің филиалына оқуға түсіпті. Ағылшын тілін, компьютерді жақсы меңгерген. Екінің бірінің қолы жетпейтін, әлемдегі айтулы білім ошағына өзінің білім қарымымен қиналмай-ақ түсіп кетіпті. Болашақ бизнес саласының маманы болатын көрінеді. Сүйсінерлік-ақ іс. Еуропадан білім алып келсе, бүгінгі өндіру, ұқсату емес, негізінен аяқ сүрінер дүкендер мен мейрамхана сияқты қызмет көрсетуден тұратын шағын және орта бизнеске басқаша көзбен қарайтын солар болады... Бірақ құлаққа ілінгеннен қиялды жетектеген әңгіменің аяғы сұйылды. Таныстардың айтуы бойынша, оқуды бітірген соң, мүмкіндік тауып жатса, әлгі баланың Чехияда қалмақ ойы бар екен... Бұл сөзден суықта қалған торғайдай бүрсең қаққан жүректі сана тез демеп жіберді. Тәрбие!..
Спандияр Көбеев ғұмыр кешкен Меңдіғара ауданындағы Ақсуат ауылында өскен, сондағы мектеп-интернатта атақты ұстаздан білім алған кісілердің жасы қазір жетпісті желкеледі. Облыс орталығында өтіп тұратын мәдени шараларға, мектептердегі ұстазды еске алу кештеріне, оқушылармен және жоғары оқу орындарының студенттерімен болатын кездесулерге қалмай келіп тұратын ақсақалдардың әңгімесінен өзі өскен ауылға, оқыған білім ұясына деген ыстық ықыласты байқаймын. Олар біздің өңірдің арғы-бергі тарихын қазбалайды, жақсылардың артына қалдырған сөзі мен ісін тамсана әңгімелейді. Олардың әңгімесінен сол маңның аңы мен құсына, қыраты мен көліне, ағашы мен шөбіне дейін сырт қалмайды. Өздері әлдеқашан ата болған ардагерлер ұстазы Спандияр Көбеевті бала кездегі әдетпен әлі күнге “атай” деп еске алып отырады.
Ардагерлердің осы “атай” деген лебізінен жел өтіне салған құстың ұясындағы жылылықты сезінгендей боламын. Спекең ХХ ғасыр басындағы аласапыран оқиғалардың куәсі болды, бала кезінде ұлы ағартушы Ыбырай Алтынсариннің де көзін көрді. Ешкім өзі өмір сүрген қоғамнан тыс тұра алмайды, Спекең де Кеңес өкіметіне деген ризалығын айтып, “Орындалған арман” естелік-мемуарын жазды. Ұстаздың орындалған арманы – қазақ баласының еркін білім алуына қол жеткізгендігі болатын. Алайда қоғамдық формацияның ауысу тұсында ғұмыр кешіп, жақсы-жаманды бастан өткерген ол жаңаны қабылдағанда әсіреқызыл болған жоқ, парасат таразысына салды, ал ескіге өгейлік танытып, санадан өшіріп тастамады. Ағартушы ұстаз халықпен бірге жасап келе жатқан ауыз әдебиетімен сусындап, ұлтымыздың бай салт-дәстүрін, рухани құндылықтарының бәрін бойына сіңірген жан болатын. Ол 55 жыл ұстаздық етіп, өзі басқарған ауыл мектебін биік деңгейге көтергенде сол кездегі саясатқа суарылған педагогика ғылымы құлаққа құйған орыс, Еуропа ағартушыларының еңбектеріне таңылмай, халықтық педагогиканы, ұлтымыздың біртуары Ыбырай Алтынсарин салып кеткен әдістеме-құралдарды негізге алған болатын. Ол баланың болашағына іргетас болатын отбасылық тәрбие мен мектепті бөліп көрген жоқ. Аудандағы елді мекендердің баласын жинаған Ақсуат мектеп-интернатында үлкеннің алдын кеспеу, үлкенге қарсы сөйлемеу, адамгершілік, шынайы сыйластық, бір атаның ұрпағындай туыстық сезім үстемдік етер еді. Балалар білімге құлшына ұмтылды, жаңаға, жақсыға еліктей білді. Мұғалім мамандығын таңдаған көптеген түлектер институттан кейін туған ауылына оралып, Спандияр атайымен бір мектепте қызмет істегенін, әріптес болғанын мақтаныш етті. Ақсуат мектебінде 30-50-ші жылдары білім алған шәкірттердің барлығы да кейін еліміздің тамаша азаматтары болып қалыптасты, туған жерді түлетуге атсалысты.
Өз ұстазы Алтынсарин сияқты аты қалың қазаққа белгілі Спандияр атай да алдымен мұғалімге үміт артты және міндет қойды. “Мұғалім білімді, мәдениетті ғана емес, өз халқын сүйетін, оның мүддесімен өмір сүретін адам болуы керек. Ол тапсырылған іске үлкен жауапкершілік сезімімен қарауы, өз мамандығын, балаларды жақсы көруі... үздіксіз ізденіп отыруы тиіс” деп жазды ол. Спандияр Көбеевтің бұл лебізі оның бүгінгі жаһандану иірімі иектеген, ақпараттар тасқыны жағаны ұрған заманда өмір сүріп отырған ұрпағы үшін де өшірілмес хат сөзіндей десе болар.
Ұлы ағартушы Ыбырай Алтынсариннің жолын осылай жалғастырған Спандияр қазақ даласында жалғыз емес еді. Қазақ халқында ағартушылық бағытты ұстаған, елдің, жас ұрпақтың болашағын білім және тәрбиемен байланыстырған тұлғаларды тек тани түсу керек. Алаш ардақтылары Ахмет Байтұрсынов, Міржақып Дулатов, Жүсіпбек Аймауытов, Елдес Омаров, Мағжан Жұмабаевтар алмастың жүзіндей қылпылдаған уақытта күресе жүріп, ағартушылық жұмыстан алыс кетпеді. Олардың өздері оқулықтар жазды, мектепте ұстаздық қызметте болды. Ал Спандияр Көбеевтің замандасы, Қостанай өңіріндегі атақты Қараоба мектебінің директоры, қазақ және орыс тілдерінің мұғалімі, әдіскер Бекет Өтетілеуов халқымыз зиялыларының жаңа легін қалыптастыру идеясымен ерекшеленді. Ұстаз, ақын, аудармашы Бекеттен білім нәрімен сусындаған қазақ әдебиетінің классигі Ғабит Мүсірепов пен көрнекті ғалым Өмірзақ Сұлтанғазин және халқымыздың басқа да ірі тұлғалары ұстаз мұратының өміршеңдігін дәлелдеді де. Ал өткен ғасырдың басында мектепке дейінгі бала тәрбиесі және ана мен бала проблемалары туралы құнды еңбектер жазған Нәзипа Құлжанованың көтерген мәселелері бүгін де маңызын жойған жоқ. Әттеген-ай, ұлы ағартушы Ыбырай Алтынсариннен бастап, оның ізі мен ісін жалғастырған осылардың барлығы да көп жылдар бойы біздің мұғалімдердің әдістемелерінен көрінбей, орыс ағартушыларының көлеңкесінен аспады. Қазір де аса қойған жоқ. “Жас шыбықты қалай исең, солай өседі” дейді халықтық педагогика. Даланың данасы мен батырын, халқымыздың тарихын, өнерін, бабалар салтын қазанның көбігіндей ғана бетінен қалқып білетін ұрпақты жатбауыр демей не дерсің. Осы кемшіліктің орнын ошақтың бұтындай орнықты тұратын үштік – мектеп пен мұғалім, оқулық толтырмаса, болашақ кімдікі болмақ?
Оқулық демекші, ұлттық идея, қазақстандық мазмұн (компонент) мектеп оқулықтары материалдарынан әлі толық орын алған жоқ. Орта мектептің бастауыш сыныптарына арналған “Русский язык”, “Литературные чтение” және “Математика” оқулықтары сөзіміздің бұлтартпас дәлелі. Қандай оқулықтың болсын мұқабасына туған жер туралы, жалпы оқулық ерекшелігіне қарай қазақстандық мазмұнмен берілген суреттер бала көңіліне нұр себелемес пе? Алайда, біз парақтаған осы оқулықтардың барлығының сыртқы мұқабасындағы бейтарап суреттер оқушыға туған елі туралы ешқандай ақпарат бере алмайды. Ал 3- сыныпқа арналған “Русский язык” оқулығында 74 түрлі-түсті сурет берілген, соның 13-і ғана қазақстандық мазмұнға ие, 4-сыныпқа арналған осы оқулықтағы 58 суреттің 2-і ғана шәкірттерге еліміз туралы мәлімет бере алады. 3-сыныптың “Русский язык” оқулығындағы 420 сөйлемнің 40-да ғана қазақша кісі, жер аттары, халықтық дәстүр-салт түрлері кездеседі және бала ұғымына бейімдеп берілген қазақ халқының ауыз әдебиетінен ертегі, жұмбақ, мақалдар жоққа тән десе болады. Төртінші сыныптың оқулығындағы 424 сөйлемнің 28-де еліміздің табиғаты, жануарлар әлемі, белгілі тұлғалар туралы және географиялық атаулар кездеседі. Орыс тілін үйрететін осы оқулыққа қазақстандық жазушылардың ешқайсысының да балаларға арнап жазған шығармалары енгізілмеген.
Төртінші сыныптың “Литературные чтение” оқулығында берілген шығармалар үзінділерінің 67 пайызы орыс, 19 пайызы қазақ және 14 пайызы шет ел әдебиетінен алынған. Ал төртінші сыныптың “Математика” оқулығындағы 570 сөйлемнің тек 22-сінде ғана республика табиғаты, жануарлары, географиялық атаулар мен ұлттық валютамыз теңге туралы айтылады. Ал үшінші сынып оқушылары осы пәннен жыл бойына 504 сөйлемге құрылған есеп шығарса, соның 19-да ғана қазақша кісі аттары мен географиялық атауларды және теңгені оқи алады екен. Бұдан шығатын қорытынды да көзі қарақты оқырманға белгілі болар деп ойлаймын. Қазақстандық мазмұннан мақұрым мұндай оқулықтарды оқып өскен баладан болашақ рухани жан байлығы мол, өй-өрісі кең, ұстанымы берік азаматты қалай іздерміз? Қай тілдегі оқулық болсын ондағы берілген жаттығулар, үзінділер Қазақстан жазушыларының шығармаларынан алынуы керек.
Білім қазығы бастауыш сыныптарда қағылады. Сондықтан туған ел, өскен жер, Отан, халқымыздың тарихы, өнері, әдебиеті мен мәдениеті туралы материалдар да бала санасына бастауыш сыныптан бастап сіңірілуі қажет. Мұғалім сабақ түсіндіргенде туған өлке туралы материалдарды пайдаланғаны құба құп. Мысалы, Қостанайда жыл сайын мол астық жиналады. Математика пәнін оқығанда оқушылар әр ауданның қанша жерге егін еккені, одан қанша астық жинағанын, егін егумен қанша шаруашылық айналысатыны, оған қанша техника қатысатыны туралы сандарды мысал ретінде алуға әбден болар еді. Қостанайдың даңқы алысқа кеткен алтын астығы, жануарлар, өсімдіктер әлемі, өзен, көлдері туралы ақпараттарды сабаққа үйлестіре айту мұғалімнің парызы десек, артық болмайды. Өйткені, ақпарат тасқыны асқынған заманда балалар еліміз туралы ала-құла білсе, ертең сол елді сүйетін патриот қайдан шықсын? Халқымыз мұны “танымасын сыйламас” деп бір ауыз сөзбен тұжырған.
Біздің аналарымыз туған жерге, елге деген махаббатты сәби жүрегіне “бесік жырымен” сіңірді. Жат жұрттан ұлы даланы ауыздықпен су ішіп, тілерсектен саз кешіп жүріп қорғап, ұрпағына аманатқа қалдырған батыр бабаларымыз аспаннан түспеген, анадан туып, “бесік жырына” елтіп өскен болатын. “Бесік жыры” айтылмайтын заманда баланың бойына патриотизмнің дәнін егу балабақша мен мектептің еншісінде қалды.
“Патриотизм” сөзі мерекелерде тым асқақ естіліп жатады. Ал осы сезімді жас ұрпақтың бойында қалыптастыру оңай іс емес, ол инемен құдық қазғандай мұғалімнің күнделікті әр сабағында санаға сіңіріледі.
Римма БЕКТҰРҒАНОВА, Қостанай педагогика колледжінің директоры, педагогика ғылымдарының докторы, профессор.