Ән көлеңкесінде қалған алтын медаль
Абай атындағы Опера және балет театрының «менмін» деген маңдайалды әншілері архивте жатқан ұлттық репертуардағы ескі арияларды бірінен соң бірі шығып аңыратып, жамыратып орындап жатыр. Сахна айна секілді, опера әншілерінің қалың шоғыры бір мезетте дәл осылай бірге шығуы сирек болатын жағдай, «Қазақ операсының антологиясы» атты концерт бас-аяғы бір сағаттың айналасында «кімнің кім» екенін алақанға салғандай айқындады да тастады. Дауыс диапазоны жоғары, шеберлік шыңына қадам басқандары ең биік нотаның өзін еш қиналмай алып, шырқап тұрған әніне өзі де еркелеп, елді де елітіп, еркін құйқылжытады. Енді бірі қабағын тарс түйіп, екі көзін шарт жұмып, бір бүйірін таянып тұрып, ал бір қолымен ішіндегі уысына ілікпей жатқан әлсіз дауысты әрең дегенде ұстап алып, көмекейден бері күшпенен суырып алып жатқандай жанын сала ышқынады. Кейіпкерінің қайғысын бойынан өткізіп жатқандай қиналған түр танытқанымен, шыңдалмаған шикі дауыстың шырқын одан әрі бұзып, қара терге түсіп тұрғанын көрермен де «шырамытып», дардай аты бар дарынға іштей аяушылық білдіріп, шыдамдылық танытып отырды. Осы кеште опера өнеріндегі шеберлерден оңды бағасын баяғыда-ақ алып, өзіндік бояуы бар дауысын бабына келтіріп, жылдармен бірге биіктете білген Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Гүлзат Дәуірбаева вокалдық техникасының даралығымен, сыңғырлаған сопрано үнінің қуатымен табиғаты бөлек әнші екенін кезекті рет дәлелдеді.
Маңдайында «болашақта опера әншісі болады» деген жазуы бар кішкентай шақалақ Шымкент қаласында дүние есігін ашып жатқан кезде, Испанияда Монсеррат Кабалье, Мәскеуде Елена Оброзцова мен Ирина Архиповалар, өзіміздің Алматыда Бибігүл Төлегенова мен Ермек Серкебаевтардың атағы жер жарып, опера өнерінің аспандап тұрған шағы болатын. Көп құрсақ көтергенінен не пайда, жөргегінен шықпай жатып шетінеп кете берген балаларынан бұйырған жалғыз жұрнақ, бес қыздан кейін зарығып жүріп қолы жеткен жалғыз ұлын әкесі мен шешесі бес кемпірдің борбайынан өткізіп, ырымдап атын Бескемпір деп қойып, әлдекімнің назары түсіп, тағы да зар жылап қаламыз ба деген қорқынышпен құлағын тесіп, сырға салып, «бұл ұл емес – қыз» деп өсірген әкесінің тұла бойы тұңғышы Гүлзатқа деген пейілдің қандай болатынын іштей шамалай беруге болатын шығар. Ертелі-кеш айналып-толғанғаннан басқа ешнәрсеге алаңдамайтын атасы мен әжесінің, олардың көзін ала бере еміреніп есі шығатын әкесі мен анасының мейіріміне шомылып, бақыты мен берекесі ортаймаған толыққанды отбасында мейлінше еркелеп өскен ол ес білгелі ән айтып келеді. Әдемі қоңыр баритон дауысы бола тұра, жанын шүберекке түйіп, жолында құрбан болуға даяр ата-анасына әншіліктің жолын қуып, алысқа ұзап оқимын деген арманын да айта алмай, ауыл төңірегіне жіпсіз байланып қалған Бейсен әкесінің асқақ мұратын мектеп бітірген қызы орындаймын дегенде, өмір бойы мәдениет басқармасында қызмет еткен әкесі қуанып, бірден келісімін беріпті. Физика мен математиканың есептерін жаңғақша шағып, мектепті үздік бітіріп алған алтын медалі де, өзі секілді дәрігер болады деген анасының үміті де әнге деген құмарлықтың жанында жіп есе алмайтыны бәріне аян болғандықтан, жолына ешкім тосқауыл болып тұрмады да.
Бақ болып келген – Баттерфляй
Бойында жасырынып жатқан қасиет-қабілетін тани алмай, өзін өзі өмірде таба алмай, адасып әрненің басын бір шалған адам жер бетінде мың-миллион. Отырса да, ойланса да, ағаш басына өрмелеп, есігінің алдындағы ала күшігімен ойнаса да, ән айтып жүретін Гүлзат өзінің ән үшін жаралғанын бала кезінен біліп өсті. Гүлзаттың дауысындағы ерекше реңкті бірінші болып байқаған атақты профессор Бекен Жылысбаевтың өзі болды. Дауысын үнемі бақылауда ұстап, еркін басқара алатындай етіп тәрбиелеген ұстазы Рахима Жұбатырованың еңбегі де еш кетпеді. Екінші мүшеліне дейін театр студиясында оқып, хорда жұмыс істеп, консерватория бітіріп, мұның сыртында тұрмыс құрып, екі баланың анасы болып үлгерген Гүлзат Абай атындағы Опера және балет театрының есігін жүрексіне ашқанда, күрделі жөндеуден өткен еңселі театр өзгеше кейіпке еніп, жанға жайлы керемет ахуал орнап тұрған кез болатын.
Құдай оңдағанда, кейбір әншілер секілді «жұлдызды сәтін» сарыла күтіп, шымылдық сыртында көп отырып қалған жоқ. «Біреудің өзі жақсы, біреудің көзі жақсы» деген пысықайлардың қағидасына пысқырып та қарамайтын, тек кәсіби әншілермен жұмыс істеуді дағдысына айналдырған әйгілі музыкант Ренат Салаватов сол жылы Қазан театрынан Қазақстанға бас дирижерлікке арнайы шақырылып, тыңдауға келген 49 әншінің ішінен ол Гүлзатты ғана таңдап, театрға жұмысқа қабылдайды. Гүлзаттың тау суындай сыңғыр қаққан мөлдір дауысының мүмкіндігіне сенген Р.Салаватов тәй-тәй басқан алғашқы қадамына дем беріп, қолдан келген көмегін аяған жоқ. Содан бергі уақыт жиырма жылды артқа тастаса да, «Салаватов – менің өнердегі әкем» дегеннен жаңылмайтыны да сондықтан. Көптеген операларды жаттап, күн сайын бірнеше сағат бірге дайындалып, дауысының шарықтап, шыңдалуы жолында анасындай қамқор болған концертмейстер Гүлнар Жидилова да одан кем еңбек сіңірген жоқ. Мысалы, 2 сағат 40 минут жүретін «Чио-Чио-Сан» операсындағы басты рөлді ойнайтын Гүлзаттың айтатын партияларының үлесі 1 сағат 40 минут. Кедейліктен амалсыз гейша болуға көнген, он бес жасында аяғы ауыр болып, баласымен тастап кеткен америкалық офицерді жан-тәнімен сүйіп, жолын тосқан Баттерфляйдің оқиғасына Гүлзат бар болмысымен құлай берілетін. Өзі де жас босанып, жұмысқа енді шыққан Гүлзат сахнада ойнап тұрып гейшаның қасіретін жүрегінен өткізетіні сондай, көзінен парлап аққан жасын көрерменнен жасыра алмай, егіліп тұратын.
«Есіңде ұста: жүрегің ыстық, ақылың салқын болсын. Бұл – өнер. Кейіпкермен бірге өмір сүрудің керегі жоқ, актердің міндеті – оның өмірін сол қалпында көрерменге жеткізу» деген Салаватовтың кеңесі әлі күнге құлағынан кетпейді. Рас, беделді тұлғаның біліп айтқан кеңесінің әсерінен бе, әлде талай жылдардан бері өзі де тарамыстай қатып, техникасын шыңдап, тәжірибе толықтырды ма, бұрынғыдай кейіпкердің қайғысына көңілі босап, ағыл-тегіл жылайтын әдетін қойған. Сол кезеңдегі таланттар шоғыры қатарында болған КСРО халық әртісі Роза Жаманованың сүйіп орындайтын «меншікті» операсы «Чио-Чио-Санды» өмір бойы өзі ғана орындап шеберліктің шыңына жеткенін біле тұра, нағыз орындаушысынан кейін бұл образды кім де болса ойланып барып ойнайтын еді. Дауысы мен жастық жалынына сенгені болар, махаббат пен құмарлықтың отына өртенген кейіпкер жанының тереңдігі мен күшін ұстазынан кем орындаса, ұятқа қалатынын біліп, сол биіктікті төмендетпеу үшін жас әнші жанын салды. Қатпар-қатпар қайғы мен сордан жаралған Баттерфляй басына бақ болып келді. Ата-анаға перзент қадірін білгізер тұңғыш бала қандай ыстық болса, Гүлзат үшін театрда ойнаған бірінші рөлі Баттерфляй де дәл сондай қымбат һәм қастерлі. Ескі операның жаңа бояумен шырқалғанын бәрі естіді. Мұның Баттерфляйін бәрі де бір адамдай мойындады. «Чио-чио-сансыз» бұрын қалай өмір сүріп келгенімді білмеймін», дейді Гүлзат. Әлемдік музыканың қолқа-жүрегі іспетті Пуччини – әншінің екінші жартысы сияқты, Мими мен Баттерфляйден басқа, Тоска мен Турандотты да Гүлзат үлкен махаббатпен сүйіп орындайды.
Қазақ қызына құшағын ашқан – Аспендос
Сахна жаратылғалы бері талаптыдан гөрі таланттыны көбірек сүйеді. Бекзат өнердің қиындығы мен қия-жықпылын бір әншідей меңгерген Гүлзат талантының арқасында дүниенің төрт бұрышын аралап, алуан түрлі ұлт пен ұлыстарды биік өнерімен тәнті етіп келеді. Қазан мемлекеттік опера театрымен бірге Голландияға гастрольдік сапарда болса, Германия, Венгрия, Аустрия, Италия, Жапония, Корея, Кипр, Израиль секілді мемлекеттерге концерттік бағдарламамен барды. Ал Түркиядағы алты опера театры қай кезде келсе де құшағын айқара ашатын төл театрына айналғаны қашан. 13 000 көрермен отыратын ашық аспан астындағы амфитеатр Аспендоста Аида, Медея, Тоска, Турандот болып бес рет ән шырқаған жалғыз қазақ қызы әзірге Гүлзат қана. Көбелек қанатының қағысы естілетін акустикасы айырықша музыка алаңын Гүлзат ала-бөтен жақсы көреді. Іңір түсіп, жұлдыздары жамырап, қою қараңғылықпен қымталған мақпал түнде жым-жырт даланың жеңіл ғана желпіп өтетін желіне жүзін төсеп тұрып, аспанға, айға наздана қарап салған әнінің әрбір әуезі, кеудені жарып, көмекейді керней шыққан күшті дауысы көне тастарға барып соғылып, шағылысып, құлағына қайта келгенде, қабілетінің қай жерге дейін жететінін өзі де айна қатесіз сезінеді.
Ұмытпаса, жиырма жыл бұрын Мәскеудегі Үлкен театрдың сахнасындағы Борис Покровскийдің сахналауындағы бір спектакль толықтай қазақстандық опера әртістерінің қатысуымен қойылды. Әлемдегі ең үлкен опера сахналарының бірінен саналатын Ресей астанасындағы театр қойылымдарын кірпік қақпай тамашалап, әр жаңалығын қалт жібермей бағалап отыратын кәсіби сыншылар сондағы Гүлзаттың Татьянасын көріп «Чайковскийдің өзі көрсе, сөзсіз риза болар еді» деп жазғаны бар екен. «Евгений Онегинде» Онегинді КСРО халық әртісі Ермек Серкебаев ағасы ойнаса, Татьянаны құлаққа жағымды, күміс қоңыраулы үнімен Гүлзат орындайтын еді. Сұңғақ бойлы Гүлзатқа қалжыңбас Ермек ағасы қарап жүрмей «Большая» деп ат қойған көрінеді. Сол күндерде ренжіген кейіп көрсетіп «қойыңызшы» деп бұртиғанмен, қазір «Как ты не понимаешь? Ты же большой человек, большая певица» деп арқасынан қағатын аға алақанының табына жылынып жүргендей сағынышпен еске алады.
Опера өнері өткен ғасырдағыдай тамағын жібіту үшін шикі жұмыртқа ішетін немесе екі езуі екі құлағында, қолына шымырлаған аққайнар толы бокалды ұстап алып «Травиатаны» ойнақтата орындап шығатын ескі шекпенін үстінен әлдеқашан сыпырған. Оның орнын ең мықты ұстаздардан сабақ алып, ең үлкен әлемдік сахналарда ән салуға асыққан, ән айтқан сайын ащы тері алынып, өрге қарай өршелене шабатын жүйріктер басып, операның жаңа дәуірін баяғыда бастап жіберген.
Гүлзаттың айтуынша, опера дегеннің өзі аударғанда «қиын жұмыс»деген мағына береді. Қиын жұмыс екенін біле тұра, айлар бойы басқа тілде жазылған құлаш-құлаш мәтіндерді жаттап, күн сайын бірнеше сағаттық репетиция жасап, кешкісін сахналас серіктесімен бірге, образға еніп, осының бәрін ауқымды оркестрге ілесіп, үйлесім тауып айту үшін жанкештілік керек. Биік өнерді бағындырғысы келетіндердің барлығының есіл-дерті Еуропа, бүкіл шығармашылығына қойылатын майлы нүкте – Еуропдағы атақты театрлармен мыңдаған долларлық келісім шартқа қалайда қол жеткізіп, мегажұлдыздардың сапында тұрып бір сахнада ән салу әріптестерінің басты арманына айналған. Қай театрда жақсы әнші болса, сол театрды иіскеп тауып, иіліп-бүгіліп ұсыныс білдіретін опера импресариоларының бірнешеуі Гүлзатты да өз театрларына жұмысқа шақырған болатын. Бірақ Гүлзат үшін құстың ұясындай жып-жылы отбасын қиып, сонау Өнер студиясында жүріп танысып, тұрмысқа шыққаннан өмірдің ыстық-суығын бірге көріп келе жатқан жан жары Қойшыбек Кәрібаев пен ұл-қызын Қазақстанға қалдырып, алысқа кету ақылға сыймайтындай көрініп, бәрінен сыпайы бас тартты. Бұған және ешқашан ілкі сәт өкініп көрген емес. Қиын өнер болғанымен, әнші бақытының рецептісі өте қарапайым – шырқаған арияларына көрермен ризашылықпен қол соғып, «Браво!» деп баға берген сайын, сопрано саулаған көмейіне күш біткендей келесі спектакльдің дайындығын қанаттана қолға алады.
АЛМАТЫ