Ауыл шаруашылығы министрлігі қолға алған жоба көп ұзамай Ұлттық экономика министрлігіне өтті. Мәселенің анық-қанығын анықтамақ болып осы министрлікке жолдаған сауалымызға вице-министр Ермек Алпысов жауап берді. Оның айтуынша қазір жоба бойынша жұмыс үш бағытта – ауылдық жерлерді жаңғырту, агроөнеркәсіптік кешенді және ауылдық жерлерде еңбек идеологиясын дамыту бойынша жүріп жатыр. Ауылға бағытталған жобаны жүзеге асыру үшін алдағы үш жылға республикалық бюджеттен 90 млрд теңге бөлінген. 2019 жылы бөлінген 34,7 млрд теңгенің 30 млрд теңгесі республикалық бюджеттен, 4,7 млрд теңге жергілікті бюджеттен бөлініпті.
Одан әрі вице-министр жоба шеңберінде 700 мыңға жуық адам тұратын 53 ауылдық елді мекен іріктеліп алынғанын атап өтті. Ал жобаны тиімді іске асыру үшін Премьер-Министр орынбасарының төрағалығымен Жобалық офис құрылған. «Апта сайын өңірлермен селекторлық кеңестер өткізілуде. Осындай өңірлік офистер әкімдердің басшылығымен облыстарда құрылған. Министрлік жанынан құрамында Парламент Мәжілісінің депутаттары, Nur Otan партиясының, қоғамдық бірлестіктердің өкілдері бар үйлестіру қоғамдық кеңесі құрылды», дейді Ермек Алпысов.
Жалпы, Қазақстанда халықтың орналасу тығыздығы 1 шаршы шақырымға 6 адамнан келеді екен. Салыстыратын болсақ, Норвегия, Финляндия сияқты елдерде бұл көрсеткіш – 12-15 адам. Ауылды дамыту туралы мәселе көтерілсе, қарсы топ «мұндай арақашықтық жағдайында жол және басқа жобаларды іске асыру тым қымбатқа түседі. Бір ауылда он шақты адам тұратын болса, оған жол салудың қандай мән-мағынасы бар?
Ол жерде мектеп және басқа әлеуметтік нысандар ұстау да шығын. Сондықтан мемлекет еліміздегі 6 жарым мыңға жуық ауылдың барлығын бірдей ұстап тұра алмайды» деген пікір айтып келген болатын. Ұлттық экономика вице-министрі мұндай сыннан хабардар екенін, көп көңіліндегі күмәнді сейілту үшін халықаралық сарапшылардың көмегіне жүгініп, көрсеткіштерді есептеудің әдістемесі мен модельдерін жетілдіруге кіріскендерін жеткізді. Нәтижесінде қазақ ауылдарының орналасу факторы бұл жобаны жүзеге асыруға кедергі келтірмейтіні анықталды. Жұмыс тобы көрсеткіштерді есептеу әдістемесін өзгерту бойынша кластерлік тәсілге жүгінген. Бұл жүйе бойынша ауылдық елді мекен жеке емес, жергілікті топтар – кластерлер шеңберінде қаралады. Басқаша айтқанда, кластер ауылдардың жиынтығы ретінде қарастырылған.
«Ауылдық кластерлердің орталықтары тірек ауылдар болып есептеледі. Бұл ретте көлік байланысы бар кластер орталығынан 10-15 км қашықтықта орналасқан жақын маңдағы шағын елді мекен спутник ауыл болып танылады», дейді вице-министр Е.Алпысов.
Қазір даму әлеуеті жоғары ауылдық кластерлер негізінен ірі қалалар мен ауылдар, ірі өзендер, темір жолдар және автомагистральдар жанында орналасқан. «Жоба шеңберінде кластер орталығы болып саналатын тірек ауылда әлеуметтік және инженерлік инфрақұрылымдар дамыту жұмыстары жүргізіліп, ауылдық елді мекендердің қасында шоғырланған спутник ауылдарға бағытталған коммуникацияларды дамыту іс-шаралары іске асырылатын болады», дейді Ұлттық экономика вице-министрі Е.Алпысов.
Біздің өз «ковбойымыз» болады
Батыс пен АҚШ агросекторындағы жетістіктер кобвой-малшы, диқандарға деген көзқарасты өзгертуден басталған екен. «Голливуд кинолары арқылы ковбойлардың мәртебесі асқақтап кетті» деген пікірді батыс сарапшыларының өзі мойындайды. Бізге де сол көзқарасты қалыптастыратын кез келді» деген сөзді айтып келе жатқанымызға 30 жыл болды. Мәліметтерге сенсек, ауыл шаруашылығында жылына бір адамға 3 мың АҚШ долларына жуық еңбек өнімі тең келсе, дамыған елдерде бұл көрсеткіш – 50-70 мың АҚШ доллары шамасында екен. Астына жарау ат мінген, басында қалпағы, қолында арқаны, беліне екі бірдей «кольт» тапаншасын қыстырған, джинс киген (қазіргі джинсты алғаш дәл осы ковбойлар киген) ковбой бүгінде әлемдік брендке айналды.
Малшының мәртебесін арттыру арқылы ауыл шаруашылығын өркендетуге болатынын анықтау үшін маман болудың қажеті жоқ. Экономист Мырзакелді Кемел қазіргі ауылды 1990, тіпті 2000 жылдардағы ауылмен салыстыруға болмайтынын айтады. Мал ұстаса аш қалмайтынын ауылдағы ағайын ұмытқан жоқ. Кедергі – насихаттың жоқтығында. «Атамекен» жүргізген талдауға (скринингке) сәйкес, Ақтөбе, Атырау Түркістан облыстарының өзінде «қарапайым заттар экономикасы» өндірісіне қажетті жүздеген жаңа мүмкіндіктер бары анықталды. Тиімді жұмыс жүргізілсе, қатты тұрмыстық қалдықтарды өңдеп-ақ миллиардтап табыс тауып, қосымша мыңдаған жұмыс орнын ашуға мүмкіндік бар. Мырзакелді Кемел осы тұста қазақтың қалталы азаматтарының басым көпшілігі асыл тұқымды бәйге аттарын баптаумен айналысатынын айтып өтті. Санамаласақ, олар ел ішінде көп. «Олардың көпшілігі ата дәстүріне хобби деп қарайды. Мұны халықтық сипатқа айналдыру керек. Қалталы азаматтарымыз елге барсын, олардың мал шаруашылығын көтеруіне жағдай жасасын. Сол кезде қазақтың ковбойлары да, ранчолары да шығады. Біз солардың көмегімен-ақ қазақ ауылдарын өмір сүруге жайлы шағын қалаларға айналдырамыз», дейді М.Кемел.
Ұлттық экономика, Ауыл шаруашылығы министрліктері бұл жобаға үлкен дайындықпен келгендерін айтып отыр. 2013-2014 жылдары ауыл-аймақтардың дамуын бағалау және елді мекендерді жіктеу бойынша олардың барлығының өндірістік және әлеуметтік-инженерлік инфрақұрылымдарына толық есептеу жүргізіліпті. Осының нәтижесінде 2020 жылға дейінгі аймақтарды даму бағдарламасы қабылданды. 2020 жыл табалдырықта тұр. Қаржыны жұмсаудың сапалы тетігін анықтамай жатып қаражат бөлудің тиімділігі шамалы болатынын түсінетін кезге жеттік. Мұны ауыз сумен толық қамтамасыз етуді мақсат еткен «Ақбұлақ» бағдарламасына бөлінген миллиардтардың тиімсіз жұмсалғанынан-ақ көруге болады. Бұл бағдарлама өңірлерді дамыту бағдарламасының көлеңкесінде қалып қойды. Сонымен бірге осы ауыл мен ауылдық аймақтарды қолдау бағытындағы мемлекеттік саясаттың іске асырылуына толық жауап беретін, барлық функцияларды ұжымдастыратын бір орган анықталуы керек.
Қандай жобалар қаржыландырылды?
Экономист М.Кемел алдымен осы мәселені пысықтап алу керектігін айтып өтті. Жыл басында сол кездегі Премьер-Министр Бақытжан Сағынтаев 2008-2018 жылдар арасында қаржыландырған жобалардың нәтижесіне мемлекеттік деңгейде сұрау салғанын ұмытқан жоқпыз. Осы мәселені қазіргі Үкімет басшысы Асқар Маминнің ескеруі керек деген ойдамыз. Үкіметтің экономикалық блогына аталған жобаны жүзеге асыру үшін осыған дейінгі қабылданған бағдарламалардың қалай орындалғанын нақтылап алу керек. Қазір ауылға бағытталған қаржыны орта жолдан қағып алатын делдал холдингтер, акционерлік қоғамдар жетіп артылады.
«Ауылға бөлінген қаржы талан-таражға түсіп кететіні де рас. Бұл жерде әкімдердің қауқарын арттырған абзал. Үкіметтен бөлінген қаржыны облыстың бюджетіне, одан ауданның бюджетіне бөлу әдісін шектеп, қаржы діттеген жеріне жетуі үшін тікелей ауылдық әкімдіктердің бюджетіне аударған жөн. Ауыл әкімдерінің белсенділігін арттыратын кез әлдеқашан жетті. Бұл біз үшін өзекті мәселе», дейді М.Кемел.
Экономистің пайымдауынша, ауылдар туралы мәлімет Үкіметтің қолында бар. Ауылдардың әлеуметтік, инфрақұрылымдық жағдайы да белгілі. «Ендігі міндет 2008-2018 жылдар арасында қаржыландырған жобаларды түгендеп шығу керек. Кейбіреулер үшін тым ауыр болса да біз бұл міндетті орындауымыз керек, дейді М.Кемел.
Ауылдар қалашыққа айналуы керек
Мұнайлы аймақтарда әрбір елді мекеннен шағын қалаларды ашуға мүмкіндік бар. Тіпті Түркістан облысында ураны бар Созақ, мақта өсіретін аймақтар Жетісай мен Мақтарал аудандарындағы елді мекендерден шағын қалалар ашуға болады. Түркістан облысының Сарыағашы мен Өзбекстанның астанасы Ташкенттің арасы 20 шақырымға жетпейді. Сарыағаштың Түркістан орталығында агломерация көзі атануға мүмкіндік бар. Тоғыз жолдың торабы. Өзбекстанның Қарақалпақстанымен жалғайтын темір жолы да бар. Біз Сарыағашта өндіріс аймақтарын көбірек ашу арқылы 250-500 мың тұрғыны бар ірі қалаға айналдыра аламыз. Іргедегі Ташкенттің дамуы Сарыағашқа дем береді. Мұндай жобаларды Алматы облысының Қорғас бекеті орналасқан аймақтардан, Жаркент қаласының жанынан қарастыруға болады.
«Біз Қытай сияқты алып көршіміздің мүмкіндігін шекараларға қала салу арқылы ғана пайдалана аламыз. Қала мәртебесіне үміткер елді мекендердің 30 немесе 50 мың тұрғыны болуы керек» деген түсініктің күні өтті. Біз географиялық мүмкіндігімізді пайдалануымыз керек», дейді М.Кемел.
Саясаттанушы-сарапшы Замир Қаражанов ауылды көтеруге бағытталған су жаңа жобаның көңіліне қонатынын айтты. Себебі Қазақстанның экономикасын алға сүйреп жүрген аймақтар ентігіп, сыр беріп қалды. Сарапшы мұның себебін бүкіл елдегі жұмыс күштерінің мүмкіндігі тек ірі қалаларға жұмылдырылып келгенін айтты.
«Миллионер қалалар» деген түсініктің күні өтті қазір. Батыс елдерінде, ЕО елдерінде қалалар адам санының көбейе беруіне жол бергісі келмейді. Басы артық адам экологиялық және әлеуметтік жағдайды ауырлатып жібереді. Германияда, Норвегияда 15-20 мың тұрғынымен экономикасын өрге сүйреп отырған қалалар бар. «Адамдарда жұмыс, кәсібін ашуға жеңілдіктер, өндіріп отырған тауарларына сұраныс болса, қалған шаруаны өздері-ақ дөңгелетіп алып кетеді. Сол себепті үкімет бұл жобаны қаржыландырмас бұрын дамуға ыңғайы бар елді мекендердің тізімін қайта жасап шығуы керек», дейді З.Қаражанов. Саясаттанушының айтуынша, бұл жобаны аяқсыз қалдырмай, жүзеге асырсақ, Қазақстанда болашағы жоқ елді мекен қалмайды.
АЛМАТЫ