«Шымкент Сити» баламалы қуат көздеріне иек артпақ
Былайғы жұрт тарапынан Шымкент қаласының аумағы Мәскеумен тең деген әңгіме айтылып жатады. Ұшақтан Шымқалаға назар салсаңыз, шындығында қала құлашын кеңге жайған. Бірақ сәулет нысандарының дені – бір-екі қабатты жатаған үйлер. Бір сөзбен айтқанда, қала бойына емес, еніне қарай өсе түскен. Осыны ескерген жергілікті билік шаһарда көп қабатты ғимараттар тұрғызуды қолға алған.
Шымкент нарығына отандық «Отау строй» құрылыс компаниясымен қатар, бүкіл елге танымал Highvill Kazakhstan инвестициялық-құрылыс компаниясы кіре бастады. Жыл басында аталған құрылыс компаниясы «Shymkent City» аумағында тұрғын үй нысандарын салатын болған. Өз кезегінде оңтүстіккореялық компания басшылары Қазақстандағы үшінші мегаполиске озық тәжірибе енгізуге мүмкіндік беретін алаң ретінде қарайтындарын айтқан. Шаһар билігі де шетелдік инвесторлардың тұрғын үй құрылысын жүргізуде ешқандай кедергінің болмайтынын мәлімдеп, Highvill компаниясының бастамаларына оң бағасын берді. Сонымен қатар тұрғын үйдің сапасынан бөлек, оның сейсмикалық жағдайға да төзімді болуын ескеру қажет екенін ескертті.
Мегаполистің солтүстік аймағында орналасқан «Shymkent City» – 12 орамнан тұратын шағын аудан. Онда тұрғын үй мен бизнес орталықтарынан бөлек, сауда орындары, емхана, ойын-сауық орталығы, гүлзар мен демалыс аймағы болады деп жоспарланған. Қазіргі таңда жаңа қалашыққа инфрақұрылым жүйелері тартылған. Тіпті заманауи технологияны қолданып, «Shymkent City» қалашығын энерготиімді жасыл қала етіп салуға мүмкіндік туып отыр. Өйткені Шымкентте күн мен жел энергиясының қуаты жоғары.
«БҰҰ Даму бағдарламасы еліміздің бірнеше қаласында әлеуметтік нысандар мен үйлерге қанатқақты жобалар әзірлеп, ол нысандарға баламалы энергия көздері қолданылған», дейді Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің өкілі Жақсылық Тоқаев. Оның айтуынша, еліміз аумағындағы 7000 мектеп, 3000 аурухана мемлекеттік энергетикалық тізімге енген. Маман осындай қанатқақты жобаларды аумағы 428 га, 55 мың адам тұруға арналған «Shymkent City» жобасында да қолдануға болатынын тілге тиек етеді.
БҰҰ ДБ мен Қазақстан Үкіметінің энергия тиімділігі бойынша жобаларының менеджері Александр Белыйдың айтуынша, жергілікті тұрғындар арасында жүргізілген сауалдама нәтижесі бойынша Шымкенттің біраз тұрғыны үйлерінің шатыры мен жертөлелерінің апатты жағдайда тұрғанына шағымданған. Қолданыстағы ғимараттар энергияны өте көп тұтынады. Қалада жүргізілген ең алғашқы энергоаудит мәселесі 1 шаршы метріне 150 кв/сағ жылу энергиясы тұтынылатынын көрсетті. Ал норма бойынша 77-80 кв/сағ болуы тиіс. Осыдан-ақ қалада баламалы энергия көздеріне өту мәселесінің толғағы жеткенін аңғаруға болады.
Өсім көрсеткіші жоғары қала
Былтыр ғана миллионды қала мәртебесін алған Шымкент тұрғындарының саны биылғы 1 маусымда 1 млн 22 449 адамға жетті. Шаһар республика қалалары мен өңірлері көлемінде халық саны жағынан сегізінші орынға тұрақтады. Бұл туралы Шымкент қаласының статистика департаментінің басшысы Ерназар Құлтаев ақпараттық-коммуникациялық орталықта өткен баспасөз брифингінде мәлімдеді.
«Өткен жылғы тиісті кезеңмен салыстырғанда халық саны 2 пайызға немесе 20 158 адамға артты. Шымкент республикада халық тығыз орналасқан қалалардың біріне жатады. Мұнда 1 шаршы шақырымға 852 адамнан келеді. 2017 жылы 835,2 адам болған еді. 2019 жылғы қаңтар-мамырда халықтың табиғи өсімі 8 900 адамды құрады және 2018 жылғы тиісті кезеңмен салыстырғанда 1,6 пайызға өсті. Шымқала бала туу мен табиғи өсім көрсеткіштері бойынша елімізде 4-орында. Биылдың бес айында қала бойынша 10 919 нәресте жарық дүние есігін ашса, өсім 2,4 пайызды құрап отыр. 2018 жылғы қаңтар-мамырда 10 665 бала туған еді», деді Е.Құлтаев.
Шаһар алдағы уақытта «Smart city»-ге айналады
Шымкент болашақта «Smart city» мәртебесін иеленбек. Бүгінде қаланың 2023 жылға дейінгі әлеуметтік-экономикалық даму тұжырымдамасы жасалған. Басты мақсат – қала тұрғындары мен қонақтарына мейлінше жайлы жағдай жасау. Қазіргі таңда жергілікті полиция жұмысын жүйелендіру мен білім саласында жаңалықтар енгізу бойынша біршама смарт жүйе жүзеге асырылды. Ал биылға 16 жоба жоспарланған. Алғашқы кезекте «103» жедел медициналық жәрдем қызметін жаңғырту жобасы тұр. Аталған жоба «103» қызметін қазіргі заманғы жабдықтармен және арнайы автокөліктермен материалдық-техникалық жарақтандыруды және бірыңғай Саll-орталық құруды көздейді. Сонымен қатар «112» бірыңғай кезекшілік-диспетчерлік қызметін енгізу жобасы аясында «101», «102», «103» және «112» шұғыл қызметтер бірыңғай байланыс орталығына біріктіріледі.
Үшінші жоба – «109» мониторинг және ден қою қызметі. Аталған қызмет жергілікті атқарушы органның, оның құрылымдық бөлімшелерінің және қалалық қызметтердің азаматтармен ақпараттық өзара іс-қимылын қамтамасыз етеді, консультациялық қолдау көрсету және шұғыл емес сипаттағы оқыс оқиғаларды жоюға арналған. Алға қойған жоспарлар аясында кешенді медициналық ақпараттық жүйені енгізу арқылы медицина мекемелерінің материалдық-техникалық базасын жақсарту, техникалық және кәсіби білім беру ұйымдарының қызметін автоматтандыру жұмыстары жүргізіледі. Ең ауқымды жобалардың бірегейі IoT элеметтерін әлеуметтік нысандарға енгізу болады.
«Аталған жоба әлеуметтік нысандарда (мектептер, балабақшалар және ауруханалар) жылыту маусымының мониторинг процесін автоматтандыруды қарастырады. Жоба аясында жылу беру маусымының барысын бақылау, әлеуметтік нысандарға электр энергиясын, суды тұтынуды есепке алу үшін есептеу құралдарын орнату іске асырылады. Ал «Ақылды квартал» – көп қабатты тұрғын үйлерде деректерді беру және «E-Shanyrak» АЖ-мен интеграциясы бар үйге ортақ есептеу құралдарын орнатып, ұсынылатын қызметтердің ашықтығы, нақты уақыт режіміндегі мониторинг, тұтынуды үнемдеу және көрсеткіштерді автоматты түрде жинау нәтижелеріне қол жеткізу мүмкіндігі енгізіледі», дейді қалалық цифрландыру басқармасының басшысы Айнұр Юсупова.
Қатты тұрмыстық қалдықтарды шығаруды диспетчерлендіру, «Ақылды көшені жарықтандыру», Қоғамдық көлікте электронды билеттеу жүйесі, «Ақылды көлік тұрағы», «Сергек» интеллектуалды бейнебақылау жүйесі, жер қатынастары саласындағы мемлекеттік қызметтерді автоматтандыру, ғимараттарға QR-кодтарды орнату, «Электронды архивті», ЕРАП жүйесін енгізу бойынша бірқатар жұмыс атқарылуда. Алдағы уақытта да «Ақылды қала» жобасы аясында біраз күрделі мәселе оңтайландырылған жолмен шешімін таппақ.
Сондай-ақ соңғы уақытта қала көшелеріндегі қоғамдық көліктерге 2ГИС электронды бағдарламасы енгізіліп, аялдамада көлік күткен жолаушы автобустардың қай бағытқа жүретіндігін смартфонынан біліп отыратын болды. Осылайша күнделікті тұрмыста шаһар тұрғындарының өміріне дендеп еніп келе жатқан «Smart» алдағы уақытта тұрғындардың елгезек көмекшісіне айналатыны анық.
Электронды қызмет демекші, қала әкімдігі тарапынан 2019 жылдың екінші тоқсанында халыққа жалпы саны 2 043 493 қызмет ұсынылған. Оның ішінде 1 556 758 қызмет түрі электронды нысанда көрсетіліпті. Яғни, жалпы қызметтердің үлесі 76,2 пайызды құрайды. Есепті мерзімде мемлекеттік көрсетілетін қызметтердің сапасына шағым келіп түспеген. Сұранысқа ие 12 қызмет автоматтандырылса, 112 мемлекеттік қызмет бойынша Жол картасы бекітіліпті. Соның нәтижесінде жалпы саны 55 қызмет автоматтандырылып, 57-сін цифрлы жүйеге ауыстыру жоспарланған. Бұл жұмыстар да қарқынды түрде жүргізілуде.
Бір сөзбен айтқанда, қалада қағаз арқалап, мемлекеттік мекемелердің есігін тоздыратын заман келмеске кетіп бара жатыр. Енді шаһар тұрғындары электронды қызмет алу кезінде уақыты мен қаржысын үнемдемек.
Тұрғындардың құқығын қорғау – басты назарда
Еліміздегі ірі мегаполистер үшін ең басты құндылық – қала тұрғындары үшін қауіпсіз, қолайлы орта қалыптастыру. Осы мақсатта үшінші мегаполисте азаматтардың құқығын қорғауды қамтамасыз етуге арналған «Qorgau» жобасы басталды. «Qorgau» – халық көмекшісі. Ол 200-ден астам өзекті тақырыпты қамтиды. Оның аясында тұрғындар тегін заңгерлік көмек алып, өздерінің құқықтық сауаттылықтарын арттырады. Жобаның аймақтық бөлімшелерін ашуды азаматтық сектор мен үкіметтік емес ұйымдар жетекшілері қолға алған.
«Бұл халықтың құқықтық сауаттылығын арттыра отырып, оларға тегін заңгерлік көмек көрсетуді көздейді. Әр өңірге бекітілген заңгерлер алдағы 4 ай бойы тұрғындарға кеңес береді. Жұмыс күні ішінде кез келген жас заңгердің көмегіне жүгіне алады. Бізде басына күн туғанда ғана заңгерді іздейтіндер көп. Ендігі жерде кез келген мәселені тыңдауға дайынбыз», дейді өңірлік жетекші Сабира Байзақова.
«Qorgau» ауқымды жобасы – Ақпарат және қоғамдық даму министрлігімен бірлесе отырып, «Азаматтық бастамалар орталығы» КЕАҚ-тың қолдауымен «Бірыңғай Call-орталық құру арқылы Құқық қорғаушы кешенді жобасын іске асыру» гранты шеңберінде атқарылып отырған шаруа.
«2019 жылдың 1 тамызынан еліміздің барлық қала, ауданында заңгерлік кеңес беру бөлімдері ашыла бастады. Шымкент қаласындағы бөлім жастар ресурстық орталықтарында орналасады. Жоба шеңберінде заң факультетінің студенттеріне тәжірибеден өту мүмкіндіктері де қарастырылған. Сондай-ақ түрлі әлеуметтік маңызы бар іс-шара ұйымдастыру жоспарланған», дейді жастар ресурстық орталығының басшысы Нұрдәулет Тәңірберген.
Ірі агломерациялық орталық атанады
Болашақта Шымкент қаласының іргесіндегі елді мекендер, өндіріс орындары қалаға «қызмет етушілер» болып табылары анық. Оған қаланың инфрақұрылымдық, көліктік әлеуеті жеткілікті. Мәселен, өңірдегі Түркістан облысының бірқатар ауданымен шектесіп жатқан шаһарға аудан, елді мекендердің тұрғындары шикізат пен жұмыс күшін алып келуде. Бұл – әлемдік тәжірибеде бар дүние. Себебі Нью-Йорк, Париж, Лондон нағыз агломерацияның жемісі екенін уақыт дәлелдеп берді. Әрі оны күллі әлем көрді. Сондықтан өзімізде бар табиғи жағдайды пайдалана отырып, Шымкентті оңтүстік өңірдің агломерациялық «жүрегіне» айналдыруымыз қажет. Бір сөзбен айтқанда, Шымкент өзінің жарқын даму жолында өзімен көршілес аудан, қалаларды да бірлікте алға жетелейтіні анық. Бұған шаһардың экономикалық, әлеуметтік, мәдени әлеуеті жеткілікті.
Оңтүстік агломерациясының изохрон тәсіліне (1,5 сағат ішінде көлікпен жүріп өту) Шымкент қаласы, Сайрам, Төле би, Ордабасы, Бәйдібек, Түлкібас, Қазығұрт аудандары, Арыс қаласы енгізілген. Оның ішінде Шымкент агломерацияның ядросына айнала отырып, көршілес аудан, қалалардың демографиялық өсіміне байланысты әлеуметтік, инженерлік жүйелерін, көлік, тұрғын үй құрылыстарын жүргізетін, өнеркәсіп және ауыл шаруашылығын дамытатын таптырмас мегаорталыққа айналады.
Атап айтар болсақ, қаланың жаңа Бас жоспарына сәйкес 40 елді мекен (шекарасы 40 мың га-дан 117 мың га-ға дейін ұлғайған) Шымкентке қосылды. Ауыл шаруашылығы, сауда-саттық саласы жүйелі жолға қойылған Сайрам, Төле би, Ордабасы аудандарының қалаға жақын орналасуы бірінші тиімділік болып саналмақ. Қала шын мәнінде елдің үшінші қаласы атану үшін ішкі және сыртқы форматта жүйелі жұмыс істелуде. Бұған ескі қала аумағынан бөлек бой көтерген жаңа әкімшілік-іскерлік орталық пен индустриялық аймақтардың салынуы және қаланың инвестициялық тартымдылығы дәлел.
Шымкенттің Бас жоспарында инфрақұрылым жағдайына қарай (әуе жолы, темір жол, автомобиль қатынасы) шағын және орта кәсіпкерлік, сауда саласының маңызды нүктелерін жол бойларында орналастыру қарастырылған. Бұл орайда агломерациялық процесті реттеу үшін әуелі қалада халықтың өмір сүруіне қажетті инженерлік жүйелерді дамыту қажет. Осы мақсатта биыл аталған істің бастамасы ретінде 8 елді мекенге ауыз су, 8 елді мекенге кәріз жүйесін, 8 елді мекенге электр желісін, 5 елді мекенге газ құбырын тарту жоспарланған.
Агломерацияның жүйелі жүзеге асуы үшін көлік саласының маңызы зор. Кез келген адамның уақытын үнемдеу үшін ең бастысы іркіліссіз жолдың болуы шарт. Осыны ескерген Шымкент қаласының әкімдігі шаһардағы айналма жолдарды және аудандарға баратын облыстық маңызы бар жолдарды қайта құру, қалаға кіре- беріс жердегі көлік қозғалысын жеңілдету үшін жүйелі жоспар әзірлеп, жұмыс істеуде.
Бас жоспарға сәйкес келешекте қала жолдарында ЖРК (жеңіл рельсті көлік) желісін салу қажеттілігі туындап отыр. Осы мақсатта А-2 автомобиль тас жолын, Оңтүстік, Солтүстік, Шығыс айналма жолдарының құрылысы, Абай және Қонаев даңғылдарының жалғасын және қаланың солтүстік – оңтүстік, шығыс – батыс бөліктерін байланыстыру көзделген.
Қала халқының табиғи өсіміне және урбандану процестерінің жүруіне байланысты тұрғын үйлерге деген сұраныс артады. Осыны ескере отырып, жаңа әкімшілік-іскерлік орталығын, «Тұран» шағын ауданын, Сауран, Ташкент бағытында, «Ақтас-1» шағын ауданында көп қабатты тұрғын үйлер құрылысын дамыту жоспарланған.
Бұл – ауыз суға ең бай аймақ. Сондықтан суды тиімді пайдалану арқылы өңірді ғана емес, Қазақстанның көп жерін көкөніспен, жеміс-жидекпен қамтамасыз етуге болады. Сондай-ақ Шымкент – күн энергиясы ұзақ және мол болатын қала. Сондықтан баламалы қуат көзін пайдаланудың да мол мүмкіндігі бар. Қысқасы, Шымкент агломерациясының қарқынды дамуына мүмкіндік мол. Болашақта ол қолжетімді әрі құнарлы азық-түлік өндіретін және оның салалас буыны саналатын жеңіл өнеркәсіпті дамытатын орталыққа айналуы тиіс.
Түйіп айтар болсақ, Шымкент урбандану және осы үдерістің нәтижелі жүзеге асырылуы арқылы ілгерілеп дами түспек.
Қаланың көшесі ыңғайлы болса...
Қытайларда «Тез бай боламын десең, жылдам жол сал», деген тәмсіл бар. Шындығында, тақтайдай жол – экономиканың күретамыры. Сондықтан дамыған елдер ірі қалалар мен өндіріс орындарының арасын ешқашан үзбеген. Оның үстіне шаһар көшелерінің сәулетіне де мықтап мән берген.
Бүгінде Шымкент қаласының әкімдігі көшелерді абаттандыруды барынша қолға алғандай. Былтыр шаһардың орталығындағы Тәуке хан даңғылын құлпыртып тастаса, биыл Ахмет Байтұрсынұлы көшесін жаңа кейіпке енгізуде. Жөндеу жұмыстары ақпан айында басталып, үш бригада жұмылдырылған. Олар жолдарды кеңейту, веложол, аяқжол салумен айналысуда. Ал құрылыс материалдарына тек отандық өнімдер пайдаланылуда. Алдағы уақытта шаһардың басқа көшелері де осы үлгі бойынша абаттандырылмақ. Қалалық жолаушылар көлігі және автомобиль жолдары басқармасы автомобиль жолдары бөлімінің басшысы Қайрат Баймендиевтің айтуынша, жобаның жалпы құны 1 млрд 310 млн теңгені құрайды.
Соңғы үлгіде қайта жөндеуден өткен жолдардың жиегіне отырғызылған ағаштар мен салынған веложолдар мегаполис келбетін одан бетер аша түскендей. Кешқұрым жастардың осы жолдармен жүгіріп немесе велосипед теуіп жүргенін көріп, қала мәдениетінің дұрыс бағытта қалыптасып келе жатқанына көз жеткізесің...
Шымкент