Бақыт дегеніміз не?
Жексенбі, 6 қаңтар 2013 10:36
Жақында Бразилия жазушысы Пауло Коэльоның “Заһир” деген романы қазақ тілінде жарық көрді. Өз басым бұл романды тым көкке көтеруге лайықты деп бағалаудан аулақпын және бұл роман туралы талдау жасауды өзіме міндет етіп отырған жоқпын. Атышулы бразилия жазушысының бақыт туралы түсінік сезімі көңілімді аударды.
Жексенбі, 6 қаңтар 2013 10:36
Жақында Бразилия жазушысы Пауло Коэльоның “Заһир” деген романы қазақ тілінде жарық көрді. Өз басым бұл романды тым көкке көтеруге лайықты деп бағалаудан аулақпын және бұл роман туралы талдау жасауды өзіме міндет етіп отырған жоқпын. Атышулы бразилия жазушысының бақыт туралы түсінік сезімі көңілімді аударды.
Романның кейіпкері өз махаббатынан ғайыптан айырылып қалады. Жары бір күні жым-жылас жоғалып кетеді. Жазушы жалғыз қалады. Өзін бақытсыз сезінеді. Сүйген жарына қайта қауышуға, оның бұдан неге қашып кеткенін өз аузынан естіп білуге асығады. “Ол өзінің не себепті бақытсыз екендігінің себебін” (90-б.) білгісі келеді. Кітаптың кейіпкері “Махаббат сезімін қайта оралтуды” өз бақытының мазмұны деп түсінеді.
Кітаптың екінші бір кейіпкері Михаил есімді қазақ: үйіңізден өте алыс жерде не қылып жүрсіз? деген сұраққа: “бақыттың бұғып жатқан жерін іздеп жүрмін”, деп жауап береді (93-б.)
Сонда бразилия жазушысы кітабының кейіпкерлері бақыт деген ұғымның мәнін махаббатпен, сүйгенімен қосылудан іздейді.
Өз бақытын махаббат күшін өзіне кері қайтарумен байланыстырады. Сол үшін Михаилға ілесіп, сонау Парижден алыстағы қазақ даласына жоғалтқан жарын іздеп шығады. Қазақ жігіті жарын іздеген кісіге серік болып, туған даласына келеді. Өз жерінің қуатынан қорек алуды мұрат тұтады (166-б.) Бұрын-соңды тарихты күрес өзгертеді, күрестің иесі халық деп келсек, бразилия жазушысы махаббаттың қуаты ғана тарихты өзгертеді деген қағиданы ұсынады. Оның ойынша, махаббаттың қуаты желдің, теңіздің, атомның қуатындай болады. Ол тарихты өзгертуші күш болып табылады (70-б.)
Сүйгенінен түсіністік таба алмаған Эстер (бұлар күйеуімен бірге отасқан он жыл ішінде бірде ұрысып, бірде табысып, бір-бірінің ұғынысуына жете алмады. Бітпейтін ұрыс-керіске шыдамаған Эстер күйеуінен дем алу үшін, өз махаббаттарын сынап көру үшін көз жетпес алысқа күйеуіне айтпастан тайып тұрады). Міне, енді, күйеуі мұны іздеп қияндағы шағыл құмға, тау-тасты өлкеге Михаилға еріп, сүйгеніне кездеспекке келеді. Эстер жаңа жерде, діні, тілі, ділі басқа елде өзіне өзі келгендей болады.
Бұрын өзіне беймәлім даланың бір қартынан сабақ алады. Махаббат сырын ұғуға жол ашып беріңіз деп сұрайды махаббаттың қасіретін шегіп, жан азабына ұшыраған Эстер. Бір күні ол жанары көзінен махаббат оты ұшқындаған адамға ұшырасады. Сөйтіп ол соған беріледі. Енді сонау қиырдан күйеуі іздеп келіп, мұны қайта тапқанда, аяғы ауыр күйде қалады. Іздеп келген күйеуі еріксіз онымен келісіп, оған бақытты өмір тілеп, бата беруге мәжбүр болады.
Бразилия жазушысы махаббаттан өз бақытын іздеп, сонау қазақ даласына келгенде арманына жете алмайды. Бақытын баянды ете алмайды…
Енді басты тақырыбымызға оралайық. Сонда бақыт дегеніміз не? Осы сауал мәңгілік сияқтанады да тұрады.
Әр адам бақытқа ұмтылады. Мен де құдайдың құлымын, мен неге бақытсыз болуым керек, дейді. Бірақ өмірде басқаша. Бақытсыздар жетіп артылады. Сонда бақыт дегеніміз не? Біреу қарны тойып тамақ ішкенді бақыт санайды. Мол байлыққа ие болса, не биік мансапты иеленсе, өзін бақытты санайды. Мен депутат болдым, өзімді бақыттылар санатына қосамын, дейді. Өзінен қырық жас үлкен бай кісіге тұрмысқа шыққан дәрігер қыз өзін бақытты санайды. Қала әкімінің қолынан жаңа пәтердің кілтін алдым, бақыттымын деймін, біреулер Елбасының қабылдауында болып, оның қолын алдым, өзімді бақытты санаймын, дейді зейнеткер ұстаз. Немеремнің үйленген тойын көрдім, менен бақытты жан жоқ шығар, дейді бір майдангер. Жиенімнің министр, не банкир болғанын көрдім. Менен бақытты адам жоқ, дейді бір қария. Көптен шығара алмай жүрген кітабымды шығардым, мұнан артық маған бақыт жоқ, дейді жас жазушы. Сонда бақыт деген ұғым кең мағыналы болды ғой. Бақыттың сонда қандай ортақ мағынасы, негізгі арқауы бар?
Әлде мансап алу да бақыт па? Байлыққа ие болу бақыт па? Шын бақыт неде? Бақыттың өлшемі, критерийі не? Бақыттың мәні, өзегі неде? Байлардың бәрі бақытты ма? Онда біз неге “Байлар да қасірет шегеді” деп кино шығарып жатырмыз.
Адамның салмағын өлшеп білеміз. Кісінің дене қызуын градусникпен өлшеп, оның сау немесе науқас екенін айырамыз. 360 мен 400 арасында айырма бар ғой. Термометрдің көрсеткіші адамның ауру-сырқаулығын бірден көрсетеді.
Қан қысымын да тонометрмен біле аламыз. Қалыптан жоғары қан қысымы гипертоникті дәл анықтайды.
Ал адамның бақытын өлшейтін аспап жоқ. Бірден-бір нақты өлшем де жоқ. Бақытты, жоғарыда көрсетілгеніндей, әркім әртүрлі түсінеді. Атақты орыс жазушысы Лев Толстой өзінің “Анна Каренина” атты романына “Бақытты отбасының бәрі бір-біріне ұқсас, ал бақытсыз отбасылардың әрқайсысы өзінше бақытсыз” деген сөйлемді эпиграф етіп алуы (кейін оны мәтінге қосып жіберген-ді) тегін емес. Бақыт пен бақытсыздық қосарласа жүретін, адам баласы қашып құтыла алмайтын құбылыс. Оны қолмен ұстап көруге де болмайды, тек жүрекпен сезінуге жаратылған құбылыс екені сөзсіз.
Бақыт құдайдың адамға еншілеп жіберген сыйы ма, әлде бақытты әркім өзі тер төгіп ала ма? Бақытты құрайтын элементтер қандай? Бақытты немен бағалаймыз?
Әр адам өз бақыты үшін өзі күресуге міндетті. Бақыттың не екенін анық сезінбесе, адам не үшін күресетінін қайдан біледі.
Бақыт күреспен келе ме? Әлде жазмыш сыйлайтын несібе ме?
Бақытты Жасаған жібереді деп, қол қусырып жатсақ, бақытқа ие бола аламыз ба? Адамға бақытты еңбек сыйлай ма, әлде жаратқан өзі күнілгері маңдайыңа өлшеп-пішіп қоя ма? Немесе бақытты әке-шешең, лауазымды туысқаның сыйлай ма? Әлде әр адам өз бақытын өзі қамтамасыз ете ме? “Әр адам өз бақытының ұстасы” деп айтпаймыз ба?
Бақытсыз адам деп кімді айтамыз? Кедей-кепшікті ме, ауру-сырқауды ма, өмірге қабілетсіз, дарынсыз жанды ма, жарыққа кемтар болып келген (соқыр, мылқау, керең, аяқ-қолы кеміс, жарымжан) адамды айтамыз ба? Әлде өмірде дұрыс жолдан тайып, қоғамға, жақындарына керексіз болып қалғандарды ма?
Өмірге кемтар, жарымжан болып келген жандар мәңгілік бақытсыз пақырлар ма? Әлде бұлар да өмірде өз бақытын таба ала ма?
Бақытты болу үшін әр адамның өзіне тән талпыныс-сұранысы бар емес пе? Біреу бақытқа тойымсыз, өмірдегінің бәрін өзім иемденсем, бәріне жеке өзім қожалық етсем деп армандаса, әлдекімдер мұндай тексіз тоятсыздықтан аулақ, қанағатшыл болады, өз алдына минимум меже-мақсат қояды, соған жетсе, өзін бақытты сезінеді, өз өміріне, тіршілігіне қанағат тұтады.
Әлемді тұтас жаулап алсам дейтін озбыр басқыншылардың да болғанын тарихтан білеміз. Бүгінде шексіз жеке билікке қызығудан қашпайтын шенқұмарлар да баршылық. Өз бақытын осымен, шексіз-шетсіз үстемдік етумен шатастыратын жандар да аз емес. Халықтың қарғысын алғанша, оның жиренішті сезімін, ашу-ызасын туғызғанша, қызметтен кетуге ыңғай бермейтін басшылар да жеткілікті. Оларды уақыттың өзі билік сахнасынан сырып тастап жатыр. Бұл заңды құбылыс. Биік мансапты бақыт санау осыған әкеп саяды. Сондықтан да адамның бақыты шетсіз-шексіз байлықта да, шетсіз-шексіз билік құруда да емес. Әр нәрсенің өлшемді шегі бар. Сол шектен шығу ешкімге бақыт әпермейді, керісінше адамның өз басына сор әкеледі. Бірақ мұны әркім бірден түсіне де бермейді. Бұл шын бақыттың шынайы мәнін толық әрі терең түсінбеуден туады. Көп болса, ұзақ болса, ызғарлы әрі қаһарлы болса, бақыт та мол әрі мәнді сияқты көрінеді. Сөйтіп қателікке, опатқа ұрынады. Бақыт жөніндегі өзінің теріс түсінігін жүзеге асыру үшін басқаларды қанға бөгіп, бақытсыздыққа душар ететінін сезінбей де қалады.
Бақыттың үлкен-кішісі жоқ. Қанағатшыл адам өзіне бақытты қарапайым нәрседен-ақ табады.
Мәселен, қатардағы дәрігерді алайық. Ол бай да емес, үлкен мансап иесі де емес. Өзін әрбір операциядан кейін адам жанын арашалап, өлімнен құтқарып қалса, ол өзін бақытты санайды. Өз еңбегінің нақты нәтижесін көруден асқан адамға бақыт жоқ. Адал еткен еңбегі, дәрігерлік көмегі адам өмірін сақтап қалса, оған бұдан артық бақыт, абырой жоқ. Осыны өзіне үлкен қанағат тұтады, өзін өмірде қаралар санын көбейтіп жүрген, қоғамға бар-жоғын белгісіз пенде емес, нағыз азамат, қоғамның белсенді, есептегі мүшесі сезінесің. Өзіңді бақытты санайсың.
Бақыт дегеніміз бір сәттік, жеке-дара бір міндетті жемісті атқарудан тумайды, бір күнгі рекорд, бір күнгі жеңіс адамды мәңгі бақытқа бөлемейді. Бақыт адамның күнделікті өмірде, қоғамда тұрақты өз орнын табуы. Өзінің азаматтық, адамдық, ата-аналық, жолдастық міндеттерін халықтың бір бөлшегі ретінде атқара білу адам бақытының өлшемі болып табылады.
Бақыт ұғымы адамды алға сүйрейтін, жетілдіретін, ынталандыратын, өршілдікке, ерлікке, өзіңді өзін танытуға, басқаларға мойындатуға жетелейтін құндылық.
Ал бақытсыздық, әлдекімдер ойлағанындай, қашып-құтылмайтын, маңдайға басқан тавро емес. Бақытсыздықтан арылуға әбден болады. Бірақ бұл белсенді әрекет, үздіксіз тер төгуді, қиындықпен қорықпай күресуді талап етеді. Әрине, бұған әркімнің төзімі мен өрлігі жете бермейді. Сондықтан да кейбіреулер үшін бақытсыздық маңдайға алдын ала жазылған қара таңбадай, фатальды құбылыстай көрінеді. Бұл жаңсақ ұғым.
Этика ғылымының эвдемонизм деген бір бағыты бар, ол адамгершілік пен адам мінезінің басты арқауы адамның бақытқа ұмтылуы деп таниды. Яғни, эвдемонизм — бақыт туралы ілім.
Неміс философы Л. Фейербахтың “Эвдемонизм” атты еңбегі де бар. Ол бұл еңбегінде ерік пен бақытқа ұмтылудың бірлігін зерттей келе, адамның бақытқа ұмтылуы мен өлім арасындағы қатынасқа тоқталады. Өлім немесе ажал адамның бақытқа тырысу жолындағы ең ақырғы бөгет, кедергі болып табылады. Бір сөзбен айтқанда, өлім ғана адамның бақытқа талпынысына соңғы нүктені қояды.
Бақытқа не жатады? – дейді де Л. Фейербах, оған өзі жауап береді. – Өмірге қатысы барлардың бәрі соған жатады, өйткені өмір мен бақыттың түпкі мәні бір. Бүкіл талпыныс (әрекет), ең болмағанда дені дұрыс ұмтылыстың бәрі бақытқа жету жолын көздейді. Адамның бүкіл дене мүшелері мен тіршілік құрылымдары бақыттың да органдары болып табылады… Адамға бір дене мүшесі өмір сүруге кедергі келтірсе, оны кесіп тастауға болады. Ал “өз жүрегіңді суырып таста, басыңды кесіп таста” деген сөзді әзірше ешкімнің аузынан естігеніміз жоқ, дейді философ. Адам өз басымен қоштасқанда, ол бүкіл бақытынан айрылады, жалпы бақыттан бір жола ажырап қалады. Ал қажеттілік бар жерде бақыт еш жоғалмайды.
Жарымжан адам өз бақытын денсаулықпен тығыз ұштастырады. Денім сау болсын, денім сау болса, еңбекке қабілетім сақталады, еңбекпен бірге маған бақыт та келеді, – дейді.
Ата-ана болудан асқан ғанибет бар ма? Балаларға деген сүйіспеншілік өзіңе деген махаббатты теріске шығара ала ма! Әрине, ата-ана балалары болмаса, көп қиындықтан, күш-жігер жұмсаудан, қайғыға душар болудан арылар еді. Ал сонымен бірге балалы болу, ұрпақ сүю оны қаншама ләззатқа бөлейтіні белгілі емес пе! Сүйіспеншілікпен жасалған құрбандық құрбандық емес, ол ғажап дүние.
Бұл қатігез дүниеде тек жақсылық пен әсемдік қана өткінші ме? Сондай-ақ сұмпайы да, жағымпаз да, жиіркенішті де, сұмдық тажал дүниелер де өткінші емес пе! Ақын біткен неліктен өткен жақсылықты зар еңіреп, еске алып, жоқтау айтады. Сонымен бірге жамандық та күйреуге ұшырап жатқан жоқ па!
Уақыт бәріне үнсіз куә ғана емес, тіршілік етудің формасы мен шарты да емес пе!
Егер адамды уақыттан айырса, оның уақытын ұрлап алса, онда тамырындағы ыстық қанын, кеудесіндегі жүрегін, басындағы миын суырып алады да, адамда өлімнен басқа ештеңе қалмайды.
Шарапқа құмар адам көз дәрігеріне келіп, өзін емдеуді ұсынды дейік. Сонда дәрігер оған: сіз шарап ішуді сүйесіз бе, әлде көзіңіздің жазылуын қалайсыз ба деп сұрайды. Сіз шарап ішуден көп ләззат алатын болсаңыз, көздің көруінен гөрі шарап сізге үлкен игілік болғаны, егер көзіңіздің көруін қалайтын болсаңыз, шарап сіз үшін үлкен қасірет, дейді. Бірақ адамдар кейде аз ғана өткінші рахат үшін, бақытқа ұмтылудың үлкен әрекетінен көз жазып қалады. Өз бақытын жалған, уақытша жеңіл дүниелерге айырбастап алады.
Бақыт пен өзін-өзі сүюдің (себялюбие) арасында да үлкен алшақтық бар. Адам бақыты – субъективтік құбылыс. Менің бақытым менің өзімдік ерекшелігімнен тыс өмір сүрмейді, тек менімен ғана тіршілік етеді.
Бақыт сияқты өзімшілдік те (самолюбие, себялюбие) менен тыс өмір сүрмейді. Маған өзіме тән өзімшілдік иелік етеді. Әр адамның өзінің еркіне, жігеріне, қасиетіне тәуелсіз өзімшілдігі болады, одан оны айыра алмайсыз. Басын кеспейінше, жүрегін жұлып алмайынша бұл қасиеті оның өзімен бірге болады.
Әр адам өзін жақсылыққа баулуы қажет. Ең жақсы шараптың өзі де үйренбеген немесе сапасыз шарап ішіп өскен адамға сүйкімсіз көрінеді.
Адами мораль басқаның бақытын теріске шығаратын бақытты мойындамайды, басқалардың бақытын аяққа таптайтын, оқшауланған бақыт болуы мүмкін емес. Өйткені біреудің бақытсыздығы негізінде өз бақытыңды баянды етуге болмайды. Мораль атаулы жалпы ортақ бақытты, өзгеге зардап, залал шектірмейтін бақытты жоғары қояды.
Басқа жандардың бақытқа үмітін жоққа шығару, өзгенің бақытсыздығы сенің жүрегіңе де, бақытыңа да көлеңке түсіретінін сезінбеу жиренішті, адамгершілік ар-ұятқа сыйымсыз құбылыс. Басқа жандардың бақытына және бақытсыздығына ортақтасу, бақыттымен бірге бақытты, бақытсызбен бақытсыздықты бірлесе сезіну – адамгершілік, парасаттылықтың өлшемі.
Жақсылық дегеніміз адамның бақытқа талпынысының өзегі болып табылады. Жамандық осыған қарама-қарсы ұғым. Бақытсызға қол ұшын беру, жәрдемдесу, ол зәру болғанда оған көмекке бару – парасаттылық нышаны. Бұл адам бақытына ортақтасу деген сөз.
Неміс философы: сіз нені қаласаңыз, соны істеңіз, бірақ адам бойынан өзімшілдікті біржола сығып шығара алмайсыз. Бірақ сіз жауызға, хайуанға тән және жүрексіз өзімшілдік пен қайырымды, қарапайым, адами өзімшілдіктің арасын ажырата білуіңіз керек, дейді.
Кімге бақыт тек өзімшілдік болып көрінсе немесе жалған әрі жосықсыз дүние секілденсе, олар үшін аянышқа толы бақытсыздық та шынайы шындық болып есептелмейді. Өйткені бақытсыздыққа деген өкініш сезімі қанағаттану мен қуаныш лүпілінен ешбір кем емес мөлшерде өзімшіл әрі қызу қанды болады.
Бұл күнде бақыт мәселесі бізде ғана емес, батыс қоғамында да кеңінен сөз болуда. Мұнда бұл проблеманы адамдардың саясатқа қатысуымен байланыстыра қарастыруда. Оларда “бақытты селқостық” (счастливая апатия) деген термин ғылыми айналымға түсті. Күнделікті өмірдің күйбеңімен, тұрмыс талабының көптігімен адамдар осындай селқостыққа душар болды. Техникалық прогреске қатынаста да селқостық пайда болды. Интернет шықты, бақыт әкелген жоқ. “Тәуелсіздік декларациясы” қабылданды: өмір сүруге, бостандыққа және бақытқа ұмтылуға жол ашылды, ал бақыт келген жоқ. Бұл күнде либералдық демократия ешқандай бақыт әкелген жоқ деген тұжырым белең алып отыр.
Батыстың бір ғалымы (Р. Лайн) бүгінгі бақытсыздық пен депрессияның көзін отбасылық ынтымақтың қожырауынан және басқа адамдар арасындағы қатынастардың әлсіреуінен көреді. Мұның бәрі нарықтық экономикадан туып отыр, бірақ оны жақсарту жолында саяси институттар ештеңе істеп отырған жоқ, дейді ол. Бұдан әрі ғалым бақытсыздық жайлаған ортаны санамалап шығады: отбасы, жұмыс орны, қаржы, мекен жай, өзара қатынаста сенімнің азаюы, прогреске күдіктің көбеюі, қоғамдағы беделге деген құрметтің күрт кемуі және т. т. атап көрсетеді. Міне, осылай “бақытты селқостық” бақытқа қол жеткізудің күмәнділігі шағын бақытсыздықтардың жаһандық дәрежеге ұласу идеясына ұштасады. Батыстық санада ақшаға деген көзқарастың өзгеруі байқалады. Ол қуаныш қана емес, қайғының да қайнар бұлағы ретінде бағалануда. “Бақыт тек ақшада ғана емес” деген түсінік те орнығуда. “Адам бақыты – ақшада” деген ұғым керісінше посткеңестік елдерде белең алып келеді. Әрине, бұл да өткінші құбылыс. Әлі-ақ батыстағыдай бұларда да капиталдың диктатурасы біртіндеп әлсірейтін болады.
Адамдар бақыттың шын мәнін ақшадан іздемей, өзінің ішкі жан дүниесінің өмірде қанағат табуынан, адам қабілетіне деген сұраныстың бар-жоғынан іздейтін болады.
Қазіргі кезеңде саясатқа, өмірге селқостықтың сырын бақыттың болымсыздығынан, оған жетудің үмітсіздігінен іздеу белең алып тұр. Сондай-ақ бақыт ұғымын гиперболизммен түсіндіруге ұрына береміз. Бәрі керемет, бәрі басқалардан ерекше болғанда ғана адам бақытқа кенелетіндей көреміз. Сонда ғана адамның бақытын сезінгендей боламыз. Ал адамның бәрі асқақ, сирек өлшеммен өмір сүрмейді ғой. Әр жанның өзіне лайық, өзіне деңгейлес талап-сұранысы болады. Сол қанағаттанса, ол өзін бақытты сезінеді.
Мәселен, шағын ауылдағы темір ұстасын алайық. Оның бақытқа деген өлшемі қаладағы атақты кино актерінен өзгеше, бір-бірімен салыстыруға келмейді. Әрқайсының бақыт өлшемі әр деңгейде.
Темір ұстасының бақыты неде? Темір-терсекпен кәсіп ететін ол аспандағы айға ұмтылмайды, өз бақытын әлемге әйгілі конструктор болудан іздемейді. Оның өзі қандай қарапайым болса, бақыт жөніндегі ұғымы да қарапайым, нақты әрі түсінікті, қолынан келетін, ақылы мен шеберлігі жететін дүние. Жұмысы тоқтаусыз жүріп тұрса, ауылдастары мұның еңбегіне дән риза болса, бір күні басының сақинасы ұстап, жұмысқа келмей қалса, оны жабыла іздеп, ел әуре-сарсаң болып, ұста жәкем қайда деп жатса, мұның өзі бұл үшін үлкен ғанибет. Жұмысқа қашан шығасыз, тез жазылыңыз деп бұған тілеуқор болып жатса, мұның өзіне бұдан басқа не керек? Ол өз ісіне, жұмысына, өз кәсібіне әбден риза. Еңбек етеді, табыс та табады. Бала-шаға өсіп жатыр, жоқшылық көрмейді. Асып-тасып дүрілдеп жатпаса да, өздеріне бәрі жетіп артылады. Ұста өзін бақытты сезінеді. Ол ғарышкердей атағым жер жармады демейді, есімі осы ауылдан әріге кетпесе де, өзіне-өзі дән риза. Ол өз өмірін, тұрмыс-тіршілігін өзі қанағат етеді. Өзін бақытты сезінеді.
Адамның бақытты болуы үшін Жер шарын жаулап алудың, атағы әлемді шарлаған үлкен жазушы не спортшы болудың міндетті емес екені де белгілі. Ауыл ұстасы өзіне-өзі тәубе етеді, отбасы аман-есен, балалары өсіп, жетіліп келеді. Ішіп-жемі жеткілікті, киер киімі бар. Бәріне қанағат етеді, көңілі тояттайды.
Қысқасы, бақытты болу, өзін бақытты сезіну гиперболикалық өлшемдерге ғана тәуелді емес, ол қанағатқа, тәубешілдікке, адамның ішкі сезім дүниесіне де тікелей байланысты. Адам тойымсыз болса, анаған жетсем, мынадан озсам деген пендешілдік құлыққа берілсе, ол шын бақытты сезіне де, бағалай да алмайды. Бақыт дегенді көктегі жұлдызды, аспандағы Айды қолға ұстаумен байланыстырмау керек. Бақыт деген түсінген адамға қарапайым ұғым. Оны өзің қалай түсінесің, оған қандай мағына бересің, сонымен өлшенеді. Бақыт барынша қарапайымдылықты, табиғилықты, күнделікті өмірдегі шын қажеттілікті терең түсінуден туады.
Рас, бұрын қоғам үшін, халық үшін өмірін сарп етуді адамдар өздеріне бақыт, парыз санаушы еді. Енді индивидуализм (“индивид” сөзі латыннан аударғанда “бөлінбейтін” деген ұғымды білдіреді) қоғамның негізгі құндылығы саналатын саясат тұсында көпшілік үшін, халық үшін тер төгу, қалтқысыз еңбек ету, керек болса, өмірін құрбандыққа шалу (альтруизм) адам бақытының тінін, өзегін құрай алар ма деген сауал да туады. Мұның бәрін алдағы өмір көрсетер. Дегенмен де, көптің қамын жеу, жақсылығыңды жеке басыңнан артылту гуманизмнің нышаны екенін ешкім жоққа шығара алмас.
Біз мақаламызда жеке тұлғаның бақыты деген ұғымды әңгіме еттік. Ал енді ел бақыты, халық бақыты жайында аз-кем айтар болсақ, мұның өзі ең алдымен әр адамның жеке бақытынан құраларын есте ұстауымыз ләзім. “Бақытты өмір болмайды, бақытты күндер болады” деген сөз тауып айтылған. Расында да, бастан-аяқ тек бақыттан басы айналған күйде өтетін өмірді көз алдыңызға елестету мүмкін емес. Бақытты сәттері, бақытты күндері көп өмір – бақытты өмір. Сол сияқты, бақытты өмір кешкен адамдары көп ел – бақытты ел. Қазақстанымыз сондай елге айналсын десек, біздің әрқайсымыз өз бақытымыз өз қолымызда екенін әсте естен шығармауға тиіспіз.
Әбдеш ҚАЛМЫРЗАЕВ,
философия ғылымдарының докторы,
профессор.
28 маусым 2006 жыл.