Экономика • 31 Желтоқсан, 2019

ЕАЭО: Таңбаланған тауар қымбаттай ма?

510 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

«ЕАЭО-да тауарды міндетті түрде таңбалау оның құнын қымбаттатып жіберуі мүмкін. Елі­мізде осыған дейін айтылып келген бұл пікірді ресейлік кәсіпкерлер де қостап отыр. Олардың пайымдауынша, бұл фактор ЕАЭО-ға мүше елдердің инвестициялық тартымдылығына, өндірісті дамытудың мем­лекеттік бағдарламаларын орындауға кері ықпал етуі мүмкін.

ЕАЭО: Таңбаланған тауар қымбаттай ма?

Еске сала кетейік, Еуразиялық экономикалық комиссия ЕАЭО-да контрафакт өніммен күресу үшін жеңіл өнеркәсіп тауарларын таңбалау жүйесін 2014 жылы ұсынған болатын. ЕАЭО ел­дері­мен және басқа да елдермен өзара сауда кезінде электронды шот-фактура беруді, оның ішінде нақты уақыт режімінде ЕАЭО елдерінің кедендік органдарына берген шот-фактуралар туралы мәліметтерді беруді жүзеге асы­руға мүмкіндік береді деген үміт басым болған. Сол жылы Кеден одағы аясында тауар қап­та­масына арнайы электронды код салу туралы ұсыныс та қол­дау тапқан. Қазір ЕАЭО ел­дерін­де темекі өнімі өндірісі, тері бұ­йым­дары мен аяқ-киім шы­ғару, фар­мацевтика сынды са­лаларда цифр­лы таңбалау қанатқақты ре­­жімде енгізіліп жа­тыр. РФ Өнер­­кәсіп және сауда м­инистр­лігі­­нің тізімі жақында авто­көлік ши­­насы, парфюмерия және сүт өнім­дері сынды номенкл­а­ту­ра­лар­мен толықты. Ресей 2024 жыл­ға дейін тауарлардың бар­лы­ғын цифрлы таңбалауды жоспарлап отыр.

Қазақстан әзірге Ресейде бұл қалай жүзеге асырылаты­нын сырттай бақылауға келіскен болатын. Егер мұндай форматтың артық­шы­лығы, осы тауарларға таңба­лауды енгізудің пай­дасы анық сезілсе, ішкі заңнамаларымызға өз­­ге­рістер енгізіледі. Бұл туралы Сауда және инте­грация вице-ми­нистрі Жанель Күшікова: «Біз əзірше Ресейде осы «пилот» қалай өтеді, мұн­дай таңбалау қалай жүзеге асырылатынын бақы­лай тұрамыз деп келістік. Егер мұндай фор­маттың артықшылығын, осы тауарларға таң­ба­лауды енгізудің пайдасын түсінсек, онда ішкі заң­намаларымызға сəйкес оған қосыламыз. Қа­был­данған шешім бізге мүмкіндік береді», деген-ді.

Қазақстан заң жобасын ратификациялады және осы жоба­ларға ішінара қосылды. Әзірге елде қандай өнімдерді таңба­лау ке­рек­тігін көрсететін қоры­тын­­­ды тізім Үкімет деңге­йінде тал­­қы­­ла­нып жатыр. Сарап­шы­лар­дың па­йым­дауынша, жоба­ны тал­қы­лауға қызу кірісіп кет­кен Үкі­мет Қазақстан мен Ресей­дегі бір код­тың қосымша құн салы­ғын қоса есептегендегі баға айыр­ма­шы­лықтарына назар аудар­май отыр. Қанатқақты жоба­ның жү­зеге асырылу мерзімі 2016 жы­лы аяқталуы тиіс болатын. Бі­рақ бұл белгісіз себеппен 2018 жыл­ға дейін ұзартылған. Өт­кен жы­лы аяқ­талуы тиіс жоба биыл да жал­­ға­сып жатыр. Оның жал­ға­суы­­на біз­дің шенеуніктер келісім берген.

Енді тауардың неге қымбат­тайтынын түсіндіруге тырысайық. Ресейде бір кодтың құны қосымша құн салығын қоса есеп­теме­генде 50 тиынды құ­рай­ды. Қазақстанда кодтар­дың бағасы қанша тұратыны әлі белгісіз. Бизнес­мендердің есептеуінше, бір код біздің елде курс бағамы бойынша 3 теңге тұратын болса, тауар 10 пайызға қымбаттап шыға келеді. Мұндай сәйкессіздіктер ЕАЭО шеңберіндегі сауда айналымына кері әсерін тигізеді.

Ресейлік сарапшы Андрей Ку­харенконың түсіндіруінше, Ресей­де тауарларды таңбалауға байланысты ортақ көзқарас қа­лыптасқан жоқ. «Біз дайынбыз деп мәлімдеген көптеген компаниялар іс жүзінде жобаны орындауға кіріскен жоқ. Ресми билік пен ресми бұқаралық ақпарат құралдары ұсынған ақпараттардағы деректер шындыққа жанаспайды. Оның ақ-қарасын анықтауға ешкім ықылас танытып отырған жоқ», дейді А.Кухаренко.

Тұтынушылар құқығын қор­ғау ұйымдары­ның көзқарасы бойынша тауарлардың сапасы мен қауіп­сіздігін қамтамасыз етуге ар­нал­ған құрал ретінде міндетті таң­балауды енгізу тиімсіз. Олар­дың түсінігінше, ақылы цифрлы кодты жапсыруға міндетті тауар­лардың тізіміне қарап-ақ бұл жерде лобби жасаушылар мил­лион­даған тұтынушылардың күнделік­ті сатып алуынан табыс көргісі келеді.

Қазақстанның бизнес өкілдері азық-түлік тауарларын міндетті түрде цифрлы таңбалау туралы бастаманың қабылдануына қар­сы шығып отыр. Себебі есеп айы­рысу кезінде тір­кеу немесе мә­лімет беру функциясы бар ба­­қ­ы­­лау-кассалық аппараттар үшін Үкіметтің өтем­­ақы бере­тіні және оның тетіктері де бел­гілі. Таңбалауды енгізу үшін өн­діру­шілер өнер­­кәсіп­тік принтер мен сервер сатып алып, ор­­на­т­а­ды және қорғалған байланыс ар­­нал­арын қол­­данады. Қазақ­стан таңбалауды жапсыратын жаб­­­дық­ты шығармайды. Және шығаруға құқы жоқ.           

Республикалық Сүт одағының оңтүстік өңір­дегі өкілі Дінмұ­ха­мед Айсауытов тауарлар­­ды тұтынушыға жеткізудің бүкіл тіз­бегінде қаты­су­шылардың көте­ретін орасан зор шығы­нын көр­сетіп берді. «Сүт өніміне жапсырылатын бақылау-сәйкестендіру таңбасының бір код данасы 3 теңге тұратынын ескеретін болсақ, оған жұмсалатын шығын жыл сайын 3 млрд теңгеден аспақ. Жоғарыда айтып өткендей, таңбалауды жапсыратын жабдықты біздің ел шығармайды. Оны сатып алу шығыны да ШОБ-тың мүмкіндігі арқылы өндірілмек. Демек біз бас­қалардың экономикасын өз ақшамыз арқылы демеуге мәжбүр боламыз», дейді ол.

Д.Айсауытовтың сөзін Ішім­діксіз шырын мен сусын өндірушілер қауымдастығының ат­қарушы директоры Әлия Ма­мыт­баева да қос­тады. Мәселен, сарап­шылардың алдын ала есеп­­теуі бойынша жабдық пен ба­ғ­дар­ламалық жаб­дық­таманың бағ­дар­ланған бағасына назар ауда­ра­йық: 5 және одан көп өндірістік желісі бар ірі өндіруші үшін 128,4 – 428,4 млн теңге; 2-3 өн­ді­рістік желісі бар орта өндіруші үшін 51,6 – 171,6 млн теңге; жылына 10-20 мың бірлік өнім шы­ға­ратын (өнді­ріс­тік желісі жоқ) шағын өн­діру­ші үшін 1,6 млн теңге; дистрибьютор үшін 3,72 млн теңге.

Қазақстан Сауда кәсіпорын­дары қауымдас­тығы­ның прези­денті Нұрсадық Әбішев жоға­ры­да көрсетілген шығындар тізімін тағы бір көр­­сет­кішпен толық­ты­рып отыр: «Қазір қыз­мет етіп жат­қан сауда нүктелері қапта­ма­дан цифр­­лы кодты оқи алатын ска­нер­ді жалпы сомасы 5 млрд тең­геге сатып алуы тиіс. Отан­дық өн­ді­ріс­ке қар­­жы құюдың орнына, біз гад­­жет шығаратын қ­ы­­тай­­лық өн­ді­ру­­шілерді қол­дауға бас­қа­лар­дың бәрін мәжбүрлейін деп отыр­мыз».

Еуропа елдерінің біразы тауар таңбалауға көшкенмен деректер базасын жалпыға бірдей жария ет­кен жоқ. Қазір кәсіпкерлер ара­­сын­да «қазақстандық тауар­лар­­дың таңбалау туралы мәлімет­тері бас­қа елге өтіп кетпей, өз мем­ле­кеті­мізде қалуы керек» деген пікір жиі айтылып жүр. Себебі 2014 жылы Мәскеу ұсынған құ­жат­тың жобасында «ЕАЭО аты­нан шығарылатын барлық тауар­дың мәліметі Мәскеуде болады» делінген еді. Бірақ тәуелсіз са­рап­шылардың сынынан кейін бұл талап өзгеріп, мәліметтер қо­ры елімізде қалатын болып келі­сіл­ген. Ал­дағы уақытта жекелеген ел­­дер­дің тауарларды таң­балауға бай­­ла­нысты мәліметтер база­сы­ның көп­ке жарияланып кетуіне жол беруге болмайды.

Әлемдік тәжірибе көрсет­кен­дей, контрафак­тілік өнім нары­ғымен күресуге мүмкіндік бе­ретін пәрменді құралдардың бірі – тауар­лар­ды цифрлы таңбалау. Тауар таңбалау және ба­қы­лау саласындағы халықаралық жобалар әлем­нің көптеген елдерінде бұ­рын­нан қолдау тапқан және он жылдан астам уақыттан бері пай­да­ланылып келеді. Бұл салада Қытай, Бразилия, Түркия, АҚШ және Еуропалық одақ көш бастап тұр. Д.Айсауытов сөз реті келген­де Қазақстанда тауарлардың заң­сыз айналымы азаматтардың өмі­рі мен денсаулығына, сондай-ақ тұ­тас ұлттық экономиканың да­муы­­на теріс әсер ететінін түсіндірді.

«Қаржы министрлігі кәсіп­кер­лер үшін бір марка үш тең­гені құрайды дейді, ал сол биз­нес­­­тің өз есебі бойынша бұл – 25 тең­­­ге. Әң­гі­ме мил­лиардтаған қа­­ра­­­­­жатқа келіп тіреле­ді», де­ді Д.Ай­­­сауытов. Оның пікірінше, бұл қар­­жы таң­­ба­лаушы оператор – же­ке меншік ком­па­ния­­лардың қор­­жы­­нына түседі. Демек қомақ­ты қар­­жы Ресейге немесе оның жү­зеге асуына мүд­делі болып отыр­ған ком­паниялардың қалта­сына кетеді. Бұдан жұмысын енді бас­тап келе жат­қан шағын және орта биз­нес айтарлықтай зардап шегеді.

 

АЛМАТЫ