Ұлт басылымдарының абызы болып есептелетін “Социалистік Қазақстан” (бүгінгі “Егемен Қазақстан”) газетінің Ұлы Отан соғысынан кейінгі оқырмандары Сейділда Төлешевтің есімін жақсы біледі. Көзі ашық, көкірегі ояу күнделікті басылымдарды шолып шықпай ас батпайтын қауым аталған газет бетінен әлгі азаматтың мақаласын көрсе, оқып шыққанша асығатын болған. Газеттің ол саны қолдан-қолға көшіп, әп-сәтте гу-гу әңгімеге арқау болып кете барады екен.
Осы орайда, бүгінгі оқырман “Сонда ол кісінің жазғандары несімен қымбат, қандай ерекшелігі болған?” деуі әбден мүмкін. Сейділда Төлешев көбіне сатиралық сыни мақалалар жазған. Тілі аса шұрайлы, әр сөзі мен сөйлемдері, образды кескіндеу әдісі әжуалы сарказмге толы, ойлы да өткір, мақтамен бауыздайтын жеңіл әзілмен кейіпкерін алдымен еркелетіп, сосын нақтылы дәлел-дәйекпен желкелеп жазатын болған. Сатирик (фельетонист) – осы жанрдың әлемдік айтулы өкілі Эзоптың айтуынша, өз заманындағы келеңсіз қырсық атаулыны сылып тастайтын алмас пышақ. Бұл мазмұндас пікірді орыс сатиригі Н.Крылов та айтып кеткен.
Сейділда Рахатұлы Төлешев – өз дәуірінің көріксіз көріністерін әшкерелейтін, ұлттық баспасөздің ақ семсері болған адам. Қазақ Кеңес энциклопедиясында атап көрсеткендей, ол сыни мақалалар мен фельетонның шебері, су төгілмес жорғасы.
Сейділда Сыр бойындағы “Төңкеріс” ауылында дүниеге келген. Жетіжылдық мектептен кейін әуелі паровоз депосында жұмыс істейді. Сонда жүрген кезінде аудандық, облыстық және республикалық газеттерге халық шаруашылығының күре тамыры саналатын саладан проблемалық толғамды публицистикалық очерктер, сын мақалалар мен бұлтартпас айғақтармен әдіптелген фельетондар жазып кеңінен таныла түседі. Ол өзінің келешекте дау-дамайы көп жанрға бес қаруын әбден сайлап кіру үшін өзінің білімін жетілдіруді көздейді. Сөйтіп, екінші оқу орнына – заң техникумына түседі. Оны үздік бітірген Сейділда біраз жыл сот тергеу орындарында тергеуші болып, бұл саладағы біліктілігін де жетілдіреді. Сөйтіп, партия қатарына (Шиелі топырағынан шыққан тұңғыш РСДРП мүшесі) өтеді. Ондағы мақсаты коммунистік журналистика институтына түсіп, жоғары білім алу еді. Баспасөзге белсене қатысып, қаламы төселе бастаған С.Төлешев партия органдары жолдамасымен аталған жоғары оқу орнына түсіп, оны да ойдағыдай бітіріп шығады. Сәкең аталған оқу орнының Қазақстан бойынша тұңғыш түлегі.
Кәсіби журналист деген жоғары білім алғаннан кейін жоғары партия органдары С.Төлешевті 1931 жылы баспасөз саласына жібереді. Біраз жыл “Еңбекші қазақ” (қазіргі “Егемен Қазақстан”) газеті редакциясында баспасөзге шолу, партия тұрмысы, насихат, әдебиет және сын бөлімдерінде меңгеруші болып, өзінің білімі мен талантының, тәжірибесі мен табандылығының арқасында газет жұмысының жандануына, Қазақстандағы журналистика саласының қалыптасып, кең қанат жаюына мол үлес қосады. Осындай қабілет-қарымымен танылған С.Төлешевті жоғары орындар “Коммунист” журналының бас редакторы етіп тағайындайды.
Екінші дүниежүзілік соғысқа қатысып, жеңіспен оралған соң, Төлешев өмірінің соңына дейін “Социалистік Қазақстан” газетіндегі қызметін жалғастырады. Газет жанрларының бәріне қалам тартады. Алған тақырыбын шұрайлы тілмен көркемдеп, әр сөзі мен сөйлемін сұлу құрып, оқырманды қызықтырып, ынтықтыра түседі.
Жоғарыда біз оның әмбебап жорналшы екенін айттық. Десек те осылардың ішінде оның есімін елге кеңінен мәлім еткен, артында өлмес із қалдырған өнері – оның фельетонистігі. С.Төлешев – қазақ баспасөзіндегі деректі фельетонның кәнігі шебері әрі осы салада теориялық ғылымның негізін салушы көшбасшыларының бірі болды.
Егер “Социалистік Қазақстан” газетінің 1945-1955 жылдар бедеріндегі тігінділеріне көз жүгіртсеңіз, С.Төлешевтің фельетондарын апта сайынғы сандарынан қызыға оқисыз. Ол көбіне материалдарына газет практикасында бар тәжірибеге орай, басылым құпиясын және этика сақтап С.Шынаров, С.Айтуаров және Т.Күреңше деп бүркеншік атпен қол қойып отырған.
Соғыстан кейінгі он жыл қаламгерлік өмірінде жанрын тапқан жорға жорналшы ретінде баспасөз тарихынан ойып орын алған. Секеңнің әр фельетонының аты оқырманды елең еткізіп отырған. Мәселен, “Қопаң-қопаң етеді”, “Бастықтың әні, кеңсенің сәні”, “Тіліңе тыйым сал”, “Ал, кеттім”, “Күйеу бас жемейді”, т.б. фельетондары әлі күнге дейін ел аузында жүр. Ол фельетондарын болған оқиғаларға құрғанмен сол нақты деректерге шырмалып, құр фактілерді баяндап, ескі сүрлеуге түсіп кетуден өзін аулақ ұстаған. Әр мақаласын соны да қызықты оқиғаларға құрып, кейіпкеріне, кәсібіне сай кескін-түр беріп, сосын мінез-құлқы мен әдет-дағдысын да ерекшелендіріп отырған. Әр көрініс пен оқиғаға әжуа, мысқыл, шымшымалы, шаншымалы тіл қолданып, кейіпкерінен оқырманды еріксіз жирендірген. Оқиғасы мен тілі үйіріп әкететін деректі фельетондары тіпті көркем шығарма дәрежесіне көтеріліп, қазақ топырағындағы Бейімбет Майлиннен кейінгі сатиралық прозаның шын шебері екенін дәлелдеп кеткен қаламгер десек, артық айтқандық емес. Күнделікті тақырыптарға арналған памфлеттері бейбітшіліктің шырқын бұзушы бүлікшілдерге оқ боп атылды. Сол дәуірдің жегі құртына айналған жатып ішер жалқаулар, даурықпашыл даңғойлар, жымқырма жемқорлар, алажіп аттаған, ақпаршыл көзбояушылар, өсектің өртін тұтатқан желауыздар, некебұзар нәпсі құлдары оның нысанасына дер кезінде ілініп, сыбағасын алып отырған.
Төлешев алған тақырыбын ойнатып түрлендірудің, қызықты сюжет құрудың да шебері болған. Кейіпкерін бас салып сын қамшысының астына алмай, тұспалдап барып, мінін бетіне басып отырған. Бірер мысал: бірде ол Алматы қаласы Виноградов шағын ауданындағы базарға барады. Базар маңында көптен тартылмай жатқан шалшық көлшік бар екен. Автор, тағы бірнеше адам әлгі балшыққа “батып”, шыға алмай қалады. Амалы таусылған соң батпаққа батқан пақырлар бізді ұйықтан шығарып ала гөр деп қалалық кеңсе бастығына өткен-кеткеннен жалынышты хат жолдайды. (“Самсоновқа сәлемдеме”). Міне, оқиға қандай қызықты. Фельетоншы шалшықты тазаламадың деп қала бастығын тілдемейді. Қайта “бізге мейіріміңізді түсіріп, балшықтан шығара гөр” деп мұң шағу арқылы көрініске кінәлілердің буынына түседі. Айыбын ашып айтпай-ақ, бетіне басады. Қандай тапқырлық! Тапқырлығына тағы бір мысал: Н. ауданына бірінші хатшы болып Т. жолдас келеді. Келісімен ауданда мал басы кеміп кеткен. Енді қонаққа мал сойылмайтын болсын, бас тартылмайтын болсын деп пәрмен береді. Жұрт оның да амалын тауып, хатшыға мал басын көрсетпей құр ет тартады. Хатшы үнемі осы дұрыс деп етке тойып, тайып тұратын болған. Сөйткен хатшыға аудан ауылдарында бір жыл ішінде 160-тай қой сойылады. Бірақ, басы тартылмайды. Осы сорақылықты С.Төлешев әдемі әзіл-сюжет құра отырып, “хатшы осы ауданға күйеу екен, сондықтан оған бас тартпай-ақ қойыңдар” (“Күйеу бас жемейді”) деп әжуалайды.
Сейділда Төлешев – жалықпай ұстаздық еткен жан. Ұзақ жыл ұлттық университетте (қазіргі Әл-Фараби атындағы) болашақ жорналшылар мен әдебиетшілерге сатирадан дәріс оқыды. Оның алдынан талай көрнекті газет қызметкерлері тәлім алып шықты. Сейділданың фельетондары талай ғылыми еңбектерге, дипломдық жұмыстарға негіз, талапкерлерге азық болды. Осы саланың білгірі, белгілі ғалым, профессор Т.Қожекеев, кезінде “Ара-Шмель” журналын басқарған журналист-сатирик С.Әлжіков те Төлешевтің “шекпенінен” шыққан, үміт артқан шәкірті еді. Біз көптің бірін ғана атадық. Әйтпесе, елуінші жылдардың орта шеніне дейін Қазақстанда даярланған журналистердің бұл кісінің алдын көрмегені кемде-кем.
Ол өте талапшыл, тура жолдан ауытқымайтын жаны да, тәні де таза еді. Кемшілікті сынағанда ымырасыз, ал шындық десе, басын бәйгеге тігетін адалдықтың айбыны еді дейді қызметтес болғандар мен көзін көргендер.
Қай ғасырда, қай саяси қоғамда болмасын сын айтқан адамның айдарынан жел ескенін естіген емеспіз. Ішер ас, киер киімге жарымай көз түрткі болып Эзоп өткен дүниеден. Пушкин мен Гоголь әруағын төбелеріне көтергенше орыс ақсүйектері ұлы И.Крыловты монах санап, шығармаларын аяқ асты етіп келген. Қысқасы, оның мысалдарын өтірік түсінбейтін ағым қалыптасыпты Ресейде. Мұндай пиғыл бүгін де бар, бола береді де. Мәселен, өзіміздің Асекең де (Тоқмағамбетов) кешегі социалистік реализм кезінде көп нәрсені айта алмай, жазғанын бүгежектеп бастыра алмай бармағын шайнап өтті. Бүгінгі дүниелік даңқы бар түріктің ұлы жазушысы Әзиз Несин де өз елі мен бүкіл капиталистік қоғамнан бір жылы сөз естімей-ақ жүр. Мұндай күйкі тұрмыс пен рақатсыз өмір С.Төлешевтің басында да болды. Жазғанын кезінде ұжымы мен әріптестері ғана сүйсіне оқып, алақандарында аялады. Ал іс басында жүрген азаматтар оған күдікпен одырая қараған кездері аз болмаған. Осындай көзқараспен қолайлы баспанаға жарымаған тоқал тұрмыс оның өмірінің ерте үзілуіне (49 жасында) себепті болған.
Жайбасарлық мінезімізбен қазақ журналистикасының абыз ардагері С.Төлешевтің туғанына 100 жыл толғанда да шөп басын қимылдатпай үнсіз қалдық. Журналистер одағы, ұлттық университет те үн қата қоймады. Туған жеріндегі (Шиелі, Төңкеріс ауылы) ел басқарып отырған азаматтар да әруақты азаматты ардақтауды ұмыт қалдырды, мұндайда ештен кеш жақсы демеске шараң жоқ.
Өтеген ЖАППАРХАН, Қазақстанның құрметті журналисі. Қызылорда.