Экологияны ірі кәсіпорындар бүлдіреді
Қоршаған ортаны қорғау бағытындағы міндеттерді еңсеру тиімді заңнамалар қабылдаумен тікелей байланысты. Жалпы, еліміздің заңнамасындағы экология саласына байланысты нормалардың басым бөлігін, әсіресе өндірістік кәсіпорындарға қатысты талаптарды уақыт талабына сай өзгерту аса маңызды.
Қоршаған ортаны қорғау саласында қоғамды толғандырып отырған мәселелердің бірі – өндіріс орындарынан алынған экологиялық төлемдердің көп бөлігі қоршаған ортаны қорғауға емес, басқа бағыттарға жұмсалуы. Сондай-ақ кәсіпорындарды «жасыл» технология енгізуге, өндірістік қалдықтарды қайта өңдеуге ынталандыру өз шешімін тапқаны жөн...
Кейбір деректер бойынша, елімізде бүгінде тұрмыстық қатты қалдық (ТҚҚ) төгілетін 3500-ден астам орын бар. Соның 82,4 пайызы экологиялық және санитарлық нормаға сай келмейтін көрінеді. Жыл сайын миллиондаған тонна тұрмыстық қалдық төгілетін орындардың талапқа сәйкес болмауы қоршаған ортаға үлкен қауіп төндіреді. Шын мәнінде, қазіргі таңда қоқыс алаңдары мәселесін оңтайлы шешетін қандай да бір бағдарлама қабылданар емес.
Былтырғы 28 қарашада Сенаттың Аграрлық мәселелер, табиғатты пайдалану және ауылдық аумақтарды дамыту комитетінің ұйымдастыруымен «Тұрмыстық және өнеркәсіптік қалдықтарды жинау және өңдеу» тақырыбында Үкімет сағаты өткізілген-ді. Онда біраз мәселе қаузалған еді. Сенаттың Аграрлық мәселелер, табиғатты пайдалану және ауылдық аумақтарды дамыту комитетінің мүшесі, сенатор Әбдәлі Нұралиев сол жиында қаралған мәселелер жөнінде қысқаша былай деп еске алады: «Министр сенаторларға Қазақстанның «жасыл экономикаға» көшуі жөніндегі тұжырымдама аясында 2030 жылға қарай елдегі қалдықтарды өңдеу үлесі 40%-ға, 2050 жылға қарай 50%-ға дейін жеткізілуге тиіс екенін хабарлады. Өз сөзінде Сенат Төрағасы Дариға Назарбаева тұрмыстық және өнеркәсіптік қалдықтарды жинау, кәдеге жарату және қайта өңдеу мәселелерін шешу ісіне баса назар аударып, экологиялық проблемаларды шешу үшін, қатты тұрмыстық қалдықтарды қайта өңдеу және кәдеге жарату бойынша мемлекеттік бағдарламаны әзірлеу қажеттігін жеткізді. Сонымен қатар Д.Назарбаева Қазақстан аумағында орналасқан радиоактивті қалдықтар проблемасын өз алдына жеке қозғады. Ал Сенаттың аталған комитетінің төрағасы Әли Бектаев өз сөзінде елімізде өндірістік және тұрмыстық қалдықтар бойынша мониторингті, қайта өңдеуді және кәдеге жаратуды қамтитын қалдықтарды басқарудың кешенді жүйесі іс жүзінде жоқ екенін атап өтті. Бұл елдің тұрақты дамуына кедергі келтіретін жайт...».
Қазіргі таңда елімізде 130-дей қоқыс өңдеу кәсіпорыны бар. Олардың басым бөлігі ірі қалаларда орналасқан. Олардың көпшілігі шағын кәсіпорындар. Мұндай өңдеу орындарының шағын қалалар мен аудандарда болмауы ондағы кәсіпкерлерді қалдықтарды ірі қалаларға тасымалдауға мәжбүр етуде. Бұл, әрине, шаруасы шағын кәсіпкерлерге қосымша шығын болатыны түсінікті. Сондықтан еліміздің әр қаласында, аудандарда қалдықтарды қайта өңдеуге арналған инфрақұрылым болғаны қажет-ақ.
Экология жөнінде сөз қозғағанда өнеркәсіптік қауіпсіздік мәселесіне тоқталмай өте алмаймыз. Ескі зауыттар мен түрлі өндіріс ошақтары қоршаған ортаны ластау көзіне айналғалы қашан. Бірінші санаттағы ірі өнеркәсіптік кәсіпорындардың көбі әлі күнге ескірген технологияларды қолданады. Ресми мәлімет бойынша, бұл санатта 2405 кәсіпорын бар. Олардан жыл сайын шамамен 3,9 млн тонна зиянды заттар шығады. Бұл Қазақстанда жыл сайын қоршаған ортаға 4,9 млн тонна зиянды зат шықса, оның 80 пайызы ірі кәсіпорындарға тиесілі екенін көрсетеді.
Өткен жылы білікті сарапшылар мен бизнес-қауымдастық ең үздік халықаралық тәжірибеге негізделген жаңа Экологиялық кодексті әзірлеу бойынша ауқымды жұмыс жүргізді. Құжат Үкіметтің кезекті отырысында мақұлданды. Кодекстегі негізгі өзгерістердің қысқаша мазмұны мынадай: «Қоршаған ортаға әсерді бағалау тәртібін (ҚОӘБ) барлық табиғат пайдаланушыларға емес, «бірінші санаттағы» ірі кәсіпорындарға ғана қолдануды қарастырады. 2025 жылдан бастап «бірінші санаттағы» ірі нысандарға кешенді экологиялық рұқсаттар (КЭР) қолданылмақ және қоршаған ортаға шығарындыларды азайтуға бағытталған ең жақсы қолжетімді технологиялардың (ЕҚТ) тетігі енгізілетін болады. ЕҚТ-ға өткен компаниялар эмиссиялар үшін төлемнен босатылады, ал қалғандарына шығарындылар үшін төлем мөлшерлемелері 2028 жылдан бастап әр үш жыл сайын 2, 4, 8 есе біртіндеп өседі (2025 жылдан бастап топ-50 ірі кәсіпорын үшін). Жаңадан қосылған кәсіпорындар үшін КЭР алу міндетті болып саналады. Сонымен қатар жергілікті атқарушы органдар қоршаған ортаны қорғау шараларын 100% көлемінде түсетін экологиялық төлемдер есебінен қаржыландыруға міндетті. Сонымен бірге, экологиялық құқық бұзушылық үшін салынатын әкімшілік айыппұлдар 10 есеге арттырылады...».
«Жасыл экономика» ғана жарылқайды
Экологиялық мәселелерді еңсеруде «жасыл экономикаға» көшу үдерісін жылдамдату аса маңызды. Мұны дәлелдеп жатудың өзі артық. Сондықтан алдағы уақытта салаға байланысты қабылдануы тиіс құжаттар «жасыл экономика» қағидаларын сапалы түрде іске асырудың тиімді құралына айналғаны абзал. Сонда ғана еліміздегі экологиялық күрделі мәселелер шешімін тауып қана қоймай, «жасыл экономика» жас құрақтай жайқалуға бет бұрады.
Елімізде жаңартылатын энергия көздерін ендіру бағытында кешенді жұмыстар жүргізілуде. Жаңартылатын энергетика, таза технологиялар мен инфрақұрылымды ілгерілету мақсатында көптеген халықаралық қаржы мекемесімен тиімді қатынас орнатты. Еліміздің «жасыл экономикаға» көшу тұжырымдамасы қабылданып, жалпы электр энергиясын өндіру ісінде ЖЭК үлесін 2030 жылға қарай 10%-ға, ал 2050 жылға қарай 50%-ға дейін ұлғайту көзделуде.
Осы орайда сенатор Әбдәлі Нұралиев саланы заңнамалық тұрғыда қолдау өзіндік оң ықпалын тигізіп отырғанын айтады.
«Жаңартылатын энергия көздерін пайдалануды қолдау туралы» Заң Қазақстанның «Жасыл экономикаға» көшуі жөніндегі тұжырымдамасын қалыптастыруға мүмкіндік берді, оның шеңберінде жаңартылатын энергия үлесі 2050 жылы 50% құрауы тиіс. Қазақстанның үлкен аумағы жағдайында электрмен жабдықтауды орталықтандырудың тиімсіздігін ескере отырып, ЖЭК-ті пайдалану шалғайдағы елді мекендерді электр энергиясымен қамтамасыз етуге арналған шығындарды азайтуға жол ашады», дейді сенатор.
Конвенция табиғатты қорғай ала ма?
Еліміздің экология саласындағы халықаралық конвенцияларға қосылуы және халықаралық хаттамаларды ратификациялауы қоғамымыз үшін өте маңызды. Бұл орайда сенатор Әбдәлі Нұралиев соңғы уақытта атқарылған осы бағыттағы жұмыстар жөнінде былай дейді: Сенатта «Ақпаратқа кіру, шешімдер қабылдау процесіне жұртшылықтың қатысуы және қоршаған ортаға қатысты мәселелер бойынша сот әділдігіне қол жеткізу туралы конвенцияға Ластауыштардың шығарындылары мен тасымалдарының тіркелімдері туралы хаттаманы ратификациялау туралы» заң жобасы талқыланды. Қазақстан 2000 жылдан бастап Ақпаратқа кіру, шешімдер қабылдау процесіне жұртшылықтың қатысуы және қоршаған ортаға қатысты мәселелер бойынша сот әділдігіне қол жеткізу туралы конвенцияның (бұдан әрі – Орхус конвенциясы) қатысушысы. Хаттама – Орхус конвенциясының бір бөлігі. Хаттама Киевте өткен «Еуропа үшін қоршаған орта» бесінші министрлер конференциясы шеңберінде 2003 жылғы 21 мамырда Орхус конвенциясы тараптарының кезектен тыс кеңесінде қабылданған. Хаттама – ластауыштардың шығарындылары мен тасымалдарының тіркелімдері туралы (ЛШТТ) алғашқы заңдық тұрғыдан міндетті халықаралық құжат. Хаттамаға қосылу жұртшылықтың ақпаратқа қолжетімділігін кеңейтуді қамтамасыз етеді әрі жұртшылықтың қоршаған ортаны қорғауға қатысты мәселелер бойынша шешімдер қабылдау процесіне қатысуына ықпал етеді. Заң 2019 жылы 21 қарашадағы Сенат отырысында қабылданып, оған Қазақстан Президенті 2019 жылы 12 желтоқсанда қол қойды».
Сенатор Ә.Нұралиевтің айтуынша, мемлекет халықтың қоршаған ортаны қорғау, экологиялық түйткілдерді шешу ісіне белсене араласуын қолдауы керек. «Қазіргі кезде Мәжілісте қаралып жатқан жаңа Экологиялық кодекс жобасының 3-тарау, 23-бабының 2-тармағында: «Әрбір адамның, қазіргі және болашақ ұрпақтың денсаулығы мен әл-ауқаты үшін қолайлы қоршаған ортада өмір сүру құқығын қамтамасыз ету мақсатындағы құқықтарын мемлекет таниды және кепілдік береді» делінген. Аталған заң жобасы бүгінде Мәжілісте талқылануда, бізге, Сенатқа әлі түскен жоқ. Десек те, талқыланып жатқан заң жобасында жұртшылықтың экологиялық заңбұзушылықтар бойынша сотқа жүгіну құқығына, мемлекет пен халықтың экологиялық мәселелерді бірлесе шешуіне заңнамалық тұрғыда негізді мүмкіндік береді деп ойлаймын», дейді сенатор.
Қазақстан 101-орында тұр
Экологиялық мәдениет – жалпы адамзат мәдениетінің құрамдас бөлігі, ол табиғатты қорғау және танумен байланысты. Ә.Нұралиевтің айтуынша, еліміздегі экологиялық жағдайдың нашарлауы және табиғат ресурстарының сарқылуының бір себебі – қоғамның экологиялық мәдениет деңгейінің төмендігінен. Қоғамды, оның ішінде жастар мен балаларды экологиялық мәдениеттілікке тәрбиелеу ұдайы назарда болуы тиіс. Қоғамда экологиялық жауапкершілікке қатысты оң көзқарас қалыптастыру қажет.
Сенатордың сөзіне қарағанда, жаңа Экологиялық кодексті дайындау барысында әлемдегі өркениетті елдердің экологиялық заңнамаларына талдау жүргізілген. «Еуропа елдерінің заңнамасында қоршаған ортаны қорғау сол елдердегі әлеуметтік-экономикалық саясаттың ажырамас бөлігі саналады, алайда жекелеген табиғи нысандарды қорғаудағы басымдылық әр түрлі: Румынияда, Болгарияда, Венгрияда әуе, су, басқа табиғи ресурстар бірінші кезекте. Германия заңында, осы уақытқа дейін заңбұзушылық үшін жауапкершілік туралы ережелер болған жоқ, ал Румыния заңы бірқатар экологиялық құқық бұзушылықтар үшін қылмыстық және әкімшілік жауапкершілікті белгілейді. ҚХР Экологиялық кодексінің мазмұнында қатаңдық және ережелерді қатал сақтау ерекшеліктері басымдыққа ие. Олардың заңы айыппұлдар салудан басқа, экологиялық заңдарды өрескел бұзған ірі кәсіпорындарды жабуға дейін мүмкіндік береді. Кәсіпорынның инфрақұрылымын қаладан тыс жерге көшіру тәртібі де заңмен қарастырылған және ол мүлтіксіз орындалады. Қалай десек те, біз әлемнің дамыған бір қатар елдерінің озық тәжірибелерін зерделей келіп, өзіміздің табиғатымыздың, қоғамымыздың ерекшелігіне бейімделген үлгілерге жүгінуге тырысамыз», дейді сенатор.
Осындайда қоршаған ортаның тазалығы мен ластануына қатысты жасалатын түрлі индекстер бойынша көрсеткіштер ойға оралады... Йель университетінің (АҚШ) екі жылда бір рет жасайтын The Environmental Performance Index-тің экологиялық тұрғыда таза мемлекеттер рейтингінде еліміз 2018 жылы 101-орынға жайғасыпты. Бұл елімізде қоршаған ортаны қорғау саласында қордаланған мәселелердің көп екенін көрсетеді. Сондықтан атқарушы билік пен халық мәселенің мәнісін түсіне отырып, бірлесе қимылдағаны абзал.