Президентіміз айтқандай, қазіргі уақытта ұлттық ұйысу егемендігіміздің кепілдіктерінің бірі ғана емес, бірегейі де. Еліміздің ертеңі – бүгінгі жас ұрпақ. Бүгінгідей жаһандану заманында жастарға этномәдени білім мен тәрбие берудің, оларды ұлттық құндылықтар мен этномәдени дәстүрлер тұрғысынан қалыптастырудың маңызы зор. Себебі, кешегі кеңестер кезеңінде бұл мәселенің көлеңкеде қалғаны шындық. Еліміз егемендік алғаннан кейін ғана ұлттық ұстаным, ұлттық рух пен намыс, ұлттық таным мен тағылым жөніндегі мәселелер жан-жақты әңгіме бола бастады. Бұл істе әлі де ойласатын жәйттер жеткілікті. Біз философия ғылымдарының докторы, профессор Алтай Тайжановпен кездесіп, осы және басқа мәселелер төңірегінде әңгімелескен болатынбыз.
– Мемлекет басшысы еліміздің егемендігі үшін де, ілгерілеп дамуы үшін де ұлттық ұйысудың, бірліктің аса қажет екенін айтудан жалыққан емес. Сіз қоғамдық, саяси-әлеуметтік ғылымның өкілі және ұстаз есебінде оны қалай түсіндірер едіңіз?
– Иә, этносаралық және конфессияаралық келісімді, адамзаттық бірлікті қамтамасыз ету Қазақстан дамуының, елдің әлеуметтік-экономикалық, саяси жаңғыруының маңызды шарты болып табылады. Ел Президенті бұл мәселе туралы өзінің сөйлеген сөздерінің бәрінде айтып та келеді. Президент бұл мәселеге, әсіресе, Қазақстан халқы Ассамблеясының ХІV сессиясында сөйлеген сөзінде: “Халқымыздың татулығы мен бірлігі – еліміздің өркендеп, алға басуының басты шарты. Осы байлығымызды қадірлей білу, оны жас ұрпақтың жүрегіне ұялату – Отанымыздың жарқын болашағының кепілі”, – десе, биылғы Жолдауында да бұл мәселені назардан тыс қалдырмай: “Болашаққа белгіленген орасан зор міндеттерді ұйыстырушы ұлттық стратегиясыз орындау мүмкін емес... Біздің ең басты құндылығымыз – ол Отанымыз, Тәуелсіз Қазақстан!.. Мемлекет және оның әрбір азаматы қай жерде де қоғамның тұрақтылығы мен елдің әл-ауқатына кері әсерін тигізуі ықтимал кез келген қадамға бармауы тиіс... Келер ұрпақтың жүзін жарқын ететін мақсатқа біз асқан табандылықпен ел бірлігін сақтай отырып қана қол жеткізе аламыз”, – деген болатын.
Бірлік – қазақ халқының дәстүрлі дүниетанымындағы маңызды, ізгілікті этикалық ұғым. Бірлік – адамдар арасындағы ынтымақтың, жарасымды татулықтың көрінісі, ел болудың белгісі. Ол белгілі бір ұжымның, ұлт пен халықтың, жалпы адам баласының мақсат, мұрат, мүдделері тоғысынан туындайды. Қазақ халқы бірліктің күнделікті тіршіліктегі орны мен маңызын “Бірлік болмай, тірлік болмас”, “Бірлік түбі – береке”, “Алтау ала болса, ауыздағы кетеді, төртеу түгел болса, төбедегі келеді” деп түйсе, хакім Абай: “Біріңді қазақ бірің дос, көрмесең істің бәрі бос”, – деп ескертеді. Бірлік елдіктің, ұлт болып ұйысып отырудың басты кепілі саналған. Сондықтан да ел ақсақалдары мен зиялылары ел бірлігіне ерекше көңіл аударған.
– Осы арада ұлттық бірлікті қалыптастырудың негізгі шарттарын таратыңқырап айтсаңыз.
– Осы заманғы әлемде ұлттық бірлік ортақ мемлекетті бірлесіп құру, толеранттылық, азаматтық және осы елдің мемлекеттік тілін міндетті түрде білу секілді шарттармен анықталады. Ұлттық бірлікті нығайту – ел ішіндегі қауіпсіздікті нығайту, елді өркенді дамыту, бәріміздің берекеттілікпен өмір сүруіміз. ХХ ғасырдың аяғына қарай бұрынғы қалып бұзылып, ХХІ ғасырда қазақтар мемлекет құраушы ұлт ретінде жаңа белеске көтеріліп, Қазақстан халқының берік өзегіне, сенімді діңгегіне айналып, жаңа әлеуметтік өмірге бетбұрыс жасады.
Президент атап көрсеткеніндей, Қазақстанның тәуелсіздігінің болашағы, өсіп-өркендеуі, нығаюы үшін алдымен қазақтардың – өздерінің ұлттық бірлігі керек. Мемлекет басшысының пайымдауынша, Қазақстан халқының бірлігі басты үш тұғырға негізделген. Олар: біздің ортақ тарихымыз; ортақ құндылықтарымыз; ортақ болашағымыз. Ал болашақ жастарда. Сондықтан біздер, педагогтар, алдымен оларға достық пен бауырластық, сенім мен толеранттылық сезімдерін дарытып, мақсатты білім және бағытты тәрбие беруге тиіспіз. Бізге қазақстандық қоғамның ерекшеліктерін ескере отырып, этномәдени білім мен тәрбие беру аса қажет. Алайда, өткен ғасырдың 90-шы жылдарында ерекше ынтамен қолға алынған бұл мәселе кейін аяқсыз қалды.
Халықтың бірлігі мен ұлттық ұйысуында ақпарат құралдарының, өнердің, халық шығармашылықтарының да алатын орындары ерекше. Оларда этносаралық және конфессияаралық қарым-қатынастарды әдептілікпен жазу, көрсете білу маңызды мәселелердің бірі. Ақпарат құралдарында қазақстандық патриотизм тақырыбын белсенді насихаттап, алдымен жастардың, қала берді бүкіл азаматтардың бойына барлық этностық топтардың мәдениеті мен дәстүрлеріне деген құрмет сезімін дарыту ұтымды. Осы тұрғыдан алғанда айта кететін бір жәйт, республика көлемінде орыс тілді ақпарат құралдары әлі өздерінің қоғамдағы орнын анық сезінбейтін сияқты. Олардың ішінде кейбір ресми басылымдардың өзі ұлт ұйысуына, мемлекеттілікке әлі ден қоймаған болса, “тәуелсіз” деп жүргендері бұл тақырыпты, әсіресе, мемлекет құраушы ұлт болмысын көрсетуден гөрі көрші елдің көрігін басып әуре.
Ұлттық бірліктің маңызды құрамдас бөліктерінің бірі конфессияаралық келісім екені даусыз. Конституцияда көрсетілгеніндей, ұждан бостандығы, діни сала – әркімнің жеке өз ісі, бұл мәселені адам өзі шешеді. Соңғы кездері біз қандай да бір діннің тереңіне бойламай, діндердің ізгілігіне, шынайылығы мен жалпыға ортақ басқа да қырларына дендеп енбей жатып, діндарлықты сәнге айналдырдық. Егер өткен тарихқа көз салсақ, оның жалпы дамуына, қоғамдық функцияларына, оның салдарына көңіл аудармау, басқаны былай қойғанда бір діндегілердің өзін қақтығыстарға ұрындырып, үлкен әлеуметтік трагедиялар әкелген. Бұл тұрғыдан алғанда этносаралық және конфессияаралық қарым-қатынастың қазақстандық моделі қоғам дамуымен қатар жетілу үстінде деп айта аламыз.
Қазақстан азаматтарының этносаралық келісімі халықтың бірлігіне бастайтын жол десек, халық бірлігінің айғағы этнос мәдениеті болмақ. Өзінің болмысында мәдениетсіз ел болмайды, алайда, мәдениет мәдениетке иек артса ғана нағыз өскелең де өміршең мәдениет болмақ. Оқшауланған мәдениет нағыз мәдениет емес, тұйықтық, сабақтастықтың үзілгенінің белгісі ғана емес, болашақтың да болмағаны. Этностар мәдениеті де сондай мәдениет.
Бүгінде дүние жүзінде бірнеше мыңдаған ұлттар мен ұлыстар бар. Ал мемлекеттер саны 200-ге таяу ғана, 3 мыңға жуық этностың өзіндік ұлттық мемлекеті жоқ. Біз ата-бабаларымыздың, бізден бұрынғы ұрпақтардың арманын жүзеге асырып, екі мыңжылдықтың түйісер тұсында тәуелсіз мемлекет құрдық. Соның арқасында байырғы қазақ жерінде жаңа азаматтық қоғам қалыптасуда. Осының бәрі бірлік пен түсіністік арқасында мүмкін болды.
– Ұлттық ұйысу үшін ұлттық идеология, ұлттық сана қалыптасуы керек дедіңіз. Осы екі ұғымның мәніне тереңірек тоқтала кетсеңіз.
– Идеология (грек. іdea – идея, бейне; ogos – сөз, білім) – адамдардың үлкен әлеуметтік топтарының іс-әрекетіне бағдар беріп, олардың мақсат-мүдделерін білдіретін идеялар мен көзқарастар жүйесі. Идеологияның түрлері көп, солардың ішінде аса белгілісі саяси идеология. Алайда, ел азаматтарының отаншылдық сезімін білдіретін ұлттық идея мен саяси идеология арасында үлкен айырмашылық бар.
Кеңес заманында біз және бізден ересек ұрпақтар өкілі ресми түсінікпен үндеспейтін өз ойыңды айтуға ресми тыйым салынбағанымен, оған қырын қараған, кейде тезге салуға әрекеттенген режімді басымыздан өткердік. Ол заманның мемлекеттік идеологиясы – ұлттық сана, ұлттық идея, қазақша ойлау дегендерге жатсына қарайтын және оны мәдени-рухани тар шеңбердегі, қарабайыр санадан аспаған, шектеулі адамның ісі деп ұғындыратын. Ұлт көсемдері мен зиялылары мұны түсінді де, жалған ұранның орнына ұлтты ояту ұранын ұсынды. Сондықтан Әлихан Бөкейханов, Ахмет Байтұрсынов, Мағжан Жұмабаев, Міржақып Дулатов, Жүсіпбек Аймауытов сынды озық азаматтар “Оян, қазақ!”, “Тұр, бұқара” деп үн қатты, халықты қалғытпауды ойлап, “Маса” (А.Байтұрсынов) болып шағып та көрді. Бірақ оянбаған ұлт бұқарасы оны түсінбеді, һәм соңдарынан ермеді, тіпті қайсыбірі оларды “ұлтшылдар” деп айыптаған топқа ерді.
Халқын жақсы көретін, соған адал қызмет етуге белін бекем буған адамды қазақ “ұлтшыл” деп атаған. Ендеше, мәселе “ұлтшылдықтың” мазмұнын қалай ұғуда, оған берілген сол тұстағы саяси баға мен түсінікте болатын. Кеңес заманында “ұлтшылдар” дегеніміз “халық жаулары” дегеннің синонимі болды. Мәселенің байыбына барсақ, ұлтшылдар деп жүргеніміздің бәрі Алаш ағалары болып шықты. Өткен ғасырлардың отызыншы жылдары “бандиттер” туралы барынша айтылды, жазылды, сол кездегі жастардың санасына сіңірілді, енді жаңаша ойлау тұрғысынан зерделесек, олар кәмпескеге, ұжымдасуға қарсы көтерілген халық жасақтары екен. Сөйтіп, ұлттық идеология жасақталмады, ұлттық сананың бойы тіктелмеді, өз мазмұнына сай қалыптаспады, ұлттық ұйысу да болмады.
Ал дұрыс мағынасында “ұлтшылдары” болмаған жұрт ешқашан елге де, жерге де ие болмақ емес. Ұлттық мемлекетті тек солар ғана құра алмақ деген пікірге қосылуға болады. Бұдан шығатын қорытынды – әуелі өз ұлтыңды жан-тәніңмен сүйетін ұлтшыл болмай тұрып, басқаларды жарылқаймын деу бос сөз.
Осы тұрғыдан алғанда, ұлтшылдық – мемлекетті құрушы ұлттың оянуы, ұлттық сананың қалыптасуы және бір мүдде айналасына мақсатты түрде топтасуы. Ендеше, ұлтшылдықты ұлттық экстремизммен шатастырмау керек. Кейінгісі заңға да, адамшылыққа да жат қылық, жетілген сананың да жемісі емес. Шынайы ұлтшылдық сананы тәуелсіздікке бастайтын идея, рухани қуат негізі.
Қазақстан мемлекетінің ұлттық-мемлекеттік идеологиясы қандай болуы керек деген мәселе күн тәртібінде тұр. Халықтық идеологиямыздың үлгісін сырттан іздемеуіміз керек. Біздің идеологиямызға Батыстың да, Шығыстың да, тіпті түркі-мұсылман дүниесінің идеялары да негіз бола алмайды. Қоғамымызға өзге елдің мәдени-рухани жүйелерін, әлеуметтік үлгілерін, идеологиясын әкеп тықпалаудың да керегі жоқ. Біздің идеологиямыз тек өз қоғамымызды жан-жақты зерттеу, әрқилы әлеуметтік топтардың мүдделерін ескеру нәтижесінде ғана туындауы қажет. Өйткені, Қазақ елінің қай салада да өзіндік ерекшелігі бар.
– Егемен еліміздің ұлттық идеясының басты бағыттары қандай болуы керек, ол неге табан тіреуі тиіс деп ойлайсыз?
– Идея – (грек сөзі – іdea) түсінік, елес, бейне. Оның бірнеше мағынасы бар. Ол – ой, түпкі ой; бір нәрсенің негізгі ойы (мысалы, көркем, ғылыми, саяси шығарма); теориялық жүйенің, логикалық құрылымның, соның ішінде дүниетанымның негізінде жатқан анықтаушы түсінік; нәрсе немесе құбылыс жөніндегі жалпы түсінік. Идеялар белгілі бір гуманистік, азаматтық, ұлттық құндылықтармен тығыз байланысып жатады.
Ұлттық идея – халықты топтастыратын, біріктіретін, өз елі үшін мақтанышқа бөлейтін асқақ рух болып табылады. Отан үшін, ұлты, халқы үшін адамдар ғажап ерлік көрсетіп, идея үшін өзін құрбан етуге дейін баратыны да сондықтан. Халқымыздың өткен ғасырдағы басына түскен нәубет кезінде Алаш ағалары өздерінің осы миссияларын абыроймен орындады.
Ұлттық идея қоғамның дамуына қарай туындайды. Ендеше, осыған орай “Қазақстан – 2030” Стратегиясы біздің осы заманғы ұлттық идеямыздың негізі бола алады. Ұлттық идеяның іргетасының өзегі ретінде Президент елдік бірлікті, экономиканың бәсекеге қабілеттілігін, интеллектуалдық жасампаз қоғамды және бүкіл әлемде құрметтелетін мемлекет құруды атады. Осы төрт ұстын біздің ұлттық идеяның іргетасы, біздің Отанымыздың табысты дамуының негізі, кепілі деп атап көрсетті.
Олай болса, қазақ идеясының шекарасы қазақ ұлтымен шектелмейді. Қазақ идеясының негізінде қазақ халқының ұғым-түсініктері, философиялық, этикалық қағидаттары, гуманизмі, т. б. ұлт менталитетіне тән ерекше бояулары жатады. Қазақ идеясын ұлт шеңберінен жоғары көтеріп, бүкіл елге, сан түрлі ұлыстарға ортақ қазынаға айналдыру үшін ұлтымыз бойындағы рухани қуатты таныту – басты мақсат.
Қазақ дүниетанымы (философиясы), этикасы, гуманизмі де ұлттық идеямыздың басты бұлақтары. Біз бұлардың барлығының түп негіздерін ауыз әдебиетінің үлгілерінен іздеуіміз керек. Ал білім беру мен тәрбиемізде танымымызға арқау болар осы біртұтас жүйемізге орын қалмаған.
Жалпы, ұлттық идеяның тағы бір бастауы тіл идеясы. Тіл мәдениеті жалпы халықтық мәдениеттің құрамдас бөлігі. Қазақ халқының шын мәдениетке, өркениетке жеткенінің көрінісі өз ана тіліне деген құрметінен, қарым-қатынасынан айқын көрінеді. Біз күні бүгінге дейін тіл туралы айтқанда сапалық көрсеткіштерден гөрі сандық көрсеткіштерді көбірек тілге тиек етеміз. Мәселен, қанша қазақ мектебі мен балабақшалары ашылды, қазақ тіліндегі ақпарат берудің өсуі, тіл үйрету орталықтарының көптеп ашылуы, басқа ұлт өкілдерінің мемлекеттік тілді үйренуге деген ынтасы т.б. – бұлардың бәрі дұрыс, бәрі керек. Бірақ әңгіме басқада. Ол өз тіліңді сүюде, құрметтеуде, оның есіктен төрге озуына барынша, бар болмысыңмен қызмет етуіңде. Өйткені, ол сенің ана тілің, ардағың, мемлекеттік тілің танымыңның да, танылуыңның да, танысуыңның да бастауы. Өз тіліңді жете біліп, еркін қолдану үшін адамның бойында ұлттық рух, ұлттық намыс болуы қажет.
Біз білім беру идеясының стратегиялық мәнін әлі түсінбей келеміз. Білім мемлекет қауіпсіздігін сақтауға қызмет етуі керек. Бірде бір білім мен тәрбие мекемесінде жас ұрпақты жөргегінен жерітетін, ұлттық құндылықтарынан ажырататын істер жасалмағаны жөн. Ал біздің бүгінгі білім жүйемізде бұл мәселе әлі қолға алынған жоқ. Ендеше, этномәдени білім мен тәрбие беру – уақыт талабы. Ұлтыңды ұлттық санаға, ұлттық рух пен намысқа жетелейтін білім мен тәрбиең, тағылымың болмау қазіргі таңда экономикалық апатқа ұшыраумен тең. Ел экономикасының даму дәрежесі ондағы халықтың білім дәрежесіне тікелей байланысты. Сапалы, этномәдени білім — ұлттық дамудың кепілі. Қазақ ұлтының білімін көтеру мен тәрбиелеу мемлекеттік идеологиямызда өз орнын алуы керек. Жалпы алғанда, біздің еліміздің идеологиясының басты мақсаты – Қазақ елінде қуатты мемлекет құру.
– Елдіктің ертеңіне қызмет ететін идеологиялық ізденістер бар ма? Ұлттық идеологияны қалыптастыруға не кедергі болып отыр?
– Мен ұлттық идея туралы жоғарыда айтып өттім. Енді сіздің сауалыңызға қатысты айтайын. Ұлттық идея деген ой төңірегінде пікір алмасу мен пікірталастардың қазақ ортасында жүріп жатқанына біраз уақыт болды. Ол – табиғи құбылыс, ұлттың өзінің дербес екенін сезінуі. Ұлттық идея, халықтық идея, оның негізгі мақсаты – ұлт болып бірігу. Ол сонымен қатар ұлтты жетілдіру жолы да. Ендеше, ұлттық идеяны ұлттық мүддеден іздеу керек.
– Ұлттық рух пен намыс көтерілмей, ұлттық сана қалыптаспай, ұлттық мүдде қорғалмай ұлттық ұйысудың биік деңгейіне көтеріле алмасымыз анық. Ал ол ұлттық тәлім-тағылымға, білімге, парасатқа тәуелді. Бұл бағыттағы істерге көңіліңіз тола ма?
– Тарихта адамзаттың көптеген ұрпақтары ғасыр алмасуларын көрді. Ал мыңжылдықтардың алмасуын көру біздің замандастарымыздың пешенесіне жазылыпты. Мұндай уақыттарда үлкен әлеуметтік өзгерістер мен жаңа бағыт-бағдарлар болатынын адамзат тәжірибесі жоққа шығармайды. Екінші мыңжылдықтың таусылар шағында қазақ ұлты ғасырлар бойы аңсаған тәуелсіздігімен қауышты. Тәуелсіз мемлекетті қалыптастыру, тәуелсіздігімізді сақтау өз кезегінде елі мен жерін сүйген, өзін отаншылмын деп есептейтін, ұлттық қадір-қасиеттерді бойына сіңірген ұрпақты қажет етеді. Өйткені, бірнеше ұрпақтың санасына сіңген қасаңдық қазақ халқының ұлттық, отаншылдық иммунитетін әбден әлсіреткен еді.
Ұлтқа рух беретіндер тектілер. Тектілік – қасиет. Этномәдени тәрбие тектіні, дарынды, дананы, талантты құрметтеуге үйретеді. Өйткені, “Ақ ниетті, ақ жүректі тектілер, жұртын қолдап, елді ұшпаққа жеткізер”, – деп Жүсіп Баласағұн айтқандай, ұлтты ілгерілететін солар. Ондай ірі тұлғалар, кейде қарапайым сана өлшеміне сыймай да жатады. Ұлттық рух жоғалуының бір белгісі – ұсақтық, уақтық, көре алмаушылық. Ал мұндай келеңсіздіктер надандарға, тоғышарларға, топастарға тән. Міне, осындайлар 30-шы, 50-ші жылдарда ұлт зиялыларын, рухты тұлғаларды әбігерге түсірді, үлкен бір бөлігінің түбіне жетті. Ондайлар арамызда әлі бар, алда да болар. Оларға қарсы тұра білу үшін де біздің этностық біліміміз бен білігіміз, ішкі рухани құндылығымыз болуы керек. Ұлттық рухтың құнын түсіретін тағы бір нәрсе – қазаққа тән емес құбылыстардың көптеп етек алуы. Олар жағымпаздық, жарамсақтық, жандайшаптық, пайдакүнемдік, дүниеқоңыздық, мансапқорлық. Ал мұның арғы атасы тексіздік.
Ұлттық білім рухани сабақтастық негізі. Этностар дамуында оның дүниетанымдық, рухани көздерін елемеу – ұлтсыздандыруға апаратын жол. Қазіргі жаһандану заманында бұл өте қауіпті. Сондықтан әңгіме әлемдік білім беру жүйесін көшіріп алуда емес, қажетімізше пайдалануда болуы керек. Осы орайда, тағы бір айтарымыз, бізге жеделдетіп шет елдердің оқу технологиясына көшкеннен гөрі, жалаң білім беруден, білікке көшкеніміз жөн. Ендеше, жастарымызды біліктілікке жетелейтін этномәдени білім арқылы, ұлттық тіліміз бен ұлттық мәдениетіміз арқылы қазақы болмысымызды қалыптастыруымыз керек.
Білім беру ісі – ұлттық рух пен мәдениет дамуының ең негізгі іргетасы, ұлттың өмір сүруі үшін де, халық тағдыры үшін де аса қажетті шарт. Ел егемендік алған күннен бастап қалай оқимыз, қайтіп оқытамыз, кімнен үлгі аламыз, т.б. сияқты мәселелер төңірегінде көп толғаныс болуы да сондықтан.
Бүкіләлемдік жаһандасу кезінде түп тегімізде бар бейімделе, үйрене білу, сыйласа және сыйлата білу қасиеттерімізді де ұмытпағанымыз жөн. Алдыңғы буын өкілдерінде мұндай дәстүрді ұстану бар еді. Осыны көре қалған ХХ ғасыр басындағы қазақ зиялылары Шоқанды, Абайды, т.б. ерекше құрметтеген. Мәселен, Ахмет Байтұрсынов Абайды қазақтың бас ақыны десе, Мағжан Жұмабаев алтын хакім деп дәріптейді. Олар бір-бірін өзара аса құрметтеген. Сондағы өлшемдері жеке тұлғаның ел, халық алдындағы беделі мен қажыр-қайратын жұмсап атқарған игі істері болған. Ал бүгінгі күні біз тұлғаны шенеуніктің дәрежесімен, адам парасатын отырған креслосымен өлшейтін халге жеттік.
Ұлттық идеологияның маңызды компоненттерінің бірі – ұлт мүддесін қорғау. Ұлт мүддесін қорғамасақ, біз өз ұлтымыздың қалыпты дамуын қамтамасыз етіп, оның әр түрлі мазмұндағы сыртқы “шабуылдардан” қорғаныс қабілеттерін күшейте алмаймыз. Ұлттық намыс – үнемі қорғауды қажет ететін намыс. Бұл жерде бізге ешқандай да босаңсуға болмайды. Қазіргі қоғам – идеолологиялық күрестің қоғамы. Сондықтан біздің мемлекеттік тіліміздің, ортақ дініміз бен наным-сенімдеріміздің және Қазақстанның мемлекеттілігі идеясының төңірегінде топтасуымыз маңызды.
Ұлт мүддесін қорғау үшін әуелі өзіміз мықты болуымыз керек. Қазақ ғылымы, қазақ тілі, қазақ өнері, қазақ әдебиеті шын дарынның жоғары үлгісі болса, сонда ғана оны айрықша намыспен қорғауға болады.
Ұлттық санасы қалыптасқан адам кез келген мәселеден сырт қала алмайды, сөйтіп, бүкіл халық болып ел қамын, ел мүддесін ойлайды. Алайда, ұлттық сана халық мәселесін көтеруге ғана қауқарлы болғанмен, оны шешуге келгенде дәрменсіз, ол үшін сапа керек. Ол сапа — азаматтықты іс жүзінде асыруға бірден-бір қауқарлы да жігерлі ұлттық парасат. Парасат болмай, ұлттық бірлік те болмайды, ешбір ұлттық асу алынбайды.
– Біз кеңестік кезеңде көптеген ұлттық мұрамыз бен рухани құндылықтарымыздан көз жазып қалған халықпыз. Жастарымыздың ұлттық құндылықтарға көзқарасын қалыптастырмай тұрып, ұлттық ұйысудың ертеңінің іргесін бекем бекіттік деп айта аламыз ба?
– Өркениетті елдерде тарихи ескерткіштерді қорғау, тарихи жадын сақтау ісі әрбір адам мен бүкіл қоғамның жеке ісіне айналған. Әркім оған ұлт символы ретінде қарайды, надандық жайлаған, осыны ұғынбаған елдерде олай емес. Ендеше, біз бұл саладағы кемшілігіміздің себебін тарихи тамырымыздан мүлдем қол үзіп кеткендігімізден емес, болмаса, мәңгүрттігімізден емес, әлі де толыққанды өркениетке қол жеткізіп, мәдениетті елге айнала алмай жатқандығымыздан іздеу керек болар.
Мәдениет барлық уақытта өркениеттің даму деңгейіне сәйкестенуге ұмтылады. Кезінде Канттың Еуропа мәдениетін: “біз шамадан тыс өркендеп кеттік, бірақ жеткілікті дәрежеде мәдениетті емеспіз”, – деп бағалауы да содан болса керек. Біз мәдениетіміз бен рухани дүниелерімізге өркениетті адам тұрғысынан қарай алмай жатырмыз, яғни мәдениетті дамыту үшін мәдениетке мәдени көзқарас қалыптаспай жатыр.
Бұл тұрғыдан алғанда, Президенттің қолдауымен және бастамасымен жүзеге асырылып жатқан “Мәдени мұра” бағдарламасын ерекше атағанымыз жөн. Әсіресе, оның әлеуметтік-гуманитарлық, әдеби-мәдени, рухани салалар бойынша шығып жатқандары ұлттық рухани құндылықтарымыздың жай көрінісі немесе жүйеленген түрі ғана емес, халықтың рухани тарихы, рух бейнесі. Олардың бәрімізге, әсіресе, жас ұрпаққа берері мол. Жаһандану заманында біз сияқты жас мемлекеттерге өз төлтумалығымызды, қайталанбас ұлттық болмысымызды, ұлттық ойлауымыз бен кейпімізді сақтап қалуымыз маңызды болып отыр. XXІ ғасырда басқа елдермен бәсекеге түсе алатындай рухы биік мәдениетімізді қалыптастырғанымыз жөн. Өйткені, рухы мен мәдениеті биік, танымы мен тағылымы тұтас халық пен мемлекеттің болашағы да жарқын болмақ.
Бүгінгі ел мен ел мидай араласып кеткен заманда, Қазақстан жерінде шетел инвесторлары мен азаматтары күн санап көбейіп келе жатқанда, елдің қамсыз отыруын құптау мүмкін емес. Әсіресе, мұны бүгінгі білім алып жатқан жастар ерекше түсінуі керек.
– Этномәдени тәрбиенің, ғылымның бұл саласының дамуы бүгінде қай деңгейде?
– Тәрбие мәңгілік және жалпыадамзаттық. Алайда, қай халықтың болмасын бұл салада өзіне ғана тән ерекшеліктерімен дараланып тұратын үлгілері болады. Бұл ерекшеліктердің негізін халық ғасырдан ғасырға, ұрпақтан ұрпаққа мирасқа қалдырып отырады. Егер оларды жай хронологияға көшірер болсақ, қазақ жері мен еліндегі ғасырлар бойы қалыптасқан ғақлиятты үйрету, тәрбиелеу, оқыту жүйелерінің даму диалектикасын да түсінер едік.
Қазіргі оқу-тәрбие үдерісінде біз құбылыстан мәнге, қарадүрсіндіктен теориялық санаға, оқуды білікпен ұштастыруға бетбұрыс жасауымыз керек. Өйткені, қазіргі республика мектептеріндегі бұл мәселені түсінуіміз қарабайыр түсініктер мен ұғымдар деңгейінен аса алмай жатыр. Жеке пәндер арқылы теориялық негізде ұрпақ санасына сіңуге тиісті этномәдениеттік өркениетіміздің әзірге өрге баса алмауы да осыдан. Бұл тұрғыда ауызға алынып, ұстаздар қауымы арасында теориялық жағынан тиянақтауды қажет етіп тұрған бірден-бір бағыт – халықтық ойлау, үйрету үлгілері мен тәрбиелері, олардың ұлттық ерекшеліктері мен біліктері туралы рухани мұраларында көрініс тапқан үлгі-ұғымдары болмақ.
Кеңес өкіметі тұсында гуманитарлық ғылымдар “еуропоцентристік” үрдістер тұрғысынан дамып қана қойған жоқ, жеке оқу құралдары да осы бағытта жазылды. Дүниежүзілік өркениеттің бір бөлігі Шығыс ұмыт қалды, еске алына қалса айтулы тұлғалардың аты-жөні жақша ішінде көрсетілуден аспады.
“Қазақстан Республикасының этностық-мәдени білім тұжырымдамасында”: “Этностық мәдени білім – ана тілі мен төл мәдениетті, әлемдік құндылықтарын қоса игеруге бағытталған білім”, – делінген. Ендеше, алдағы үлкен мақсаттардың негізгілері: мәдени-этностық білім беру тұжырымдамасын дамыта отырып, оның педагогикалық теориясын жасау; мәдени-этностық білім берудің педагогикалық тәжірибелерін қорыту; мәдени-этностық білім беруді өмірге енгізудің тетіктерін жетілдіру болмақ. Өз кезегінде бұлардың әрқайсысын дамыта, зерттеп-зерделеу уақыт талабынан туындап отырған іс. Әрине, бұл жол қиын жол, ол біздерден тек мамандық бойынша бірыңғай білім беруді емес, саналылық пен сауаттылықты, зеректік пен іскерлікті, зиялылық пен зор интеллектіні, әсіресе, шыдамдылық пен төзімділікті қажет етеді.
Жалпы тұрғыдан алғанда, білім берудің қалыптасқан үш деңгейі бар: жалпы стандарт, кәсіби білім, рухани білім. Кез келген бағдарламада, оның ішінде бізде де бірінші, екінші деңгейлерге басымдылық беріледі. Нарықты экономика жағдайында, ол дұрыс та шығар. Бірақ, адам бойындағы құндылықтарды тұрақтандыратын рухани бағытқа жеткілікті назар аудармай болмайды. Қазір ұлттық сананың өсу кезеңінде – адамның рухани дүниесін байыту көкейкесті мәселеге айналды. Себебі, руханилық азайған сайын өмір қатаңданып барады. Өмір мен ортаға деген салғырттық пен мейірімсіздік – жастардың рухани кедейленуінен. Таза кәсіби біліммен шектеу – адами қатынастардың жаттануына әкеледі. Ал қоғам мақсаты бұған қарама-қарсы. Адам робот емес. Міне, осы өткір мәселе ескерілуі керек.
– Ғалымдар ел тарихына жаңаша көзқарас керек дегенді жиі айтады. Тарихты тәуелсіз мемлекет, егемен ел тұрғысынан таразыласақ дейді. Мұнда этномәдени тәрбиенің рөлі қандай болмақ?
– Өркениетті деп жүрген алыс-жақын шет елдер тарихына көз салсақ, ХХ ғасырдың аяғына қарай олардың бірқатарында айтарлықтай білім реформалары жүрген. Ал біз болсақ бұл тұрғыда әлемдік деңгейге жету, үйрену, қабылдау қамында жүрміз. Осы мақсатта белгілі дәрежеде құжаттар да қабылдадық. Бірақ, біздің ойымызша, осылармен қатар жүргізілуге тиіс бір нәрсені қалыс қалдырудамыз. Ол жастарға этномәдени білім мен тәрбие беру. Сол арқылы оларға азаматтық білім беру ісін жолға қою, ұлттық рухтарын қалыптастыру, патриоттық тәрбие беру. Жас кезінен бастап Отан деген ұлы ұғымның Атақоныс, Атажұрт, Атамекен екенін ұқтыру.
Аталмыш игілікті іске осы тұрғыдан келсек, өзінің жаңа даму кезеңін басынан кешіп отырған орта білім беретін мектептердің, арнаулы және жоғары білім беретін оқу орындарының іс-тәжірибелерінде жастарымыздың рухани дәрежелері мен тәрбие деңгейлеріне қойылатын талап пен олардың қалыптасу жүйелеріндегі қайшылықтарды, олқылықтарды жоюға нақты қадам жасауға бетбұрыс болар еді. Өйткені, республикамыздағы бірыңғай еуропоцентристік тәлім-тәрбиеге негізделген кеңестік педагогика ғасырлар бойы екшеліп, өмір сынынан өтіп келген қазақ халқының ұрпақ тәрбиесіндегі жинақталған тағылымын, тәлім-тәрбиесін, салт-дәстүрінің озық үлгілерін пайдаланбай, қайсыбір тұстарда оларды құбыжық етіп көрсетті. Мұның өзі жастарымыздың арасында рухани жұтаңдық пен өз ұлтына жат өрескел мінез-құлықтың етек алып, халқының рухани құндылықтарын өз бойларына сіңірмеген, мән-мазмұнын игермеген нигилист ұрпақтар легін дүниеге келтірді. Олардың бірқатары тәлім-тәрбиелік мәні аз, мағынасы таяз, шетелдік мәдени сарынға, өнер түріне жаппай еліктеушілік пен табынушылыққа бой ұрды. Ал үйрену мен өнеге тұту жайына келетін болсақ, қазақ халқы сенім мен иманжүзділікке кенде болмаған.
– Қазіргі қоғамдық дамудағы елдіктің мәселесіне тоқтала кетсеңіз. Ұлттық ұйысудың негіздері бар ма? Оған этномәдени тәрбие берудің барлық мүмкіндіктерін пайдаланып отырмыз ба?
– Елдік сананы қалыптастыруға, ұлттық ұйысуға мемлекет жүргізіп отырған ішкі саясаттың әсері зор. Мұнда айтарымыз, азаматтық сана және патриотизмді насихаттап, тәрбиелеу мәселелері. Осы мәселеде мемлекеттік тілді жетілдіру, оның қолдану аясын кеңейту келелі іс екенін баса айту керек. Бұл елдің бүгіні мен ертеңіне қатысты, ол ұрпақтар сабақтастығының басты арнасы. Біз кейінгі ұрпаққа елдік, мемлекеттік, мәдени құндылықтарымызды қай тілде жеткізбекпіз? Міне, мәселе осында. Ұрпақтар сабақтастығы – ұлттық, елдік құндылықтардың арнасы. Құндылықтарды ұрпақтан ұрпаққа жеткізудің одан өзге жолы жоқ. Демек, мемлекеттік тілде сөйлеп қана қоймай, сол тілде құндылықтар жасап, оны келесі ұрпаққа мирасқа қалдыратын ұрпақ тәрбиелеу мемлекеттің ішкі саясатының негізгі бағыты болуы керек.
– Зиялы қауымның ұлттың ұйысуындағы рөлі мен жауапкершілігі қандай?
– Ғылымда XІX ғасырдың 60-жылдары әдебиетші Боборыкиннің енгізген “интеллигенция” термині зиялылар қатарына жоғары білімі бар, ақыл-ой еңбегімен шұғылданатын әлеуметтік топтарды жатқызады. Бұдан жоғары білімдінің бәрі зиялы атануы керек пе деген ой туады. Жоқ, олай етсек бұл ұғымның қадірін қашырар едік. Менің ойымша, зиялылықты оқығанмен, біліммен шектеу оның толық мазмұнын ашпаса керек. Мәселен, жоғары оқу орнын бітірмеген адамдарда да зиялылар бар. Айталық ата қазақтың тоқығандары көп болған. Ал бүгіндері оқымағандар жоқ, бірақ межеден шығып жатқандары аз. Ендеше, еркін ойлы адам ғана нағыз зиялы бола алады және онда сол еркін ойын жеткізе алатын парасат, тұлғалық сана болуы керек.
Менің ойымша, зиялылар – билікке қоғамдық пікірді жеткізетін, қалың бұқараның көзін ашып, ірі адамгершілік құндылықтарын жасайтын және оны сақтау жолында күресетін адамдар. Ендеше, зиялылар шындықты айтулары, пікірлерін ірікпеулері керек. Ал бізде үлкеніміз бар, кішіміз бар, дайын пікір, дайын ойды айтумен келеміз. Ол жауапсыздық. Ең алдымен, өз ұстанымыңның, өз ар-ұятыңның алдында үлкен жауапкершілік болуы керек. Сол жауапкершілік ұлтыңның, қоғамыңның алдындағы жауапкершілікке ұласады. Зиялы жеке бас мүддесін ұлт мүддесімен сәйкестендіре білу керек. Мұқағалидың: “Айтарын ашып айтқан абайламай, Дариға-ай Махамбеттер, Абайлар-ай!” деуі де содан болса керек.
Зиялылардың ішкі рухани бірлігі мемлекет пен ұлттың арман-аңсары жолындағы тағдырлы мәселелер – ұлттық қауіпсіздік пен саяси тұрақтылық тұрғысында да аса маңызды. Біздіңше ел экономикасы өркендеп, ел-жұрттың мәдени-рухани еңсесі де көтеріліп, сонымен бірге әлемдік ақпарат тасқыны әрқилы жат ағымда үдеп келе жатқан уақытта зиялы қауымның қоғамдағы орны мен қызмет етуі ішкі есепке құрылған пендешіліктен, абырой әпере бермейтін ұсақ-түйектен ада болып, туған атамекені мен ұлтына адалдық танытуы ерекше азаматтық парасат биігінен көрінуі, атына заты сай болулары керек.
Көне қазақ қауымына көз салсақ, айта қаларлықтай білімі болмағанымен, олар ар-ұжданын, иманын жанына серік еткен топ бастаған серкелер болды. Кейінгі ұзақ жылғы бодандық, ұлтқа жасалған геноцид халықтың сағын сындырып, серкелерін азапқа салды. Өтірік жаламен халқы алдында қаралау жұмыстарын жүргізді. Бұл сол кездегі биліктің саналы жасалған істері еді. Соның нәтижесінде, кеңестік билік тұсында қалыптасқан “жаңа типтегі” қазақтың “социалистік тұрғыдағы” зиялы тобы дүниеге келді. Олар өзінің ұлттық тарихынан дінінен, ділінен, тіпті тілінен де, ұлттық салт-дәстүрінен де қол үзіп, толығымен ұлтсыздануға бет алды. Осы топ немесе солардың соңына ергендер әлі күнге дейін билік басында отыр. Алдымызда олардың дүниетанымын тәуелсіздік рухымен жаңғыртып, халқының мүддесіне басын тіккен нұрлы алашшыл зиялы топтың деңгейіне көтеру немесе өздерінің көтерілу мақсаты тұруы керек. Сондықтан да біздің бүгінгі зиялы тобымыз рухани жағынан алашшыл топтың деңгейіне көтеріле алмай жатыр. Алашшыл зиялылар Абай айтқан “нұрлы ақылдың” жолымен жүрсе, біздің зиялылар әзірше Абай айтқан “суық ақылдың” шылауында жүргендіктен пендешілігі басым, тоғышарлық пиғылдағы қарын қамынан шыға алмай келеді. Зиялылар сапалы жолмен жүре отырып, өздерінің өнері мен ақыл-ойы арқылы халықты тәрбиелеу жолдарын қарастырып, мемлекеттік идеологияны халық санасына сіңіруге қызмет етуі шарт. Сонда зиялы топ ел бірлігіне де, еліне де адал және азаматтық ұстаным тұрғысынан қызмет етеді.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Сатыбалды СӘУІРБАЙ.
Ақтөбе облысы.