Біздердің «Жас тұлпарымыз» туралы соңғы жылдары жиі әңгіме болып жүр. Оны көбінесе көзі ашық, ұлтжанды, саяси санасы терең жастар қозғап жүргені мені қатты қуантады.
Шын мәнінде, «Жас тұлпар» қазақ жастарының 60-жылдардың бас кезіндегі «жылымықта» қар астынан бүр шашқан нәзік бәйшешек іспеттес қазақтың алғашқы саяси-мәдени бейресми ұйымы болатын. Қатаң тоталитаризмнен кейін қайта оянып келе жатқан ұлттық санамыздың алғашқы белгі берерліктей қарлығаштары сияқты еді...
Біздердің «Жас тұлпарымыз» туралы соңғы жылдары жиі әңгіме болып жүр. Оны көбінесе көзі ашық, ұлтжанды, саяси санасы терең жастар қозғап жүргені мені қатты қуантады.
Шын мәнінде, «Жас тұлпар» қазақ жастарының 60-жылдардың бас кезіндегі «жылымықта» қар астынан бүр шашқан нәзік бәйшешек іспеттес қазақтың алғашқы саяси-мәдени бейресми ұйымы болатын. Қатаң тоталитаризмнен кейін қайта оянып келе жатқан ұлттық санамыздың алғашқы белгі берерліктей қарлығаштары сияқты еді...
Жас зерттеушілеріміздің үлкен тарихи «көзқарасқа» деген тәжірибесіздігінен және қоғамтанымдық зердесінің көбінесе бос жылтырға қызығушылығынан болса керек, әйтеуір документальді-деректік деңгейден аса алған жоқ. Өздеріміз де сол кезде саяси-ғылыми салмақты, ол қаншама ауыр болса да, көтермейік деп, жеңіл-желпі жанрларға, мысалы, ән айтып, жыр тыңдап, тіл үйреніп дегендей, шамалы әрекеттерге үйір болдық. Шынын айтсақ, бұғанасы қатып, санасы бекімеген жастарға өздері «көтере алмайтын шоқпарды беліне байлап» не қыламыз! Өмір жолынан өтіп, мосқалданған біздер болмасақ, мәскеулік көп студенттеріміз мектептен кейін бірден ЖОО-ларға түскен, өз ана тілінде шорқақ сөйлейтін қазіргі жастарымыздың «алғашқы жолбике, көш бастаушылары» ғана еді. Бірақ ішінде естілері мен есейгендері де баршылық еді. Дәл солар «Жас тұлпарларымыздың» көзге көрінетін «Жал-құйрығы» ғана емес, бас-көз болатындай және алға жетелейтіндей «ноқта ағалары» еді. Олар өз қатарының біршама алдында болып, ұлт болып ұйысудың, ел болып еңсе көтерудің өз кезіндегі дәрежесінде ғана емес, одан да биігірек деңгейде ой бөлісе білді. Ел егемендігін дәл айта алмасақ та, оны көксейтінімізді жасыра алмадық (Шынтуайтына келсек, ол туралы ашық айту сол кезеңде әлі қауіпті болды).
Сөйтіп, біздердің «Жас тұлпарымызға» алғашында кімдер кірді. Олар Мұрат Әуезов, Сәбетқазы Ақатаев, Болатхан Тайжанов, Раушанбек Әбсаттаров, Болат Хисаров, Тимур Сүлейменов, Мұрат Ғылманов, Серік Бәйкенов, ағайынды Қайрат пен Алтай Қадыржановтар, Марат Сембин (Ленинградтан), Клара мен Аймұқан Таужановтар, Мұрат Айтқожин, Марат Балтабаев. Қыздардан Қорлан Рақымбекова, Әсия Махамбетова мен Сара Тыныштығұлова, Сабыркүл Асанова, Майра Ақшалова, тағы басқалар. Бұлар менің есімде қалғандары ғана (Есімде қалмағандары одан да көп – авт.). Ұмытпасам, белгілі жазушы Софы Сматаев та біздің арамызда болды («Мен тірімін» өлеңдер жинағынан оқыдым). ГИТС-тің түлегі, талантты гобоист Темір Тікішевті де өзім «Жас тұлпарға» тарттым.
Осылардың көбі кейін қазақ мәдениеті мен ғылымының, өнерінің ірі қайраткерлері атанды. Біразы кезінде «Жас тұлпарда» болғаны үшін КГБ-нің ерекше «есеп-қисабында» тұрды. Дегенмен, олар өз талабы мен еңбегінің арқасында алға шыға білді. Әрине, біздің арамызда жеңіл-желпі пікірде болып, жолбике ретінде ілесіп жүргендер де жоқ емес еді.
1965-1966 жылдары «Жас тұлпар» үшін қиын кезең туып, ол саяси қудалауға түсті. Бұған Дінмұхамед Қонаев сияқты ел ағалары дер кезінде араласып, ашық айдап-қудалаудан аман сақтап қалды. Дегенмен, жал-құйрығынан айырылған «Жас тұлпарды» енді жүгендеп мініп алып, жәй «социалистік» жұмысшы арық-тұрақ атқа айналдырудың әрекеті басталып кетті. Осыдан 20 жыл өткеннен кейін болған Желтоқсан көтерілісіне біздерді – «Жас тұлпарды» кінәлау әрі орынды әрі заңды еді.
Бұл ретте өзімнің мәскеулік замандасым, жерлес жазушы, әрі ақын Софы Сматаевтың бір өлең жолдары есіме түсті:
«Өр мақсатпен от боп жандың,
күйіп те,
Ұлт мерейін өсірмек боп
биікке.
«Жас тұлпарға» билік
тұсау салғанда,
Баттық біраз ыза кекті,
күйікке».
Шынымен де солай болды, біздер КГБ-нің қара тізіміне ілігіп, шырмауында қалдық. Ол көбіміздің өсуімізге кедергі келтірді. Есімде, Желтоқсан көтерілісінің екінші күні тиісті адамдар менің жұмысыма келіп, ешкіммен араласпаңыз деп ескерте тұра, үйімде және сарайымда парақшалар (листовкалар) бар ма деп тінтіп кетті. Өйткені, алаңға шыққан жігіттер қыздарға «Қазақтың санын өсіреміз бе?!» деп ұран тастаған көрінеді. Менің ол ұранымды қыздар қызу қолдап, қуаттаса керек.
Әуелде «Жас тұлпардың» мәдени-танымдық жиналыстары мен шерулері көп болды. Ал өзімнің демография туралы алғашқы лекциям МГУ-де өтті. Оны қазақша айтып шықтым, өйткені, негізгі тыңдаушыларым сонда оқитын қазақ жастары еді. Сол кезеңде, ол қаншама қауіпті болса да, 30-шы жылғы санымызға әлі жете алмай отырмыз деп ашық айттым. Аштан қырылып қалғанымызды алғаш естігенде, кейбір қыздарымыздың көзіне жас алғаны күні бүгінге дейін көз алдымда. Осыным артық болып кеткен жоқ па деп те қатты ойландым. Ол кейін КГБ-ге де жетпей қалған жоқ! Қайран жастық пен албырттық. Сақтықты ұмытып кететін кездеріміз болып тұратын...
Қысқасы, ендігіде саясат пен тарихқа көп берілмей, қазақ халқының өсу мүмкіншілігінің бүгінде жетерліктей мол екенін айтып, қатарлас жастарымыздың демографиялық санасы мен мінез-құлқына көбірек әсер ету керек болды. Бұл жемісті бастамамды саналы түрде ленинградтық қазақ студенттерімен кездесуімде алғаш рет іске асыра бастадым. Ұмытпасам, 1963 жылдың күзінде «Жас тұлпар» мүшелері пойызбен Ленинград қаласына келдік. Кейін Киевке де, Вильнюске, Қазанға, Ригаға да бардым. Өйткені, сол қалаларда оқитын қазақ студенттері де «Жас тұлпарға» тартылған еді. Осының бәрін ұйымдастырып жүрген менің шын жолдасым Мұрат Әуезов еді...
Мәскеудің әртүрлі ЖОО-ларында 1 мыңнан аса қазақтың студент және аспиранттары оқып жатса, Ленинградта ондайлық жерлестеріміз 300-дей екен. Кеме жасау институтының корпусындағы кездесу қызықты өтті. Қазақ жастарының арасында өз халқының тарихы мен өткенін білуге деген құлшыныс күшті екені байқалды. Бұл қалада да Алматыдағыдай демография дегенді әлі білмейді екен. Әңгіме қазақтың саны мен құрамы туралы болмақшы екен дегенге елеңдеп, көп студент жиналды. Енді оларға жаппай қырылып кеткенімізді айтпай, қайтсек тез өсетінімізді дәлелдеуге тырыстым. Қазақ әйелдерінің бала туу көрсеткіштері 1958-1959 жылдары 7-8 балаға жетіп, әлем көрсеткіштерінің биік деңгейіне шыққанын көлденең тарттым. Тіптен, Африкадағы халқы көп Нигерия сияқты елдердің мұсылман елдерімен деңгейлес екенін айтқанда, олардың көбі рахаттана күлді. Қатар отырған бірен-саран қыз бала ұялған сыңай танытыпты. Бала туудың ең жақсы көрсеткіштері Қызылорда мен Павлодар облыстары дегенімде, қол соғып, өздерінің ниеттес екендіктерін білдіріп жатқандар да табылды.
Ал келесі жылдың көктемінде өткен Киевтегі кездесуде (Раушанбек Әбсаттаров ұйымдастырды) менің демография жаршысы ретінде біраз төселіп алғанымнан емес-ау, олардың көбі көпбалалы отбасында өскендіктен болар, өзімді шын мәнінде іштей үндесетін жастар арасында отырғандай сезіндім. Сендер студент кездеріңде үйленіп алсаңдар тіптен жақсы болар еді деген сөзіме шын иланып, үйленгендері де болды. Өзім де олардан қалыспадым. Ленинградтық жолдастарымыз біздерді ескі Санкт-Петербургтің тарихи жәдігерлері көп жерін молынан аралатты. Тарихи жадыларға тым құмар мен үшін ол бір ұмытылмас мейрамдай болды. Петрсарайын, Қысқы сарайды, «Аврораны», әсіресе, Эрмитажды аралау естен кетпестей әсер қалдырды.
Өзім қатарлас студент жастар арасында демографиялық білімді таратуым алдымен өзімнің өсіп-шыңдалуыма оң ықпал ете отырып, шалғайда жатқан Қазақстанның өзіндік этнодемографиялық бағытта дамуына да өз әсерін тигізді. Сол «Жас тұлпар» кезінде (1963-1965 ж.ж.) мен де өз тарапымнан үгіт-насихатымды тоқтатқан жоқпын. Мен ес білгелі, соғыстан соңғы жетпіс жылда қазақтың саны 5-6 есе өсті. Жалпы, менің кең жұртшылық алдына шығуым да осы «Жас тұлпар» кезінде басталды. БЛКЖО жолдамасымен 1965 жылдың жазғы каникул кезінде, сол кездегі Тың өлкесінің қазағы ең мол Қорғалжын ауданына концертпен сапар шектік. Қазақ даласының дарқан табиғаты және кеңпейіл жұртшылығымен асықпай танысу осы жолы жүзеге асты. Концерт алдында ауыл жұртына бала санын көбейтіңдер деп насихат жүргіздім. Сапардан көптеген жер-су аттары есімде қалды. Мысалы, Құланөтпес аралы, Егіндібұлақ ауылы, Мәриямның Дударайында айтылатын Ащы көл мен Тұщы көл, түпкірдегі Баршын ауылы, жол-жөнекей көрген ескі қорымдар мен күмбездер дегендей. Бәрінен бұрын Қорғалжынның қоқи қаздары күні бүгінге дейін есімнен кетпейді-ақ.
Сол кездегі Целиноград қаласын көруімізге мүмкіншілік туды. Өлкелік басқарма орналасқан үлкен үй мен «Есіл» қонақ үйі және «Тыңгерлер» сарайынан басқа ғимараттардың бәрі жайылып жатқан пәс үйлер еді. Қала қазақтарының саны тым аз, барлық халықтың тек 5-6 % пайызын ғана құрайды екен. Қазақ мектебі болғанмен, оның өзі интернатпен ұсталып отырған көрінеді. Ұлт интеллигенциясы жергілікті газет пен крайкомның айналасында ғана. Бүгінгі қалалық саябақта орналасқан құрылыс жасақтарына арналған сарайда уақытша тұрып, Есілдің қолдан жасалған бөгенінде суға түсіп жүрдік. Осының бәрін еске алсақ, бүгінгі салтанатты Астана ғажайып ертегідей көрінеді...
Алматыға келісімен Мұрат Әуезов «Жас тұлпардың» тек концерттік сапары туралы ғана хабар ұйымдастырды. Қазақша жақсы сөйлейтіндерден мен ғана қалғандықтан, хабарды маған жүргізуге тура келді. Бұл менің телевизияға алғаш шығуым еді. Онда «жыр тыңдаудан» артық әңгімеге барған жоқпыз!? Өзім Мұрат Әуезовтің өтініші бойынша сол кездегі жастар газеті «Лениншіл жасқа» мақала жаздым. Ол «Жас тұлпардың» жаңа сапары» деп аталды. Оны оқыған өжет қыз Әсия Мұхамбетова мақалаң өзіңнің «статистикаңа» ұқсас болып кетіпті деп қатты сынады. Ал хабардың жақсы шыққанын сол Алматыдағы туған-туысқандар айтып жатты.
Бірде қол босағанда Фонвизин көшесінде, тау етегінде, сарқыраған өзен жағасында жеке тұратын Мұраттың анасы Фатима апайдың үйіне бардық. Ол кісінің ана ретінде кенже ұлын ерекше жақсы көретінін байқадым. Басқалар карта ойнауға шығып кеткенде, мен Фатима апаймен жеке қалып, ол кісіден біраз әңгіме естідім. Бірінші рет Ілияс Жансүгіровтің «Ақ қала» поэмасы бар екенін білдім. Сол жолы көптен көрмеген, атышулы АЛЖИРДЕ аттай сегіз жыл отырып шыққан Шәкітай жеңгеммен жақын таныстым. Ол атылып кеткен нарком Қали (Мұхаметқали) ағамыздың 1920 жылы Қарқаралыда қосылған зайыбы еді.
Ал Сібірде 15 жыл бойы айдауда болған Шәмел жездем (Биқан апамыздың күйеуі) менің Мәскеуде оқитыныма риза болып, бұрынғыдай баласынбай, сол кезде әлі ақталмаған алашордашылар туралы айтып берді. Олар тарихтың бір сәтсіз кезеңінде шашылып қалған қазақтың сирек інжу-маржандары еді, деп көзіне жас алды.
Әңгімемді қорыта келе айтарым, біздердің «Жас тұлпарымыздың» 1-2 жылдан соң «жал-құйрығы күзеліп», аяғына тұсау салынса да, кеңестік тоталитаризм жүйесі оның «қасиетті» он үшінші мүшесіне тиген жоқ... Содан «Жас тұлпарымыз» нағыз хас тұлпарға айналып, қазақ халқының екінші демографиялық дүмпуіне тікелей араласты. Ғаламат қолдан жасалған апаттан соң, 1934-1935 жылдары өмірге келгендеріміз бүгінде жетпісті алқымдап қалсақ, елімізде аман қалған небәрі 2-ақ миллион аш-жалаңаш қазақтан бүгінде айтарлықтай ұрпақ өсіп-өніп, 11-12 миллионға жетіп отыр. Шетелдік қазақтарды қосқанда жалпы санымыз 15-16 миллион адамды құрайды.
Мақаш ТӘТІМТЕГІ,
саясаттану ғылымдарының докторы,
демограф-ғалым.