Электр қуаты тапшылығы реттеледі
«Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне жаңартылатын энергия көздерін пайдалануды қолдау және электр энергетикасы мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасында жаңа маневрлік қуаттарды салу үшін жағдайлар жасау көзделеді.
Сондай-ақ тасқындық электр энергиясын орталықтандырылған сатып алу-сату тетігін енгізу, жаңғырмалы энергия көздерін қолдауға өтпелі тариф белгілеу мен қаржы-есеп айырысу орталығының ЖЭК объектілерінен электр энергиясын сатып алу мерзімін ұлғайтуды қарастырады.
Осыған байланысты, заң жобасында «Электр энергетикасы туралы» және «Жаңартылатын энергия көздерін пайдалануды қолдау туралы» Қазақстан Республикасының заңдарына өзгерістер мен толықтырулар енгізу көзделген.
Жұмыс тобының мүшелері құжатты талқылау барысында «Электр энергетикасы туралы» заңның ұғымдық аппаратына бірқатар толықтырулар енгізді.
Аталған құжатқа байланысты баяндама жасаған Мәжіліс депутаты Шавхат Өтемісовтың айтуынша, қазіргі таңда елімізде электр қуатының профициті бар. Бұл шамамен 3 мың МВт құрайды. Әйтсе де, маневрлік қуат тапшылығы байқалады. Мәселен, тәуліктің кешкі уақытында сұраныстың жоғарылауына және түнгі уақыттарда төмендеуіне байланысты электр энергиясын біркелкі тұтынбау электр стансаларына жедел түрде бейімделуді талап етіп отыр.
«Осыған байланысты заң жобасында генерацияның маневрлік режімі бар қуаттарды салу үшін тартымды жағдайлар жасау ұсынылады. Бұл өз мүмкіндіктерінің есебінен өндіріс-тұтыну теңгерімсіздіктерін реттеуді жүзеге асыруға мүмкіндік береді. Бұл ретте жобаларды іріктеудің аукциондық тетігі қолданылады. Осылайша Қазақстанның электр энергетикасы жүйесінің сыртқы көздерге тәуелділігі төмендейді», деді Ш.Өтемісов.
Депутаттың айтуынша, аталған мәселені реттеу мақсатында Ресейге төленетін қаражат елімізде қалмақ. Солтүстіктегі көршімізге төлеп отырған қаржы көлемі жыл сайын шамамен 10-12 млрд теңгені құрайды. Бұдан бөлек заң жобасында жаңғырмалы энергия көздерін қолдауға «өтпелі тарифті» белгілеу көзделген.
«Жаңартылатын энергия көздерінің электр энергиясы көлемінің жыл сайын ұлғаюын ескере отырып, энергия өндіруші ұйымдардың өзіндік дамуға бағыттайтын қаражат көлемі тұрақты төмендеп отыр. Бұл материалдық-техникалық базаның жай-күйіне, өндірістік қуаттарды жаңғыртуға, дәстүрлі стансалардың қаржылық жағдайына теріс әсер етеді. Осыған байланысты, заң жобасында «жаңартылатын энергия көздерін пайдалануды қолдауға арналған үстемеақы» ұғымы көзделген, ол шекті тарифтен тыс ескеріледі», деді депутат.
Сонымен қатар жаңғырмалы энергетиканы дамыту үшін қолайлы жағдайлар жасау көзделген. Бұл мақсатта ұсынылған шаралардың қатарында жаңғырмалы энергия көздерінің электр энергиясын сатып алуға арналған келісімшарттың қолданылу мерзімін 15 жылдан 20 жылға дейін ұлғайту бар.
«Жаңартылатын энергия көздерінің электр энергиясын сатып алуды жүзеге асыру мерзімін 5 жылға ұзарту ұсынылады. Ол инвесторға аукциондық сауда-саттықта неғұрлым төмен тарифтерді ұсынуға жағдай жасайды. Бұл өз кезегінде тұтынушылардың шығындарын төмендетуге мүмкіндік береді.
Сондай-ақ заң жобасында жаңғырмалы энергия көздері жобалары алдындағы төлемдер бойынша өз міндеттемелерін орындамаған жағдайда, Үкімет тарапынан қаржы-есеп айырысу орталығына көмек көрсету туралы норма ұсынылған.
Бұдан бөлек, қаржы-есеп айырысу орталығы арқылы тасқындық электр энергиясын орталықтандырылған сатып алу-сатуды енгізу жоспарланып отыр. Қолданыстағы «Электр энергетикасы туралы» заңға сәйкес, су электр стансалары табиғатты қорғау үшін су жіберу кезеңінде өндірілетін электр энергиясын орталықтандырылған сауда-саттықта сатуға міндетті. Бұл ретте, тасқындық электр энергиясының бағаларын мемлекет реттемейтін трейдерлер сатып алады.
Осыған байланысты, гидроэлектрстансаларының тасқындық электр энергиясын «КЕГОК» акционерлік қоғамына қарайтын қаржы – есеп орталығына сату міндетін заңнамалық түрде бекіту ұсынылады. Ол өз кезегінде осы қымбат емес тасқындық электр энергиясын елдің барлық тұтынушылары арасында бөледі», деді Ш.Өтемісов.
Заң жобасының жекелеген нормаларын жетілдіру мақсатында жұмыс тобы генерацияның маневрлік режімі бар генерациялайтын қондырғыларды салу жөніндегі жобаларды іске асыру тетігіне; тасқындық электр энергиясын беру кезінде энергия өндіруші ұйымдарды электр энергиясын беруге арналған көрсетілетін қызметтерге ақы төлеуден босатуға; алдағы жылға электр қуатының жүктемені көтеруге әзірлігін қамтамасыз ету бойынша көрсетілетін қызметке, бағаны төмендетуге қуат нарығында қалыптасқан қаражатты бағыттауға қатысты нормаларды қабылдады.
Каспий порттарының әлеуеті мол
Сонымен қатар Палата отырыста «Кеме қатынасы туралы келісімді ратификациялау туралы» заң жобасын мақұлдады. Бұл келісім Еуразиялық экономикалық одаққа мүше мемлекеттердің ішкі су жолдарымен кемелердің жүзуі кезінде туындайтын қатынастарды реттеу бойынша бірыңғай құқықтық алаң құруға бағытталған.
Келісімде Еуразиялық экономикалық одаққа мүше мемлекеттердің ішкі су жолдарымен кемелердің транзиттік өтуіне оңайлатылған рұқсат беру тәртібін және екіжақты тасымалдар кезінде хабарлама жасау тәртібін енгізу ұсынылады.
Бұдан бөлек, келісімде кемелер үшін порттардың көрсетілетін қызметтеріне қол жеткізудің тең жағдайын ұсынуы, кемелер экипажы мүшелерінің жеке басын куәландыратын құжаттарды өзара тану, сондай-ақ кеме құжаттарын және теңізшілердің біліктілік құжаттарын тану көзделген.
«Аталған келісім Еуразиялық экономикалық одаққа қатысушы мемлекеттер арасында жасалды. Құжат ережелеріне сай, тараптардың ішкі су жолдары бойынша кемелердің транзиттік өтуіне рұқсат беру тәртібін жеңілдету жоспарланған. Атап айтқанда, келісімде транзиттік өтуге арналған өтінімді қарау мерзімі – 10 күн және рұқсатты уәкілетті органдар беретін болып белгіленді. Келісімге қатысушы елдердің ішінде кемелердің транзиттік жүзуі тек Ресейдің ішкі су жолдарымен жүзеге асырылады. Қазіргі кезде транзиттік өтуге рұқсатты Ресей Федерациясының үкіметі береді. Осы рұқсатты алу 3 айдан 6 айға дейінгі мерзімді қамтиды», деді аталған мәселе жөнінде баяндама жасаған Индустрия және инфрақұрылымдық даму вице-министрі Берік Қамалиев.
Оның айтуынша, негізінен жүктер Қара теңіз порттарынан қазақстандық порттарға (Ақтау, Құрық, Баутино, Атырау) Волго-Дон каналы арқылы жеткізіледі. Осы орайда, Ресейдің ішкі су жолдары арқылы тек қазақстандық компаниялардың жеңілдетілген тәртіппен өту мүмкіндігі бар. Сол себепті қазіргі уақытта Еуразиялық одаққа мүше емес Әзербайжан, Иран, Түрікменстан секілді Каспий маңы елдері Каспий порттарынан Қара теңіз порттарына жүктерді тасымалдау үшін қазақстандық тасымалдаушыларды тартуға дайын екенін білдіруде.
«Біздің Ақтау және Құрық порттарының Транскаспий халықаралық көлік бағдары бойынша қабілеттілігі артады. Келісімді қабылдау арқылы Ресейдің ішкі су жолдарымен транзиттік тасымал көлемін 2025 жылға қарай шамамен 250-300 мың тоннаға көбейту жоспарланған. Келісімнің көмегімен екіжақты тасымалдарды хабарлама тәртібіне ауыстырылмақ. Жыл сайын 1 сәуірге дейін уәкілетті органдар екіжақты тасымалдарды жүзеге асыратын кемелердің тізімдерін бекітеді. Қажет болған жағдайда жыл ішінде бұл тізімге өзгеріс енгізу мүмкіндігі қаралған», деді Б.Қамалиев.
Бұл ретте келісім қабылданғаннан кейін қазақстандық тасымалдаушылар өзен тасымалдарын Ертіс бассейні шегінде ғана емес, Обь өзеніне дейін жүзеге асырады. Сондай-ақ Атырау, Астрахань, Волгоград порттары арасындағы екіжақты тасымалды жаңарту мәселесі пысықталды. Осылайша 2025 жылға қарай өзен тасымалдарының көлемін 1,5 млн тоннаға дейін жеткізу жоспарда бар.
Бұдан кейін Мәжіліс Төрағасы Нұрлан Нығматулин сөз алып, заң жобасына қатысты өз пікірін білдірді. Спикердің айтуынша, порттарды жетілдіруді де, кеме қатынасын дамытуды да қарқынды жүргізу керек.
«Себебі бұл екі ұғым қанаттас. Порттарсыз ешқандай кеме қатынасы мен транзит туралы ауыз ашпай-ақ қоюға болады. Кез келген кеменің басты міндеті – жүк тасу. Әлбетте жолаушылар кемесі басқа мәселе. Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі мұнай таси беруді қойып, контейнер тасымалын арттырғалы отыр. Бұл – дұрыс қадам. Себебі мемлекет билігі де қазір өндірісті толық диверсификациялауға көшті. Жыл сайын құбыр саны артып, диверсификация жүріп жатқандықтан порттардың болашағын ойлау керек. Алғашқы порттардың негізін қалаған кезде оларды энергия тасымалдаушы ретінде көрдік. Контейнерден бөлек, «құрғақ жүкке» де өтуіміз керек шығар. Мәселен, Иранның солтүстігінде бидай қабылдайтын қаншама орын салынды. Ол жақта біздің бидайды күтіп отыр. Сондықтан алдағы уақытта ауыл шаруашылығы өнімдеріне баса мән берген абзал», деді Мәжіліс Төрағасы.
Н.Нығматулин ішкі экономикалық жоспар жасалып, қанша өнімді экспортқа шығара алатынымыздың нақты жоспары болуы тиіс екенін жеткізді. Яғни нақты бағыттары айқындалуы керек.
Сондай-ақ жалпы отырыста Палатаның бейінді комитеттері «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне зияткерлік меншік саласындағы заңнаманы жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» және Қазақстан мен Қырғыз Республикасы арасындағы көші-қон саласындағы ынтымақтастық туралы келісімді ратификациялау туралы заң жобаларын жұмысқа алды.
Зейнетке шығу жасын өзгертуді ұсынды
Отырыс соңында Мәжіліс депутаттары мемлекеттік органдар басшыларына депутаттық сауалдар жолдады. «Халық коммунистері» фракциясының депутаттары Қазақстанда ерлер мен әйелдердің зейнет жасын 60-қа дейін төмендетуді ұсынды.
«Қазақстан халқы үлкенге құрмет көрсете білетін жұрт. Covid-19 вирусының екінші толқыны келетіні болжанып жатқан уақытта, әсіресе егде жастағы кісілерді сақтауымыз керек деп есептейміз. Олардың оқшаулануына жайлы жағдай жасалып, мәселелерін реттей білуіміз керек. Осыған байланысты «Халық коммунистері» фракциясы азаматтарымыздың зейнетке шығу жасын қайта қарауды ұсынады. 2013 жылы әйелдердің зейнет жасын ұзарту бойынша зейнетақылық реформаға қарсы шыққан едік. Республиканың түкпір-түкпіріндегі азаматтарымыздың үніне құлақ аса отырып, әйелдер мен ер адамдардың зейнет жасын 60-қа дейін төмендетуді ұсынамыз», деді Премьер-Министрге жолданған депутаттық сауалды оқыған Айқын Қоңыров.
Мәжіліс депутаты Аманжан Жамалов Үкімет басшысы Асқар Маминнен Шымкенттегі әуежайдың тендерге түсу заңдылығын тексеруді талап етті. Депутаттың сөзіне сенсек, қазіргі уақытта Шымкент қаласының жолаушылар көлігі және автомобиль жолдары басқармасы «Шымкент әуежайы» АҚ-ны сатып алу құқығымен сенімгерлік басқаруға беру үшін тендер жариялаған. Сенімгерлік басқару мерзімі – 10 жыл. Ал тендерге өтінімдер тек 3 аптаның ішінде – 2020 жылдың 18 қыркүйегі мен 8 қазаны аралығында қабылданады.
«Мұндай қауырт мерзім көптеген стратегиялық инвесторларды бәсекеден ысырып тұр. Мәселен, Air Astana компаниясы қысқа мерзім жеткіліксіз екенін жариялады. Біреу үшін бұл тендерді шұғыл әрі тыныш өткізу тиімді ме деп қаласың. Таңғалатын тағы бір жайт, конкурсқа тіпті жеке адамдар мен жеке кәсіпкерлер де қатыса алады екен. Бір адам тұтас әуежайды қалай басқара алады? Бұл қала әуежайының болашағына күмән келтіреді. Сарапшылардың пікірінше, мұндай нысан үшін бастапқы баға ретінде белгіленген 5,2 млрд теңге өте аз», деді депутат.
Nur Otan партиясының бір топ депутаты Сталинград шайқасында жеңіске жетуге ерекше үлес қосқан екі ауданға «Әскери даңқ аудандары» мәртебесін беруді сұрап, Үкімет басшысының орынбасары Ералы Тоғжановқа сауал жолдады
«Биыл Жеңіске 75 жыл толды. Батыс Қазақстан облысының Бөкей ордасы мен Жәнібек аудандары тұрғындарының жүрегіне соғыс жара қалдырған. Сталинград соғысы үшін майданның жанындағы шепте тұрған олар талай рет бомбаның астында қалған. Еділдің жағалауына жақын орналасуы – Жәнібек пен Орда ауданының ауылдарын да әскери әрекеттер қайшыласқан аумақтарға айналдырып жіберді. Тарих ғылымдарының кандидаты П.Р.Букаткиннің мәліметтері бойынша фашистік авиацияның бомбалауының ауқымы мынадай: 1942 жылдың қазан және қараша айларында ғана фашистік неміс авиациясы Сайхин және Шунгай стансаларының төбесінде 22 топтық және 12 рет жалғыз ұшып, оған жаудың 138 авиациясы қатысқан. Мұндай ұшу жағдайлары үнемі өткізіліп тұратын. Жергілікті тұрғындармен қатар Сталинградтан эвакуацияланған адамдарды қосқанда мыңдаған адам қаза тапты. Бұған ауылдағы Жәнібек және Сайхин ауылдарындағы бейіттер мен қаза тапқандардың ескерткіштері дәлел», деді сауалды оқыған Ш.Өтемісов.
Түркістан облысын газбен толықтай қамту қажет
Парламент Мәжілісінің депутаты Берік Дүйсенбинов Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрі Бейбіт Атамқұлов пен Энергетика министрі Нұрлан Ноғаевқа сауал жолдады.
«Бүгін ас-суын ағаш жағып әзірлеп, үйін көмірмен жылытып отырғандар бар. Өткен аптада «Ақ жол» фракциясы депутаттарының Түркістан облысының тұрғындарымен кездесуі барысында бұл мәселенің әлі де толығымен шешімі табылмай отырғанынан хабардар болдық. Ауыл азаматтары газбен қамту мәселесін тағы да көтеріп, әкімдердің әсем есептерінің шындықтан алыс екенін жарыса айтып, жанайқайын жеткізді. Рухани астанамыз – Түркістан қаласы бүгінде өзгеріп, қала келбеті облыс орталығының мәртебесіне лайық, гүлденіп келе жатқандығын көріп отырмыз. Дегенмен, қазақтың қара шаңырағы – оңтүстік аймақ, инфрақұрылымдық даму, сапалы өмір сүру тұрғысынан тек Түркістан қаласымен ғана шектеліп қалмауы керек деп есептейміз», деді Б.Дүйсенбинов.
Мәжіліс депутаты Нұрлан Әлімжан еңбек жолын жұмысшы ретінде бастаған қоғам қайраткерлерін дәріптеуге шақырып, Білім және ғылым министрі Асхат Аймағамбетовке депутаттық сауал жолдады.
«БАҚ-та еңбек жолын жұмысшы мамандығынан бастаған қоғам қайраткерлері, белгілі азаматтарды дәріптеуді қолға алып, осы мамандықтарды ынталандыратын қағаз нұсқада және электронды форматта арнайы журнал, газетті бір жүйеге қою керек. Халықаралық стандартқа сай бағдарлама әзірлеп, колледждердің материалдық-техникалық базасын жаңартқан дұрыс. Колледжді үздік бітірген студенттің университетке емтихансыз қабылданып, грант арқылы білім алу мүмкіндігін қарастыру керек», деді депутат.
Жеке балабақшалар мен мемлекеттік балабақшалар педагогтері арасында әлеуметтік теңсіздікке неге жол беріліп отыр? Осы мәселені көтерген Парламент Мәжілісінің депутаты Фахриддин Қаратаев Үкімет басшысына депутаттық сауал жолдады.
«Мемлекеттің қолдауы арқылы республика бойынша 2012 жылдан бастап көптеген кәсіпкер жекеменшік балабақшалар ашуға бет бұрған болатын. Өз жұмысын бастау үшін банктерден миллиондаған теңге несие алып, ғимараттарды жалға алып, өз жұмысын бастап, балабақшаға жылдар бойы бара алмай, кезегін күтіп жүрген мыңдаған сәбидің, ата-аналардың әлеуметтік проблемаларын шешіп, балалардың мектепке дейінгі тәрбиемен қамтылуын жоғары деңгейге көтеруге қол жеткізді. Алайда сол игі істі қолға алған кәсіпкерлер қазір Үкіметтен қолдау таба алмай, көптеген балабақшаның жабылып қалу қаупі төніп тұр», деді депутат.
Ф.Қаратаевтың педагогтердің айлық жалақысы биыл 25 пайызға көтерілгенін, Президенттің биылғы Жолдауында келесі жылы педагогтердің жалақысын тағы да 25 пайызға көтеруді тапсырғанын еске салды.
Бұл мәселе алдағы уақытта шешімін таппаса республика бойынша көптеген балабақша жабылып, ата-аналардың әлеуметтік мәселесі шешілмей қалатыны анық. Сондықтан да барлық облыс бойынша жан басына қаржыландыру мөлшерін сәйкестендіру қажет деп есептейміз», деді Ф.Қаратаев.