Қазақ халқының ұлы жазушысы, ғұлама ғалым Мұхтар Әуезовтің көрегендікпен айтқан мынадай сөзі бар: «...айтыс, жырау өнері қазақтың барлық жерінде болған. Бірақ ол тарихи жайларға байланысты бір жерде бәсеңсіп, енді бір жерде өсіп-дамып отырады». Ұлы қаламгердің меңзеп отырған уақыты XVIII-XX ғасыр аралығы болса, сол кездегі айтыс өнерінің жерұйығына айналған ендігі мекені Жетісу еді. Нақтылай айтсақ сонау Тарбағатай, Алтынемел, Балқаш төрінен бастау алып, ағыны қатты буырқанған жеті өзенді көктей өтіп, қырғыздың күнгей-теріскей Алатауына дейін созылып жатқан, көркіне көз тоймайтын кең-байтақ, киелі аймақтың «Жер жәннаты – Жетісу!» деп аталуы бекер болмаса керек. Қабан жырау атанған Қабылиса Асанұлы, төкпе жырдың сүлейі Сүйінбай Аронұлы, он алты жасында қаһарлы Тезек төренің алдына тайсалмай барып жыр төккен ақын Бақтыбай Жолбарысұлы сияқты қазақтың біртуар ақын-жырауларын дүниеге әкелген қасиетті өлке.
Қазақ халқының Сүйінбайға дейінгі айтыс өнерінде өлең-жырды ағыл-тегіл төгілтіп, құйындай үйіретін ақын болмаған. Сондықтан да жұрт ақынның туған жерін атай отырып: «Қызыл соқ. Сүйінбайдай ақын жоқ. Ақындық Сүйекеңнің сүйегіне сіңген өнер» деп мақтан етеді. Таңды таңға ұластырып жыр төгетін ақындар легі мұнымен аяқталмайды. Ол ендігі жерде Шөже, Түбек, Майкөт, Қарқабат, Сарбас, Кемпірбай, Әсет, Шашубай болып жалғаса береді. Осындай қоңыраулатқан ұлы көштің соңын ала жыр алыбы Жамбыл бастаған ақындардың жаңа легі келді. Сүйінбайдан бата алып, оның төкпе жырын бойына сіңіріп өскен Жамбылдың: «менің пірім Сүйінбай, сөз сөйлемен сыйынбай» деуі осының айғағы болса керек.
Сүйінбай, Жамбыл сияқты өнер дүлдүлдерін дүниеге әкелген елді мекен де тап сол Алатаудың етегінде орналасқан. Кезінде ақын-жыраулардың алтын ордасына айналған, ғажап ертегідей көрікті, суреттеуге тіл жетпейтін өте сұлу аймақ. Қырғыз-қазақтың небір өнер саңлақтары ат шалдырып, айлап жатып, өлең-жырды селдеткен жер бұл. Сондай бір тұста Жәкеңнің аулына қонақ боп келген «құлан аяң Құлмембет» ақын, қобызын зарлатып зікір салған бақсыларды, домбырасын сабалаған ақындарды көріп таң-тамаша қалыпты:
«Екейде елу бақсы,
сексен ақын,
Жаратып мінеді екен,
ерттеп атын.
Қобызы, домбырасы
үнін қосып,
Гулейді жын қаққандай кешке жақын» дейтін сол кезде айтылған өлең жолдары аңыздай болып бізге жетіп отыр.
Айтыс өнерінің көрігін ер адамдармен бірдей қыздырып, артына өлместей етіп өлең-жырларын қалдырған қазақ қыздары да аз емес. Басқаларды айтпағанда, тап осы Жетісу өңірінде дүниеге келіп, алмас қылыштай жарқыраған ақын қыздардың өзі бір төбе. Ұлбике, Нұрилә, Әлмен, Айкүміс, Ләтипа, Жаңылдық есімді қазақ қыздары соның «үркердей» ғана бір шоғыры. Олар да сол ұлы көштің жаңғырығындай, жалғасындай болып көрінеді. Әңгіме басын көнеден бастап отыруымның себебі де осында. Бәрінен де уақыт талабына орай сәл көмескіленіп қалғаны болмаса, ғасырларды ысырып тастап, сүрінбей келе жатқан айтыс өнерінің үзілмей, жойылып кетпей әлі жалғасын тауып келе жатқаны көңілге медет, кеудеге қуаныш толтырады. Ендігі әңгіме қазақтың суырып салма ақын қыздарының бірі әрі бірегейі бүгінде 80 жастың сеңгіріне шығып отырған Надежда Лушникова жайлы болмақ.
«Қырандар аспанда емес, жерде өседі» демекші Жамбыл атасының қолынан дәм татып, батасын алған бүлдіршіндей қыз бала өсе келе сол ауылға келін боламын, ұлы жыраудың жолын қуып айтыскер ақын боламын деп әсте ойламаған шығар. Алатаудың жанға жайлы, көз тартатын көркем табиғаты, Сүйінбай, Жамбыл іспеттес дүлдүл ақындардың рухы сіңген киелі топырағы қаршадай қыздың көңілін толқытып, жүрегіне шырақ жаққаны айтпаса да белгілі жай. Иә, 18 жасар бойжеткеннің тырнақалды өлеңдерін оқып, баталы сөзін айтып, ақжол тілеген қазақтың атақты сатирик ақыны Асқар Тоқмағамбетов бір сөзінде: «Ойпырым-ай, адам деген топырағына тартпай қоймайды екен-ау! Сен туған жер төкпе сөздің «тәңірі» атанған Сүйінбай, Жамбыл ақындар жыр төгілтіп, думандатып өткен аймақ қой! Сен де сол миуалы дарақтың бір бұтағы, гүлашары бол. Көмейің жырға, көкірегің күмбірлеген күйге толсын!» деп ақтілеуін білдіріпті. «Қыранды қанат қағысынан, тұлпарды аяқ алысынан» танып білетін халықпыз ғой. Қаршадайынан қазақ ортасында, қазақы тәлім-тәрбие алған, әнге, өлең-жырға сусындап өскен орыс қызының ендігі тағдыры айтыс өнеріне байланысты болғаны табиғи нәрсе. Өйткені «текті адамның тұқымы тегіне тартпай қоймайды» дегенді бабаларымыз әлдеқашан айтып кеткен.
Менің қолымда Надежда апайдың өзі сыйлаған «Қазақтың бір қызымын» атты өлеңдер жинағы бар. Сондағы қысқаша деректерге қарағанда ақынның арғы ата-бабалары сауда-саттықпен айналысып, жер таныған, сауатты адамдар болса керек. Түп атасы Фрол Михайлович Лушников Сібірдің Кяхта, Даурия өлкесінде ірі-ірі өнеркәсіптер ашып, 3-гильдия деп аталатын саудагерлер мен қолөнер шеберлерінің одағын құрысқан адам екен. Сол кездері айдауда жүрген орыстың көрнекті декабрист-жазушысы Михаил Бестужевпен достық қарым-қатынаста болғаны айтылады. 1860-жылдары Фрол бабасының үрім-бұтағы тыңнан түрен салғандай сол кездегі Верный (қазіргі Алматы) қаласына келіп саудасын жалғастырыпты. Шай фабрикасын, басқа да сауда орындарын ашып қаланың өркендеуіне атсалысқан адамдар екен. Лушниковтар әулеті жөнінде Алматы облысының 60-жылдық мерейтойына орай шығарған «Жетісу: жасампаздық кезеңдер» атты естелік кітапта кеңірек сөз болады. Ақынның өз әкесі Андрей Екінші дүниежүзілік соғыстан оралған жоқ. Атасы Герасим болса «ағаштан түйін түйетін» нағыз қас шебер еді дейді. Жалғыз ұлынан айырылған соң тез шөгіп, қартайып кетті. Бар ермегі ай сайын арбамен Алматыға барып қап-қап кітап алып келетін, деп еске алады. Осындай асыл тұғырдан тараған Лушниковтардың бір «тармағы» шетелдерге де жетіп, із қалдырған сияқты. Олардың көбісі қылқалам шеберлері (суретшілер) болыпты. Түбін қуып, зерттеп-зерделейтін адам болса мұның өзі қаншама ғылыми еңбекке арқау болар еді. «Арқалы айтыскер ақын», «кім болса да тайсалмай додағы түсетін қайсар қыз», «шашасына шаң жұқтырмайтын текті келін» деп жұрт таныған Надежда апайдың өміріндегі бізге беймәлім бір парасы осындай ойға жетелейді.
Ақыннан ақынның айырмасы көп. Бірі табаны қызған сәйгүлік сияқты ылди-өрге бірдей шабатын арқалы ақындар. Енді бірі табиғаттың өзіндей жаны сұлу, ерекше жаратылған дарынды ақындар. Ештеңеден жасқанбай, табан асты сөз табатын суырып салма, ойы ұшқыр ақындар. Осылардың бәріне тән ортақ қасиет елдің тарихын, өткені мен бүгінін бүге-шігесіне дейін білетін сұңғыла, шежіре шешен болып келетіні. «Бірден сен бола алмайсың жақсы адам» дейтіндей осы қасиеттердің бәрі ақынның бойына шым-шымдап сіңеді. Ақынды баптау –жүйрікті баптаумен бірдей. Сүйінбай, Жамбыл, Шашубай, Сарбас, Үмбетәлі, Кенен сынды дүлдүлдердің сүбелі сөздерін, ақындық шеберліктерін зерделеп, көңілге түйіп өскен Надежда Лушникованың бойынан осы қасиеттердің бәрін де көріп, тануға болады.
Сонау 60-70-жылдары әдебиетшілер арасында «өлеңді ауызекі айтатын және жазбаша ақындар» дейтін көзқарас қалыптасып, сол үрдіс осы күнге дейін сақталып келе жатқаны жасырын емес. Айтыс ақындарына атүсті, шекеден қарап, олардың өнеріне аса мән бермейтін жайлар да бар. Суырып салма ақындарға тән қасиет, олардың бәрі де домбыраға сүйеніп, белгілі бір мақамға салып айтатыны рас. Топан судай төпелеп көмейге құйылып жатқан ағын сөздерді мақам әнге қосып айтқан кезде, ұйқастағы кейбір «кедір-бұдырлардың» байқалмай қалатыны заңды нәрсе. Мұның өзі айтыс ақындарының бәріне тән ерекшелік. Соны желеу етіп, ақынның табиғатына, жан дүниесіне терең үңілмей теріс қабақ танытып жататынымыз үлкен әбестік. Атақты ғалым, әдебиет зерттеуші Р.Бердібаев өзінің «Кенен ақынның өлеңдері» деген мақаласында: «Сол қарапайым қара өлеңдердің, еуропа поэзиясымен таныс оқушыға жат көрінетін кейбір «сүрленбеген» өлеңдердің ішінде табиғаттың өзіндей сұлулық, кіршіксіз сезім, қалтқысыз жан сыры жататындығын ұмытпауымыз керек...» деп ескерткен екен. («Әдебиет және исскуства» журналы, 1956 ж. № 4.). Айтыскер ақындар жайлы сөз еткенде осы көзқарасты берік ұстанғанымыз жөн шығар. Қазақтың біртуар ұлы, Халық жазушысы Шерхан Мұртаза төкпе ақындар туралы былай депті: «Бұл әлгіндей күн-түн отырып, миыңды қазып, қаламмен жазып отыратын дүние емес. Төтеннен келетін өнер. Түйдек-түйдек сөзді ақынның аузына Алланың өзі салады». Солай демекші:
«Алатаудың бауырында,
Жырың болып ағайын,
Орыс елі – өз жұртым,
Қазағым – туған ағайым» деп жүрекжарды жырларын арнаған Надежда ақынның бұл имандай шындығы. Басынан ақ шәлісін тастамай, ақ домбырасын өміріне серік еткен, қазақша ойлап, қазақша жыр төккен, Жәнібек, Құралай, Қарлығаш, Ләйлә атты ұл-қыздарын өсіріп немере сүйіп «Аққу ана» атанып отырған ақын тәтемізге қандай мадақ айтсақ та жарасымды. Мұным жай көлгірсу емес, өмір шындығы, көзбен көріп отырған ақиқат. Тіпті таңды таңға ұластыратындай айтыстарын, арнау өлеңдерін былай қойғанда, «Тұңғыш сөзім» деген тырнақалды өлеңінен бергі жазған дүниелері қаншама. Онысы әр жылдары баспадан кітап болып шығып жатты. 1970 жылы жарық көрген «Көңіл қошы» деген поэмалар мен өлеңдер жинағы үшін Қазақстан комсомол жастары одағының лауреаты атанды. Сол жылы Қазақстан Жазушылар одағына мүше болды. Суырып салма ақынның бүкіл өмір жолын, шығармашылығын бір газеттік мақалаға сыйғызу мүмкін емес. Алайда ақынның қалам тартқан тақырыбының өзі-ақ оқырманға талай мәселені жайып салғандай. «Табынамын жүрегіне қазақтың», «Қарызым ел алдында төленбеген», «Менің президентім», «Аңырақай, қазақ және мен», «Бірлігі күшті ел азбас», «Жетісу жерім-ай!», «Сүйінбайша сөйлейін», «Жырымен, өлеңімен Жәкең нұсқа», «Мұқағали ақын тойында» болып тізіліп-тізбектеліп кете береді.
Ғұмырының 27 жылы мектепте қазақ тілінен сабақ беріп өткені, өлең-жырдың «қара жорғасы» атанған Үмбетәлі Кәрібайұлының есімін ұлықтап, музейін ашу үшін талай мекеменің табалдырығын тоздырып, тыным таппай еңбек еткені жұртқа мәлім. Ұзақ жылдар бойы сол музейдің директоры болып қызмет істеді. Сүйінбай, Жамбыл бастаған Жетісу ақындарының суырып салма өнерін, мақамдарын өскелең ұрпаққа үйрету үшін екі жылдық арнайы айтыс мектебін ашуға күш салды. «Ұстаздық еткен жалықпас, үйретуден балаға» демекші талай шәкірттер дайындап, айтыс өнеріне баптағаны әлі күнге көптің аузында жүр. Қанатын қомдаған жас қырандай самғай ұшып ел құлағын елең еткізген арқалы шәкіртінің бірі – марқұм Оразалы Досбосынов еді. Көз тиді ме, ерте кетті. Бүгінде аты елге танымал ақын-әнші, термеші Ақан Әбдуалиев те сол мектепте оқып Надежда апайдан тәлім алған шәкірті. Ақындықпен қоса қоғамдық жұмыстарға белсене атсалысып, талай-талай игі істерге мұрындық бола білген айтыскер жанның еңбегі елеусіз қалған жоқ. «Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері» деген құрметке ие болып, кеудесіне «Құрмет» ордені тағылды. Үлкенмен де, кішімен де жарасымды тіл тауып, әзіл-қалжыңы даяр тұратын ақын тәтеміздің өмірге деген құштарлығы, қазақ әйелдеріне тән сыпайы, кең пейілдігі, жан лирикасы оның кез келген өлеңдерінен аңғарылып тұрады.
«Жаңбыр жерді қамшылайды,
Көзден жасым тамшылайды.
Мұнар қашан ашылады?
Көңіл қайтсем аршылады...
Сыйынамын, қарыламын,
Жүрек кірден арыламын.
Сен де тындың жаңбырым-ау,
Суарылды жан-гүлім-ау!». «Жан гүлі» атты өлеңі.
Сонау 1936 жылы қазақтың бетке ұстар бүкіл азаматтары 90-ға келген Жамбылды қолтықтап қазақ өнері мен мәдениетінің онкүндігіне барып қайтқаны тарихтан мәлім. Мәскеуден Жәкең үлкен абыроймен оралды. Сол кездегі Кеңес өкіметінің ең жоғарғы наградасы «Еңбек Қызыл Ту» орденін кеудесіне тағып қайтты. Ақын-жазушылар, туған-туыстары қаумалап: «Жәке, дабысың төрткүл дүниеге тарап кетті. Басыңа бақ қонып, қасыңа қыдыр келді деген осы» деп шуласыпты. Сонда, тоқсанның торғынына оранған қарт жырау сақалын сипай отырып: «Мұндай да қызық болады екен-ау! Атаңның көрі, сол бақ-қыдыр дегенің менің жас кезімде қайда жүрді екен?» депті. Жәкеңнің әзілдеп айтқан бірауыз сөзінде қаншама мән-мағына жатыр. Қазақта не көп, дәріптеу көп. Халық әртісі, халық жазушысы, суретшісі, дәрігері болып кете береді. Дүниеге орыс боп келіп, қазақ болып өту, қазақтың айтыскер ақыны атану – ерекше құбылыс. Қазақтың айтыс өнерінде бұрын-соңды болмаған жай. Надежда тәтеміздің осы еңбегі үшін-ақ әркім иеленіп жүрген «Халық ақыны» деген атақты әлдеқашан беруге болатын еді. Белгісіз себептермен шет қала беріпті. Бұл енді осы салада қызмет етіп жүрген, ел басқарып отырған азаматтарға сын. «Асыл менен жасықты салмағынан танисың», «тұсында әділ заман бағаландым, арманда кеткен екен бұрынғы өлең» деп Кенен ақын айтпақшы адамның өнерін, талантын өз уақтысында танып, бағалай білген зор ғанибет, кең парасатты қажет етеді.
Тағы да сол Кенен атамыз айтатын ой-түйінге жүгінсек айтыс ақындарының өзгелерге ұқсай бермейтін өзіндік ерекшеліктері бар. Тау шыңдары сияқты бірінен- бірі асып-түсіп жатады. Ал олардың нарқын біліп тұлпардай жүйрігін, сұңқардай алғырын танып білетін, тиісті бағасын беретін халық. Әсіресе суырып салма ақындардың бойында мынадай қасиеттердің болғаны абзал. Біріншісі – дарындылық. Бұл алланың сыйы, ананың сүтімен берілетін тартуы. Дарынсыз ақын қолтығын жазып, көсіле шаба алмайтын шабан ат секілді. Қаншама жұлқынып, домбырасын сабалағанымен, сөзінің берекесі кетіп тез болдырады. Екіншісі – шыдамдылық. Сабырлы, салмақты, ұстамды болу айтыс ақындарына ауадай қажет. Айтыс барысында небір артық сөздер айтылады емес пе? Намысыңа тиетін, жаныңды жаралайтын, тіпті сүйегіңнен өтетіндей шымшыма сөздерді естисің. Әккі ақындар мұны әдейі жасайды. Қарсыласының ашуға беріліп, сабырынан айрылғанын көздейді. Үшіншісі – парасаттылық. «Ұялмайтын бетке, талмайтын жақ береді» деген сөз бар. Алдында отырған ақынның жас айырмасына, жынысына қарамай шашау сөйлеп, «бәдіктеніп» кететін ақындар болады. Ондайлар қарсыласының жеке басындағы кем-кетікті тергілеп, тіпті ата-тегіне тіл тигізіп, ар-намысын қорлағандай сөздер айтады. Жұрт мұндайларды қазымыр, ұсақ-түйектің ақын деп атайды. Ұсақ-түйекті қазбаламай қарсы отырған ақынның өнерін, азаматтық келбетін құрмет тұта отырып айтысқан ақынның абыройы арта түсетіні ақиқат. Төртіншісі – ойдың ұшқырлығы. Қазақтың ұлы жазушысы
М.Әуезов суырып салма ақындардың бойындағы осындай қасиетті, «қынаптан суырылған қылыштай жарқ ете қалатын» ерекшелік деп бағалаған. Айтыс үстінде қарсыласының сөзінен кеткен болар-болмас қателікті «қақпанның шаппасындай» сарт еткізе ұстап, өзіне қарсы шебер қолдануы ақын қиялының ұшқырлығын аңғартады. Табанасты қарсыласының апшысын қуырып, адымын аштырмай қоятын әдіс. Осындай сөзге шалымды, ойы ұшқыр ақындар қатарына Сүйінбай, Жамбыл, Шөже, Қуандықты (қырғыз ақыны), кейінгі толқыннан Үмбетәлі, Кенен, Нартайды, әйел ақындардан Әлмен, Ләтипа, Нұриләны жатқызуға болады. Бесіншісі – сөз байлығы. Айтыскер ақын үшін баға жетпес қазына – сөз. Сөзге шорқақ ақын шоқалақтаған атпен бірдей. Ол үшін ақынға көп іздену, көп жүру, көп білу қажет. Көнекөз ақындардың өлең-жырларын, айтыстарын, дастандарын оқып, судан балық сүзгендей ең асылдарын жинау керек. Ел тарихы, шежіресі, батырлар жыры әсіресе айтыс ақындары үшін сарқылмас байлық екені дау туғызбайды.
Надежда ақынның өлең-жырларын, айтыстарын, арнауларын мұқият оқысаңыз осындай ойға жетелейді. Соның бәрінде де домбырасын күмбірлетіп жыр төгіп өткен көнекөздердің сарыны, қазақтың таң шолпандай жарқыраған ақын қыздарының дидары елес бергендей болады. Надежда Лушникованы шын мәнінде сол ұлы көштің жалғасы, айтыс өнерінде өзіндік із қалдырған дарынды қыздарының бірі деуге толық негіз бар. Бұл жөнінде Надежда Лушниковамен 28 дүркін айтысқа түскен арқалы ақын Манап Көкеновтен артық ешкім келістіріп айта қоймас:
«Өзіңсің бүгін Шолпан,
Сарамыз да,
Бүгінгі Мариясың арамызда.
Сыр менен Жетісудың
мақтанысың,
Жасырып мұны көптен
қаламыз ба?».
Біздің де ой қорытып айтпағымыз осы еді. Шағын мақаламыздың түпкі мақсаты елдің құрметіне бөленген, айтыс өнерінің майталманы атанған, қастерлі ана, ұстаз, қоғам қайраткері Надежда Лушникованың шыққан тегі, өскен ортасы жайлы шым-шымдап еске түсіру ғана. Заманның самғай озып жасарғаны сондай 80 жастың өзі серілік құрып, той тойлап, думандатар шаққа айналып кеткендей. Бұған ақынның өмір жолы куә. Сексен жастың сеңгіріне шықса да, өлең-жырды суырып салып, әзіл-қалжыңның көркін қыздырып үнемі сергек жүретін асыл бітімі куә. Үлкен абырой-атаққа ие болып, айтыс өнерінің туын тіктеп осынша жасқа жеткеніне елі куә.
Бақытжан Кененұлы,
қаламгер, журналист