Сенат Төрағасы Мәулен Әшімбаев өз сөзінде отандық бизнестің маңызды мәселелеріне тоқталды. Оның айтуынша, соңғы жылдары шағын және орта бизнесте белсенді субъектілердің саны артып келеді. Бірақ соған қарамастан қазақстандық шағын кәсіпорындар қызметінің негізгі саласы сауда болып отыр, көптеген бизнес субъектілері көлеңкеде жұмыс істеуге бет бұрған. Орта бизнес субъектілерінің саны қысқаруда. 2015 жылдан бастап мұндай кәсіпорындардың саны 13 пайыздан азайып кетті.
Сенат Төрағасы банктердің шағын және орта бизнеске несие беруінің азаюын, мемлекеттік қолдау шаралары жөніндегі ақпараттық-түсіндіру жұмыстары деңгейінің төмендігін және ұлттық компаниялардағы сатып алуға кәсіпкерлер үшін қолжетімді болмай отырғанын және басқа да проблемалар туралы айтты. Мәулен Әшімбаев сонымен қатар пандемия кезінде елімізде бизнесті қолдау жөнінде қосымша шаралар қабылданғанын атап өтті.
«Шағын және орта кәсіпкерлікті дамыту – ел экономикасының өсімін және оның тұрақтылығын қамтамасыз етудің негізгі шарттарының бірі. Қазіргі уақытта бұл мәселенің маңызы бұрынғыдан да арта түсті.
Пандемия бірқатар салаға, оның ішінде шағын және орта бизнеске де өз зардабын тигізді. Көлік, сауда, қызмет көрсету, қоғамдық тамақтану, қонақүй және жылжымайтын мүлік бизнесі айтарлықтай шығынға ұшырады. Қолдағы бар деректерге сүйенсек, пандемиядан кем дегенде 800 мың отандық кәсіпкер зардап шеккен.
Қазіргі таңда шағын және орта кәсіпорындар шамамен 3 миллион 300 мың қазақстандықты жұмыспен қамтып отыр. Бұл экономикалық белсенді халықтың 39 пайызын құрайды. Сондықтан осы саланың әлеуметтік маңызы өте зор.
Шағын және орта бизнес Мемлекет басшысының басты назарында. Президентіміз биылғы Жолдауында шағын және орта бизнеске қосымша көмек ретінде кешенді қолдау шараларын ұсынды. Пандемияға байланысты жеңілдікпен берілетін несие көлемі айтарлықтай ұлғайды. Несиелерді 6 пайызға дейін төмендету үшін мемлекеттік субсидия беріліп жатыр.
Мемлекеттік органдар мен квазимемлекеттік секторға тиесілі жылжымайтын мүлік нысандарын жалға алғаны үшін төленетін жалдау ақысы жыл соңына дейін тоқтатылды. Шағын және орта бизнес өкілдерінің еңбекақы қорына түсетін ауыртпалық жеңілдетілді.
Салық кодексіне бірқатар маңызды түзетулер енгізіледі. Шағын және орта бизнесті екі жылға қосылған құн салығынан және әлеуметтік салықтан босату ұсынылды. Президент тапсырмасы бойынша табыстың 3 пайызы көлемінде бөлшек салық енгізіледі. Осы және басқа шаралар шағын және орта кәсіпкерлікті дамытуға өз үлесін қосатыны сөзсіз», деді Сенат Төрағасы.
Сенаторлар парламенттік тыңдауға дайындық барысында Үкіметке шағын және орта бизнес мәселелерін шешуге ықпал етуге арналған бірқатар ұсыныс әзірледі. Палата депутаттары кәсіпкерлердің қызметіне араласқаны үшін лауазымды тұлғаларға және рейдерлікке жауапкершілікті күшейтуге бағытталған нақты шараларды ұсынды.
«Сенаторлар лауазымды тұлғалардың кәсіпкерлердің қызметіне араласқаны үшін жауапкершілікті күшейтуге бағытталған шараларды қолдайды. Еліміздің Президенті атап өткендей, кәсіпкерлік қызметке заңсыз кедергі жасау мемлекетке қарсы ауыр қылмыс ретінде қарастырылуы керек. Мемлекет басшысының бұл нұсқауын заңнамаға бірқатар өзгерістер енгізу арқылы жүзеге асыруға болады. Әкімшілік құқықбұзушылық туралы және Қылмыстық кодекстерге өзгерістер енгізу көзделуде», деді Мәулен Әшімбаев.
Сондай-ақ кәсіпкерлердің жер учаскелеріне қол жеткізу шарттарын жақсарту ұсынылды. Сенат Төрағасы атап өткендей, ұсынылып отырған шаралардың бірі – бос жер учаскелері мен саудаға шығару жоспары туралы ақпаратты жүйелеу және интернет-ресурстар мен басқа да алаңдарда орналастыру арқылы мейлінше ашықтығын және қолжетімділігін қамтамасыз ету болып отыр. Сондай-ақ елді мекендердегі жерлердің нысаналы мақсатын өзгерту рәсімін, оның ішінде артық келісу рәсімдерін алып тастау арқылы оңтайландыру ұсынылады, деді ол.
Мәулен Әшімбаев микрокәсіпкерлік субъектілерін жеке санатқа бөлу туралы бастаманы жария етті.
«Ондай ережені Кәсіпкерлік кодексінде бекіту ұсынылады. Ол тиісті бағдарламалар аясында микробизнесті тиімді және нақты қолдауға, оның ішінде жеңілдетілген және оңайлатылған несие беру арқылы ықпал етуге тиіс», деді Мәулен Әшімбаев.
Сенат Төрағасы сондай-ақ «Бизнеске арналған Үкімет» бірыңғай сервисі мен мемлекеттік қолдау ақпараттық порталының жұмысын тиімді құрудың маңыздылығын атап өтті.
«Адамдарға арналған ыңғайлы әрі түсінікті ақпараттық сервистерді жан-жақты дамыту қажет. Ондай өнімдер бизнеске мемлекеттік қолдау құралдарын жақсы бағдарлауға, жеткізушілер мен әріптестерді іздестіруге және өнімді шетелдік нарықтарға ілгерілетуге көмектесуі тиіс», деді ол.
Мәулен Әшімбаев сөзінің соңында шағын және орта бизнес саласындағы заңнаманы толық ревизиялау мен жүйелеу қажеттігіне баса назар аударды.
«Мемлекет басшысының Үкіметке берген тапсырмасын орындау аясында шағын және орта бизнеске қатысты заңнамаға толық ревизия жасап, жүйелендірген жөн. Салықтық әкімшілендіруді жетілдіруді жалғастыру қажет. Кәсіпкерлердің есептілігін оңтайландыру үшін мүмкіндіктерді қарастырған жөн. Шектен тыс бюрократиялануды, қайталануды, қарама-қайшылықтарды болдырмау, бизнесті негізгі қызметтен алаңдатпауы керек», деді Сенат Төрағасы.
Бұдан кейін Сенаттың Экономикалық саясат, инновациялық даму және кәсіпкерлік комитетінің төрағасы Дәурен Әділбеков баяндама жасап, шағын және орта бизнес саласындағы бірқатар жүйелі проблеманы атап өтті.
«Екінші деңгейлі банктердің шағын және орта бизнес субъектілерін несиемен қамтуы өте төмен. Мұның бірінші себебі – банк несиелерінің пайыздық үстемеақысы жоғары. Банктер шағын және орта бизнес саласындағы 30 мыңға жуық қарыз алушыға қызмет көрсетеді. Бұл – осы салада жұмыс істеп тұрған субъектілердің небәрі 2,5 пайызы ғана.
Мемлекеттік субсидия ретінде 6 пайыздық жылдық пайызбен бизнесті қолдауға бағытталған мемлекеттік қолдау шағын және орта бизнесті жеткілікті деңгейде қамти алған жоқ. Банк секторы мемлекеттің қатысуынсыз шағын және орта бизнеске мүлдем несие бермейді.
Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігінің мәліметінше, екінші деңгейлі банктердің мемлекеттің көмегінсіз шағын және орта бизнеске несие беру үлесі биыл небәрі 19 пайызды құрады.
Банктер жеңілдетілген несиелендірудің мемлекеттік бағдарламаларына қатысудан, несиеленетін кәсіпкерлер санын көбейтуден және несиелік тәуекелді төмендетуден пайда көреді. Бірақ олар шағын және орта бизнеске өз бетінше несие беруге құлықсыз.
Екіншіден, отандық кәсіпкерлер үшін банктер ұсынған шарттармен несие алу тиімді емес. Өйткені оларда кредитті төлеу мерзімін кейінге шегеру тетігі жоқ. Кез келген бизнес-жобаны іске асыру үшін белгілі бір уақыт қажет. Ал несие төлемдерін алғаннан кейін бір айдан кейін төленуі керек», деді сенатор.
Дәурен Әділбековтің айтуынша, талқыланып отырған саладағы екінші жүйелі проблема – бизнес субъектілерінің мемлекеттік сатып алу процесіне аз қатысуы.
«Мемлекеттік сатып алу туралы» заңда сатып алуды бір көзден тікелей шарт жасасу арқылы жүзеге асыруға болатын 50-ден астам жағдай белгіленген. Соның салдарынан бірқатар қиындық туындап, кәсіпкерлердің сатып алу жүйесіне қатысу процесін қиындатады. Тапсырыс берушінің кім екеніне қарамастан, мемлекеттік сатып алудың бірыңғай қағидалары болуы тиіс. Себебі сол қызметті бірдей шарттар бойынша сатып алу керек», деді депутат.
Сенатор келтірген деректерге сүйенсек, мемлекеттік сатып алудағы осындай ерекшеліктің әсерінен кей бизнес субъектілері сатып алуды жиі-жиі жеңіп алатын көрінеді. Мәселен, 2018 жылы 49 мыңнан астам мердігер мемлекеттік сатып алу конкурсын бес реттен артық жеңіп алған. Осылайша, олар қосалқы мердігер жалдап, жұмысты сапасыз атқаруға жол ашқан.
Сонымен қатар депутат қазіргі таңда кәсіпкерлік және өзге қызмет нысандарының жұмысын эпидемиялық жағдайға қарай орталық мемлекеттік орган немесе лауазымды тұлға шектейтінін атап өтті. Карантин енгізу туралы ақпаратты жариялау мерзімі реттелмеген. Бұл кәсіпкерлер үшін бизнесті жоспарлау мен жүргізу қатерін ұлғайтады.
«Кәсіпкерлік қызметін шектеу тетігінің өзі бірқатар сұрақ тудырады. Мәселен, кәсіпкерлердің айтуынша, қазір қалааралық автобус тасымалы шектелген. Бірақ адамдар жеңіл көлікпен 5-15 жолаушы болып бір қаладан екінші қалаға қатынап жүр, әуе және темір жол қатынасы бар. Алайда санитарлық талаптарды орындап тұрса да, автотасымал тоқтатылған. Кинотеатрлардың жұмысына қатысты да осыны айтуға болады. Олар ведомствоаралық комиссияның 18 талабын орындаса да, жұмыс істеуге рұқсат етілген жоқ.
Пандемия жарияланғанда денсаулық сақтау жүйесі және халық COVID-19-бен күресуге дайын болған жоқ. Алайда қазір жағдай өзгерді. Халық бетпердемен, дәрі-дәрмекпен қамтылған, төсектік орын, жасанды тыныс алдырту аппараттары бар, емдеу хаттамасы айқындалды. Осы орайда бизнесте мынадай сұрақ туып отыр – аурудың таралуына кәсіпкерлік қызмет қана себеп пе?», деді Д.Әділбеков.
Парламенттік тыңдау барысында Ұлттық экономика министрі Руслан Дәленов баяндама жасап, елдегі шағын және орта бизнестің жай-күйі туралы айтып берді. Ведомство басшысының сөзіне сүйенсек, 2019 жылы бұл саланың ішкі жалпы өнімдегі үлесі 31,7 пайызды құраған. Салыстырмалы түрде қарасақ, 2015 жылы бұл көрсеткіш 24,9 пайызға тең еді.
«Біздің міндетіміз – шағын және орта бизнестің ішкі жалпы өнімдегі үлесін 2025 жылға қарай 35 пайызға дейін, ал 2050 жылға қарай 50 пайызға жеткізу. Бұл дамыған елдердің деңгейіне сәйкес келеді. Бизнесте жұмыспен қамтылғандар саны жыл сайын артып келеді. Қазіргі таңда олардың саны 3,5 млн адамды құрайды.
Нұр-Сұлтан және Алматы қалалары қазақстандық шағын және орта бизнес құрылымында жетекші орын алады. Өңірлік жалпы өнім көлемінің үштен бірі, сондай-ақ шағын және орта бизнесте жұмыс істейтіндердің жалпы санының үштен бірі екі қалаға тиесілі.
Шағын және орта бизнес – жұмыспен қамтудың негізгі драйвері. Мәселен, 2019 жылдың қорытындысы бойынша шағын және орта бизнестегі адамдар саны 3,5 млн-ға жетті. Бұл 2015 жылмен салыстырғанда 8 пайызға артық.
Сауда секторы өндірілген өнім көлемі бойынша көш бастап тұр. Оның үлесіне осы сала өндірісінің төрттен бір бөлігінен астамы тиесілі. Шағын және орта бизнес өнімінің 20 пайызы экономиканың өнеркәсіптік секторына тиесілі.
Өңдеу өнеркәсібіндегі шағын және орта бизнес 212 мың адамды немесе осы саладағы жалпы жұмыспен қамтылуының 6 пайызын қамтиды. Жұмыспен қамтылған кәсіпорындардың негізгі үлесі, яғни 50 пайызға жуығы тамақ өнімдері, металл, металл емес өнімдер өндірісіне тиесілі.
Өңдеу өнеркәсібіндегі шағын және орта бизнес жыл сайын 4 трлн теңгеге өнім шығарады. Оның жартысынан көбі – азық-түлік өндірісі, металлургия өндірісі және металл/металл емес өнімдер өндірісі», деді Р.Дәленов.
Іс-шараға Парламент депутаттары, орталық мемлекеттік және жергілікті атқарушы органдардың басшылары, «Атамекен» ҰКП, бизнес және халықаралық ұйымдардың өкілдері, еліміздегі Кәсіпкерлер құқықтарын қорғау жөніндегі уәкіл, сондай-ақ Сенат жанындағы Жас сарапшылар клубының мүшелері қатысты.
Парламенттік тыңдаудың қорытындысы бойынша әзірленген ұсынымдар Үкіметке жіберілмек. Ұсынымда Кәсіпкерлік кодекске мемлекеттік қолдау көрсету шараларын кеңейту, мемлекеттік бақылауды (қадағалауды) жүзеге асыру кезінде кәсіпкерлердің құқықтарын қорғау мақсатында бірқатар өзгеріс енгізуге кеңес берілді. Сонымен қатар Салық кодексіне, Жер кодексіне, Әкімшілік құқықбұзушылық туралы кодекске және тағы басқа құжаттарға бірқатар өзгеріс енгізу айтылған.