– Дулыға, сахнада салмақты рөлдерде сомдап жүрген сізді «Сержан братан» сияқты YouTube арнасының сериалынан көргенде тосырқай қабылдадық. «Сержан братан», сөз жоқ, жақсы сериал болар. Пішіні тосын, айтар ойы бар, аз уақытта миллионнан артық қаралым жинап, көрерменнің қызығушылығын туғызып отырған сериалдың бір кемшілігі, құлақты тілетін бейәдеп сөздің, көше сөзінің шамадан тыс көптігі. Орысы орысша, қазағы қазақша сөйлеп жүре беретін кинодағы қойыртпақтармен амалсыз келісіп едік, енді көрерменге осыған да көну қалды ма?
– «Сержан братан» туралы айтпас бұрын, жалпы, сериал туралы түсінікке тоқталғым келеді. Біз қаласақ та, қаламасақ та, әлемдік киноөндірісте сериал түсірудің маңызы артып, салмақты режиссерлердің өзі бағытын осылай қарай ойыстырып жатыр. Толықметрлі көркем фильмнің түр-түрін түсіріп жүрген режиссерлердің сериалдың тиімді тәсіл екенін мойындауының сыры бар. Сериалға жеңіл жанр ретінде қараудың күні өтті. Қоғамның бағыт-бағдарын аңдау, басты идеяны алып жүру, дұрыс-бұрыстың ара-жігін көрсету, сол ойды көрерменге қарапайым тәсілмен жеткізу жағынан көркем фильмге қарағанда сериал бәрібір жылдам. Көрерменге жақын фильм түсірудің осындай түрі дүние жүзінің барлық елінде жеке өнер болып жайылып келеді. Көркем фильмдегі аяқталмай қалған ойды жеткізуде сериалдың мүмкіндігі мол. Авторлық дүниеге қарағанда, сериалдың алға шығуының осындай себебі бар. Заман өзгеріп, заманға қарай өнердің мазмұны, тілі, тәсілі өзгеріп жатқан кезеңде «жоқ, мен көркем туындыға ғана түсемін» деп өзімді-өзім текке керексіз жалаң, жалған кеудемсоқтыққа байлап қойып отыра алмаймын. Иә, YouTube арналары түсіріп жатқан «Сәке», «Сержан братан» сияқты сериалдардың идеясы да, сценарийлері де ұнады. Ешкім мені қинаған жоқ, жалынған жоқ, өзім келісім бердім. Себебі рөл ұнады. Екеуі де актерді басқа қырынан көрсететін, ашылуына мүмкіндік беретін өзге сипаттағы рөлдер болды.
– Сериал төңірегінде қайшылықты пікір өте көп. Бір қызығы, сіз ойнаған Сержан туралы сериалды өзбек, қырғыз, орыс, тіпті алыс шетелдіктер де көріп, өз ойын білдіріп жатыр. Тұрпайы бола тұра миллиондаған көрермен тартуының сыры неде?
– Бұл сериал ең алдымен 1990 жылдардағы оқиғаны көрсетуімен, менің жігіттік шағыммен тұспа-тұс келуімен қызықтырды.1990 жылдар – өмірімнің ең қимас, қымбат кезеңі. Бұл сериал сол кезеңнің әр сәтін еске салады. Сценарийін жазған Әлішер Утев – бүгінгі экранда көрсетіліп жүрген көптеген сапалы сериалдардың сценарийін жазған жігіт. «Сержан братан» деген атына бола, көрмей жатып шошынуға болмайды. Рас, көрерменнің қызығушылығын тудырып отыр. Бұл бекер емес. Ал қандай деңгейдегі көрерменнің көңілінен шықты, кімдер көріп жүр, ол жағын білмеймін, бір білетінім – 1990 мен 2020 жылдар арасын салыстыра отырып түсірілген фильмнің әр кадрінен шындық төгіліп тұр. Тоқсаныншы жылдардағы жігіттердің бойындағы кісілік қасиеттер, мәрттік, екі сөйлемейтіні, сөзінде тұруы, досқа, өзіне адалдығы айтыла келіп, оқиға кенет 2020 жылдарға ойысып кетеді. Бүгінгі жігіттер басқа. Өзгерген. Бір кездегі «бірге-бір» шығатын батылдық, бір жұдырықтасып алып, айырылмастай жолдас болып кететін ақеділ мінез бүгінде ауызбен шарпысатын әйелдердің шайпаулығына дейін төмендеген. Жігіттің бойындағы нар мінез қайда, ірі мінез неге сонша ұсақталды? Жігіттердің осы әлсіздігі әлемнің астын үстіне келтіретін «мықты» әйелдердің пайда болуына әкелген жоқ па? Мынау жайлап бара жатқан жұмыссыздық, адам бір күнде мүгедекке айналса, айналасының әп-сәтте сырт айналып сала беретіні, бір сөзбен айтқанда, қоғамның қаталдығы алдындағы адамның әлсіздігі кейде әзілмен, кейде ащы мысқылмен қатар өріліп отырып көрсетіледі.
Дулығаның сериалға түскені түк те емес, көрермен керісінше, сол сериалдағы шындықты көрсін, пәк болып жаралғандағы адал қасиеттерден қалай ажырап бара жатқанын сезінсін, құлдырап бара жатқан қоғамдағы құндылықтарды биіктетуге, өзін өзгертуге ұмтылсын. Басты мақсат – осы болғандықтан, режиссер сериалды барынша жеңіл стильде түсіруді мұрат тұтты. Көруге қолайлы. Қорытуға жеңіл. «Сержан братанға» қойылып жатқан кінә, әрине, былапыт, балағат сөздің көптігі. Режиссермен келісе отырып, мен оларды мейлінше қысқартуға, аз қолдануға тырыстым. Бұл жаргондар о баста орыс тілінде пайда болған. Ал 1990 жылдың рэкеттері сөйлеген осы «тілді» «оңбаған», «ұятсыз» деген сөзбен алмастырып айтсаң, ол тек күлкі ғана тудырады. Оны жасырып, жалғандықпен айырбастасаң, шындықтың жүзіне кіреуке түскелі тұр. Шындық қашан да ащы, ол таза, табиғи түрде айтылуымен – шындық. Оны тек қабылдайсыз, болды. Өнердің міндеті, адамға өзі туралы шындықты айтып беру болса, Сержан оны бүркемелемей, боямасыз көрсетеді. Мен түскен «Акимат» деген сериал туралы әкімшілікте істейтін таныстарым хабарласып, «мынау фильм нағыз біздің өміріміз туралы шындықты жайып салған ғой, міне, біздің өміріміз тура сол кинодағыдай, мен өзімді көріп отырмын» дегені бар. Ал мұны несіне жасырамыз? Көрдіңіз бе, шындық шенеунікке де керек, жағымпаздық, жемқорлық жайлаған жерде жүріп те адамдығын, адалдығын аңсайды олар. Адамдығымен қауышқан кезде ол өзіне оралады, өзін танығаны үшін өнерді құрметтейді. Меніңше, бұл арзан нәрсе емес.
– Сіз түскен «Тұлғалық өсу тренингі» фильміне көпшілік назар аудара қоймады. Бірақ осы фильмдегі рөл арқылы біз білетін театр әртісінің кино актері ретінде көп өскенін байқадық. Көптеген белгілі адамдар қоғамда танымал, беделді бола тұра, тұлға дәрежесіне көтеріле алмайтынының себебін қайдан іздесек болады?
– Фархад Шәріповтің «Тұлғалық өсу тренингі» фильмі өмірлік ұстанымын жоғалтқан, өмірден ешнәрсені күтпейтін, орта жас күйзелісін басынан кешіп жүрген адамның жан дүниесіне үңілуді мақсат еткен фильм. Интернет рейтингте оқылым жағынан рекорд жасаған «Кирпичи» атты шығарма негізінде дүниеге келген туынды. Көп дүние астарлап айтылады. Өмірдің бір үзік сәті нәзік шеберлікпен көрініс табады. Қызық болғанда, фильмге мен басқа рөл үшін шақырылып, кастингтен соң басқа рөлге бекітілдім. Бұл фильм халықаралық кинофестивальдердің біразына барды. Тарихы бар беделді фестивальдердің бірі Мәскеу кинофестивалінен Гран-при жеңіп алды. Ресей кинопрокатына шықты. Орыс көрермендері ойлы фильмнен мағына тапты. Интернетте кеңінен талқыланды, киносыншылар жаңалық тауып, сараптама жазып, талдады, қарапайым көрермен керемет комментарийлер жазды.
Бірақ пәлсапалық мәні бар, адамды маңызды ойға жетелейтін осындай салмақты туынды, неге екені белгісіз, өз туған топырағында лайықты бағасын ала алмады. Тіпті көпшілік премьерасы болғанын білмей де қалды. Көрермен жинай алмады. Еуропаны тұтас аралап, Франция, Германия, Италияның бас жүлделерін алған, Татарстанда өткен халықаралық кинофестивальде мені «Ең үздік ер адам рөлін орындаушы», Қырғызстан фестивалінде «Орталық Азияның ең үздік актері» атандырған «Оралман» түсірілгенде де осылай болған еді. Қазақстан селт етпеді. Ресми орыннан да, ресми емесінен де тілдей құттықтау түгіл, тырс еткен дыбыс естілмеді. Үлкен кинотеатрларда көрсетілген жоқ. Нағыз халық көретін, жастарға керек фильмдер насихатталмай қалады. «Ақшасын бердік пе – бердік, кино көрсетілді ме – көрсетілді», болды. Осыншама салқынқандылыққа таңғаламын. Жарыққа шыққан фильмнің тағдыры ешкімді қызықтырмайды. Бәлкім солай болуы керек те шығар. «Сержанды» түсірген «Salem S» тобына риза болып жүрмін. Өз өнімін көрерменге өткізудің тиімді жүйесін тауып алған. Аптасына екі-ақ серия береді. Режиссер қолына түссе, тірідей түтіп жеуге даяр көрерменнің алдағы серияны көруге асығатыны сонша, «5-сериясын қашан көреміз? 6-сы қашан болады?» деп мыңдаған комментарий жазып, әр сериясын үздігіп күтіп отыр. Міне, киноны көрсетудің амалы. Осының бәрін сырттай бақылап отырған мен: «шіркін-ай, «Оралманды» неге осылай көрмейді, «Тренинг» неге осылай тамашаланбайды» деп ішімнен ғана тынамын.
– Актер біткен «геройды ойнасам» деп армандап жатады ғой, ал қандай рөлдерді сіз ешқашан ойнамас едіңіз? Сіздің ұстанымыңызға қайшы келіп, рөлден бас тартқан кезіңіз болды ма?
– Көрерменге жеткізе алмаған рөлдің өкінішінен өткен өкініш жоқ. Көрермен түсінбей қалуы мүмкін, ал жеткізе алмағанын, қабілеті жетпегенін актердің өз іші сезеді. Басқаны білмеймін, өзімнің ішім сезеді, мысалы. Ал рөлден бас тартуға тура келетін кез аз емес. Өз басым көп рөлдерден үзілді-кесілді бас тарттым. Мұндай жағдай әсіресе, кинода болып тұрады. Жақында ғана толықметрлі үш көркем фильмнің басты рөлінен бас тарттым. Үшеуінің де сценарийі ұнаған жоқ. Жобалардың бірі таптаурын тақырыптағы жаңалығы жоқ тұрмыстық мәселені қаузағаны үшін ұнамады. Екіншісі қатыгез адамның бейнесі болып шықты. Өмірде мұндай адамдар толып жатыр, бірақ сценарий авторының соның бәрін реализммен көрсетемін деп қаз-қалпында суреттеген қатыгез бейнесі киноға таспаланған кезде екі есе қатыгез тартады. Шектен тыс қатыгездікке құрылған, азаматтық ұстанымыма қайшы рөлді ойнай алмаймын. Актерлер кейде аңдамай осы тақылеттес рөлдерді ойнап қалып, өкініп жатады. Биыл мен үшін өте ауыр жыл болды. Аяулы анашым өмірден өтті, оның соңынан сүйікті әпкем ілесіп кете барды. Қос қабат қайғы жамылып жүргенде, мұндай рөлдерді тіпті де ойнай алмайтыным анық еді.
– М.Әуезов театры әртістерінің құрамында шетелдік гастрольдерге көп шыққан актердің бірі өзіңіз. Көзіңізбен көрдіңіз ғой, «дүркіреп өтті» дейтін халықаралық театр фестивальдерінің деңгейі туралы не айтасыз? Басқа елдегі әріптестеріңіздің ойын өрнегін көрдіңіздер, солармен салыстырғанда қазақ актерлерінің өнеріне қандай баға беруге болады?
– Халықаралық гастрольдегі алғашқы қадамымыз 1996 жылы Каирде өткен эксперименттік спектакльдердің фестивалінен басталған болатын. 2000 жылы Германияда өткен түркітілдес халықтардың театр фестиваліне, Түркияның Конья қаласында өтетін дәстүрлі фестивальге екі дүркін, Франция, Жапония, Кореяда өткен өнер байқауларына қатысып қайттым. Елімізде өтіп жататын театр фестивальдерінде жүлдеге көп көңіл бөлінеді. Тәжірибе де, талант та, тұлға да жүлденің алдында әлсіз. Көп жағдайда кәсіби өнер бәсекесінен гөрі тамыр-таныстықтың бәсі жеңіп кетіп жататынын жасыра алмаймыз.
Ал халықаралық театр фестивальдеріндегі формат басқаша. Мұнда да жүлде бөлінісі бар, бірақ ол маңызды емес. Маңыздысы, әлемнің әр түкпірінен келген сахна саңлақтары шеберлік сабағын алады. Деңгей, өре салыстырады. Актер мен актер, режиссер мен режиссер өз кәсіби қабілет-қарымын шамалайды. Әр театр бағытын айқындай алады. Бұл фестивальдерден керемет актерлік жұмыстарды, адамның түсіне де кірмейтін режиссерлік шешімдерді, эксперименттік формаларды көріп, өзім үшін көп азық алдым. Оны тек көзбен көру керек. Біздің театр мен әртістердің деңгейі солардың қай-қайсынан артық болмаса, бір де кем түспейді. Ұлттық театр өнеріміздің әлемдік өнермен тайталаса алатын тегеурін-қауқары барын көргенде, төбең көкке екі елі жетпей, жүрегіңді мақтаныш сезімі кернейді. ТҮРКСОЙ-дың ұйымдастыруымен өткен Түркия фестивалі, Қырғызстан, Ресей фестивальдері де өте жоғары деңгейде. Халықаралық фестивальдердің театрға, әртістерге берері мол. Мұндай айтулы шараларға бару керек, тіпті қажеттілікке айналуы тиіс. Бұл орайда шетелдік сапарларға шығуға мүмкіндік берген және қолдау көрсеткен Мәдениет министрлігіне алғысымыз зор.
– Сіз жасаған Қорқыт бейнесі – ұлттық театр өнерінің галереясынан айырықша орын алатын бірегей образ санатында. М.Әуезов театрының шетелге алып шығатын жалғыз шедеврі де әзірге осы болып тұр. Ең қызығы, фольклор сарынымен жеткен ежелгі кейіпкердің өзін бізге Литва елінің режиссері Йонас Вайткус жасап берді...
– Йонас Вайткус – әлемдік деңгейдегі сахна суреткері. Оның қазақ сахнасы үшін теңдесі жоқ тамаша туынды жасап беруінің өзі – өнеріміз үшін үлкен мәртебе. Театрымыздың сахнасына арнап лайықты спектакль қойып бергені үшін әлі күнге жылылықпен еске аламын. Аданаға Дүниежүзілік театр фестиваліне барғандағы көрініс көз алдымнан кетпейді. Қаланың бүкіл орталық көшесі сахнаға айналып кеткен. Көшеде бос орын жоқ. Мекеме-ғимарат біткеннің алдында театрлар спектакль қойып жатыр. Қайсысын көргіңіз келеді, қай елдің театры қызықтырады, мархабат, тұрып алып тамашалай беріңіз. Әлі есімде, фестивальдің талап-шарты бойынша, «Қорқыт» спектаклінің сахналық костюмдерімен, қолымызға қобыз, сырнайымызды ұстап, сап түзеп, салтанатты шеру арасында көшеден өтіп барамыз. Осының өзі театр. Жай ғана қыдырыстап, әр елдің өнерін тамашалап жүргендер жан-жақтан жүгіріп келіп: «Бұл қай елдің театры?» деп сұрағанда, «Біз Қазақстан әртістеріміз» деп мақтанышпен жауап бергеніміз, «кешке спектакльдеріңізге келеміз» деп шақыру билеттерін таласа-тармаса алған сәті, кешке залда лық толып отырғандары әлі күнге ыстық.
«Қорқыт» спектаклі бес күн бойы үзіліссіз жүрді. Ал Қорқытты бір рет ойнап шығу үшін қаншама күш-қуат керек! Бір рет ойнап шыққанның өзінде шамамен 1,5-2 келі салмақ тастаймын. Психологиялық жағынан да, физикалық жағынан да өте ауыр спектакль. Ал спектакльдің қандай деңгейде жүргенін бірге барған әріптестер көзімен көрді. Шүмектеген терден киімім малмандай су болғанда да, қатты шаршау байқамадым. Себебі біз таңғажайып тыныс сезініп, саф ауаны сіміргендей ахуалды бастан кешіп жүрдік. Театр фестивалі деген – нағыз өнер жәрмеңкесі.
Театр актер мен режиссердің, режиссер мен драматургтің, суретші мен композитордың талантын жарқырата көрсететін синтез өнер. Осы шығармашылық топтың арасында берік байланыс орнаған кезде ғана керемет өнер туады. Биік деңгейде жасалған жұмысты көргенде жаным рахаттанады. Жалпы, өнерде жүрген адам өзінің ләззаты үшін жұмыс істеуі керек. «Халық үшін», «мен халыққа қызмет етіп жүрмін», «осы жасаған еңбегім халық үшін» деген сөздің бәрі өтірік. Сенбеймін. Адам ең алдымен өз рахаты үшін, өзінің кәсіби қабілет-қарымын толықтай жүзеге асырып, нәтижесін көру үшін еңбектенеді. Сенің рахатың халықтың рахатының ішінен солай орын табады. Академияның студенті болып жүргенде ұстазымыз Тұңғышбай Жаманқұлов: «атақ үшін жұмыс істеме, атақ сенің артыңнан қуалап жүрсін» деген сөзді көп айтатын. Ол кезде ұстаз айтқан атақты біз «халық әртісі», «Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты» сияқты атақтармен байланыстырған екенбіз, сөйтсек, мәселе басқа атақта екен. Мәселе – актерлік мәртебеңде, аты-жөніңді биікке көтеретін білім-білігіңді үздіксіз шыңдау, шеберлігіңді арттырудан шаршамауда екен ғой.
– Түркістанды Венецияға, Ақтауды Майамиге шендестіріп жүрген адамдар сізді де Сергей Безруковке ұқсатып жатады. Безруков болуға қалай қарайсыз?
– Мені қайран қалдыратыны – қазақтың осы мінезі. Әлі күнге дейін бізді Ресейдің әртістеріне ұқсатады. Соларды алға тартады. Солармен салыстырса ғана мықтылығы таныла түсетіндей, адамның ойына келмейтін біреулерге таңып, теңеп жатады. «О-о, Миронов сияқты», «Никулиннен аумайды!» Түсінбеймін, мен неге Безруковке ұқсауым керек? Менің ешкімге ұқсағым келмейді. Отарланған сананың сарқыншағы отыз жылдан бері соңымыздан ілесетіндей соншалықты бейшара елміз бе біз? Ұқсатқысы келіп тұрса, неге бізді Әнуар ағаға ұқсатпайды? Неге Шәкен Аймановқа ұқсамаймыз? Әлдекімге ұқсатып, елес бейнелердің соңынан қуып, еліккенше, неге біз жанымызда жүрген Бақытжан Әлпейісовтің рөлдерін, оның дауысын талдамаймыз? Ержан Түсіповтің жасаған рөлдері туралы неге айтпаймыз? Неге біз айдаладағы біреулерді пір тұтамыз? Әлі де болса сыртқа жалтақтаудан, өзіміздегіні көзге ілмей, мұрын шүйіре қараудан арыла алмай келеміз. Өте өкінішті.
– Дулыға, сіз туралы мәлімет іздеп интернетті ашып қалып едім, «Дулыға Ақмолданың әйелі тоқал алуға рұқсат берді» деген ақпараттан аяқ алып жүре алмай қалдым. Бүгінде аяғын аңдап басып, абайлап сөйлемесе, аяғы аспаннан келетінін танымал әртістеріміз түсініп қалды. Осындай жағдай бастан өткен соң өз пікіріңмен адам сияқты ашық-жарқын бөлісу ендігі жерде сізге де қорқыныш тудырмай ма?
– «Еуразия» арнасынан өткен бағдарламада әңгіме арасында айтылып қалған бір ауыз сөзді сарыжағал басылымдар басқа жаққа қарай бұрмалап әкетті. Тоқал алуға шошып қарайтын заманға тура келіп тұрмыз ғой, негізі, ол шошынатын сөз емес еді. Аталарымның 2-3 әйелі болды, ағайын-туыс арасында ол қалыпты жағдай саналып, оны сөз де етпейтін. Зәре-құтымыз қалмай қарайтындай сұмдық сұрқия салт емес еді ол. «Кім бұлай жасады?» деп түбін қазып, бұрқыраған сөз қуып, басымды ауыртқым да келмегені сондықтан. Бұл кімнің кінәсі? Журналистердің бе, блогер, вайнерлердің бе? Кімнің аузына қақпақ боласың қазір? «Жұлдыз» деген сөз шықты, естігенде шықшытыма дейін дірілдеп кетеді. Атағы, абыройы қолдан жасалғандарды ешқашан жұлдыз деп есептемеймін. Біреу мені «қазақ киносы мен театрының жұлдызы» деп таныстырса, жерге кіріп кете жаздаймын. Теріс айналамын. Маған оның түкке де керегі жоқ. Инстаграмм парақшасына кіруге де жүрексініп тұрамын. Ешкімнің көңіліне келмесін, сол әлеуметтік желінің бетін ашсам, мен үшін жат, арзан әңгіме ғана алдымнан шығады. Бәлкім ол заманауи құрал шығар, сен де соның ішінде айналып, қайнап жүруің керек шығар, бірақ алтын уақытыңды жеп қоятын пайдасыз дүние деп білемін. Өкінішке қарай, осындай арзан дүниеге, жалған сезім, жасанды қарым-қатынасқа тап келдік. Олар осы арқылы ат жасайды, атақ жинайды, өз өмірін сонымен өлшейді. Жарнамаға сусап тұрған жақсы дүниеміз жетеді, жамандықтың жолын кескеніміз сол болсын, жабылып насихаттайық. Мысалы, қобызды түрегеліп тұрып тартатындар шықты. Бұл – қылмыс. Бұл – мәдениетсіздік. Қобызды түрегеп тұрып тартпайды, отырып тартқанда ғана қобызшы мен қобыз аспан мен жер секілді біртұтас болып бірігіп, болмыстың әуенін төгеді. Отырып тартудың мәні сонда. Міне, қазір бұрысың дұрыс болды, дұрысың бұрыс болды, жақсы мен жаман мидай араласып, бәрі былығып кетті. Аршып алу да оңайға соқпайтын шығар.
– Әңгімеңізге рақмет.
Әңгімелескен
Айгүл АХАНБАЙҚЫЗЫ,
«Еgemen Qazaqstan»
АЛМАТЫ