1989 жылы темір перде түрілген кезде қазіргі таңда Еуропалық одақ құрамына енген мемлекеттер мен Ұлыбритания жаһандық ішкі жалпы өнім көлемінің (сатып алу қабілеті паритеті тұрғысынан қарағанда) 27,8 пайызын өндірді. АҚШ үшін бұл көрсеткіш 22,2 пайыз еді. Ал Қытайда 4 пайыздан аспайтын әрі ол экономикалық қуатты ел саналмайтын.
Содан бергі отыз жылда Еуропалық одақ пен Ұлыбритания әлемдік ішкі жалпы өнімнің 16 пайызын ғана құрап, Америкадан (15 пайыз) сәл ғана алда тұр. Қытайда үлкен өзгеріс болып, Батыстағы әріптестерін шаң қаптырды. Қазір ол жаһандық өнімнің 18,3 пайызын шығарады.
Коронавирус пандемиясы бұл үдерісті жалғастырмақ. Қысқа рецессияға қарамастан, АҚШ дағдарысқа дейінгі өндіріс деңгейін биылдың өзінде-ақ басып озады. Қытайдың экономикалық өнімі 2021 жылы 2019 жылмен салыстырғанда 10 пайызға жоғары болуы мүмкін. Еуропалық одақ керісінше, кемі 2022 жылға дейін пандемияға дейінгі ішкі жалпы өнім деңгейіне оралмайды.
Негізінде, Қытай мен АҚШ экономикасының қарқынды қалпына келуі – Еуропа үшін жақсы жаңалық. Еуропалық одақтағы өнеркәсіп, әсіресе Германия әлемдегі екі ірі экономиканың сұранысынан пайда тауып отыр. Осыған қарамастан, АҚШ-пен және Қытаймен салыстырғанда экономикалық салмағының төмендеуі Еуропаның негізгі мүддесін қорғауға, ілгерілетуіне күдік ұялатады.
Қазірдің өзінде көпшілік ЕО елдері қауіпті мәмілеге келуге мәжбүр деген пікірді ұстанады. Мысалы, қытайлық инвесторлар Еуропадағы компанияларды сатып алып жатыр. Тіпті Бельгия, Грекия, Испания секілді елдерде маңызды инфрақұрылымдарды иемденіп алды. Германия экономикалық мүддесін қорғауға тырысып, Қытайдағы адам құқығының бұзылуын айыптауға асықпауы да сынға ұшырады.
Еуропаның АҚШ-қа тәуелділігі, әсіресе қауіпсіздік мәселесінде көмек сұрауына айтылар сын аз, әрине. АҚШ-тың бұрынғы президенті Дональд Трамп айтқандай, бұл да үлкен тәуекелге алып келеді. Шынында да, Еуропаны «стратегиялық автономияға», яғни сыртқы державаларға тәуелділікті азайтуға шақырушылар саны кейінгі кезде артып келеді.
Бірақ тәуелділіктің бәрі бірдей емес. Тек біржақты болып келетіндері қауіпті. Осындайда Еуропалық одақтың қандай экономикалық тәуелділігі осы санатқа кіретінін анықтау үшін мұқият сараптама жасау қажет.
Ең әуелі, халықаралық саудада импорттаушы экспорттаушыға тәуелді ме, әлде керісінше ме? Шығындары және маржасы жоғары тауарлар мен қызметтерге келгенде сатушының нарыққа қол жеткізу тәуелділігі үлкен. Ал маржасы төмен тауарларда аз. Егер тауарлар маңызды әрі оны басқа жерден сатып алу қиын болса, импорттаушылар белгілі бір елден келетін өнімге тәуелді.
Еуропалық одақ (Ұлыбританияны есептемегенде) 2020 жылы Қытайдан 383 миллиард еуро (468 миллиард доллар) тауар импорттады. Бұл басқа елдерге қарағанда көп. Қытайға құны 203 миллиард еуро болатын тауарлар экспорттады. Біз қандай серіктес жоғары маржа табатынын немесе импорттық тауарларды оңай алмастыра алатынын білмейміз. Бірақ екі бағыттағы сауданың көлемі өзара тәуелділіктің бар екенін көрсетеді. Бұл агрессивті сауда саясатын жүргізуден сәл де болса қорғайды.
АҚШ-пен қарым-қатынас та дәл солай. Трамп Американың тауарлар саудасының екіжақты дефицитін жою үшін ЕО тауарларына баж салығын енгіземін деп қорқытқанда, еуропалықтар АҚШ-та қызмет көрсету және негізгі кірістерінде осындай мөлшерде профицит болғанын көрсетті (мысалы, лицензиялаудан). Осы бағыттағы АҚШ экспорты жоғары маржаларға ие. АҚШ компаниялары еуропалық нарыққа қатты тәуелді болғандықтан, АҚШ қарт құрлықпен сауда соғысында жеңіске жете алған жоқ. Бұл, бәлкім, Трамптың сәтсіздігінің басты себебі болса керек.
Тәуелділік трансшекаралық инвестициялардан да туындауы мүмкін. Бірақ мұнда да қай жағына тиімді екенін анықтау қиынға соғуы ықтимал.
Жалпы алғанда, еуропалық компаниялар қатаң ережелерге қарамастан, Қытайға көп инвестиция салады. Ал қытайлық компаниялардың Еуропаға құйған қаржысы аз. Осы орайда, қытайлық компаниялардың Еуропаға салатын инвестиция түрлеріне қатысты мәселе туындауы мүмкін.
Егер қытайлық инвесторлар еуропалық порт компаниясын сатып алса, еуропалықтар Қытайға тәуелді бола ма? Міндетті емес. Керісінше, порт құрылыстарының өмірлік маңызын ескеріп, егер операторлар оны дұрыс пайдалану жөніндегі міндеттерін бұзды деп есептелсе, ел билігі оларды өз бақылауына алуы, тіпті экспроприациялауы салыстырмалы түрде оңай шаруа.
Технологиялық тәуелділікке келгенде сұрақ туындайды. Мысалы, қытайлық компаниялардың 5G желілері секілді телекоммуникациялық инфрақұрылымды құруға қатысуы Еуропалық одақ үшін үлкен қауіп пе? Тағы да нақты жауап беру қиын. Өйткені бұған саяси ықпал секілді әсер ететін факторлар бар, сондықтан анық емес әрі бақылау күрделі.
Шектен тыс тәуелділік тәуекелге әкелетіні сөзсіз. Ендеше, Еуропалық одақ, негізінен, өзінің стратегиялық автономиясын нығайтуға құқылы. Бірақ қарапайым болжамдарға сүйенудің орнына, экономикалық байланыстар мен өзара қарым-қатынасқа тәуелділікке жан-жақты талдау жүргізіліп, олардың қайсысын азайту керегі анықталуы тиіс.
Сонымен қатар ЕО іс-әрекетін мұқият ойластыруы керек. Қарым-қатынасты азайту тиімді шешім болмауы мүмкін. Іс жүзінде Еуропа байланыстарды тереңдету арқылы таразы басын теңестіріп, тіпті өз пайдасына шешуі мүмкін. Мысалы, Қытай инвестицияларын Еуропаға тарту арқылы аталған елдегі еуропалық инвесторлардың кемшілігін толықтыруға көмектеседі. Әрі ықпал ету тетігіне айналады.
Еуропаның жаһандық экономикадағы үлесі төмендеуі мүмкін, бірақ ЕО әлеммен байланысы бар ірі экономикалық держава болып қала береді. Егер оның стратегиялық автономияға ұмтылуы протекционизмге немесе тіпті автаркияға итермелесе, онда бұл мәртебені жоғалту қаупі бар. Мұндай жағдайда Еуропа әлсірей түседі.
Клеменс ФУЕСТ,
Ифо институтының президенті, Мюнхен университетінің экономика профессоры
Copyright: Project Syndicate, 2021.
www.project-syndicate.org