Әдебиет • 02 Маусым, 2021

Қалам ұшында: Жат жерде жерленгендер

713 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Қаламгердің «тәтті тамұғынан» буырқанып шыққан шығармасының қашанда жүгі ауыр. Һәм оның салмағын автор өзі ғана білсе керек. Жалпы, жақсы жазудың формуласы жоқ. Әркім өз қадари-халінше, қабілет-қарымы жеткенше жазып бағады.

Қалам ұшында: Жат жерде жерленгендер

Әдеби сауалдамамыздың бү­гін­гі қонағы – Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, ақын Марал­тай Райымбекұлы. Дәстүрлі сұрақ: не жазып жүрсіз?

– Жаратушы иеміз бізге оқың­дар деп бұйырды. Жазыңдар деп нұсқау берген жоқ. Соған қара­ғанда, кейде ойлаймын осы біздің жазып қатырмайтынымызды біл­ген соң, одан да оқысын деген шығар. Сондықтан жазу дей­тін өте қиын әрі киелі, қасиетті дүние. Адам жазу үшін оқу керек, өмір­ден тоқу керек. Ал біздің қай деңгейде оқып, тоқығанымыз ши­майымыздан-ақ көрініп тұрады.

Жақында екі шығарманы аяқ­тадым. «Аруана» тарихи поэмасы кітап болып шықты. Мұнда көне Алтын Орда тарихы суреттеледі. ХІІІ ғасырдағы Берке хан мен Бейбарыстың тұсындағы оқиғалар баян­далады. Шыңғыс ханның не­мересі Берке хан Алтын Орданы – жарты әлемді билеген. Оның жалғыз қызы болған: оның есімі әртүрлі аталады. Мен оны көркем шығармаға Қиссадин деп алдым. Алтын Орданың тұтқасына Берке ханның қолы тиген кезде жалғыз қызы Сарайшықты өз иелігіне сұрап алып, 15-16 жасында қала билеушісі атанып, Сарайшықты гүлдендіреді. Қаланы Бағдат пен Мысырдан кем қылмаймын деп алдына мақсат қояды. Сөйтіп Жайыққа аспалы көпірлер жасайды. Қиссадин Бейбарысқа ұзатылған соң да олардың ортақ тақырыбы осы Жайықтың бойы Сарайшық болады. Әлемнің барлық түкпірінен жиналған рухани құндылықтарды (мысалы, құнды кітаптар) Сарайшыққа жіберіп отырады.

Поэмаға замандасым Әмірхан Балқыбектің де образын қостым. Яғни әдеби ізденіске бардым деп айтуға болады.

Екінші шығармам, «Бір уыс топырақ» деп аталады. Оның бас кейіпкері – өткен ғасырдың басында өмір сүрген Құныскерей деген азамат. Ол биліктен, қызыл­жағалылардан әбден қуғын көр­ген, елдің дәстүрін, намысын жоқ­таймын деп отқа түскен. Туған жері – Атырау өңіріне сыймаған, өмі­рінің 10 жылы қуғында өт­кен. Тіпті Құныскерейді қолға тү­сі­ру үшін әкесін атып тастайды. Бала-шағасы тоз-тоз болып, жер аударылып, сотталып жүр­ген кезде ол туған жерден бір­жола қол үзіп, Бесқала арқылы түрікмен жеріне қарай өтіп ке­теді. Әбілқайыр Жаманов деген жалған атпен Түрікменнің Ауғанстанмен шектесетін Мары деген өңірінде 30 жылдай өмір сүреді. Елге сіңісіп, еңбек етеді. Алайда ол жақтағылар мұның атақты Құныскерей екенін білмейді. Сөйтіп өлер шағында әйелі мен екі қызын шақы­рып алып, ақырғы сөзін айтып, туған жердің бір уыс топырағына зар болады. Ал ол, негізі елден кетерде бір уыс топырақты алақанына ұстап тұ­рып, тастай салады. Туған жердің топы­рағы өз орнында жатсыншы дейді. Сөйтіп өз елінен қуғын көрген Құныскерей Түрікменстанның бір бұрышында туған жердің топырағын аңсап қайтыс болады. Соңғы сөзінде: «Құлпытасыма жалған атымды жаза беріңдер, ал жаназада Құныскерей Қожахметұлы деп шығарыңдар», деп аманат етеді.

Әлқиссасы, бұл жақта оның екі қыз, екі ұлы қалған. Екі қызы шетінеп кетеді, ал екі ұлы өсіп-жетіледі. Бір баласы кейін топырақ алып, іздеп барады. Шығарманың негізгі идеясы – жат жерде қалған азаматтарымыз, ерлеріміздің қилы өмірін ұрпақ жадында сақтау.

Ал жаза алмай жүрген үлкен екі тақырыбым бар. Оны ашып айта алмаймын. Бұл өзі тамырын сонау балалық шаққан ал­ған тақырыптар. Нобайын айтсам, біреуі тарихи, біреуі діни тақырыпта.

– Шығармашылық сы­ры­ңыз­­бен бөліскеніңізге рахмет.

 

Дайындаған

Маржан ӘБІШ,

«Egemen Qazaqstan»