180 жыл бұрынғы сәуегейлік
Жылдар жылжыған сайын алты құрлыққа айбынымызды асырып, Сарыарқаның салқар төсінде ел жүрегіне айналғанелорда күнін мерекелеп келеміз. Елордамыздың болғаны – егемен ел болғанымыздың белгілісі. Ата-бабасы аңсаған азаттыққа қолы жетіп, астанасы асқақтаған Алаш баласында одан асқан арман жоқ. Астанасы былай тұрсын, өз тілі, өзмәдениеті, өз әдебиеті жоқ елдер қаншама? Тәубе, Тәңірі бізді бұл қасіреттен аулақ салды. Есілдің бойына ел қонды, іргеміз бекіді, айрандай ұйыған татулығымыз ту көтерді.
Алайда бүгініміз нұрлы екен деп өткенді ұмытуға, бірлік пен келісімнің түпқазығын жоғалтып алуға болмайды. Кемел келешекке ұмтылу үшін де санада сабақтастық болуы тиіс. Қазақстанның Тұңғыш Президенті – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың сөзімен айтсақ, «бүгінгі күнді түсініп-түйсіну үшін де, болашақтың дидарын көзге елестету үшін де кешегі кезеңге көз жіберуіміз керек». Ел төрінде еңсе тіктеген татулықтың тамырын тап басып көрдік пе осы? ХІХ ғасырдың алпысыншы жылдары өзге ұлттың шаруаларын қазақ даласына қоныс аударудан басталған күштеп көшіру, жер аудару әрекеттері ХХ ғасырдың 70-80-ші жылдарына дейін жалғасқанын жақсы білеміз. Бір ғана саяси қуғын-сүргіннің кезінде өзге этностардың 1200000 өкілі қазақ даласын екінші Отаным деп таныды. Тың және тыңайған жерлерді игеру, зауыт салу сынды науқандар кезінде қаншама адам көшіп келді десеңізші.
Сол көшіп келгендердің арасында мәдениет және өнер, медицина, техника, ғылым және білім, спорт және басқа салалардың кәсіби мамандары, тұғырлы тұлғалары болды. Ән мен күйімізді нотаға түсірген, жыр-термемізді, дастандарымызды қариялардың өз аузынан жазып алған зерттеушілер де солардың арасынан шықты. Мұның барлығын Нұр-Сұлтанның бүгінгі келбетімен бекерден-бекер сабақтастырып отырғанымыз жоқ. Мәселен, жер аударылып келгеніне қарамастан, елорда тарихымен тамыры жалғасқан сондай зерттеушінің бірі Адольф Янушкевич еді. Бұл поляк жазушысы бәйтерек бейнелі қаланың қазығы қағылар орынды осыдан бір жарым ғасырдан астам уақыт бұрын сәуегейлікпен дәлме-дәл айтқан адам екенін біреу білсе, біреу білмейді.
ХІХ ғасырдың алпысыншы жылдарындағы қоныс аудару былай тұрсын, патша үкіметі жер аударған поляк көтерілісшілері Қазақстан аумағына алғаш рет XVIII ғасырда табан тіреген болатын. Солардың арасында А.Янушкевич те бар еді. Ақсүйек атағынан айырылып, 25 жылға Сібірге жер аударылған жазушы айдаудың алғашқы 12 жылын Сібірде өткізсе, 1832-1844 жылдар аралығында Тобыл, Омбы, Ақмола өңірінде болды. Кейін Омбыдағы шекара басқармасына ауысуға рұқсат алып, қазақ даласына жиі сапарға шығатын экспедиция құрамына енгізіледі. Сапар барысында көрген-білгендерін күнделігіне жазып, Польшада тұратын жақындарына хат арқылы жолдап отырған екен.
1841 жылы 31 мамырда ағасына жазған сондай хаттарының бірінде А.Янушкевич «… Аягөз – Орта жүздің осыдан 15 жыл бұрын құрылған жеті аймағының бірінің астанасы. Бұрындары аймақ астанасымен аттас өзеннің 35 шақырым төменгі тұсында тұрған. Әскери гарнизон мен әкімшілікке арналған қазыналық ғимараттардан бөлек, мұнда теректен салынған ондаған үй бар. Болжауымша, бұл өңір жаңа елді мекендер көптеп пайда болатын сайын даланың ат шалдырар құтты қонысы болмақ. Мысалы, Ақмола – бүкіл даланың болашақ астанасы. Ақтау, Атбасар, Көкпекті, Құсмұрын – менің көз алдымда пайда болған мекендер» деп жазады.
Ойпырмай, мұндай да сәуегейлік болады екен-ау! Ақмоланың болашақта ел астанасы боларын 180 жыл бұрын айтып отыр. Я, болжап, я, тұспалдап та жатпайды. «Ақмола – бүкіл даланың болашақ астанасы» деп кесіп тұрып айтады. Құдды бір, Алла өзі құлағына сыбырлағандай. Кім білсін, Қазақ елінің Азаттық аларын, астанасы бой түзеп, асқарларға қол созарын Құдайдың өзі поляк жазушысының аузына салып берген де шығар. Ол бізге белгісіз. Белгілісі – қазақтың жанын, қазақтың мұң-зарын, өнері мен киесін, тарихы мен тағдырын бір кісідей түсінген А.Янушкевичтің Алаш жұртына деген шынайы адами сүйіспеншілігі ғана. Мұны А.Янушкевичтің өзі де жасырмайды. «…Сірә, мен бірте-бірте қазаққа айналып бара жатқан сыңайлымын. Киіз үйдің өзі мен үшін туған үйімдей болып барады», дейді поляк азаматы ендігі бір сөзінде. Сірә, өзге ұлт өкілдерінің қазақ даласына, елордамыздың қазіргі аумағына деген риясыз сүйіспеншілігі өткен 90-жылдарда емес, сонау XVIII ғасырда басталып кеткен секілді. Этносаралық татулық та сол кезеңде қалыптаса бастағаны анық.
«Қараөткел – Алаштың ортасы»
Есілдің бойы ел астанасына айналарына кәміл сенген, соны арман-мұрат көрген жалғыз поляк жазушысы еді десек, қателескен болар едік. Мәселен, ұлт көсемі Әлихан Бөкейхан «Григорий Николаевич Потанин» атты мақаласында «Қазақты автономия қылсақ, Қараөткел – Алаштың ортасы, сонда университет салып, қазақтың ұл-қызын оқытсақ, «Қозы Көрпеш – Баянды» шығарған Шоқан, Абай, Ахмет, Міржақыпты тапқан қазақтың кім екенін Еуропа сонда білер еді-ау», деп келешекке керемет үміт артады. «Қараөткел – Алаштың ортасы» екенін айна-қатесіз айтып, халқымыздың жарқын болашағы, әлемге танымалдылығы осы өлкеде өркен жаярына бек сенеді. Өкініштісі сол, Алаш арысы бүгінгі ұрпаққа бұйырған бақытты көзбен көріп, жүрекпен сезіне алған жоқ. Ол үшін Астана – арман, бостандық – атпай-ақ қойған бозала таң қалпында қала берді. Арманда кетті асыл ер.
Есесіне, егемен елдің астанасын айқындау бақыты Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың маңдайына жазылды. «Жаңа астанаға көшу және оны салу туралы ой менде ертеректе, сонау алыстағы – 1992 жылы туған еді, бірақ мен ол кезде мұны аузымнан шығармадым, өйткені Қазақстанның экономикасы ойлағанды іске асыруға мүмкіндік бермеді», дей келе Тұңғыш Президент: «1992 жылы, Қазақстанның Президенттігіне бүкіл халық болып сайланғаннан кейін мен Ақмолаға келдім. Есілден көлденең тартылған ескі көпірдің ортасында тұрып, өзенге қарадым. Маған қаланың ортасында өзен ағып жатқан болса, қашанда сол ұнайтын. Өзен қалаға ерекше бір көрік береді, мәртебесін көтереді. Мысалы, бізде Жайықтың бойында Атырау, Сырдарияның бойында Қызылорда, Тобылдың бойында Қостанай, Ертістің бойында Семей мен Кереку орналасқан. Ал әлемде қаншама астаналар ылғи өзен жағасына салынған! Санкт-Петербург – Невада, Мәскеу – өзі аттас өзенде, Париж – Сенада, Лондон – Темзада тұр. Оның үстіне Ақмола Қазақстан мен бүкіл Еуразияның орталығына орналасқан», деп өз ойын түйіндейді.
Тарихи шешім осылай қабылданған болатын. Дегенмен, елорданы тек мемлекеттің саяси, экономикалық орталығы ғана десек, қателескен болар едік. Себебі бүгінгі Нұр-Сұлтан ең әуелі түрлі этностарды бір шаңырақ астына топтастырған бірліктің бесігі, келісімнің керемет үлгісі іспетті. Бұл шаһар үшін татулық пен ынтымақ қашан да қастерлі ұғым. Бірлігі мен берекесі жарасқан бас қаланың алар асуы, бағындырар белесі бар. Алаш топырағында түрлі тарихи себептерге байланысты бас қосқан көптеген диаспоралар бүгінде діні мен діліне, түрі мен түсіне қарамастан, ортақ Отанымыздың шынайы патриоттарына айналды. Нұр-Сұлтанда дүние жүзінің түрлі конфессияларының көшбасшылары бас қосып, жаһандық маңызы бар мәселелердің түйінін тарқатады. Шаһардың араздасқанды табыстырып, бір-біріне қабақ шытқандардың жүзіне жылылық ұялататын, ортақ шешім тауып, келісімге келуге жетелейтін мәмілегерлік қыры да әлемге мәшһүр.
Иә, елорда төрінде тұрғындардың этностық немесе діни көзқарасына қарамастан, ынтымақтастық, мейірімділік пен қайырымдылық сияқты шынайы адами құндылықтар салтанат құрып келеді. Сондықтан көпэтносты және
көпконфессиялы қаламыздың балталаса бұтарланбайтын бірлігінің арқасында Нұр-Сұлтан татулық пен ынтымақтың алып тұғырына айналды. Мұндағы басты қағидат – тұрғындардың татулығы, адамдардың бірлігі. Оны сақтап, одан әрі нығайта түсу – әр тұрғынның, әр отандасымыздың, әр мейманның қастерлі парызы.
Бүгінде бірлік пен келісімнің алтын ұясына айналған аяулы шаһардың ажарын, мәні мен маңызын жаһан жұрты жақсы біледі. «Елу жылда ел жаңа» дейді дана халқымыз. Осынау ширек ғасырға жетер-жетпес уақытта елорда ауызбіршілігі жарасқан, алауыздықтан ада алып шаһар болып шыға келді. Бір кездері ата-бабасы күштеп қоныстандырылған этностардың бүгінгі ұрпағы Қазақстанды қарашаңырағы, өз Отаны деп біледі.
Ырыс алды – ынтымақ
Әрине, ынтымағы жарасқан елдің де, елорданың да бүгінгі ауызбіршілігін Қазақстан халқы Ассамблеясынсыз көзге елестету мүмкін емес. 1995 жылғы 1 наурызда Қазақстанның Тұңғыш Президентінің Жарлығымен құрылған Мемлекет басшысы жанындағы консультативті-кеңесші орган осы күні бірліктің бірегей институтына айналды. Алматыда ірге қалап, Алатаудың бөктерінде дәнегі егілген Қазақстан халқы Ассамблеясы шын мәнінде Есілдің бойында бүр жарды.
Елбасы Қазақстан халқы Ассамблеясын құру идеясын тұңғыш рет 1992 жылы Тәуелсіздіктің алғашқы жылына арналған Қазақстан халқының бірінші форумында жариялады. Мұндай институтты құру қажеттілігі саяси тұрғыдан, сондай-ақ жаңадан құрылған, тәуелсіз, полиэтносты, поликонфессиялы мемлекеттің тұрақты дамуы тұрғысынан туындаған болатын. Аталған бастама мәдениетаралық диалогты нығайтудың жаңа кезеңінің негізін қалап, этносаралық қатынастарды дамыту мәселелерін жоғары деңгейде шешуге мүмкіндік жасайтын әлемдік тәжірибедегі тың бағытқа айналды.
Осынау ширек ғасырдан астам уақыт аралығында Қазақстан халқы Ассамблеясы қарқынды дамып, елеулі өзге рістерді бастан кешірді. Елбасының ерен еңбегінің арқасында этносаралық толеранттылық және қоғамдық келісімнің қазақстандық үлгісі қалыптасты. Қазақстан халқы Ассамблеясының институттық құрылымы нығайып, қоғамды ұйыстырушы әлеуеті толысты.
«Ширек ғасырда Ассамблея консультативтік-кеңесші органнан парламентте өкілдігі бар жалпыұлттық институтқа айналды. Ол азаматтық қоғамға тән әмбебап құрылымның озық үлгісін көрсете білді. Достық, бейбітшілік, тыныштық пен сенім қоғам өмірінің ажырамас бөлігіне айналуына маңызды үлес қосты», дейді Қазақстан халқы Ассамблеясының Құрметті Төрағасы Нұрсұлтан Назарбаев. Тұңғыш Президентіміз атап өткен осынау «әмбебап құрылымның озық үлгісіне» бүгінде Біріккен Ұлттар Ұйымы, Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымы сияқты іргелі ұйымдар үнемі жоғары баға беріп келеді. Еліміздің ұлтаралық қатынастар моделіне және ұлт бірлігін нығайтуға бағытталған күш-жігерімізге дүние жүзі таңырқай қарайды.
«Біз бірлік пен келісімнің қазақстандық моделінің интеграциялық әлеуетін тиімді әрі белсенді түрде жүзеге асыруымыз керек. Қазақстанның этностық және мәдени әралуандығын бәсекелік артықшылыққа және елді дамытудың, тәуелсіздікті нығайтудың тиімді тетігіне айналдыру жұмысын жалғастыру қажет. Татулық, келісім мен бірлік мемлекеттік саясаттың негізгі бағыты болып қала береді. Бұл – этносаралық қатынастар саласындағы мызғымас ұстаным және ол өзгермейді», дейді Елбасы.
Елбасы Қазақстан халқы Ассамблеясының ел аумағындағы ғана емес, елорда төріндегі қызметін де үнемі назарда ұстап келеді. Мәселен, өткен жылы Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың төрағалығымен онлайн режімде Қазақстан халқы Ассамблеясы Кеңесінің отырысы өтіп, елордалық ассамблеяны дамыту бағдарламасы қабылданған еді. Сол жиын туралы Қазақстан халқы Нұр-Сұлтан қалалық ассамблеясының төрағасы, елорда әкімі Алтай Көлгінов әлеуметтік желіде «Елбасының тапсырмасына сәйкес 22 этномәдени бірлестіктің басын қосқан елордалық ассамблеяны дамыту бағдарламасын қабылдадық. 47 шығармашылық ұжым жұмыс істеп келеді. Соның бесеуі өткен жылы «халықтық» мәртебесін алды. Әлемде болып жатқан оқиғалар мен пандемияға қарамастан, ассамблея мүшелерінің белсенді жұмысы мен қолдауы оң әсер беруде. ҚХА мүшелері қайырымдылыққа белсенді қатысады. Мемлекет басшысы бастамашылық еткен «Біз біргеміз!» акциясы аясында 50 млн теңгеден астам сомаға көмек көрсетілді», деп жазды А.Көлгінов.
Оның айтуынша, Нұр-Сұлтан қаласындағы Достық үйінде ҚХА еріктілер қозғалысы орталығы бар. Осы орталықтың мүшелері қала тұрғындарына тұрақты түрде көмек көрсетіп келеді. Қарттардың шаруашылық жұмысына қолұшын созып, азық-түлік жеткізеді. Ал пандемия мен карантин кезінде қорғаныс құралдары мен маска тасымалдаған екен. Қоғамдық орындарда маска таратып, тұрғындарға санитария нормаларын сақтаудың қажеттілігі мен маңызы туралы түсіндіру жұмыстарын да осы орталықтың мүшелері атқарды. Тіпті гуманитарлық жүк тасымалдау кезінде де еліміздің өңірлеріне көмек көрсеткен екен.
Сонымен қатар елордадағы Достық үйі этномәдени бірлестіктерді дамыту үшін көпфункциялы ресурстық орталыққа айналды. Базада «Жыр орталығы», «Парасат» қайырымдылық қызметін үйлестіру орталықтары, «Аналар аманаты» қолөнер шығармашылығы орталығы, жастарға арналған коворкинг-орталық жұмыс істейді. Сондай-ақ мемлекеттік тілді, мәдениетті, дәстүрді үйренуге жағдай жасауға ерекше көңіл бөлінеді. Бүгінде ҚХА жанында 12 этнолингвистикалық мектеп жұмыс істейді. Онда 600-ден астам оқушы оқиды. Ортақ құндылықтарымызды ілгерілету жөніндегі белсенді жұмысы арқылы қалалық ассамблея мүшелері күн сайын халық бірлігін көрсетіп келеді.
Діні бөлек, тілегі бір
Жаһанда ынтымақтың ұйытқысы, береке мен бірліктің шалқар шаңырағы саналатын Нұр-Сұлтан қаласы көпэтносты ғана емес, көпконфессиялы елорда екенін ақиқат. Соның жарқын дәлелі ретінде 2001 жылы сол кездегі Рим папасы ІІ Иоанн Павелдің мемлекеттік пасторлық сапары аясында Нұр-Сұлтан қаласына келуі мен 2003 жылдан бері елордада ұйымдастырылып келе жатқан Әлемдік және дәстүрлі діндер көшбасшыларының съезін айтуға болады. Мұндай басқосулар бір шаңырақ астына ислам, христиан, буддизм, иудаизм, синтоизм, даосизм, индуизм секілді бірқатар діндер мен әртүрлі халықаралық ұйымдардың басшыларын біріктіреді.
«Дін – қоғамдық сана негіздерінің бірі, адамзат баласының ажырамас бөлігі. Сол себепті, дінге деген ықылас, осы саладағы қызметке деген қызығушылық әрқашан жоғары. Біздің қазіргі міндеттеріміздің бірі осы саладағы заң нормаларының бұзылмауын, дәстүрлі емес діни ағымдарға адамдардың кіріп кетпеуін қадағалап, мониторинг жүргізу. Елордамызда Дін істері жөніндегі басқармаға қарасты Діндерді зерттеу орталығы жұмыс істейді. Орталықтың қызметі елордадағы дін мәселелерін, діни бірлестіктер қызметін, діни білім беруді, діни ахуалды зерделеуге бағытталған. Сонымен қатар орталық тарапынан жоспарлы оқыту семинарлары, жастар мен әйелдер аудиториясына қатысты мақсатты жұмыстар, интернеттегі діни ахуал мониторингі, елордалық тұрғындардың әртүрлі санатымен ақпараттық-түсіндіру кездесулері өткізіледі», дейді Нұр-Сұлтан қаласының Дін істері жөніндегі басқармасының басшысы Нұрдәулет Әлмұханов.
Оның айтуынша, жыл басынан бері елордада 20 мыңнан астам адамға ақпараттық-түсіндіру жұмыстары жүргізіліпті. «Әртүрлі аудиториямен жұмыс жүргізудің өзіндік ерекшеліктері мен қиындықтары болады. Апта сайын әртүрлі тақырыптарға тікелей эфирлер жасаймыз, ұлттық құндылықтарымызды дәріптеп, жастардың рухани дамуына үлесімізді қосу – басты мақсатымыз. Жұмыс барысын жетілдіру үшін жыл басында үздік деген мамандар қайта іріктеліп, ақпараттық түсіндіру тобын жаңарттық. Бұл да қоғамның діни сауаттылығын арттыру үшін жасалуда», деді Н.Әлмұханов.
Елорда ең алдымен – арман қуған жастардың шаһары. Сондақтын Нұр-Сұлтанда жас аудиторияның пайымы на, көзқарасына, дүниетанымына, әсіресе, діни көзқарасына көп көңіл бөлінеді. Себебі дін – алауыздықтың емес, ауызбіршіліктің қайнар көзі болуы тиіс. Бұл ретте, басқарма басшысы атап өткен Діндерді зерттеу орталығы өткен жылы қаладағы жастардың діни көзқарастарын зерделеп, кешенді зерттеу жұмысын жүргізген болатын. Зерттеу нәтижесі жастардың дінге деген көзқарасы анағұрлым адал әрі діншілдік деңгейі біртіндеп артып келе жатқанын айқындап отыр.
Респонденттердің басым көпшілігі мемлекеттің дін мәселесіне қатысты ұстанған саясатына оң баға берген. Соған қарап, қала тұрғындарының дінаралық келісімі мен өзге дін өкілдеріне деген толерантты көзқарасы қоғамдағы ынтымақ пен бірлікті сақтаудың қозғаушы күші екенін аңғаруға болады. Ел жүрегі – елордадан бастау алатын жарқын болашақтын кепілі де осы – сауатты жастар, саналы ұрпақ.