Экономика • 09 Шілде, 2021

Жол ортада жабылған жобалар

559 рет
көрсетілді
15 мин
оқу үшін

Ресми дерек бойынша, елімізде 2008-2018 жылдары индустрияландыру бағдарламасын жүзеге асыру аясында 8 трлн теңгенің 961 жобасы іске қосылып, 50 мың жұмыс орны ашылған. Бірақ бұл жобалардың игілігін ел көрді ме? Алдыңғы жылы Қарағанды облысына сапарында Президент Қасым-Жомарт Тоқаев 2015-2018 жылдар аралығында еңбек өнімділігінің өсімі жоспарланған 12 пайыздың орнына 4 пайызға ғана жеткенін, отандық өндірушілерді қолдауға бөлінген мақсатты 600 млрд теңге бюрократиялық проблемаларға байланысты тиісті жеріне жетпегенін айтқан еді...

Жол ортада жабылған жобалар

Индустриялық-инновациялық жо­ба­лардың бәрі жүзеге асқанда эконо­микамыздың қуаты біраз артқан болар еді. Бірақ оның көбі жол ортаға жетпей тоқтап қалған. Бұл туралы ақпарат құ­ралдары талай жазды да және «демі орта жолда үзілген» жобаларды бір деммен айтып шығу да мүмкін емес. Еске түс­кендерін тізбектесек, халықаралық стандартқа сай болады деген «Ақтау-Сити» жобасы, Батыс Қазақстан облысы Тасқала ауданында салынбақ болған Тас­қала цемент зауыты, Қарағанды об­лысының Теміртау қаласында ашылған кремний зауыты, т.б. Соңы KazSat-2R жер серігін жасаудан бас тарту туралы шешіммен түйінделіп тұр. Бұл жобаны жеке дара атап отырған себебіміз, оның «мұңы» да, өзімен бірге алып кет­келі тұрған «сыры» да көп болды. Цифрлық даму, инновация және аэро­ғарыш өнеркәсібі министрлігі бұл ше­шім бюджет қаражатын үнемдеуге мүмкіндік бергендіктен қабылданды деп түсіндірді. Радиотолқындарды аукцион форматында анықтау жөніндегі заңнама өзгертілгені жобаның жұмысын мерзімінен бұрын тоқтатуға себепкер болған. KazSat-2R – құны миллиардтармен бағаланған қымбат жоба. Бөлінген қаржының өтеуі кімнен талап етілетіні, кімнің жауапты болатыны тағы да белгісіз болып қалды.

2011 жылдан бері жұмыссыздық дең­гейі 5 пайыздан төмендемей отырғанын ресми статистика да мойындайды. Ин­дус­трия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің бізге берген деректерінде 2018 жылдан бері индустрияландыру картасы шеңберінде қаржыландырылған жобалардың саны 961-ден 1 527-ге өскен,  250 мыңнан астам жұмыс орны ашыл­ғаны айтылған. Нарық заңы бойынша 30 пайыздық өсім жұмыссыздық деңгейінің төмендеуіне әсер етуі тиіс еді. Ал бізде бұл көрсеткіш бойынша сең бұзылар емес.

Сонымен, осы мәселені алға тартып, Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігіне хабарластық. Министр­ліктің Индустриялық даму коми­теті төрағасының орынбасары Ол­жас Әлібеков 2010-2020 жылдар ара­сында Индустрияландыру картасы мен өңірлік кәсіпкерлікті қолдау картасы бойынша жалпы құны 9,1 трлн теңгені құрайтын 1 527 жоба енгізіліп, 212 мыңнан астам тұрақты жұмыс ор­ны құрылғанын, бұл фактор 200 мың­нан астам қазақстандықты тұрақты жұ­мыспен қамтуға мүмкіндік бергенін айт­ты. Министрлік өкілі нақтылап өткендей, іске қосылған жобалардың 90 пайызы жеке қаражат есебінен қар­жыландырылған. Мемлекет тарапынан екінші деңгейлі банктер мен даму институттары арқылы қолдау көрсетілген. «Жобалардың мониторингі тұрақты түрде жүргізіледі. Өнеркәсіптік жобаларды жүзеге асыру бірқатар аймақтардың экономикасын әртараптандыруға және құрылымдық өзгерістерге әкелгенін атап өткен жөн. Соның ішінде, Ақмола об­лысында өңдеу өнеркәсібінің үлесі 2010 жылы 13,4%-дан 2020 жылы 24,3%-ға дейін өсіп, аграрлық секторды басып озды (16,5%). Қостанай облысын­да өңдеу өнеркәсібінің үлесі 9,5%-дан 19,5%-ға дейін өскен, ал аграрлық сек­тор 12,5% құрады», деп атап өтті О.Әлібеков.

2020 жылы жалпы сомасы 916,8 млрд теңгені құрайтын 201 жоба іске қосы­лып, шамамен 18,6 мың тұрақты жұмыс орны құрылыпты.

«Индустрияландыру картасының жобалары ішкі нарықты өздері өндірген құрылыс материалдарымен қамтамасыз ете бастады. Он жыл ішінде құрылыс кезін­де цемент қажеттілігін толық қам­тамасыз ете алатын 10 заманауи цемент зауыты пайдалануға берілді. 10-нан ас­там жаңа үй құрылыс зауыты мен дәл сондай асфальт-бетон зауыты іске қо­сыл­ды» дейді О.Әлібеков. 

Дегенмен де мемлекет есебінен қар­жыландырылып, қайта жабылып қал­ған жобаларды іздеу бірер жылдан бері «тренд» болып тұр. «Егер мем­лекеттік бағдарлама бойынша қар­жыландырылған зауыттар жабылып қалса, кімнен жауап алынады? Жұ­мыс­тарды үйлестіре алмағаны үшін шы­ғын­дарды өтеу мәселесі мемлекеттік деңгейде қарастырылған ба?» деген мәселе қоғамды толғандыра бастағаны рас. Осы тұста министрлік өкілі жұрттың алаң­дауына себеп жоғын төмендегі дәйек­темелермен түсіндіріп өтті: қаржы­лан­дырылған әрбір жоба – жауапты мем­­лекеттік органның бақылауында, егер жұмыс жүрмей қалса, жауапты сол мекеме береді. Тұсауы көпшілік ал­дында кесілген жоба жүрмей жатса немесе жүктеме аз болса, оған жауапты мемлекеттік орган жобаға өтініш берушімен бірге ты­ғырықтан шығудың жос­парын құрады. Егер жобаны қалпына кел­тіру мүмкін болмаса немесе жобаны одан әрі жүзеге асырудың экономикалық негіздемесі болмаса, онда жобаны тоқ­тату туралы шешім қабылданады. «Индустриялық саясат туралы» заң жобасына сәйкес «қарсы міндеттемелер» ұғымы енгізілді. Мемлекет тарапынан қолдау шараларын алғаннан кейін жоба басшысы өндіріс көлемі мен салықты ұлғайту, тұрақты жұмыс орнын сақтау бойынша міндеттеме алады, сонымен қатар өз міндетін сапасыз немесе уақтылы орындамағаны үшін жауапты. Кәсіпорындар мемлекеттік ұйым­дардың қолдауы арқылы алған қа­ра­жаттың қайтарылуына, өтемақы мен айыппұлдардың төленуіне жауапты болады. Шетелдік инвесторда қандай да бір мәселелер туындаса, халықаралық стандарттар қағидаты бойынша жұмыс істейтін ұйымдардың көмегіне жүгінуге болады», деді министрлік өкілі.

Индустрияландыру жылдарында Polpharma (Польша), Alstom (Франция), Трансмашхолдинг (Ресей), Danone (Франция), Хюндай (Оңтүстік Корея), Шеврон (Isoplus and Bohmer Armaturen (Германия), POSKO (Корея), Airbus (Франция) және басқа да жобалар шетелдік инвесторлардың қатысуымен жүзеге асырылғаны белгілі. Тәуелсіз сарапшылар шетелдік нивесторлардың қар­жыландыруымен жүзеге асқан жо­баларға аса сақтықпен қарау қажеттігін айтады. Себебі шетелдік инвестор өз қаржысы жел­ге ұшқанына төзбейді. Құны 1-3 млрд дол­ларға бағаланған жоба­лардағы шетелдік инвесторлардың үлесі кем дегенде 10 па­йыз болады, ал бұл аз қаржы емес.

Министрліктің бізге берген жауа­бында шетелдік инвесторлар қар­жы­ландырған жобаның қанша пайызы жұ­мысын тоқ­татқаны және оған деген мемлекеттің жауап­кершілігі туралы мәліметтер бұл жо­лы да жұмбақ болып қалды.

Әлемдік тәжірибеде индустрия­ландыру картасына ұқсайтын бағдар­ламалар баршылық. Сарапшы Замир Қаражановтың айтуынша, соның ішінде бізге жақыны – Қытай тәжірибесі. Бі­рақ көрші елде ел қазынасынан қар­жыландырылған жобаларға жыл сайын шолу жасалып, жұмыс істеп жатқанына қосымша қаржы бөлінетін көрінеді. Әлемдегі алпауыт компаниялардың өзі осындай тәсілмен іріктеліп шыққанын еске түсірген сарапшы «индустрияландыру  картасы бойынша ірі компанияларды елге таныта алмағанымыз Үкіметті шын­дап ойландыру керек» деген ойын жеткізді. Ұлттық инвесторлардың бизнес-жоспарын ынталандыруға басым­дық берілмейтінін жеткізген сарапшы «жаңадан ашылған кәсіпорындардың эконо­микаға мультипликативті түрде әсер ете алмау себебі осы» дейді.

Әлемдік тәжірибеде елдегі инвес­тицияның 80 пайызы – ұлттық инвесторлар, ал 20 пайызы шетелдік инвесторлар болуы тиіс. Сарапшының пікірінше, біздегі жағдай керісінше болып тұр. Оның сөзіне қарағанда, индустрияландыру картасына еніп, бағы ашылған даму институттары жеңілдетілген несиеге қол жеткізуі керек. Үкіметтің кепіл­дігімен қаржыландырылған жобалар ір­кіліссіз жұмыс істеп кетуі үшін бұл мәсе­леге кешенді көзқарас керек. Себебі жаңа жобаларды қаржыландырған кезде қажетті технологиямен қамтамасыз етуге ғана қаржы бөлінеді. Бірақ су жа­ңа технологиямен жабдықталған кәсіпорын­дар айналымға салатын, қа­жетті мамандарды оқытатын қаражаты бол­мағандықтан орта жолдан тоқтап, жа­былып қалады. «Кез келген кәсіпорын мен зауытқа жоға­ры білікті маман керек, олардың білік­тілігін көтеруге қосымша қаржы көзі қажет. Сондықтан индустрияландыру карта­сындағы республикалық және аймақтық деңгейдегі барлық жобаға кешенді зерттеу жүргізіп, оларды жетілдіруге септігі тиетін ұсыныстар әзірлемесек, ескі сүрлеуден шыға алмаймыз», деді З.Қаражанов.

Әлемдік экономика және саясат инс­титутының сарапшысы, эконо­мист Мағ­бат Спанов экономиканы әр­та­рап­тандыру туралы соңғы жыл­­дары көп айтылғанын жеткізді. «Елімізде 2003-2015 жылдарға арналған индус­триялық-инновациялық даму страте­гиясы мақұлданды. Бұл құжаттың қа­был­данғанына біраз жыл өтті. Біраз нәтижеге жетіп, оларды саралауға же­тетін уақыт. Реформаны бастаған сәтте эко­номикалық жағдайымыз да дұрыс болды. Басқаша айтқанда, аграрлық-индустриалды ел атануға мүмкіндігіміз бар еді. Әлі де осы мүмкіндікті пайдалану керек, сонда реформа жалғасатынына сенемін» дейді М.Спанов.

ҮИИДМБ бағдарламасы 2010 жылдан бері жұмыс істеп келе жатқанын, одан беріде  екі бес жылдық жоспар жүзеге асырылғанын (2010-2014 және 2015-2019 жж) еске түсірген сарапшы қазір бағдар­ламаларды қаржыландыру тұрақты және толық көлемде жүзеге асы­рылып жатқанын нақтылай кетті. «Бағдарлама аясында 2 мыңға жуық жоба жүзеге асырылды, барлығы 1800 кәсіпорын салынды және қайта жаң­ғыртылды. Сондықтан нәтиже жоқ деу дұрыс емес» дейді сарапшы.

Осы ретте сарапшылар «мемлекеттің ке­пілдік беруімен қаржыландырылған кәсіпорындар неге ұлттық экономикада жүйе құрушы факторға айнала алмады» деген сауалдың жауабын терең зерделеу қажеттігін көптен айтып жүр. Осы мәселені зерттеумен айналысып жүрген М.Спанов Ақтау қаласындағы битум зауыты Қазақстанның жол құрылысы ин­фрақұрылымының сұранысын қанағат­тандырып отырғанын, мұнай өңдеу зауыттары қайта жаңғыртылғанын атап өтті. «Мұндай жобаларды іске асырудағы басты проблема – қаржыландырудың негізгі көзі мемлекеттік бюджетке байланып тұр. Индустрияландыру картасына енген жобалар есеп беру үшін емес, өзіміз үшін керек. Өнім шығаруға емес, бөлінген қаржының қалай игерілгеніне ғана басымдық берілді. Мемлекет-жеке­меншік серіктестік мәселелері жет­кілікті дәрежеде пысықталмаған, өзара тиім­ді ынтымақтастықтың тетіктерін де қалып­тастыра алмадық. Біз ендігі жер­де қайта өңдеу саласының күретамырына қан жүгіртетін бағыттарға, әлемдік нарықта өз орнымызды табуға, қазақстандық брендті құруға басымдық беруіміз керек. Ұлттық экономикамыз осы екі фактордың айналасында қа­лыптасады» деді М.Спанов.

Тәуелсіз сарапшы Санжар Боқаев Ин­дустрия министрлігі еліміздің эко­номикасы үшін ең манызды мем­лекеттік бағдарламаны және жалпы ин­дустриялық-инновациялық даму жұмыстарын толықтай сәтсіз жүргізіп келе жатқанын қаперге салды. Оның ай­туынша, кез келген бағ­дарламаның бо­лашағы оның идеясына, страте­гиясына байланысты. Ел ішінде мұндай жобалардың басым көпшілігі қалталылардың макроэкономикалық жағ­дайын шешу үшін қабылданады деген пікір белең алып барады. Се­бебі әлемдік тәжірибеде зауыт немесе кәсіпорындарды ашқан кез­де оның шикізат көзі және қай жаққа, қан­дай көлемде өткізілетіні, тауардың қан­­шалықты өтімділігі сарапталады, ин­вестициялық жобалардың геогра­фиялық жағдайын зерделейтін тәуелсіз орталықтардың пікірі ескеріледі. Сарап­шы өзін өзі дәлелдеген, компанияларын сауатты басқарған адамдардың тәжі­рибесін кеңірек пайдалану керектігін баса айтты. Экономикалық дамудың көрінісі халықтың әл-ауқатынан білінеді. Ел мүддесін бәрінен жоғары қоятын мемлекет бай-қуатты. Сондықтан мемлекет қаржыландырған жобаларға жыл аралатып барып скрининг-талдама жасайтын шетел тәжірибесін енгізетін кез келді.

С.Боқаев айтқандай, 2018 жылы Қазақ­станның шикізаттық емес экспорты 15,7 млрд долларды құрады. Жоспар бойынша бұл 22,7 млрд долларды құрауы керек еді. 2020 жылдың соңында қазақстандық тауарлардың ши­кізаттық емес экспорты 15,4 млрд доллармен түйінделді,  бұл 2019 жылмен салыстырғанда 2,8%-ға төмен. «Біз төмендеудің айқын тенденциясын байқап отырмыз. Осыдан бес жыл бұрын Үкімет Ұлттық экспорттық стра­тегияны қабылдаған болатын, соған сәйкес шикізаттық емес тауар­лар мен қызметтердің экспорты 2022 жылы 31,8 млрд болу керек еді. 2022 жыл жақындап қалды, бірақ біз сол көрсеткіштің жартысын да жасай алмадық. Зауытты ашумен қатар, оның шикізат көзін және қай тарапқа өткізу және тауарлардың өтімділігі зерттелуі керек. Соңғы жылдары триллиондаған бюджеттік қаражат жүздеген жобаларға жұмсалды, оның жартысынан көбі іске асырылмай қал­ды», дейді С.Боқаев.

 Министрліктің есебінде бәрі жақсы болғанымен экономика мен қоғамды алдай алмайтынын қаперге салған сарапшы ведомство индустриялық-инновациялық дамудың екі бесжылдығы шеңберінде мемлекеттік қолдаудың көлемін көрсете отырып, қолдау көрген кәсіпорындардың толық тізімін ұсыну керек деді. «Барлығы ашық, мөлдір болуы керек. Сонда ғана біз проблеманы түбірінен танып, дұрыс шешім қабылдай аламыз. Мемлекет әр жобаның басында қарауыл бола алмайтыны белгілі. Оған халықтың қолдау білдіруі үшін экономиканың, саясаттың барлық сегментінде ашықтық пен бәсекелестікке жол берілуі керек» дейді С.Боқаев.

 

АЛМАТЫ