Ерлан Қарин,
Қазақстан Республикасы Президентінің көмекшісі,
саясаткер:
«Бұл мәселеде қарсы шыққандар да, жақтаушылар да болды. Бірақ мәселе оң шешілді. Басты ерекшелігі – гуманитарлық жағынан ауқымдылығы, балалар тағдыры, олар әке-шешесінің қатесі үшін жауап бермейді. Біз қайтармасақ, бұл балаларды ертең өз елімізге қарсы шығаруы да мүмкін еді. Балалар – біздің болашағымыз, алдымен солардың жағдайын ойладық. Бұл өте маңызды, қауіпсіздік тұрғысынан жасалған операция болды. Біздің бұл әрекетімізді шетелдер де бағалап жатыр. Уақытында жүзеге асырылған операция болды. Меніңше, жұрттың басым көпшілігі түсінеді, қолдайды. Ел аралап жүргенде осы операцияға байланысты көп сұрақ қойылады. Қауіптенетіндер де, күмәнданатын адамдар да бар. Дұрыс па, дұрыс емес пе деген сұрақ туындауы орынды. Кейбіреулер оларды қайтарсақ, қаупі жоғары деп ойлайды. Оларды сол жақта басым күштер пайдаланып отыр. Олар – біреудің қолындағы қару. Қайтармасақ, оларды болашақта өзімізге қарсы қару ретінде пайдаланбайтынына кім кепіл? Сондықтан оларды қайтару арқылы біз үлкен қауіптің алдын алдық. Бұл гуманитарлық жағынан да, қауіпсіздік жағынан да өте дұрыс қадам болды».
Бірінші кезеңде 47 адам (6 ер адам, 11 әйел, 30 бала), екінші кезеңде 231 адам (16 ер адам, 59 әйел, 156 бала, оның ішінде 18 жетім), үшінші кезеңде 246 адам (8 ер адам, 67 әйел, 171 бала, оның 9 жетім), төртінші кезеңде 71 адам (3 ер адам, 19 әйел, 49 бала, оның 5 жетім), бесінші кезеңде 12 адам (4 ер адам, 1 әйел, 7 бала, оның 2 жетім), жалпы жиыны 607 адам (37 ер адам, 157 әйел, 413 бала, оның 34 жетім) елге қайтарылды.
Операцияның бастапқы кезеңі 2019 жылғы қаңтарда өткізілді, ал соңғы бесінші кезеңі коронавирус індетіне қатысты шектеулерге байланысты бірнеше рет шегеріліп, 2021 жылғы ақпан айында іске асырылды.
Кезең-кезеңімен өткізілген операцияны іске асыруға теріс пиғылды күштер де, әлемді жайлаған індет те кедергі бола алмады. Себебі Ұлттық қауіпсіздік органдарының қызметкерлері алдында өз азаматтарымызды елге қайтару міндеті тұрды. Олар өз өмірлерін қатерге тіге отырып, елімізден жырақта жүрген қорғансыз жесірлер мен қамқорсыз жетімдерді аман-есен туған жерге жеткізді.
Осы уақыт ішінде бөгде елде қиын жағдайға тап болған қаншама отандасымыз елге қайтарылды. Қайтарылып қана қойған жоқ, оларды қалыпты өмірге оралту үшін кешенді түрде оңалту іс-шаралары да жүйелі түрде жүзеге асырылды. Осындай ұйымдасқан игі істің арқасында қақтығыстар ошағынан қайтарылған азаматтарымыз бейбіт өмірге оңай бейімделіп, өз жолдарын таба білді.
Ерлан Қарин: «Бұл шынында да күрделілігі жағынан өте ауқымды операциялардың бірі болды. Әрине, тәуелсіздік жылдары Қазақстан өзінің ұлттық қауіпсіздігін қамтамасыз ету бағытында әр кезеңде қиын да күрделі іс-шараларды қабылдады. Дәл қазіргі таңда «Жусан» операциясы – қауіпсіздік қызметтерінің тарихындағы ең күрделі, ауқымды іс-шаралардың бірі болып қалатыны сөзсіз. Біздің елдің қауіпсіздігі тарихында ғана емес, халықаралық деңгейде де. Қазіргі уақытта Сирияда ахуалдың, ондағы күштердің ара-қатынасының өзгеруіне байланысты мұндай операциялардың енді орындалуы екіталай. Бұл операцияның күрделілігі, ең алдымен, ауқымында. Ерекшелігі – түрлі елдердің мүдделерінің араласып кетуінде, әртүрлі геосаяси топтар да араласып, қақтығыс жағдайын туғызып жатқанында.
Біріншіден, Қазақстан жағы Сириямен жауласушы жақтармен келісімге келді, екіншіден, Сириядағы процеске араласып отырған басқа да түрлі күштермен келісімге келе алды. Қазақстан басшылығының, Ұлттық қауіпсіздік қызметтерінің саяси беделінің әсері болды. Осы операция арқылы өзімізді Ресей, Америка, Таяу Шығыс елдеріне сенімді әріптес ретінде көрсеттік».
Ержан Ашықбаев,
Сыртқы істер министрінің бұрынғы орынбасары,
Қазақстан Республикасының АҚШ-тағы Төтенше және Өкілетті Елшісі:
«Әрине, «Жусан» операциясы – Қазақстан тарихында да, жалпы, жаңа қалыптасып отырған жағдайда да бірегей операциялардың бірі деп толықтай айтуға болады.
Терроризм феноменімен халықаралық қоғамдастық ғасырлар бойы таныс болғанымен, біз тек осы ғасырлар тоғысында, XXI ғасырдан бастап қана жиі кездесетін болдық. Сондықтан Қазақстан дүниежүзілік қоғамдастықтың жауапты мүшесі ретінде өз үлесін қосып отырды. Біз, айталық, Біріккен Ұлттар Ұйымының Қауіпсіздік кеңесіндегі екі жылдық мерзіміміз кезінде де терроризмге қарсы бағытталған іс-әрекеттерді үйлестіруге, ұйымдастыруға қатысып отырдық. Бұл мәселелер, әрине, Қазақстанның ғана емес, бүкіл дүниежүзілік қоғамдастықтың назарында болды. Сондықтан біз де осы мәселелерге толықтай атсалыстық.
Ал «Жусан» операциясына келетін болсақ, бұл үшін практикалық тұрғыдан, әрине, Қазақстанның бір ғана елмен емес, көптеген елдермен, көптеген халықаралық ұйымдармен әрекеттесуіне тура келді. Айта кетерлік жайт, осы операция кезінде Сирия мен Ирак мемлекеттерінің территориясында құрылған ИГИЛ, ДАИШ тобының қарамағында болған жерлерінен азат етілген жерлерден біздің Қазақстан азаматтарын алып келуге бағытталғандығы мәлім. Сонда біз, әрине, аталған мемлекеттермен, Америка Құрама Штаттарымен өте тығыз ынтымақтастықта жұмыс істедік. Сондай-ақ халықаралық ұйымдармен, сонымен қатар сол аймақтарда гуманитарлық миссиямен жүрген бейресми мемлекеттік емес ұйымдармен де жұмыс істедік. Әрине, кейбір мемлекеттер, кейбір ұйымдар қауіпсіздік тұрғысынан әлі күнге дейін өз рөлдерін алдыңғы қатарға шығармауға тырысуда. Біз бұл ұстанымға толықтай құрметпен қараймыз, қабылдаймыз. Сондықтан бұл операцияға бізге көмектескен, тіпті өз аумағы арқылы ұшақтарымызға ұшу құқықтарын берген кем дегенде 20-дан астам мемлекет пен халықаралық ұйым қатысты десем, артық болмас. Әрқайсысымен жеке-жеке келіссөздер жүргізіп, олардың тарапынан қол ұшын созған жақсы қатынастармен ғана кездесіп отырдық. Барлық әріптесімізге ризамыз. Әрине, бұл терроризмді жеңу – бір мемлекеттің қолында емес. Тек бір мемлекет терроризмді ешқашан жеңе алмайды. Тек ұжымдық ынтымақтастық арқылы, осындай бірлескен іс-әрекеттер арқылы ғана бұл мәселенің шешімін табуға болды.
Ауқымына қарағанда дайындық жұмыстары жедел түрде, шұғыл түрде өткізілді. Оған қоса, соғыс қақтығыстары болып жатқан аймаққа барудың өзі қиынға соқты. Соған қарамастан, өте аз уақыт ішінде біз өз азаматтарымызды тауып, тиісті сәйкестендіру жұмыстарын жүргіздік. Қазақстан – жалпы осы соғыс аймақтарынан өз азаматтарын алған алғашқы мемлекеттердің бірі болды. Ал бірнеше айлар, жылдар бойы қақтығыс аймағында өмір кешкен жандар, әсіресе, балалар мен аналар көмекке зәру еді. Оны операцияға тікелей қатысқан әріптестеріміз өз көзімен көрді. Сондықтан кейбір көршілес мемлекеттердің азаматтары да «Біз – қазақстандықтармыз, бізді де ала кетіңіздер», деп жағдайларын айтуға тырысты, бірақ біз тек Қазақстан азаматтарын ғана алып келдік. Ол үшін тиісті жұмыстар жүргізілді. Тіпті әкесіз, анасыз қалған жетім балаларға қатысты ДНК тесттеріне дейін жүргізіп, көзіміз жеткенде ғана, яғни бұл балалар Қазақстан азаматтарынан туған балалар, яғни Қазақстан Республикасының азаматтары екендігіне көзіміз жеткенде ғана алып келіп отырдық.
Бұл жұмысты біз барлық мемлекеттік органдардың қатысуымен жүргіздік. Қажет болғанда жергілікті полиция қызметкерлері өз деректерінен мәліметтер тауып берді. Әрине, осы жұмыста біз қазақстандық мемлекеттік емес ұйымдардың да көмегін көрдік. Қақтығыс аймағына кетіп қалған азаматтардың ата-аналары да өз балаларын іздеп, өздерінде бар ақпаратты бөлісіп отырды. «Жұмыла көтерген жүк жеңіл» дегендей, бұл жұмысқа көптеген мемлекеттік органдар мен азаматтарымыз атсалысты. Дәрігерлеріміз, психиатрларымыз, дін өкілдері – бәрі де елге репатриацияланған адамдарды сауықтыруға жәрдемдерін аяған жоқ.
Қазақстан көптеген мемлекеттерге үлгі болып отыр. Қазақ елі – 30 жыл бойы түбегейлі түрде бейбіт мемлекет екендігін айғақтады. Бізде қарулы қақтығыстар болған жоқ. Біз ел ретінде ширек ғасырдан астам қандастарымызды елге шақырып, қолдан келген көмегімізді көрсетіп келеміз. Бір миллионнан астам қандасымыз елге оралды. Сонша халқымызды құшақ жая қарсы алған ел ретінде біз өмірде бір рет сүрінген 500-600 кісіге де орын таппаймыз ба, мүмкіндігіміз келмей ме? Әрине, келеді. Бұл – ағылшын тіліндегі identity – біз кімбіз деген сұраққа жауап беру. Бұл сұрақ үлкен философиялық тұрғыдан да, жеке тұлға ретінде де, ел ретінде де, халық ретінде де маңызды сұрақ деп ойлаймын.
Біз – тек Сирия жөніндегі Астана процесі деген атпен танылған саяси іс-шаралармен, БҰҰ Қауіпсіздік кеңесіндегі екі жылдық жұмысымызбен шектелмей, практикалық тұрғыдан нақты істеріміз арқылы терроризм сияқты қауіпті жаһандық феноменді жеңуге атсалысып отырған мемлекеттердің біріміз. Сол тұрғыдан, әрине, бұл біздің ғана қауіпсіздігімізге емес, көптеген көршілес, алыс, жақын мемлекеттердің қауіпсіздігіне қосқан үлесіміз деп білемін».
Аида Балаева,
Ақпарат және қоғамдық даму министрі:
«Біз – жақынын жамандыққа қимаған, жауға бермеген халықпыз ғой. Сондықтан «Жусан» операциясы сол тек қана соғыс болып жатқан жерден адамдарды алып келу деген ғана мәселе емес, бұл – үлкен, жүйелі, тәжірибелі мамандардың, құзыретті органдардың бірлесе іске асырған жұмысының нәтижесі. Ал осы «Жусан» операциясының шеңберінде елге алып келгендердің басым бөлігі – балалар. Егер бұл операция сәтсіз өткен жағдайда сол балалардың өмірі басталмай жатып қиылды деген сөз емес пе?!
Біздің мемлекетіміздің ең басты құндылығы – адам. Сондықтан «Жусан» операциясының ең басты нәтижесі – адам өмірі, адамдардың болашағы. Ол әр қазақстандық азаматтың өмірі осы мемлекеттің мүддесі екенін көрсетті.
Қазір осы операцияның тәжірибесін басқа елдер де өте мұқият зетттеп, қарап отыр. Біздің еліміздің Конституциясында ең басты құндылық адам ретінде бекітілгеннен кейін, адам қай жерде, әлемнің қай түкпірінде жүрсе де Оның өмірі біз үшін өте құнды. Ол адам қашан да мемлекеттің қорғауында болады. Сондықтан алып келу бір жұмыс болса, біз алып келген адамдар кезінде теріс діни ағымдардың жетегінде кеткен адамдар болғандықтан, оларды радикалды діни көзқарасынан айыру үшін кешенді жұмыс жүргізу – біз үшін ең басты мақсат болды. Енді бүгін сол жұмыстың нәтижесінде қайтарылған азаматтардың 95 пайызы радикалды сенімнен бас тартып отыр. Бұл – үлкен нәтиже, оның сыртында «Ақниет» оңалту орталығының, білікті теологтардың, психологтердің, жалпы мамандардың жұмысы жатыр. Бүгінгі күні Орталықтың Қазақстанның барлық аймағында өкілдігі бар. Радикалды діни сенімнен бас тарту – үлкен жұмыстың басы ғана. Елге қайтарылған әйелдердің көпшілігінің белгілі бір білімі, мамандығы жоқ. Күйеулері сол жақта қаза болған. Жас балалары болуына байланысты жұмыс жасауға мүмкіндіктері жоқ. Осы мәселелер және оларды жаңа қоғамға қайта бейімдеу, мамандыққа даярлау жұмыстарын үнемі назарда ұстап отырмыз. Бүгінге дейін 45 әйел тұрақты жұмысқа орналастырылды. 70 әйел тігін тігу шеберлігі, бухгалтерия, шаштараз сияқты түрлі біліктілікті арттыру курстарынан өтті. 5 әйел жоғары және арнайы оқу орындарына түсіп, зайырлы білім алып жатыр.
Кейбір әйелдер қайта даярлау, мамандыққа үйрету курстарына белсене қатысып, Нұр-Сұлтан, Шымкент қалаларында және Қарағанды облысында тігін шеберханаларын, кондитерлік цех және азық-түлік дүкендерін ашып, жұмыс істеуде. Нәтижесі де жоқ емес. Былтырғы пандемия кезінде олар ауруханаларға азық-түлік, дәрі апаруға, тегін маска тігу және оны тарату жұмыстарына белсене атсалысты. Түрлі әлеуметтік желілер арқылы ұйымдастырылған бастамаларға, мәдени іс-шараларға қатысты. Мұның барлығы олардың қоғамнан бөлінгісі келмейтінін көрсетеді. Интернетті, зайырлы қоғамды жау көрмей, қайта оралуға деген ынталарын білдіреді.
Бірінші кезекте мектеп жасындағы балалармен жұмыс, келгендерді алғашқы медициналық тексеру жүргізу, тиісті емдік іс-шараларын жасау мәселелері тұрды. Одан кейін жеке куәліктерін жоғалтқандардың құжаттарын қалпына келтіру, сол жақта туған балалардың туыстығын анықтау үшін геномдық сараптама жүргізу де тыңғылықты жұмысты талап еткені түсінікті. Осындай кең ауқымды мәселені шешуде біз еліміздің тиісті министрліктерімен, жергілікті әкімдіктермен өзара тығыз, қоян-қолтық жұмыс істедік.
Әсіресе, соғыс жүріп жатқан елдерде туған балаларға жаңадан құжат рәсімдеу, қайтыс болған ата-аналардың мәртебесін анықтау мәселелері әлі де қиындықтар туғызуда. Қазір бұл проблемаларды шешу тиісті органдардың қатысуымен Үкіметтік деңгейде пысықталып жатыр. Ол үшін осындай мәселелерді реттейтін тиісті нормативтік-құқықтық актілер қабылдау қажет.
Ал жалпы біздің азаматтық заңдарымыз олар теріс діни идеядан толық бас тартқан соң, қайтадан қоғамдық өмірге араласуларына, еңбек етулеріне, балаларының білім алуына және басқа да құқықтарына ешқандай шектеу қоймайды.
Ұлттық қауіпсіздік деген – ең бастысы, қоғамның дамуы, қоғамның өркендеуі, әр азаматтың қауіпсіз өмір сүруі. Сондықтан осы үлкен сауабы мол қызметті атқарып жүрген азаматтардың жауапты қызметтерінде әрқашанда нәтижелі болуына тілектеспін. Әр қызметкерге денсаулық, отбасына амандық тілеймін!».