Қазақ балалар әдебиетінің қазіргі алтын сақасы, тоқсаннан асқан ақсақалы Мұзафар Әлімбаев қайсар қаламгер, дара талант Бердібек Соқпақбаев туралы бір мақаласының тақырыбын «Берен талант Бердібек» деп қойғаны бар. Шынында, сол берен талант биыл жазға салым 90 жасқа толғалы отыр. Жыр жампозы Мұқағали Мақатаев: «Жылдар өтеді, жаңа ұрпақ келеді, біздің әрқайсымызды солар өз орнына қояды. Мен өз жайымда мынаны айтамын. Мен ХХІ ғасыр ұрпақтарының құрдасымын, бәлкім, одан да әрідегі ұрпақтың туысымын да», деген екен. Бұл сөзді Бердібек Соқпақбаевқа да ортақ десек, орынды болар.
Мұндай абырой-беделге тек дара талант иелері, алыптар шоғыры ғана жетсе керек. Сондай халқының жүрегінен, әсіресе, жас ұрпақтың ойынан ойып тұрып орын алған, керемет шығармаларымен, келістіріп суреттеген кейіпкерлерімен бірге жасасып келе жатқан, тұғыры мықты тұлға Бердібек Соқпақбаевтың өз оқырмандарымен тағы бір қауышатын жылы биылғы жыл.
Қазақ балалар әдебиетінің қазіргі алтын сақасы, тоқсаннан асқан ақсақалы Мұзафар Әлімбаев қайсар қаламгер, дара талант Бердібек Соқпақбаев туралы бір мақаласының тақырыбын «Берен талант Бердібек» деп қойғаны бар. Шынында, сол берен талант биыл жазға салым 90 жасқа толғалы отыр. Жыр жампозы Мұқағали Мақатаев: «Жылдар өтеді, жаңа ұрпақ келеді, біздің әрқайсымызды солар өз орнына қояды. Мен өз жайымда мынаны айтамын. Мен ХХІ ғасыр ұрпақтарының құрдасымын, бәлкім, одан да әрідегі ұрпақтың туысымын да», деген екен. Бұл сөзді Бердібек Соқпақбаевқа да ортақ десек, орынды болар.
Мұндай абырой-беделге тек дара талант иелері, алыптар шоғыры ғана жетсе керек. Сондай халқының жүрегінен, әсіресе, жас ұрпақтың ойынан ойып тұрып орын алған, керемет шығармаларымен, келістіріп суреттеген кейіпкерлерімен бірге жасасып келе жатқан, тұғыры мықты тұлға Бердібек Соқпақбаевтың өз оқырмандарымен тағы бір қауышатын жылы биылғы жыл.
Жазушының қай шығармасын алсаң да өзі өмір сүрген қоғамның кесір-кесапатын астарлап айтып, әжуамен жеткізіп, баланың сөзі ғой дегізіп отырады. Ғажап шеберлік! Ол кісінің ақындығы да керемет еді. Кейде төңірегіндегі іс пен сөздің үйлеспей жататынын көргенде бір шумақ өлеңмен түйреп түсіп, болмаса ақиқатты: «Қарын тоқ, киім бүтін, уайым көп, Қалқайып әзер жүрмін, құлайын деп. Ойласам жер тағдырын, ел тағдырын, Еріксіз кемсеңдеймін жылағым кеп», деп айтып сап қарап тұратын.
Мінеки, осындай айтулы жазушының еңбегін елеп, абыройын көтеру жөнінде өткен жылдың тамыз айында «Егемен Қазақстан» газетінде, белгілі жазушы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Мархабат Байғұттың «Бірегей Бердібектің бер бағасын...» атты көлемді дүниесі жарық көріп, онда қаламгердің атына Алматыда, Талдықорғанда көше беру, өзге де игі шаралар ұйымдастыру жөнінде мәселе көтеріп, бұған қатысты Үкімет арнайы қаулы қабылдаса, Алматы облыстық әкімдігі ұйымдастыру жұмыстарын ертерек қолға алса деген тілегін талқыға тастаған еді. Содан бері де біраз уақыттың жүзі болды. Қимыл, қозғалыс жоқ. Балалардың сүйікті жазушысының 90 жылдығы елімізде қалай аталып өтеді деген мәселе енді жұртшылық арасында айтыла бастады. Өткен жылдың желтоқсан айында болған халықаралық ПЕН-клубының алқалы жиынында, айтулы қаламгер, бүгінгі қазақ сөзінің көшбасында тұрған көсемі Әбдіжәміл Нұрпейісов: «Шетелде Бердібек Соқпақбаевты кім біліп жатыр?» деп сұрақты төтесінен қойып, қадірлі замандасының өлмес дүниесінің өрісін кеңейтіп, әлемге таныту мәселесін қозғады. Мұны біз абыз ақсақалдың естір құлаққа, сезер жүрекке ескертуі деп білеміз.
Шындықтың шырайын келтіріп, ақиқатты астарлап жеткізген болмысы бөлек тұлғаның мерейтойы ел көлемінде қалай өтеді, әсіресе, туған топырағындағы биліктің тұтқасын ұстап отырған Алматы облысындағы әкімдік қызметкерлері қандай қам-қарекетте екен, атаусыз қалдырмай атап өтуге ұмтылыстары бар ма деген ойды ортаға сала отырып, Отанымыздың екі аймағынан бұл туралы өз байламдарын жұртқа жеткізуді құп көрген білімдар профессор мен белгілі ақынның мақаласын ұсынып отырмыз.
Классик
«Егемен Қазақстан» газетінің өткен жылғы 1 тамыздағы нөмірінде «Үкімет назарына» айдарымен жарияланған жазушы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Мархабат Байғұттың «Бірегей Бердібектің бер бағасын» атты мақаласын тұшына оқыдым. Автор көтерген мәселенің жүрегіме жаққаны сондай, өзім қадір тұтатын жазушының қиыла қараған суретін көре отырып, керемет қимастық сезіммен онымен кездескен сәт ойыма оралды.
Алматыға ғылыми іссапармен барған сексенінші жылдардың аяқ кезінде академик Зейнолла Қабдоловпен бірге келе жатқанбыз. Гоголь мен Желтоқсан көшелерінің қиылысар тұсында Бердібек ағамен кездесіп қалдық. Зекең онымен іш тарта сөйлесіп, амандық-саулық сұрасты. Жай ғана сөйлейтін адам екен. Бұрын тек газет-журналдардан суретін көргенім болмаса, жүзбе-жүз жолығуым бірінші рет. Жүзінде адамды баурап алатын жылылығы, сөйлеген сөзі, байсалдылығы бірден аңғарылды. Мен екі әдебиет корифейінің көшеде кездесіп, сөйлескенін көріп, бір әдемі сезімге кенелдім. Бердібекті кім білмейді? Бұл жазушының шығармашылық «тұтқынына» баяғыда-ақ түскен едік қой. Әдебиет алыптарының сәлемдесуі 4-5 минуттай шамасында болды. Бердібекпен қоштасқаннан кейін Зекеңмен арамызда төмендегідей диалог өрбіді.
– Жаңағы адамды таныдың ба? – деді Зекең.
– Әрине, Зеке, Бердібек қой ол.
– Өзін таныдың, атын білесің. Ал енді оның затына бойладың ба?
– Зеке, шығармаларының бәрін де оқыған едім, – дедім мен.
– Бұл адам, бұл – Бекең – Бердібек – қазақ әдебиетінің классигі!
Зейнолла ағаның «классик» дегені кейін есімнен бір шықпады.
Иә, біз бала кезімізде Марк Твеннің «Геклиберри Финнің басынан кешкендері», «Том Сойердің таңғажайып оқиғалары», Стивенсонның «Қазына аралы», Даниэль Дефоның «Робинзон Крузо», Джонатан Свифтің «Гулливердің саяхаттары», Жюль Верннің романдарын оқып, таңғалып, қиялымыз шарықтаған соң, өткен ғасырдың елуінші жылдары сол қиялдың шарықтату шыңын қазақ жазушыларының шығармалары алған-ды. Көңілге ерекше шабыт берген жазушының бірі, бірі емес-ау, бірегейі – Бердібек Соқпақбаев болды. Студент кезімізде «Балалық шаққа саяхат», «Менің атым – Қожа», «Жекпе-жек», «Өлгендер қайтып келмейді», «Қайдасың, Гауһар?» деген туындыларын бірінен соң бірін қызыға оқығанбыз.
Міне, қолымда 1987 жылы шыққан таңдамалы шығармаларының екі томдығы. Бұрынғы оқығандарымды тағы да еске түсіру үшін бір шолып өттім. Бердібектің биылғы 90 жылдығы қарсаңында қайта бір оқып шығу керек деп шештім. Х.Досмұхамедов атындағы Атырау мемлекеттік университетінде бірқыдыру жылдар менің жүктемемде «Қазақ балалар әдебиеті» атты пән болып еді. Студенттерге дәріс оқып жүрген кезімде мен балалар әдебиетінің прозадағы классигі – Бердібек те, поэзиядағы классигі – Қадыр Мырзалиев деген тоқтамға келдім. Бұл – менің өз пікірім.
Бердібектің «Менің атым – Қожа» повесі аттас кино дүние жүзін аралап кетті. Бүкіл әлем балаларының сүйікті кейіпкері – Қожа. Ал Қожа кім? Бұл – қазақ әдебиеті тудырған бейне. Оны дүниеге әкеліп, әлемді аралатқан Бердібек. Осы бір ғана шығарма жазушыны заңғар биікке көтерді. Қазақ балалар әдебиетін де, қазақ жазушысын да дүние жүзіне танытты. Қазақтың әрбір баласы балалар әдебиетінде Қожаны біледі. Француз композиторы Руже де Лиль жалғыз туындысы – «Марсельезасымен», Польша композиторы Михаил Огинский жалғыз шығармасы – «Полонезімен» әлемге әйгілі ұлы адамдар атанды. Ал қазақ жазушысы Бердібек Соқпақбаев «Менің атым – Қожамен» әлемнің ұлы жазушысына айналды.
Оның ұлылығы әлдеқашан, бұдан жарты ғасыр бұрын дәлелденсе де, оның талантын мойындамай келе жатқанымыз әрине, өкінішті. Бұл – біздің елдігімізге сын. Қазақ әдебиетінің інжу-маржаны Қасымның (Аманжолов) «Абдолла» дастаны болса, балалар әдебиетінің інжу-маржанға айналған жауһары –«Менің атым –Қожа»! Бұл ешқандай дәлелдеуді қажет етпеуі де, талассыз болуы да қажет. Солай десек те, халықтың сүйікті жазушысына айналған Бердібекті көзі тірісінде елемесек, енді өмірден өткеннен кейін де еске алу сиреп бара жатқандай. Сонда одан нені қызғанамыз? Әлде өзімізден асып кетеді дедік пе? Бердібектей талантты жазушының шығармашылығын насихаттау, атын есте қалдыру секілді кейінгі ұрпаққа өнеге боларлық шараларды іске асыруға кесірін тигізіп тұрғандай.
Талантты мойындаудан гөрі өзімізді дәріптеуге келгенде кеудемізді қағып, көкірегімізге тау сыймай кетеді. Өзімізді кемеңгер санаймыз. Өзімізді көбірек дәріптейміз. Өзімізді классик дәрежесіне жеткізбек болып, аянбастан, ерінбестен, қоймастан жарнама жасауға бейімбіз. Дақпырттанып мақтанамыз-ай келіп. Осы қылықпен халыққа таныламыз деген мақсатымыз бар. Көпшілік жұрт ондайлардың ешбір шығармасын оқымаса да мақталып жатқан соң: «Шынында да классик екен ғой», деген ойға қалады. Сондай дәрежені қолдан жасаудың тамырына балта шабылмай келеді. Шығармаларымыз дүниеге келсе, мақтаттырып, өзімізден кішілерге сала құлаш мақала жаздыртамыз. Қанша мақтағанмен, нашар шығарма мықтыдан бәрібір оза алмайтынын білмейміз. Сөйте тұрып, «Маған сыйлық бер» деп өжектейміз. «Менің шығармама неге мемлекеттік сыйлық берілмейді», «Маған неге халық жазушысы деген атақ берілмейді?» деп байбалам саламыз. Ал атақты алғаннан кейін «шығармаларымызды» дәріптеуді тоқтатудың орнына одан сайын үдете түсіп, теледидардан да, радиодан да сөйлеп, газет-журналдарға көлдей мақала жариялатамыз. Осы тұста, «беделге» ие болған «классикті» мақтауға жандайшаптар да шаршамайды. Себебі, өзін мақтаған соң, классиктер біз туралы жылы сөз айтады деп дәмеленеді. Солай болады да! «Сыйға-сый, сыраға-бал» дегендей, бірін-бірі асыра мақтап жатқан заманда Бердібектей талантты жазушы ұмыт қалмай қайтсін!
Әдебиеттегі «пұшаймандықты» білген, көрген Бердібек Соқпақбаев мұндай «ханталапайдан» өзін аулақ ұстады. Өзін дара ұстады. Ешбір мақтаусыз, дәріптеусіз классик атанды. Өзін біреуге мақтатуға да құмар болмады. Сыйлық алу үшін пысықайлық танытпады. Оның талантын тек оқырман қатарындағы қарапайым жұртшылық қана таныды. Шынайы сүйіспеншілігін білдірді. Халықтың сүйіспеншілігі барлық атақтардан да, сыйлықтардан әлдеқайда абыройлы, әлдеқайда биік еді. Мұқағали Мақатаевқа «халық сүйіспеншілігі» сыйлығы оқырман жүрегі арқылы берілген еді.
Тоталитаризм, шовинизм заманында Мәскеуді жаудан қорғаған Бауыржан Момышұлына, Рейхстагқа алғаш ту тіккен Рахымжан Қошқарбаевқа, жауынгерлік тапсырмамен әуеге 300 рет көтерілген, өлім отын шашып жатқан жау ошағын бомбылаған, бірнеше рет жараланса да қазақтың қайсарлығын таныта білген ұшқыш Хиуаз Доспановаға, фашистерге қырғын салған партизан Қасым Қайсеновке Кеңес Одағының Батыры атағы қазақ болғандықтан берілмей қалды. Бердібек Соқпақбаев та батырларымыз секілді қызғаныштың құрбаны болды. Ұсынылған сыйлықтан құр қалды. Жазушының талантына қызғанышпен қарау әлі де бәсеңси қоймаған секілді. Зиялы қауым өкілдері жазушының шығармасын насихаттауға соншалықты құлықты емес.
Бірақ халықтың шынайы сүйіспеншілігіне бөленген жазушының таланты бұдан ортайып қалған жоқ. Шығармашылық мұрасы да жоғалған емес. Дегенмен, әлі де Бердібек Соқпақбаевтай дара жазушының мұрасын насихаттауға жете көңіл бөлінуі қажет. Әсіресе, 90 жылдық мерейтойы қарсаңында ғана еске алумен шектелмей, кейінгі ұрпаққа өнеге боларлық іс-шара ұдайы өткізіліп тұруы тиіс. Өйткені, Бердібектей талант екінші рет өмірге келмейді. «Менің атым – Қожа», «Балалық шаққа саяхат» секілді туындылар екінші рет жазылмайды. Қорыта айтқанда, Бердібек Соқпақбаевтың Алаш баласына ортақ жазушы екенін мойындауымыз қажет. Сол себептен, жазушының мұралары барлық өңірде насихатталса, 90 жылдығын Алатаудан асып бүкіл қазақ халқы атап өте алса, нұр үстіне нұр!
Қадыр ЖҮСІП,
Х.Досмұхамедов атындағы Атырау мемлекеттік университетінің профессоры, филология ғылымдарының докторы.
Атырау облысы.
Шығармалары – халық қазынасы, ұрпақ несібесі
Қазақ балалар әдебиетінің классигі, балалардың ғана емес, ересектердің де сүйікті жазушысы Бердібек Соқпақбаев туралы қазақтың көрнекті ақыны Қадыр Мырзалиев: «Бәріміз де бала болдық. Қазір есейдік, ересек тарттық. Дегенмен, сонау кезіміздегідей пәк емеспіз. Ал сол көңіл-күйімізді айна қатесіз бейнелеген «Менің атым – Қожаны» барлығымыз оқып шықтық. Біз соны жазған Бердібек ағамызға сол кезде-ақ балалық көңілдің Мемлекеттік сыйлығын сыйлап қойғанбыз...», деп жазып еді.
Мемлекеттік деп аталатын дәрежелі сыйлықты алмаса да, халық атынан берілетін кез келген сыйлыққа лайықты жазушының кейіпкерлері Қожа ғана емес, Жанар, Жантас, Сұлтандар кешегі аға буынның жастық шағының айнасындай болатын. Қожа туралы кітап әлемнің көптеген тілдеріне аударылды, орыс және француз оқырмандары мен көрермендері де оның лайықты бағасын берді. Қожа мақтаншақ кейіпкер емес, ақылы бар, ата-анаға, достарға мейірімі бар «есті тентек». Оның кейбір шалыс басқан қылықтарының өзін жазушы кейіпкерлердің көзқарасы, жан-сезімі арқылы ақтап алады.Сондықтан да қазақ балалар әдебиетіндегі Тазша бала, Ыбырай Алтынсарин әңгімесіндегі Асан мен Үсен секілді Қожа да қазақ балалар әдебиеті галереясының құрмет тақтасына алтын әріптермен жазылуға лайықты қаҺарман.
Қазіргі қазақ фильмдерінің бірде-бірі «Менің атым – Қожаның» шаңына да ілесе алмай жатқаны бір жағынан ізденістің аздығы десек, екінші жағынан сценарий авторы Бердібек ағамыз бен фильм режиссері Абдолла Қарсақбаевтың шеберлігінің нәтижесі дер едік. «Менің атым – Қожа» фильмі француздың Канн қаласындағы жастар мен балаларға арналған кинофильмдердің халықаралық фестивалінде арнайы сыйлыққа ие болуы да ел мерейін өсірген құбылыс болатын.
Балалар жазушысы болу қиынның қиыны екенін әдебиет сыншылары айтудай-ақ айтып келеді. Бала тілін табу, олардың психологиясын тану үшін қаламгер аз тер төккен жоқ. Жазушының «Пионер» және «Балдырған» журналында, Шәкен Айманов атындағы «Қазақфильм» студиясында, Қазақстан Жазушылар одағында балалар әдебиеті жөнінде әдеби кеңесші болып қызмет атқаруы да өз жемісін берген болуы керек. Сол тұста балалар әдебиеті де одан әрі дамып, кең өріс алды.
Қаламгердің «Өлгендер қайтып келмейді», «Қайдасың, Гауһар?», «Балалық шаққа саяхат», «Жекпе-жек» секілді кітаптары бұл күндері оқырмандар іздеп жүріп оқитын, кітап дүкендері сөрелерінен таба бермейтін жауһарлар қатарында. Жазушының тырнақалды шығармаларын өлең жазудан бастағанын біреу білсе де, көбі біле бермейді. Оның «Бұлақ» атты өлеңдер жинағы 1950 жылы жарық көрген болатын. Алайда, қаламгердің сүйікті жанры проза болды. Бұл жанрда ол өзін нағыз тұлпар ретінде таныта білді, көсіле шапты және алысқа шапты.
Өткен жылы «Егемен Қазақстан» газетінде жарық көрген жазушы Мархабат Байғұттың Үкімет назарына ұсынылып отырған «Бірегей Бердібектің бер бағасын» деп аталған мақалада орынды ұсыныстар айтылған екен. Біз де соларға толық қосыламыз. Бердібектің бағасын беру және оның әдеби мұрасына шынайы қамқорлық керек. Ол – халық қазынасы, жас ұрпақтың несібесі. Осыны қаламгерлер ғана емес, іс басында отырған лауазым иелері ұқса, қане?! Әсіресе, Бекеңнің атажұрты саналатын Алматы облысының әкімі бірінші ескерсе құба-құп. Оны өзгелер қолдап жатса, өсер елдің ұрпағына тән жақсы қасиет болар еді.
Ақылбек ШАЯХМЕТ,
Ахмет Байтұрсынов атындағы ҚМУ профессоры, жазушы.
ҚОСТАНАЙ.