Әдебиет • 17 Тамыз, 2021

Тагор күнделігіне тағы бір үңілгенде

424 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Жаһан оқырманы үзбей оқуға ынталы үлкен әдебиеттерде жасампаздықтың әр жанры күн сайын дамып, өз міндетін атқарып келеді. Біз сөз еткелі отырған күнделік жазу да қазіргі әдебиет үшін аса маңызды. Қаламгердің күнделігі бізге оның жан дүниесіндегі кей жұмбақтардың шешімін, ешкімге айтпаған сырларын, күйініші мен сүйінішін, қала берді өмірін айна қатесіз айтып береді. Бұған Кафканың, Толстойдың, өзіміздің Мұқағали Мақатаевтың жазған күнделіктері дәлел болмақ.

Тагор күнделігіне тағы бір үңілгенде

Бәрін парақтап оқи бастасаңыз, ішінен өмірдің шынайы кейпі, сол тұстағы қоғамның бейнесі сыр шер­теді. Сіз Кафканың күнделіктер топтамасының он жетінші бетін аштыңыз делік, ол жерде мынадай сөздер кездеседі: «Уақыт неткен тез десеңізші! Лезде он күн өте шық­ты, осы уақытта мен ештеңеге қол жеткізе алмадым. Өткен уақыт енді қайта айналып келмейді, қолға түспейді. Ештеңені жалғастыра алмаймын, ендігі күндері мен дәр­менсізбін» немесе «Мен ұзақ үзі­лістен кейін қолыма қайта қалам алғанымда, құр ауаға сөздің суретін салғандай күй кештім» деп төгіледі. Бұдан не түйеміз? Күнделік бетінен кәдімгі Кафканың бір сәттік болса да өкініші мен ішкі қыжылы сайрап тұр. Жорғалаған уақытты ұстап тұрудың саусақтан сырғанаған құмды шеңгелдеп тұрумен бірдей екенін Кафкаға дейін де небір данышпан тұспалдап айтпады ма?! Демек, Кафкада да «ендігі жазарым бұрынғымнан өзгеше һәм тынысты болса екен» деген алғаусыз үміт бар деуге болады. Уақыт әр қаламгерді толқытады, тоқыратады.

Адам жанының нәзік те жұм­бақ сырлары ақ қағазға тө­гілсе, одан артық үйлесім мен сәй­кес­тік­ті таппаспыз. Екеуі бірін-бірі то­лық­тайды, ой құрайды. Күн­де­­лік арқылы оқырманына сыр айт­­­қан қаламгерлер көбеймесе, азай­­ған емес. Қуатты ойдың иеле­рі сана­сын­дағы «жарылысты» қа­шанда ал­дымен ой дәптеріне, сосын қағаз бе­тіне жазып қалдырғанды жөн сана­ған. Дүние әдебиетінің дүлдүлі Ра­биндранат Тагордың рухани әле­мі – бұл ешқашан сар­қылмайтын қа­зынасы бар кең мұ­хит, онда эстетика, руханият, фило­софиялық талғам мен тұжырым, ғарыштық сана дегендер шексіз күйде өмір сүреді. Оның күнделік кітапшасы – неше жүз мыңдаған данамен тараған жауһардың бірі. Біз оның күнделігі нелерді сөз еткеніне тоқталмақпыз.

Оның әр сөйлемі ойлануға жете­лейді. Тагордың күнделікте­рін әуелі түсіну үшін, сосын бағалау үшін тек шынайылық керек. Оның әр жазған күнделігінің артында шығармашылық ұлы мақсат болған да шығар. Ақынның даналығымен әлі күнге дейін өзектілігін жоғалт­паған күнделік беттерін әрі қарай парақтай түсейік. Ол бүй дейді: «Біз ғылым деп атайтын нәрсе әрқашан адамға тән. Енді біз оны басқа адами қабілеттерден оқшаулап, арнайы атау арқылы білдік. Себебі қазіргі заманғы адам өзінің ыңғайлылығы үшін табиғи күштерді қолдануға тырысады. Бұл «ыңғайлылықты» дамыту оның басқа әрекетінен асып түсті. Адамдар тас үгітіп, жер қазып, мата тоқыған сәтте оның жайлылық инстингі оянады. Ол сәтте олар жеңімпаздық күй­­­­де болады». Адамзат өмірінің ша­­­шы­­раң­қылығына шын күйінген Та­­­гор­­дың қаламы, тылсымға толы ғұ­мыры оның не жазса да, оймен, па­йым­мен жазуына түрткі болды. Сол үшін де ол «жартылай аш, жар­­тылай жалаңаш халықта адам­­гер­шілік болмайды» деп тоқ­ете­рін айта салды. Яғни қарны тойым­сыз қоғамның намыстан аттайтынын дәп басып отыр. Біртуар ақын­дығымен қатар ол драматург, романист, жазушы, компози­тор, суретші, ағартушы, қоғам қай­раткері болды. Сондықтан біз оның бо­йында өнердің толық жиынтығы бол­ды деп санаймыз.

Оның 1930-1931 жылдар аралы­ғында Альберт Эйнштейнмен төрт рет кездесуі және екі алыптың әңгі­мелері жұртшылықтың назарын аударған оқиғалардың бірі бол­ған еді. Тагор бұл жөнінде де күн­­делік бетіне:«Ол туралы еш­қан­­дай оғаш ой болған жоқ, ара­мыз­да интеллектуалдық алшақ­тық болды. Ол маған адамдар ара­­­сындағы қарым-қатынасты баға­­лай­тын адам болып көрінді, ма­­ған шынайы қы­зығушылық пен түсі­­ніс­тік көр­сет­ті» деп жазады. Ба­­йып­тап қа­ра­саңыз, Тагор үшін өмір­­дің әр сәті – маңызды оқиға. Еш­кімге жұмбақ болып көрінгісі де кел­мей­ді. Өмірден әрнені түйсінеді, соны жазады.

«Құндылықтар үш түрге бөлі­неді. Бірі – нарық үшін, екіншісі – дін үшін, үшіншісі эстетика үшін болмақ... Әр халықтың өткен тарихы мен әдет-ғұрпы өзіне ыңғайлы һәм түсінікті, бірақ басқа ұлттарға кедергі. Ағылшындар қанша ашық болса да, бірақ біз олардың тари­хының көпке мәлім бір бөлігін ғана көреміз, түсінеміз, бұл біздің ойымызды қанағаттандыра алмайды. Мен ештеңеге өкінбеймін, өйткені қашан және қай жерде болмасын адамзат жетістіктері  қанағат сезімін сыйлайды. Еуропа бүгінде ұйқысыз күйде тұрып-ақ жалпақ әлемнің есігін еппен қақты. Оның ықпалы – оның байлығына байланысты. Қай ақиқатқа сүйене отырып, Еуропа кеңістік пен уақытқа қол жеткізе алды? Оның ғылымы – ақиқат. Оның ғылымы білімнің барлық сала­ларын қамтиды және қызметтің барлық түрінде оң нәтиже берді. Бұл – үлкен күш. Өткен жылы Еуро­падан оралғанымда мен жас әйелін ертіп Үндістанға бара жат­қан неміс жігітімен кездестім. Олар­­дың мақсаты – Үндістанның орта­лық бөлігіндегі беймәлім тайпалар арасында екі жыл өмір сүріп, олардың өмірін мұқият зерттеу екен. Бұған олар тіпті өз өмірлерін арнамақшы. Адамдар адамдар туралы көбірек білуі керек, білім ешқашан варварлық нәсілдердің табалдырығында қалмайды. Сіз Еуропаға барсаңыз, адамның қан­шалықты құдіретті екенін сезінесіз. Осы құдіретпен Еуропа күллі адамзат өмір сүріп отырған жер шарын орнатты. Еуропаның адамзатқа ке­дергі келтіретін барлық тосқа­уыл­дарды жоюға қолданатын өмір­шең­дігі мәңгілік болмақ».

Оқып отырып ойға батасыз. Адам­ның қадір-қымбаты туралы сөз, талас-тартыс қай заманда да толастаған жоқ. Таланты жұрт­тан асқан Тагордың осы мәселе хақында қалам тербеуі де тегін емес. Бұл оның сергек санасы өт­кенді де, бүгінді де, тіпті ертеңгі бола­шақты да болжауға әрқашан да­йын тұрғанын растайды. Күллі ғы­лымның негізін салған алып Еуро­па туралы түйгендері адамзат ба­ласын өркениетті қоғамға, ғы­лым мен білімге ынтық болуға үн­дейді. Әрине, өзі өмір сүрген за­ман­ның көзімен.  «Оның өмірі бір сарындылықтан тұрмайтын өмір болды», дейді тагортанушылар. Әрине, асқақ қиялдың, азат ойдың, жүйрік қаламның иесі ешбір қағидатқа, ережеге бағынбай күн кешкені шүбәсіз. Талантқа тұсау салуды қылмыс деп білетін еркін қоғам оны пір тұтты, күн сөнгенше пір тұта береді. «Егер сіз барлық қатерге есік жаба берсеңіз онда ақиқат есігі сыртында қалады» деген де осы ұлы Тагор емес пе еді?! Бұл сөздің астары бізге шындықтың, ақиқаттың кездейсоқтық емес еке­нін түсіндіреді.

Дүйсенәлі ӘЛІМАҚЫН