Инфографиканы жасаған: Амангелді Қияс
Мемлекетті басқарудың жаңа үлгісіне өту – уақыт талабы
Жолдау жарияланғаннан кейін көп ұзамай тыңғылықты әзірленіп, байыпты сараланып ұсынылған Жалпыұлттық іс-шаралар жоспары Мемлекет басшысының Жарлығымен бекітілді. Осылайша, Жолдау талаптарын жүзеге асыру ісі жоспарлы түрде басталды. Бұл өз кезегінде көзделген жұмыстардың жүйелі түрде жүргізілуіне жол ашты.
Жолдауда қамтылған барлық мәселенің қоғамымыз үшін өзектілігі белгілі. Солардың ішінде мемлекетті басқарудың жаңа үлгісіне өту, азаматтардың мүддесін лайықты қорғау және олардың мемлекетті басқару ісіне қатысуын кеңейту бағыттарына баса назар аударылып, осы орайда жүйелі жұмыстардың қолға алынуы қарапайым халықтың атқарушы билікке деген сенімін арттыра түскені анық.
Осы ретте атқарылған жұмыстардың бірі ретінде Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың Жолдауда атап көрсеткен бастамалары негізінде Президент жанындағы Реформалар жөніндегі жоғары кеңестің, сондай-ақ Президентке тікелей бағынатын Стратегиялық жоспарлау және реформалар агенттігінің құрылуын айтуға болады. Қазіргі таңда бұл бастаманың дұрыс екеніне жұрттың көзі жете бастады. Негізінен, Реформалар жөніндегі жоғары кеңес пен Стратегиялық жоспарлау және реформалар агенттігін құрудың қажеттілігін өмірдің өзі айқындап бергендей еді.
Бұл қажеттілікті сезінген Президент мемлекеттік жоспарлау жүйесіне тың әдіс енгізуде, мемлекеттік басқару тұжырымдамасы мен ұлттық даму жоспарын жүзеге асыруда осы екі құрылымның көмегін пайдалануды көздегені анық.
Ал бүгінде әлемді құрсаған індет экономикамызға оңай тиіп отырған жоқ. Әлемдік экономиканың даму қарқыны біршама баяулады. Мамандар жаһандық ішкі жалпы өнімнің пайыздық көрсеткішінің мәз еместігін айтуда. Пандемияға байланысты шектеу шаралары Қазақстанның ғана емес барлық елдің бюджетін әлсіретті. Кірістің азайып, шығыстың ұлғаюы анық байқалды. Міне, осы жағдаяттар біздің Үкіметті тиімді шаралар қабылдап, оны тыңғылықты жүзеге асыруды жедел қолға алуға итермеледі.
Осы орайда мемлекеттік органдар арасындағы жұмыстарды уақыт талабына сай ұйымдастыру, дер кезінде іс-қимыл жасау мүмкіндіктерін кеңейту және бюджет қаражатын тиісті салаларға тиімді бөлу жұмыстарын үйлестіру міндеті туындады. Осыдан келіп, аталған міндеттерді лайықты орындайтын құрылымдардың қажеттігі айқындалды. Осы қажеттіліктен Реформалар жөніндегі жоғары кеңес пен Стратегиялық жоспарлау және реформалар агенттігі пайда болды деуге болады. Реформалар жөніндегі жоғары кеңес аталған міндеттермен шұғылданушы болса, агенттік міндеттерді жүзеге асыру бағытындағы жұмыстарды үйлестіруші ретінде іске кірісті. Нақтылай айтқанда, бұл құрылымдар мемлекеттік аппараттың ортақ маңызды шешімдерді тез қабылдауына, бекітілген жоспарлардың бағытын мына өзгермелі кезеңде тосыннан килігетін түрлі жағдайларға байланысты түзету ісіне бағдарлау, көмектесу міндетін мойнына алды деуге болады.
Тағы бір ерекше айта кетер жайт, осыған дейін Үкімет өзінің атқарған жұмыстарына өзі баға беріп келген еді. Ал енді бұл үрдіс тоқтатылды. Қалайша? Бұл сұрақтың жауабы мынау: Стратегиялық жоспарлау және реформалар агенттігі Мемлекет басшысы тарапынан алға қойылған мақсаттардың орындалуын қадағалайды. Сондықтан Статистика бюросы Ұлттық экономика министрлігі құрамынан шығарылып, аталған агенттіктің құрамына берілді. Бұл өз кезегінде қалыптасып отырған жағдайды шынайы бағалауға жол ашады.
Бұл айтылғандардан бөлек, Жолдауда айтылған мемлекетті басқарудың жаңа үлгісіне өту бастамасы аясында мемлекеттік жоспарлау жүйесіне, оның ішінде мемлекеттік бағдарламалардан ұлттық жобалар форматына көшуді көздейтін өзгерістер мен толықтырулар енгізу, ұлттық жобалардың тізбесін айқындау жұмыстары да қолға алынды. Сонымен бірге, еліміздің 2025 жылға дейінгі Стратегиялық даму жоспарына заман сұранысына сәйкес өзгерістер енгізу көзделді. Бұл өзгерістер бойынша өңдеу өнеркәсібіндегі өндіріс көлемін 1,5 есеге ұлғайту, жол сервисімен қамтамасыз етуді қоса алғанда, республикалық жолдарды реконструкциялау, шағын және орта бизнестің ІЖӨ-дегі үлесін 35%-ға дейін арттыру жұмыстарына баса назар аударылды. Осы орайда шағын және орта бизнесте жұмыс істейтіндер санын 4 миллион адамға дейін ұлғайту міндеті де бар. Сонымен бірге, 6 жасқа дейінгі балаларды мектепке дейінгі тәрбиемен және оқытумен 100 пайыз қамту және басқа да әлеуметтік маңызды шаралар күн тәртібіне қойылды.
Мемлекеттік қызметшілердің штат санының лимиттерін 2020 жылы – 10%-ға, 2021 жылы 15%-ға қысқарту, квазимемлекеттік сектор қызметкерлерінің штат санын 2020 жылы – 10%-ға, 2021 жылы 15%-ға қысқарту міндеттері де Президенттің мемлекетті басқарудың жаңа үлгісіне өту бағыты бойынша тапсырмасының негізінде жүзеге асырылды.
Сонымен қатар жауапты хатшылардың міндеттерін министрліктер аппараттарының басшыларына жүктей отырып, жауапты хатшылар институты жойылды. Еске сала кетейік, Президент өз Жолдауында «Бұл институтты енгізген кезінде жауапты хатшылардың жиі ауыспай жұмыс істеуі министрлерді әкімшілік-кадрлық жұмыстардан босатып, аппараттың тұрақтылығын қамтамасыз етеді деген ой болған. Алайда іс жүзінде олай болмай шықты. Тіпті министрлер мен жауапты хатшылардың арасында түсініспеушілік туындап жатады. Мұның салдары ортақ жұмысқа зиянын тигізеді. Негізгі жауапкершілік бір адамға, яғни Президент тағайындайтын министрге жүктелуге тиіс. Сондықтан жауапты хатшылар институтын жойып, олардың міндеттерін министрліктің аппарат басшыларына жүктеген жөн», деген болатын. Жауапты хатшылар институтын жою қажеттігінің себебін осылайша түсіндірген Президенттің тапсырмасы бойынша «Қазақстан Республикасының Үкіметі туралы» Конституциялық Заңынан жауапты хатшылардың мәртебесі мен өкілеттіктерін реттейтін нормалар алынып тасталды, аппарат басшыларына қатысты нормалар «Мемлекеттік қызмет туралы» Заңда бекітілді.
Азаматтар мүддесі лайықты қорғалуға тиіс
Президент ұсынған «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» тұжырымдамасы әділетті мемлекет құруға үндейді. Әділеттілік салтанат құрған жерде береке-бірлік берік орнайды. Қоғамдағы әділеттіліктің озық үлгісі, әділ мемлекеттің белгісі азаматтардың құқықтары мен бостандығының, мүдделерінің лайықты деңгейде қорғалуымен сипатталады. Сондықтан Президент өз Жолдауында заң үстемдігін нығайту, қоғамдық тәртіпті сақтау мәселелеріне ерекше тоқталып, осы бағытта нақты тапсырмалар берді. Әрине, бұл сала бойынша белгіленген міндеттердің ауқымы өте кең. Соның ішінде құқық қорғау органдары, прокуратура және сот арасында өкілеттіктерді және жауапкершілік аймақтарының аражігін ажырата отырып, үш буынды модель енгізу қарастырылды. Президент айтқандай, полиция қылмысты анықтап, оған қатысы бар адамдарды тауып, айғақ жинап, оны тиянақтап беруге, прокурор жиналған дәлелдемелерге тәуелсіз баға беріп, азаматтар құқығын бұзудың жолын кесіп, кінәсіз адамдардың қылмыс үдерісіне тартылуына жол бермеуге, сотта айыптау жағын қолдауға міндетті, ал сот құқық қорғау органдарының әрекетіне қатысты шағымды қарайды және іс бойынша үкім шығарады.
Жергілікті полиция қызметіне байланысты «Жұртқа жақын полиция» қағидаты бойынша реформа жүргізу тапсырылды. Мұнда учаскелік инспектордың рөлін күшейту қаралған. Сондай-ақ учаскелік инспекторға тиімді жұмыс істеу үшін қажетті өкілеттіктер бере отырып, оның мәртебесін заңнамалық тұрғыдан көтеру, пенитенциарлық мекемелерге және полицияның қызметтік үй-жайларына, сондай-ақ құқық қорғау органдарының барлық жедел-тергеу бөлімшелеріне жаппай бейнебақылау енгізу, Ішкі істер министрлігінің құрылымын бейінді емес функциялардан арылту сынды міндеттер Президент тапсырмасымен жүзеге асырылды.
Мемлекет басшысы азаматтардың мүддесін қорғау бағытында ерекше назар аударған мәселелердің бірі ретінде кәсіпкерлікпен шұғылданушыларды қылмыстық қудалау органдарының шамадан тыс араласуынан қорғау болды. Бұл орайда тіркелген кәсіпкерлерге қатысты тергеу әрекеттерін соттың немесе прокурордың санкциясымен ғана жүзеге асыру мүмкіндігін қарау тапсырылды. Сондай-ақ дауларды шешудің баламалы тәсілдерін дамыту, медиация саласындағы мемлекеттік саясатты айқындау, 2021 жылдан бастап мемлекеттік қызметшілер, Парламент депутаттары, судьялар үшін шетелдік банктерде шоттарды иелену, қолма-қол ақша қаражаты мен құндылықтарды сақтау бөлігінде заңнамалық шектеулер енгізу мәселелері Жолдаудан туындайтын міндеттерді атқару шеңберінде шешімін тапты.
Бұлармен қатар, еліміздің тиісті заңнамаларына сыбайлас жемқорлық қылмыстарына жол берген адамдарға квазимемлекеттік секторда жұмыс істеуіне өмір бойы тыйым салу, қос азаматтығы бар мемлекеттік қызметшілерді немесе квазимемлекеттік ұйымдардың басшыларын жұмыстан шығару, сондай-ақ Қылмыстық кодекске құқық қорғау органдары қызметкерлерінің, судьялардың, пара берушілердің және пара берудегі делдалдардың сыбайлас жемқорлық үшін жазаны қатаңдату бөлігінде өзгерістер енгізу мәселелері шешілді.
Сыбайлас жемқорлық қылмыстарына жол берген адамдар қамауға алынғанымен, олардың кейбіреулерінің мерзімінен бұрын бостандыққа шығып жататыны қоғамның наразылығын тудырып жүрген жайттардың бірі еді. Осы орайда сотталған жемқорларды шартты түрде мерзімінен бұрын босату мүмкіндігі қолданыстағы заңнамаға тиісті түзету енгізу арқылы жойылды.
Сыбайлас жемқорлық фактілері туралы хабарлаған адамдарды қорғау жүйесін заңнамалық деңгейде қалыптастыру, азаматтарды, әсіресе, балаларды кибербуллингтен қорғау бойынша заңнамалық шаралар қабылдау тапсырылып, соның негізінде нақты жұмыстар атқарылып жатыр. Бұған қоса, құқық қорғау органдарының адам саудасына байланысты қылмыстық құқық бұзушылықтарды сотқа дейінгі тергеп-тексеру практикасын жетілдіру ісі жүргізілуде.
Табиғи және техногенді апаттар дәуірінде өмір сүріп отырғанымызды ескеріп, Президент Төтенше жағдайлар министрлігін қайта құруды тапсырды. Бұл министрлік бүгінде табиғи және техногендік сипаттағы төтенше жағдайлардың алдын алу және оларды жою, азаматтық қорғаныс, өрт және өнеркәсіптік қауіпсіздік, мемлекеттік материалдық резервті қалыптастыру және дамыту, азаматтық қорғау мемлекеттік жүйесінің жұмыс істеуі мен одан әрі дамуын қамтамасыз ету, өрттердің алдын алуды және сөндіруді ұйымдастыру салалардағы жұмыстарды өз деңгейінде атқарып отыр деуге болады.
Ауыл әкімдерін сайлау – маңызды қадам
Президент азаматтардың мемлекетті басқару ісіне қатысуын кеңейту мәселелерін басым бағыттар қатарына жатқызып, тиісті тапсырмалар берді. Олар жүйелі түрде орындалып, азаматтардың мемлекетті басқару ісіне тарту ісі серпін алды.
Бірінші кезекте қолданыстағы заңнамаға ауылдар, кенттер, ауылдық округтер әкімдерінің тікелей сайлауын өткізуге қажетті өзгерістер мен толықтырулар енгізіліп, жақында ауыл әкімдерінің тікелей сайлауы өтті. Ауыл тұрғындары таңдауын жасап, ауылдың жағдайымен етене таныс іскер азаматтарға сенім артты. Бұл жергілікті басқару жүйесінде тың әрі қажетті өзгерістердің басталғанын, сайланған әкімдер алдағы уақытта мемлекет пен қоғам арасындағы қарым-қатынасты нығайтатын тиімді жолдың негізін қалайтынын аңғартты. Бұл сайлау ауыл әкімдері корпусының жаңаруына, мемлекеттік қызметке жаңа тұлғалардың келуіне оң әсерін тигізгені сөзсіз. Жергілікті мемлекеттік басқару жүйесінің одан әрі ілгерілеуіне серпін берген бұл сайлау Президенттің саяси өзгерістерді жүйелі жүзеге асыруға бағытталған іс-қимылдарының дұрыстығын көрсетіп берді.
Мемлекет басшысы ұсынған «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» тұжырымдамасын іске асыруда жергілікті өзін өзі басқаруды дамытудың уақыт сұранысына сәйкес келетін тетіктерін құру маңызды. Сондықтан Президент мемлекеттік басқару деңгейлері арасында өкілеттіктерді бөлудің, жергілікті мемлекеттік басқару және жергілікті өзін өзі басқару органдары өкілеттіктерінің аражігін кезең-кезеңмен ажыратудың, жергілікті бюджеттерді бекіту ісіне бақылауды күшейтудің аса қажеттілігін ескеріп, осы бағытта тиісті тапсырмаларын берді. Соның нәтижесінде ауылдық округтердің мүліктік құқықтарын кеңейту және кірістерін ұлғайту арқылы жергілікті өзін өзі басқарудың қаржылық мүмкіндіктерін арттыру, жергілікті өзін өзі басқару органдарының мәртебесін көтеру сынды жұмыстар қолға алынып, жүзеге асырылуда. Сонымен қатар барлық деңгейдегі мәслихаттар жұмысын жетілдіру және олардың тиімділігін арттыру бойынша қажетті шаралар қабылдау тапсырылды. Бүгінде мәслихаттарға өңірді өркендету немесе жергілікті қордаланған мәселелерді күн тәртібіне шығару үшін қол жинау және петиция жасау функциясын беру, мәслихаттар отырыстарын міндетті онлайн-трансляциялауды енгізу жұмыстары жүргізілуде.
Қорыта айтқанда, Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың «Жаңа жағдайдағы Қазақстан: іс-қимыл кезеңі» Жолдауындағы «Мемлекеттік басқарудың жаңа үлгісі», «Әділетті мемлекет азаматтардың мүддесін қорғау жолында» және «Азаматтардың мемлекетті басқару ісіне қатысуы» тармақтарында қамтылған маңызды міндеттер оңтайлы жүзеге асырылу үстінде. Осылайша, нақты іске асырылып жатқан саяси реформалар халықтың билікке деген сенімін нығайтып, қоғамда соны өрлеу туғызып отыр.