Нығметжан Есенғарин үлкен жетістіктерге жету үшін алдына мақсат қоя білді және сол ойға алғандарын жүзеге асыра да алды. Оның ұйымдастырушылық қабілеті мен өз ісіне деген адалдығы елдің игілігі жолындағы ауыр міндеттерді атқару кезінде, әсіресе темір жол саласында қалыптасып қалған проблемаларды шешуде айқын көрініс тапты. Оның жүріп өткен өмір жолы – мемлекет мүддесіне қызмет етудің шынайы үлгісі.
Ата-анасының туған жері – Солтүстік Қазақстан облысы. Бірақ өткен ғасырдың 30-жылдардың соңындағы қуғын-сүргінге байланысты олар Ресейге қоныс аударуға мәжбүр болды. Тұңғыштары Нығметжан 1941 жылы 29 қыркүйекте Челябі облысының Бурино ауылында дүниеге келді.
Әкесі қайтқанда ол небәрі 11 жаста еді. Отбасы ол кездерде Қостанай облысының Семиозерное ауылына көшіп келген еді.
Анасы Зылиха он саусағынан өнері тамған шебер болған: киім тігіп, кілем де тоқыған. Мектептен келген балалары аналарына қолғабыс етіп, үй шаруашылығын жүргізіп, мал ұстады.
7-сыныптан бастап Нығметжан еңбекке араласты. Жазғы демалысқа шыға салысымен жалғыз анасына болысу үшін жұмыс істеп, тыным таппайтын. Еңбек майданында шыңдала жүріп, білім алуды да естен шығармады. Жастайынан аудандық кітапхананың бүкіл кітаптарын оқуға ден қойды. Мектепті озат оқушылардың бірі болып аяқтады. Бір жылдан кейін Орал электромеханикалық көлік инженерлері институтының автоматика, телемеханика және байланыс факультетіне оқуға түсті.
«Біздің замандастарымыздың ішінде талантты жастар көп болды. Олардың көбі отбасына көмектесу қамымен жүріп, дарынын шыңдауға, білімін әрі қарай дамытуға мүмкіндігі болмады. Ал мен қандай қиындық болса да оқудан қол үзбеуге тырыстым», деп еске алады сол кезді Нығметжан Қабатайұлы.
Институтты бітіргеннен кейін ол Целиноград белгі беру және байланыс дистанциясының байланыс монтері, электрмеханигі ретінде еңбек жолын бастады. Бірақ көп ұзамай әскерге шақырылды. Әскери борышын өтеп келгеннен кейін бұрынғы жұмысына қайта оралды. Ілкімді істерімен көзге түскен жігерлі азамат көп ұзамай бас инженер болып тағайындалды. Теміржол көлігіндегі жаңашылдықтың бәрі де сол кезде Целиноград торабында және оған іргелес учаскелерде енгізіліп жатқан. Бас инженер Целиноград – Жалтыр электрлендіру учаскесінде автоматика және байланыс жүйелерін қайта жаңарту бойынша жұмысты ойдағыдай ұйымдастыра білді. Осы еңбегінің арқасында ол қарамағында төрт дистанциясы бар Целиноград темір жол бөлімшесі байланыс бөлімінің басшылығына шақырылды.
«Мен барынша адал болуға тырыстым, білмегенімді аға буын әріптестерімнен сұрадым, егер шешімімнің дұрыстығына сенімді болсам, соңына дейін өз ұстанымымда қалдым. Басшылық жұмыста жаман болған жоқпын. Бірақ маған тіршілігі қайнап жататын өндірістегі жұмыс жетпей тұрды. Ақыры, қайтадан дистанцияға сұрана бастадым. Айлығым да, қызметім де төмендеп қалатынын білемін. Бірақ мен үшін басты мәселе бұл емес еді. «Әлі жаспын, маған өндірістік топты басқарып, тәжірибе жинақтау керек» деген ой маған маза бермеді. Менің айлығыма қарап отырған отбасыма да солай түсіндірдім, олар мені қолдады. Сөйтіп, бұрынғы жұмысыма қайта оралдым», деп ағынан жарылды Нығметжан Қабатайұлы.
1970 жылдың қараша айында Н.Есенғарин Целиноград белгі беру және байланыс дистанциясының бастығы болды. Ұжым оны жылы қабылдады. Сол жылдары Целиноград – Павлодар учаскесінде екінші жолдардың құрылысы басталып, көптеген учаскеде автоматика, телемеханика және байланыс қайта жаңғыртылып, жаңа техника енгізіліп жатты.
Жас басшы жұмысты жетілдіру үшін барын салды. Орын алған ақауларды жоюға да өзі шығып жүрді, арасында қара жұмысқа да кірісіп кететін. Үсті-басы шаң-тозаң болып үйге келгенде анасы оған: «Сен бастықпын деп бізді алдап жүрген жоқсың ба? Үсті-басыңа қарасаң, қара жұмыс істейтін адам сияқтысың», деп қалжыңдайтын.
1972 жылдың мамыр айында оны Қазақ темір жолы басқармасына шақыртады. Жолдың бас инженері Құдайберген Көбжасаров Есенғаринге техникалық бөлім бастығы әрі оның орынбасары болуды ұсынды. Бұған дейін бұл лауазымды өте білікті азамат, темір жол экономикасын бүге-шігесіне дейін білетін, техникалық саясатты қалыптастыру бойынша үлкен жұмыстар жүргізген Юрий Фишбейн атқарды. Міне, сол кісінің орнына өте жас инженердің келгені көптеген адамды таңғалдырды. «Тым жас екенсің, Фишбейн атқарған жұмысты алып жүре аласың ба?» деп Нығметжан Есенғаринге сенімсіздік танытқандар да табылды.
Айтса айтқандай, ол сол кезде небәрі 31 жаста еді және Кеңес Одағындағы темір жолдағы әріптестерінің ішіндегі ең жасы да өзі еді.
Техникалық бөлім жылына он екі ірі жобаны қарастырса, бұл екі жүз килограмнан астам қағаз еді. Оның барлығын түсініп оқып, әріптестерімен талқылап, қорытынды жасауы керек. Бұл Н.Есенғаринге үлкен инженерлік тәжірибе болды.
Қазақ темір жолы үш дербес магистральға бөлінгеннен кейін Н.Есенғарин Целинный жолына бас инженер болып барды. Сол кезеңдерде бұл магистралда бұрын-соңды болмаған тың өзгерістер мен жаңашылдықтар басталып жатқан еді. Бұрынғы Одақтағы қаржылық құйылымдар көлемі бойынша ол көшбасшылар қатарынан көрінді. Жаңа желі құрылысы, учаскелерді электрлендіру, темір жол тораптарын қуатты дамыту жүргізілді. Технологиялық шешімдерді әзірлеу, ірі және кіші нысандардың құрылысын ұйымдастыру – бәрі бас инженердің бақылауында болды. Ол өз міндеттерін қалтқысыз атқарды. Сол үшін де оны әріптестері құрметтеді және сенім артты.
Ол жеткен жетістігіне тоқмейілсімей, білімін әрі қарай шыңдауға бет бұрды. 1982 жылы мектепті бітірген ұлымен бірге Мәскеуге аттанды. Баласы Тілек болса, Бауман атындағы ММТУ-ға, ал Нығметжан Қабатайұлы КСРО Министрлер Кеңесі жанындағы Халық шаруашылығы академиясына оқуға түсті.
Целинный жолында көмір, кен, астық тасымалы үздіксіз жүріп, маңызды бағыттардағы қомақты инвестицияларды игеру үшін қыруар жұмыс жүргізілді. Тасымалдау технологиясы жетілдірілді. Салмағы 18 мың тоннаға дейінгі құрамдар жүре бастады. Бірақ та ұзынқұрамды пойыздар жолдарды бөгеп, қозғалысты ұйымдастыру қиынға соқты. Желі арқылы еркін өту үшін салмағы 9 мың тонналық пойыздар ең қолайлысы саналды. Сөйтіп, жолдар ауыр салмақты қозғалыс полигонына айналды.
Жоғары лауазым Нығметжан Есенғариннің айналасындағы адамдармен жақын араласуына еш кедергі келтірмеді. «Өмірімізді өзіміз қалаймыз!» ұраны магистраль жұмысында шешуші рөл атқарды. Ол теміржолшылардың балалары балабақшада орналасқан ба, мектепте оқу үшін жағдайлар жасалған ба, тұрғын үйді жөндеу жұмыстары қалай жүріп жатыр, қазандықтар дұрыс жұмыс істеп тұр ма, медициналық және сауда қызметтеріне шағымдар бар ма және т. б. мәселелердің шешілуіне ерекше ден қойды.
Бурабай курорттық аймағындағы Щучье көлінің жағасында теміржолшыларға арналған пансионат салынып жатты. Міне, сол құрылысқа қандай да бір жолмен темірбетон қорын алу қажет болды. Осыған байланысты өткен жиында Нығметжан Қабатайұлы Көлік құрылысы министрлігінің қарауындағы Орта Азия мен Қазақстан үшін материалдық ресурстарды бөлетін Бас басқарма өкіліне: «Сіз Мәскеуге пансионаттар мен демалыс үйлері керек дейсіз, мұндай пансионаттар бізге де керек, әлде біз бұндай нысандарға лайық емеспіз бе?» деп мәселені төтесінен қойды.
Бас басқарма өкілі қызара қипақтап, жиналыстан шығып кетті. Қатысушылар басқа нысандарды талқылауды жалғастырды. Жарты сағаттан кейін өкіл қайтып келіп, Целинный жолы басшысынан кешірім сұрап: «Біз бұл нысан үшін 2000 текше метр темірбетон таптық және де келесі жылы пайдалануға береміз», деп уәде етті.
1986 жылдың желтоқсанында Нығметжан Есенғарин КСРО Қатынас жолдары министрінің орынбасары болып тағайындалды. Ол теміржол көлігі нысандарын жобалау, салу мәселелеріне жетекшілік етті. Ең алдымен ЖҚМ мен Көлік құрылысы министрлігі арасында жақсы қарым-қатынасты орната білді. Өзара шағымдар, тапсырыс беруші мен мердігердің қарама-қайшылығы артта қалып, тығыз іскерлік байланыстар орнатылды. Министрлікте жұмыс істеген кезінде Н.Есенғарин БАМ құрылысы мәселелерін шешіп, Түмен мұнай-газ кен орнының солтүстігінде болды, жер сілкінісінен кейін Армениядағы темір жол шаруашылығын қалпына келтіруді, Қазақстан арқылы Кеңес Одағы мен Қытай арасындағы темір жолды дамытуды басқарды.
ЖҚМ-дағы жұмысы Нығметжан Қабатайұлына білімнің тағы бір белесін бағындыруға, басқарудың ең жоғары тәжірибесін алуға мүмкіндік берді.
Алайда билеуші коммунистік партия жүргізген саяси және экономикалық өмірді қайта құру, реформалау күткен нәтиже бермеді, дағдарыс кезеңі келді және сол кезде Есенғарин республикаға қайта оралу туралы шешім қабылдады.
1989 жылы ол Алматы темір жолын басқарды. Оның келуімен магистральда жаңа серпін пайда болып, қайта жаңғырды. Қытаймен шекарада халықаралық өткелді ашу үшін Ақтоғай – Достық учаскесі мен Достық стансасын дамытуға көп көңіл бөлінді.
1991 жылы Н.Есенғарин тәуелсіз мемлекет тарихында тұңғыш рет Қазақстан Республикасының көлік министрі болып тағайындалды. Ол дағдарыс, гиперинфляция, барлық экономикалық байланыстың құлдырауы жағдайында көліктің барлық түрінің жұмыс істеуін сақтап қалу және халықаралық қатынастарды орнату сынды ел үшін маңызды жұмыстарды атқарды. Көлік қызметінің дербес нормативтік-құқықтық базасы да осы кезеңде қалыптаса бастады.
Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында министр лауазымында жүріп Нығметжан Қабатайұлы ел Президентімен бірге және жеке өзі Жапония, Англия, Германия, Қытай, Моңғолия, Иран және басқа да елдерге сапарлады. Ол әлемдік шаруашылық жүргізу тәжірибелерімен танысып, нарықтық экономиканы ұйымдастырудағы қадамдарды үлкен ықыласпен зерттеді. Оның күш-жігерінің арқасында Трансазия және Еуразия магистралдары құрылып, еліміздің әлемдік көлік желісіне кіруге мүмкіндік туды.
1994 жылғы қазанда Н.Есенғарин республика Премьер-Министрінің бірінші орынбасары болды. Оған республикадағы барлық өндірістік-шаруашылық қызметпен айналысу тапсырылды, бүкіл елдегі жағдайды үнемі қадағалап отыру талап етілді. Өңірлер басшыларымен өткен апта сайынғы селекторлық жиналыстарда атқарылып жатқан істер баяндалып, проблемаларды шешуде нарықтық тәсілдерді қолдану мәселесін зерттеуге ден қойылды.
Ол мемлекеттік және нарықтық институттарды қалыптастыру, нарықтық құрылымдарды дамыту үшін заңнамалық негіз құру, экономиканың барлық салаларын жаңғырту бағыттарына ерекше назар аударды.
2002 жылы ол мемлекеттік қызметтен және атқарып отырған Еуразиялық экономикалық қоғамдастық бас хатшысының орынбасары – Қазақстаннан өкіл ретіндегі лауазымынан бас тартты.
«Маған ел игілігі үшін жұмыс істеуге мүмкіндік берген, сенім артқан Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевқа алғысымды білдіремін», деп жазды Н.Есенғарин өз кітаптарының бірінде.
Нығметжан Қабатайұлы өзін әрдайым туған бауырындай ыстық тартып тұратын темір жол саласына қайта оралды. Ол «Экономтрансконсалтинг» зерттеу-енгізу орталығын құрды. Және де қазақстандық ұлттық экспедиторлар қауымдастығының, тасымалдаушылар мен вагондар операторлары қауымдастығының төрағасы, «Қазақстан темір жолы» ұлттық компаниясы директорлар кеңесінің мүшесі болып сайланды.
Республика темір жолдарының тарихын біртіндеп қалпына келтіріп, төрт томдық кітап шығарды. Бұл – шын мәнінде үлкен күш-жігерді қажет еткен ерекше құндылық. Н.Есенғарин экономика ғылымдарының докторы, 30-дан астам кітап пен 400 мақаланың авторы.
Осыдан 10 жылдай бұрын Нығметжан Қабатайұлы Қазақ көлік және коммуникация академиясының, қазіргі Қазақ логистика және көлік академиясы мен Алматы көлік және коммуникация колледжінің студенттері үшін Бірінші Көлік және коммуникация министрінің атаулы шәкіртақысын тағайындады, оны өзінің жеке қаражатынан төледі. Стипендия жыл сайын 8 үздік студентке берілді.
«Жарты ғасырдан астам уақыт бойы атқарған қызметім барысында мыңдаған жақсы адаммен кездесудің сәті түсті. Темір жол саласында мені бағалап, мансабымның өсуіне ықпал еткен үш адам болды. Олар: Рипхатулла Мұхамадиұлы Мұхамадиев, Құдайберген Дүйсенұлы Көбжасаров, Николай Семенович Конарев. Олар лауазымы бойынша аға буын өкілдері ғана емес, сондай-ақ жұмыстың түрлі кезеңінде маған сүйеніш, тірек те бола білді», дейді Нығметжан Есенғарин өзінің тамаша тәлімгерлеріне, жоғары санатты кәсіпқойларына алғыс білдіре келіп.
Оның өсуіне жұбайы Раушан Жапарханқызы да өз үлесін қосты. 40 жылдан астам уақыт бірге болды. Татулығы жарасқан отбасы ұлы Тілегін ұясына, қызы Ардақты қиясына қондырып, олардан туған немерелері Камила, Әсем және Айсұлтанның қызығын көріп отыр.
Н.Есенғариннің ұстанымы – қиындықтардан қаймықпау, ешкімге иек артпай, адал еңбекпен, білім-білігіңмен өмірден өз орныңды табу. Және де ол ешқашан бұл дүниеде құр босқа жүруді көз алдына елестеткен де емес. Бүгінге дейінгі лауазымға, жоғары марапатқа ол адал еңбегімен, мінсіз іскерлігімен жетті. Н.Есенғарин – Құрметті теміржолшы және Құрметті көлік құрылысшысы. Кеңес Одағының Еңбек Қызыл Ту, Халықтар Достығы, Құрмет Белгісі ордендерімен, интеграцияны дамытуға қосқан үлесі үшін тәуелсіз ресейлік «Достық» орденімен, егемен Қазақстанның қалыптасуына қосқан үлесі үшін II дәрежелі «Барыс», «Парасат» ордендерімен марапатталған.
«Өмірімнің құр босқа өтпегеніне қуанамын. Шама-шарқымша жұртқа пайдалы іс тындыруға тырыстым, – дейді Нығметжан Есенғарин журналиске берген сұхбаттарының бірінде. – Кез келген адамның өмірінде жақсы да, жаман да болады. Қиындықтары мен қызықты, қуанышты сәттері де ауысып келіп отырады. Өткенге өкінудің еш қажеті жоқ, өткенді түзету де мүмкін емес. Сондықтан ең бастысы, өзің өкінбейтіндей өмір сүре білуің керек».
Әсел ТӨЛЕГЕНОВА