Экономикалық зерттеуді Mastercard халықаралық трансұлттық корпорациясы әлемнің 19 елінде жүргізген. Зерттеуге сүйенсек, 2021 жылы қайтадан сатып алушылардың шығындары қалыпқа келе бастаған. Биыл тамызда шағын және орта бизнес компанияларының сатылым нәтижесі әлем бойынша 4,5 пайызға (былтырғы тамызбен салыстырғанда) өскен. Ал электронды коммерция саласындағы сатып алулар 31,4 пайызға артқан.
Компания өзінің Recovery Insights: Small Business Reset деп аталатын зерттеуінде негізгі бірнеше тенденцияларды бөліп шығарады:
Кәсіпорындардың жабылуы. Пандемия басталған сәтте экономикалық қиындыққа ұшырап есігі тарс жабылған шағын кәсіпорындардың ұзақ мерзімді перспективада ашылмауы – ірі компанияларға қарағанда үш есе көп кездесетін болып шықты. Шағын кәсіпорындардың әрбір үшіншісі 2020 жылдың сәуір айында жабылған соң жарты жылдан кейін де жабық күйінде қала берген. Әрине әр елдегі ахуал әр алуан. Мәселен, АҚШ-та әрбір төртінші шағын және әрбір он екінші ірі ритейлер жарты жылға уақыт жұмыс істемей қалған.
Орналасуы. Орталық іскерлік аудандардағы шағын және орта бизнес сегментіндегі пайдаланушылық шығындар 2019 жылмен салыстырғанда 33 пайызға төмендеген. Сол уақытта қала шетіндегі орташа деңгейлі дүкендердегі сатылым көлемі 8 пайызға артқан. Адамдардың саяхаттауды азайтып, көп уақытын үйде өткізуі орталық ірі кварталдардағы шағын кәсіпорындарды тығырыққа тірей бермек. Олардың табысы сәт санап төмендейді.
Электронды коммерция. Жаппай жабылып жатқан кәсіпорындар санының көбеюіне байланысты бизнес нысандары ай сайын онлайн режімге белсенді түрде ауыса бастаған. Пандемияға дейінгі кезеңмен салыстырғанда жұмыс форматын онлайнға ауыстыру үш есе артты. Ең максимум деңгейі 2020 жылдың шілде айында тіркелген. Қазіргі кезде Қазақстанда ғана емес, бүкіл әлемде цифрландырудың ерекше қарқынмен жүруі байқалып жатыр.
«Цифрлы экономикада үш қуатты үдеріс жүріп жатыр: реалды уақыттағы төлем, ашық банкинг және жасанды интеллект. Бұлардың бір-бірімен селбесе қатынасуы шағын және орта кәсіпкерлік үшін жаңа мүмкіндіктер ашады. Бүкіл әлемде тұтынушылар 2020 жылы онлайн-саудаға 900 млрд доллар жұмсады» делінген зерттеуде.
Кәсіпкерлік. 2019 жылмен салыстырғанда 2020 жылы бөлшек саудадағы шағын және орта кәсіпкерлік нысандары әлдеқайда көбейіп, бұл тұрғыда ашылып жатқан ірі компаниялар санынан 8 есе артып кеткен. Былтыр көптеген елдерде шағын және орта бизнес санының өсімі айтарлықтай байқалды: Ресейде ондай кәсіпорындар 10 пайызға көбейсе, АҚШ-та – 86, Аустралияда – 73, Германияда – 62, ал Бразилияда 35 пайызға көбейген.
Мейрамханалар және тұрғын үй. 2020 және 2021 жылдардағы жаз маусымдарында шағын қонақүйлер табыс деңгейі бойынша ірі отельдерді басып озған. Мұндай үрдістің пайда болуы – пандемияға байланысты адамдардың өз елі немесе өз өңірі аумағында ғана саяхаттауымен байланысты. Яғни үлкен қалалардағы атағы жер жарған отельдер клиентсіз қалған. Мейрамхана бизнесі сегментінде шағын мекемелер табыс бойынша ірі орталықтардан 17 пайызға артқа қалды.
«Бүкіл пандемия уақытында жергілікті кәсіпорындарды қолдау бәрін біріктіретін факторға айналды. Алайда шағын бизнес жергілікті нарыққа, жеткізу тізбегіне тәуелділік және қаржы қозғалысының шектелуі жағдайында қиындықпен бетпе-бет келді. Соған қарамастан бізді жаңа мүмкіндіктер күтіп тұр. Пандемия кезінде нарықтың жаппай цифрлануы, онлайн форматқа ауысуы үлкен үміт сыйлады – кәсіпкерлікті дамыту мен инновацияларды енгізу процесі жылдамдады», дейді компанияның бас экономисі Бриклин Дуайер.