Саяси тұрақсыздық Ауғанстанмен арадағы алыс-берісі жолға қойылған елдердің сауда операцияларын уақытша тоқтатуға мәжбүр етті. Оның ішінде Қазақстан да бар. Біршама уақыт бойы банкаралық транзакциялар мен теміржол вагондарын жеткізу мүмкін болмады. Өйткені вагон иелері олардың сақталуы мен кері қайтарылуына алаңдаушылық білдірді.
«Алайда қазіргі уақытта проблемалар шешілді. Транзакциялар үшінші елдердің банктері арқылы жүзеге асырылады. Вагондарды жөнелту қалпына келтірілді», деп хабарлады Ауыл шаруашылығы министрлігі. Қыркүйек пен қазан айының басында Қазақстаннан Ауғанстанға 60,2 мың тонна ұн мен 15,6 мың тонна астық жөнелтілген. Жеткізу қарқыны біртіндеп арта бермек.
Ауыл шаруашылығы министрлігінің бізге ұсынған ресми ақпаратына сүйенсек, былтыр елімізде 3,4 млн тонна ұн өндірілген. Биылғы көлем де өткен жылдың деңгейінде болмақ. 2021 жылдың бірінші жартыжылдығында Қазақстан мен Ауғанстан арасындағы сауда айналымы 229,7 млн долларды құрады. Сауда айналымының негізгі бөлігі немесе 99 пайызы экспорттың үлесінде. Оның ішінде ұн экспортының үлесі жоғары. Айталық, былтыр Ауғанстанға 333,9 млн АҚШ долларына 1 млн 152,6 мың тонна ұн экспортталған. Бұл 2020 жылғы жалпы ұн экспортының 66 пайызына тең. Биылғы меже де осымен шамалас.
Қазақстан астық өсірушілер одағының өкілі Евгений Карабановтың пікірінше, Ауғанстан нарығынан айырылуға болмайды. Ел Үкіметінің талибандармен ортақ мәмілеге келуі – құптарлық қадам. Өйткені біздегі компаниялардың дені Ауғанстан нарығына бағытталған. Мәселен, QazTrade дерегінше, Қазақстан аумағында жұмыс істейтін 300 ұн экспорттаушының 183-і Ауғанстан нарығымен өзара іс-қимыл жасауда. Тағы 49-ы тек Ауғанстанға ғана жүк жөнелтумен айналысады. Экспорттаушылардың көлік дәліздері реттелген. Жаңа биліктің кезінде де жұмысын жалғастыруға мүмкіндік беретін берік байланыс та орнатылған. Қазақстанның ауыл шаруашылығы өнімдерін Балх, Бағлан, Тахар және Құндыз секілді Ауғанстанның солтүстіктегі провинциялары, сондай-ақ астана аймағы әрі Кабул қаласы пайдаланады.
Сондай-ақ былтыр Ауғанстаннан бөлек, отандық ұнды Өзбекстан (342 мың тонна), Тәжікстан (96,5 мың тонна), Қырғызстан (78,1 мың тонна) мемлекеттері импорттаған. Байқағанымыздай, Өзбекстан нарығы да біз үшін тартымды. Бірақ бұл нарыққа шығудың кедергілері бар.
Бірінші мәселе темір жол тарифтеріне байланысты. Өзбекстандық компанияларға арналған ішкі темір жол тарифі мен қазақстандық экспорттаушыларға тағайындалған транзиттік тариф арасында үлкен айырмашылық бар. Алдымен осыны реттеген дұрыс.
Екінші мәселе импорттық тауарларға белгіленетін акциздерге қатысты. Өзбекстанның Министрлер кабинеті 2018 жылғы 24 тамызда 2011-2017 жылдар аралығында қолданылып келген импортталатын ұнға 10-15 пайыз мөлшерінде акциз белгілеу нормасын алып тастады. Осылайша, сырттан жеткізілетін астық өнімдері кедендік төлемдерден босатылды. Алайда 2020 жылдың 1 қаңтарынан бастап Өзбекстан сырттан әкелінетін ұнға 10 пайыз көлемінде импорттық баждардың сараланған мөлшерлемесін енгізді. Бұл біздің экспорттаушылар үшін тиімсіз.
Ендігі бір әлеуетті нарықтың бірі – Қытай. Алайда олар шекарасын кім көрінгенге аша бермейді. Аталған елге өнім экспорттаудың қиындығы көп. Соған қарамастан Қазақстан ұнын Қытайға көп көлемде экспорттау бойынша тиісті жұмыстар жүргізілуде. Бұл ретте Қытай нарығына отандық тамақ өнімдерінің (бидай ұны, бидай кебегі, бидай крахмалы, бидай глютені, жарма, макарон өнімдері) тұрақты жеткізу арнасын құрған Экспорттық акселерация бағдарламасы жұмыс істейді. 2020 жылғы Акселерация бағдарламасының 35 қатысушысының 10-ы ұн тарту өнеркәсібіне тиесілі.
Сонымен қатар тұрақты негізде сауда-экономикалық миссияларды, көрмелерді, ұлттық стендтерді ұйымдастыру арқылы экспортты ілгерілету бойынша жұмыстар жүргізілуде. Мәселен, 2020 жылы Шанхай қаласында Ұлттық стенд ұйымдастырылып, оған қазақстандық өндірушілер, оның ішінде ұн өндіретін «Миллер и К», «Ново-Альджанский мелькомбинат», «Сұлтан-Маркетинг», «Бест Қостанай», «Дани-Нан», «Аруана-2010» жауапкершілігі шектеулі серіктестіктері қатысқан. Қазір Қытайға өнім жеткізу квотасын ұлғайту, квота алушы компаниялардың тізбесін кеңейту мәселелері пысықталып жатыр.
Осы орайда Қытай 3 қазан күні «Достық» және «Алтынкөл» стансалары арқылы Қазақстан тарапынан жөнелтілген бірқатар жүкті қабылдаудан бас тартқан болатын. Оның ішінде астық та бар. Қытай тарапы бұл қадамды коронавирусқа қарсы шаралармен байланыстырды. Әйтеуір, мәселе үкіметтік деңгейде шешіліп, 21 қазанда жағдай реттелді. Еldala.kz-тің хабарлауынша, 30 қазан күні қытай тарапы 21 астық таситын вагонды қабылдап алған. Демек жағдай қалпына келе бастады деген сөз.
Қазақстан ұнын Ресейге жеткізу де маңызды. Алайда солтүстіктегі көршіміздің дүние жүзіндегі ірі астық өндірушілердің бірі екенін ескерсек, Ресей нарығы қазақстандық ұнға зәру емес. Бұл нарықта ұнды сату Еуразиялық экономикалық одақтың бірыңғай экономикалық кеңістігі шеңберінде жүргізіледі.
Ауыл шаруашылығы министрлігінің хабарлауынша, соңғы жылдары импорттаушы елдерде астықты қайта өңдеудің дамуына, олардың тарифтік және тарифтік емес реттеу шараларын енгізуіне байланысты ұн экспорты көлемінің қысқаруы байқалады. Бұл тұтастай алғанда ұн тарту саласының дамуына әсер етеді. Десе де ынталандыру жұмыстары жүргізілуде. Яғни ұнды тереңдете қайта өңдеуге басымдық берілуде. Соның нәтижесінде крахмал өнімдері, глютен, биоэтанол секілді өнімдер алынады.
Сондай-ақ кәсіпорындарды құруға және кеңейтуге инвестициялық субсидия беру, қосымша құн салығын 70 пайызға төмендету, салықтық жеңілдіктер ұсыну, қайта өңдеуші кәсіпорындардың тереңдете өңдеген өнімдеріне қажетті шикізатты сатып алуға арналған шығындарын субсидиялау арқылы ұнды шикізат ретінде дамытуды ынталандыруға көңіл бөлінуде. Бұл ретте ұн макарон өнімдеріне, тез дайындалатын ұннан жасалған өнімдерге, кондитерлік өнімдерге шикізат ретінде қолданылады. Мәселен, соңғы 5 жылда крахмал, глютен, биоэтанол өндіру үшін жылына 172 мың тонна бидайды тереңдете өңдейтін инновациялық зауыт, 93 мың тонна макарон өнімдерін өндіретін 3 кәсіпорын, 6,5 мың тонна тез дайындалатын кеспелер өндіретін 2 кәсіпорын, 32 мың тонна өнім шығаратын 3 кондитерлік фабрика пайдалануға берілген.
Қазір елімізде бидайға экспорттық баж енгізу мәселесі талқыланып жатыр. Бірақ Мемлекет басшысы осы жылдың қыркүйек айында Солтүстік Қазақстан облысына сапары кезінде бұл шаралардың уақытынан бұрын жасалғандығы туралы пікір білдірді. Ал министрлік ұн өндірушілер үшін өндіріс көлемін ұлғайту мақсатында тиісті жағдайлар жасалады деп сендірді.
«Мысалы, экспорт кезінде қосымша құн салығын жедел қайтару көзделген. Өңделген өнімді тасымалдауға мемлекеттік қолдау шаралары да қарастырылған. Экспортқа шектеулер енгізу табиғи жағдайларға байланысты өткен жылмен салыстырғанда төмен өнім алған фермерлердің қаржылық жағдайына әсер ететіндігін атап өткен жөн. Сонымен қатар аграрийлер шындығында өнімділікті арттыру жұмысын күшейтуі тиіс. Бұл дегеніміз – ауыспалы егісті сақтау, тыңайтқыштарды енгізу көлемін арттыру және заманауи технологияларды енгізу. Тиісті қолдау шаралары жақында Үкімет мақұлдаған 2021-2025 жылдарға арналған агроөнеркәсіпті дамыту жөніндегі Ұлттық жобада көзделген», деп хабарлады Ауыл шаруашылығы министрлігі.
Осы орайда «экспорттық бажға қатысты әңгіме қайдан шығып отыр?» деген заңды сұрақ туындайды. Оның төркіні мынада. Көрші мемлекеттерде біздің өнімге деген сұраныс жоғары және ол жыл өткен сайын артып келеді. Бұл экспорттаушыларға тиімді, әлбетте. Бірақ бұл ұнды қайта өңдеушілер үшін тиімсіз. Өйткені қайта өңдеуге болатын астықтың дені шетелге жөнелтіліп жатыр. Сондықтан қайта өңдеушілер астыққа экспорттық шектеу қоюды ұсынған болатын. Мұндай норма іргедегі Ресейде қолданылады. Сонда экспорттаушылар шетелге жөнелтілетін бидайдың әр тоннасы үшін бюджетке ақша төлеуі керек. Бұдан түскен қаржыны агроөнеркәсіпті қолдау шараларына жұмсауға болады.
Евгений Карабановтың пікірінше, бидайға экспорттық баж енгізу Қазақстанды Орталық Азия нарығынан айыруы мүмкін. Ал бұл нарықтағы Қазақстанның орнын Ресей басуы ықтимал.
– Ресейлік экспорттаушылар Орталық Азия мен Ауғанстан нарығына кіре алмай отыр. Бұған екі фактор кедергі келтіруде. Бірінші, бұл елде бидай экспортына кедендік баж енгізілген. Шекарадан шыққан бидайдың әр тоннасына 58,7 доллар төлеу қажет. Екінші – ішкі және транзиттік тарифтер арасындағы айырмашылық жоғары. Шамамен 27 долларға тең. Біздің қайта өңдеушілер Қазақстаннан экспортталатын бидайдың тоннасына 50 еуро немесе 57,5 доллар көлемінде баж салуды ұсынуда. Бұл көлем Ресейдікімен бірдей. Ал Ресей транзитке қатысты мәселені жедел шешеді. Бұл жағдайда Қазақстан астық пен ұнды өткізетін негізгі нарығының жартысынан айырылып қалуы мүмкін, – дейді ол.