Ұлы даланы мекен еткен біздің ата-бабаларымыз, олар құрған ұлы қағанаттар, хандықтар, бәрінде де ұстын болды. Ол ұстын – ұлттық идеялары мен мемлекеттік мұраттары еді. Қасиетті жер мен елді сақтау, діл мен тілді сақтау, ата жолына, баба дәстүріне беріктік, тарихтан тәлім алу, болашаққа бағдар жасау, ұлт болып ұйысу, ұлыс болып толысу.
Осының бәрінің асыл арқауында көсем идея – Тәуелсіздік идеясы тұрды. Тәуелсіз ел ғана өз тарихын өзі жазып, өз тағдырын өзі шеше алар еді. Азат бас алтын тәж еді, азат жер алтын тақ еді. Тәуелсіздік – алтын шаңырақ, ал оның уықтары – ұстыны болды.
Қазақ мемлекеті өз тәуелсіздігін алғаннан кейін, оны алтын шаңырақ етіп көтергеннен кейін, оны сақтап тұру үшін берік ұстын – ұлттық идея қажет болды. Көк байрағын көтерген елді көп идея көгерте ме, көсем идея көгерте ме? Көп ой көкке жеткізе ме, концептуалды ой көкке жеткізе ме? «Тарихи болымсыздықтың бос қуысында босқа қарману» қаупі қандай?
Ойды өзгерткен отыз жылды өткерер алдында осы жайлы да ойландық. Біздің ұстынымыз не? Ұлттық идеямыз қандай? Қандай идеялар мен концепцияларға сүйенеміз? Мемлекеттік стратегиялардың өзегінде не тұр?
Біз осы ойларға жауапты Тұңғыш Президент – Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың стратегиялары, кітаптары, жолдауларынан іздеп көрдік.
Мәңгілік ел
«Мен қоғамда «Қазақ елінің ұлттық идеясы қандай болуы керек?» деген сауалдың жиі талқыға түсіп жүргенін естіп жүрмін, біліп жүрмін. Біз үшін болашағымызға бағдар етіп ұлтты ұйыстыра ұлы мақсаттарға жетелейтін идея бар. Ол – Мәңгілік ел идеясы. Тәуелсіздігімізбен бірге халқымыз мәңгілік мұраттарына қол жеткізді. Біз еліміздің жүрегі, тәуелсіздігіміздің тірегі мәңгілік елордамызды тұрғыздық. Қазақтың мәңгілік ғұмыры ұрпақтың мәңгілік болашағын баянды етуге арналады. Ендігі ұрпақ – мәңгілік қазақтың перзенті. Ендеше, қазақ елінің ұлттық идеясы – Мәңгілік ел», деген еді Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев бұл ұғымды «Қазақстан-2050» стратегиясының түпқазығы ете отырып.
Мәңгілік ел идеясының түп-төркінінде түп бабаларымыз – түркі халқының мемлекет құрудағы архетиптік таным-түсінігі тұр. Мәңгілік ел болуды ұлы мұрат тұтқан түркі халқы, түркі қағандарының сол идеясы жүзеге асқанын қазір дүние жүзіне тараған түркі халықтарына қарап, Лев Гумилевше айтқанда, түрік суперэтносының тарихы мен тағдырына қарап бағамдай беруге болады. Тамыры бір халықтар тарыдай шашылып кетсе де тағдыр оларды ажыратқан жоқ.
Қазақ ұлтының этногенезі мен мемлекеттілігінің қалыптасуындағы сақ, ғұн, түркілер, түркі-моңғол кезеңі, тарихтың ұлы жолында тоғысқан парсы, қытай, араб, орыс әсері орасан болғанын аңғарамыз. Бірақ бұл фактор бізді әлсіреткен жоқ, күшейтті. Байытты, толықтырды, толыстырды. Қазақ ұлтының қалыптасу арнасына жасырын әрі жария келіп қосылған жылғадай болды. Ұлттық менталитет, ұлттық тіл, ұлттық сана-сезім, бәрі-бәріне қосылған осы ағындар жан ағысын екпіндете түсті. Бізді ұлт ретінде ыдыратқан жоқ, ымыраластырды. Ұйқы-тұйқымыз шықса да, ұйыса бердік, ұйыса бердік. Қазақтың өзі біртұтас халық санатында суперэтносқа айнала бастады.
Күлтегін жазбасында мынадай жолдар бар: «…Сол кезде жоғарыда Түрік Тәңірісі, Түріктің киелі Жері, Суы былай депті: «Түрік халқы жойылмасын деп, ел болсын деп» – әкем Елтеріс қағанды, анам Ел-білге қатынды Тәңірі төбесіне тұтып, жоғары көтеріпті».
Тәңірі төбесіне тұтқан сол түркі халқының перзенті, қарашаңырақ иесі – қазақ ұлты Ұлы далада тәуелсіздік туын көтерді. Мәңгілік ел идеясы мәңгілік жер, мәңгілік тіл, мәңгілік мемлекет, мәңгілік қазақ ұғымдарын қамтуымен де ұлттық идея ретінде бізді тағы да біріктіре түсті.
Ұлы дала елі
National Geographic қайбір жылы Kazakh steppe деген тақырыппен қасиетті қазақ жері туралы айтты. Ерте заманнан-ақ географиялық картада Ұлы дала (Великая степь) аталған кең байтақ, ұлан-ғайыр далада жартылай көшпелі, жартылай отырықшы халықтар – біздің ата-бабаларымыз ғұмыр кешті. Еуразияның нақ жүрегінде орналасқан осы даланы Еуразия даласы деп те атап жатады. Бұл даланың маңдай төрінде біздің ата-бабаларымыз қанша ұлы империялар – қағанаттар құрып, билік етті, барақатты ғұмыр кешті. Күн басты, көсем маңдайлы сол бабалар мекен еткен дала бізге мұра болып қалды. Kazakh steppe – Қазақ жері – қазақ даласы бабаларымыздың бейітін бауырына басып жатса, ертең балаларымыздың ақ бесігі де болады.
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев тәуелсіз Қазақстан Республикасына символдық мәні зор халықтық атау іздегенде, сан алуан ұсыныс та айтылды. Алайда Елбасының «Ұлы дала елі» деген атауды ұсынуы – тарихи әділетті, географиялық дәл, идеологиялық жағынан анық шешім болды. Ол жайында Тұңғыш Президент: «Ұлы дала» ұғымы – баяғыдан бар ұғым. Дешті Қыпшақ деген сөз қыпшақтың даласы деген сөз. Ұлы дала ұғымына мынау Алтайдан Қара теңізге дейінгі даланы атайтын болған. Оның негізгі аумағы – біздің қазақтың жері. Біздің даламызда кен де болған, темір де болған, қолөнер де болған, бәрі болған... Бізде де сондай ұғыммен теңестіретін болсақ, бізге «Ұлы дала еліміз» деп айтқым келеді. «Ұлы дала» мен «Көк аспан» деп те айтуға болар еді. Кең дала – біздің жеріміз. Осы жерде біз тұрып жатырмыз, өсіп жатырмыз, өркендеп жатырмыз, ұрпақ асырап жатырмыз. Осы жерде мемлекетімізді құрып, оны шаңырағын биік қылып, көк тудың астына жиналып жатырмыз. Біздің байрағымыздың өзінде көк аспан, жарқырған күн бейнеленген... Бірақ біз халықтың ішінде Ұлы даланың ұрпағымыз десек, келіп тұрған сияқты. Ол халықтық атау болуы керек», деген еді.
Жиырмасыншы ғасырдағы әлемнің саяси-географиялық картасында пайда болған тәуелсіз ел – жаңа мемлекет осылайша «Ұлы дала елі» деген халықтық атау алды.
Жалпы, ел ұғымы, ел этнонимі жайлы әртүрлі пікір бар. Бірі оны халық ұғымының баламасы десе, енді бірі – тайпалық одақтың атауы дейді. Бірақ осы пікірлер арасында тарихшы Лев Гумилевтің «Көне түріктер» еңбегіндегі мына пікірі аса орынды көрінеді: «Ежелгі түріктер тарихын оның жеке мәселелерін анықтамай тұрып, түсінуге болмайды. Сондай жеке мәселенің бірі – түріктердің өз мемлекетін атаған сөздің, яғни «ел-иль» терминінің аудармасы екенін атап өту керек... Сондықтан да «il» (ел) терминінің дәлме-дәл аудармасы латынның «империум» немесе орыстың «держава» деген сөзі».
Демек, Ұлы дала елі – Мәңгілік ел – Ұлы далада мәңгілік билік құрған алып қағанат, алып империя деген түсінік қалыптастырады. Мұны бүгінгі Қазақстан Республикасы, Қазақ елі Ұлы далада салтанат құрған алып империялардың заңды мирасқоры, мұғайын мұрагері деген абсолютті таным деп түсінеміз.
Ұлттық код
Қазақ халқының болмыс-бітімі, сана-сезімі, мінез-құлқы, жан дүниесі, ойлау жүйесі, ақыл-парасаты, тарихи зердесі, рухани тамырлары, өмір салты, дүниетанымы, болашаққа деген арманы мен үміті қазақ ұлтын ұлт ретінде айқындайды, әлем халықтарынан ерекшелігін, ұлттық идентификациясын көрсетеді. Осының бәрін бір ғана сөзбен «ұлттық код» деп атауға болатындай.
Елбасы «Әжептәуір жаңғыр-
ған қоғамның өзінің тамыры тарихының тереңінен бастау алатын рухани коды болады. Жаңа тұрпатты жаңғырудың ең басты шарты – сол ұлттық кодыңды сақтай білу. Онсыз жаңғыру дегеніңіздің құр жаңғырыққа айналуы оп-оңай. Бірақ ұлттық кодымды сақтаймын деп бойыңдағы жақсы мен жаманның бәрін, яғни болашаққа сенімді нығайтып, алға бастайтын қасиеттерді де, кежегесі кері тартып тұратын, аяқтан шалатын әдеттерді де ұлттық сананың аясында сүрлеп қоюға болмайтыны айдан анық», деген еді.
Сананы түлету, рухани серпілу, жан-дүниеңді қайта жаңғырту, өткеніңді танып, өшкеніңді жағу, қисайғанды түзеп, жоғалғаныңды табу жаңа ғасырдағы жаңа әлемге барудың алғышарты секілді еді. Ұлттың жаңа болмысын қалыптастырудағы жасалған осы қадамдар оның болашағына бастар жолдың серті еді.
2004 жылы басталып 2011 жылға дейін жалғасқан «Мәдени мұра», 2007 жылы басталған «Рухани жаңғыру» мемлекеттік бағдарламалары ұлттық рухани тамырларды аршу, сан алуан қоғамдық формациялардың қалың шаңын сілкіп тастап өз бет-бейнеңді айқындауға жұмыс істеді.
«Егер жаңғыру елдің ұлттық-рухани тамырынан нәр ала алмаса, ол адасуға бастайды. Сонымен бірге рухани жаңғыру ұлттық сананың түрлі полюстерін қиыннан қиыстырып, жарастыра алатын құдіретімен маңызды. Бұл – тарлан тарихтың, жасампаз бүгінгі күн мен жарқын болашақтың көкжиектерін үйлесімді сабақтастыратын ұлт жадының тұғырнамасы. Мен халқымның тағылымы мол тарихы мен ықылым заманнан арқауы үзілмеген ұлттық салт-дәстүрлерін алдағы өркендеудің берік діңі ете отырып, әрбір қадамын нық басуын, болашаққа сеніммен бет алуын қалаймын» (Н.Назарбаев. «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру»).
Ұлы көш
Қазақтың қастерлі тарихында қанша қаралы көш, қанша қасиетті көш бар. Бір ғана жиырмасыншы ғасырдың өзінде, тоталитарлық жүйенің тезінде, тектің тепкі көргенде, ерің езгі көргенде, шырғалаң кешіп, Шығысқа көшкен, бұлғаққа түсіп, Батысқа кеткен қазақтың хақысы қалай жоқталды?
1991 жылдың қыркүйегінде Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев Түркияға барған ресми сапарының аясында Ыстанбұлдағы қазақ диаспорасы өкілдерімен кездесіп, олардың атажұртқа оралу туралы арзуын тыңдап, Қазақстан тәуелсіздігін алғаннан кейін арнайы ұшақ жіберіп, тәуелсіздіктегі көштің жолын ашты. Түркия, Сауд Арабиясы, Иран, Пәкістан, Ауғанстандағы қазақтар атамекенге орала бастады.
1991 жылдың 31 желтоқсанында Елбасының «Алыстағы ағайындарға ақ тілек» ақжолтай сөзі радиодан беріліп, ертесіне «Егеменді Қазақстан» (қазіргі «Egemen Qazaqstan») газетіне басылды:
«Қымбатты отандастар! Қандас бауырлар! Ағайындар!
Ежелгі атамекенінен жырақтап қалған Сіздерді кешегі күнге дейін ата-баба жеріне қайтып келе аламыз ба деген сұрақтың алаңдатып келгенін мен жақсы білемін. Туған жердің түтіні де ыстық дейді халқымыз. Қандас бауырларымызды байырғы ата қонысына тарту мақсатында адам правосы туралы еларалық ережелерді басшылыққа ала отырып, Қазақстан Үкіметі «Басқа республикалардан және шетелдерден селолық жерлерде жұмыс істеуге тілек білдіруші байырғы ұлт адамдарын Қазақстанда қоныстандыру тәртібі мен шарттары туралы» арнайы қаулы қабылдады. Сондықтан атамекенге келемін деуші ағайындарға жол ашық. Ата-баба аруағы алдарыңыздан жарылқасын!».
Атамекенде табысып, емін-еркін қауышқан сол көште – ораздының ұлы өскен, жиырлының қызы өскен орайлы отыз жылда атажұртына 1 084 692 ағайын оралған екен.
Бір ел, бір мемлекет аумағынан ғана емес, бүкіл дүние жүзінен ағайындар, оралғандықтан, бұл жолғы көш шын мәнінде Ұлы көш болды. Ұлы көш ұлтты ұйыстыра түскен ұлық идеяға айналды. Ұлы көш – ұлтқа, ұлттың тағдыры мен болашағына қызмет еткен идеялардың алғашқы қарлығашы еді.
Ұлттық «Мен»
«Мен» және «Менің» деген сөзді айта алмау, әсіресе ұлттың айта алмауы қандай қасірет еді! Ал айта алу, бірақ оның сөз күйінде ғана өмір сүруі одан да ауыр.
Неге айта алмады, айтты. «Менің атым Қожа» деді Соқпақбаев. «Мен – қазақпын!» деді Жұбан. «Менің Қазақстаным!», «Менің елім! Менің жерім!» деді Жұмекен. Оны жалпақ дүниеге жаңғырықтырды Шәмші. Бірақ бұл жанайқай ғана еді, жүрек айқайы еді. Ол айқай біздің ішімізде ғана өмір сүрді.
«Адамзат тарихында бұрын болып көрмеген идеологиялық машина 70 жыл бойы ұлттың рухани тіректерін күл-талқан қылып қиратты, оның руханиятын кесіп-пішіп шұнтитты да, ортақ бір қалыпқа салып шегендеді» (Н.Назарбаев. «Тарих толқынында»).
Рухани тіректер – ұлттық ұстындар. Өзіңді үлкен бір дүниенің бөлшегі ретінде сезіну, әрине жақсы, алайда өзіңді тұтас емес, бар болғаны бөлшек ретінде ғана сезіну – жақсы емес.
Ұлттық деп аталатынның бәрінің қайнар бастауында ұлттық «Мен» тұратыны анық. Ұлттық «Мен» жоқ жерде ұлттың өзі де жоқ, ол бар болғаны – өзгенің көлеңкесі.
«Қазақтың сана-сезімі өткендегі, қазіргі және болашақтағы – тарих толқынында өзінің ұлттық «МЕН» дегізерлік қасиетін түсінуге тұңғыш рет енді ғана мүмкіндік алып отыр... Бірақ бұл мүмкіндік қана; ол шындыққа тек қазақтардың ғана емес, барлық қазақстандықтардың жаппай санасына орныққан фактіге айналуы қажет. Ал осы міндет біздің алдымызға тек қана, бір ғана ұлы мүмкіндік түрінде емес, қатал қажеттілік түрінде де қойылып отыр. Оны шешсек, біз тарихтың өзімізге шақталған мезгіліне сәйкес боламыз, тарихи болымсыздықтың бос қуысында босқа қарманып жүрмейміз» (Н.Назарбаев. «Тарих толқынында»).
Ұлттық «МЕН» – ұлттық сана. Ұлттың адамзат өркениетіндегі үлесін, жер бетіндегі орнын сезінуі. Өзінің ұлттық миссиясын толық түйсінуі. Сол ұлттық «Мен» оянған сәтте «Менің Қазақстаным» Әнұранға айналды. Көк байрақ көтерілді. Елтаңба төрге ілінді.
Қазақ мемлекеттілігі
Қазіргі тәуелсіз Қазақстан Республикасы – Қазақ мемлекеті – одақтас республикалар құрамында болған Қазақ КСР-нің ғана емес, қасиетті далада – Қозыбасыда қазығын қадап, шаңырағын көтерген Қазақ хандығының да тарихи мирасқоры ретінде айтылуы, жазылуы, мойындалуы, аталып өтуі Қазақ мемлекеттігінің тарихын 550 жыл ретінде айшықтап берді.
Қазақ хандығының негізін қалаған Керей мен Жәнібек хандардан бастап, қазақтың соңғы ханы Кенесарыға дейін жалғасқан хандық жора, Қасымның қасқа жолы, Хақназардың қайта өрлеуі, Есімнің ескі жолы, әз Тәукенің әз жолы, Абылайдың ақ туы – Алаш баласының аруағын көтерді, алапасын асырды.
«Қазақта мемлекет болмаған» деген көп сөзге, қате түсінікке, үстірт ұйғарымға да нүкте қойылды.
«Керей мен Жәнібек 1465 жылы алғашқы хандықты құрды, қазақ мемлекеттілігінің тарихы сол кезден бастау алады. Мүмкін, ол бүгінгі ұғымдағы мемлекет болмаған шығар, бүкіл әлемге осынша танымал әрі беделді, осы ұғымның қазіргі мағынасындағыдай мемлекет болмаған да шығар. Бірақ бұлай деп сол кезеңдегі басқа да барлық мемлекет туралы да айтуға болады. Ең маңыздысы, сол кезде оған негіз қаланды, біз бабаларымыздың ұлы істерінің жалғастырып отырмыз», деп атап өтті Елбасы.
Қазақ хандығының 550 жылдығы 2015 жылы тойланды. Тәуелсіз ел тұғырланды. Хандар бейнесі көркем образдан көрнекті образға өтті. Ұлттың өзін өзі тануы, ұлттық тамырларға үңілуі ұлыс рухын ұлықтады.
Мемлекетшіл рух мерейленді. Бәйтерек секілді өз діңімізді сезіндік. Ал діңнің арғы жағында алтын тамырлар бар еді.
Ұлық Ұлыс
Мемлекеттік саясаттағы сабақтастық дәстүрі мемлекеттік биліктің келесі президентке бейбіт түрде өтуі ғана емес, барлық ұлы бастама мен мемлекеттік маңызы бар стратегиялардың, ұлттық концепциялардың да жалғастығы болғанын уақыт көрсетті.
Қазақстан Республикасының Президенті Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев Ұлық Ұлыстың 750 жылдығын мерекелеу туралы Қаулыға қол қойды.
Алтын Орда – Жошы ұлысы – Ұлық Ұлыс Қазақстан Республикасы мемлекеттілігінің алтын бастауы екені мемлекеттік деңгейде айтылды. Республикалық ғылыми конференция өтті.
Қазақ ұлтының этногенезі мен қазақ мемлекеттілігінің қайнар бастауларын анықтаудағы осы зор талпыныстар мен ізденістер Мәңгілік ел ұлттық идеясын, Ұлы дала елі ұғымын бекемдей түсті.