– Бақтиярдың балетпен достығы қалай басталды? Әдетте, ауыл баласының табиғатына биден гөрі күрес жақын болып жататын еді?
– Оныңыз рас. Әу баста мен де төрт жыл күреспен айналысқанмын. Ағама еріп барып, дайындықтарынан қалмай қатысып жүрдім. Тіпті жаттықтырушымыз менің күрестегі болашағыма зор үміт те артқан. Өйткені денем жұмсақ, иілгіш, яғни пластикалық тұрғыдан өте епті болатынмын, қарсыластарым мені жыға алмай жанталасатын. Бір күні теледидардан балет туралы бағдарламаны көріп отырып әкем маған: «Балетке барасың ба?» деп тосыннан сұрақ қойды. Біздің отбасындағы тәрбиеміз солай болды ма, ата-ананың айтқанына қарсы келмейтінбіз, сол кісілердің айтқаны бұлжымас заңдай көрінетін. Ол кезде баламыз ғой, бойдағы қабілетіміз өзімізден гөрі сол әке-шешемізге айқынырақ көрінетіні анық еді.
– Сөйтіп, әке тілегін ойланбастан құп алдыңыз...
– Білесіз бе, бала күнімде болашағым балетпен байланысты болады деп тіпті елестетіп те көрген емеспін. Ауылдың баласы балет дегенді қайдан білсін?! Бірақ әкемнің айтқаны болып, сол жылы Алматыдағы А.Селезнев атындағы хореография училищесіне оқуға тапсырып, қабылдандым. Сөйтіп, ауылдағы алаңсыз, жайбарақат жүрген өміріме түбегейлі өзгеріс еніп, тағдырым би өнеріне байланды. Шынын айту керек, оқуға түскеннен кейін екі жылдай не істеп жүргенімді өзім түсінбедім. Тек ұстаздарымның айтқанын бұлжытпай ғана орындап, барынша ол кісілердің көзіне көрінбеуге тырысатынмын. Солай бола тұрса да менің бойымдағы жақсы қасиеттің бірі өзімді қамшылай алуым деп ойлаймын. «Қанша қиналса да, тапсырманы орындау басқалардың қолынан келіп жатыр ғой. Мен неге әлсіздік танытуым керек?» деп жанымды салып дайындалдым. Әке-шешем ауылда болғандықтан, 8 жыл интернатта тұрдым. Жатақханамыз төртінші қабатта болатын. Сабақтың ауыр болғандығы соншалық, бұлшық етіміз, тұла бойымыз тұтас ауырып, бөлмемізге әзер көтерілетінбіз. Әкем төтенше жағдай қызметінің, анам мұғалім болғаннан кейін де шығар, мен училищенің тәртібіне әкемнің айтқанындай бағынып, ұстаздарды анамдай құрмет тұттым. Өйткені анамның мектептегі жұмысының қандай қиын екенін есімізді білгелі көріп, сезіп өстік. Сондықтан да мен үшін ұстаздың жұмысы – ұлы еңбек.
– Өнер жолында кімдерден сабақ алдыңыз?
– Балет өнеріндегі алғашқы ұстаздарым – Фарида Асылбекқызы мен Нәзира Сәрсенбайқызы Абдуллина, одан кейін Қазақ мәдениетінің қайраткері Ахмет Ғалиұлы Бүркітбаев ағамыздан тәлім алдым. Ол кісінің айрықша стилі басқалардан даралап тұратын. Болмысы да, тұлғасы да ерекше адам. Аяқтары да оқтаудай түзу еді. Ал аттың жалында өскен қазақ балаларының бәріне ортақ ерекшелік – аяқтары қисық болатын. Соны түзетемін деп ағайымыз түрлі жаттығу жасататын. Бізге үнемі: «Аяқтарың менікіндей болғанша жаттығасыңдар» деп әзілдейтін. Бірақ, бақытыма орай, ол жағынан мен аса қатты қинала қоймадым, өйткені аяғым түзу болды. Ахмет Ғалиұлының даналығы сол – шәкірттеріне айрықша қамқор бола отырып, үлкен мақсаттарға ұмтылдыратын. Қиындықтан қашпауға, керісінше оны жеңіп шығуға шыңдайтын. Соның арқасы болса керек, бүгінде театр сахнасында көптеген қиын партияны қиналмай орындап жүрмін деп айта аламын. Жалпы, ұстазымызды бір сөзбен айтқанда, әзілі мен қаталдығы жарасқан жан дер едім. Ол кісіге айрықша ризамын және қарыздармын. Кейін «Астана Опера» театрына келіп, әлемдік деңгейдегі балет жұлдызы, Ресейдің халық әртісі Алтынай Асылмұратованың қамқорлығын көрдім. Менің бақытым сол – жолымда кездескен ұстаздарымның барлығы менің тұлға болып шыңдалуыма ерекше еңбек сіңірген жандар. Сондықтан да ұстаздарымның бәріне алғыс айтқым келеді.
– Өнер туабітті қанмен дариды, болмаса үздіксіз еңбекпен келеді деп жатады. Сіз қай топқа жатасыз?
– Мен өзі Алматы облысының Кербұлақ ауданы, Сарыөзек ауылында өмірге келдім. Отбасында төрт ағайындымыз, алдымда ағам бар. Әкем төтенше жағдай қызметінде, анам математика пәнінен сабақ береді. Ата-анам өнерде болмаса да, өнерлі кісілер. Әкем гитарада ойнап, тәп-тәуір ән салады. Ал анам керемет билейді. Ата-тегімде атақты бишілер болмағанымен, жалпы өзімнің табиғатым, дене бітімім пластикалық қимылдауға бейім болды. Бала күнімнен өте ширақ және төзімді болатынмын. Бұлшық етімнің туабітті жұмсақтығы да сахнада сәтті өнер көрсетуге септесетіні анық. Көптеген кемшілік кейде осы ерекшеліктің арқасында көрінбей кешіріліп кетеді. Еңбек пен тәртіп те маңызды рөл ойнайды. Соңында осының барлығы келіп басқа тіреледі ғой. Сахнадағы әрбір әрекетіңді түсініп, түйсіне білу де өте қажет қасиет. Жасалмай жатыр екен деп дамылсыз билей бергеннен кейде түйткілдің шешімі табылмай жатады. Ойлануға сұранатын ситуациялар да көп болады сахнада. Кейде туындының табиғатын түсініп, логикалық тұрғыдан әрекет ету кейіпкер мінезіндегі жұмбақтың барлығын шешіп беруі мүмкін. Сондықтан балетке мінсіз пластикамен бірге ми мен білім де керек. Меніңше, басың мен денең тату болса, балетте көп нәрсеге қол жеткізуге болады.
Жалпы, балет өнеріне келген адам немен айналысып жүргенін, бұл оған шын керек пе, сонша уақытын бөліп, өмірін арнап, денсаулығын осы өнерге беруге келісе ме, жоқ па – осы жағын ертерек түсінгені жақсы. Сонда мақсаты жүйелі, бағыты айқын, нәтижесі жемісті болады. Өйткені балетке балалар тым жастайынан келіп, ненің неге бастайтынын мен секілді алғашында түсіне бермейді. Сөйтіп, би өнерінің ішіне ене жүріп көкейдегі сұрақтарына жауап алады. Талмай тер төгіп, ақырын-ақырын жетістіктерінің жемісін жегеннен кейін шабыт алып, балетпен біртұтас әлемге айналып кетеді. Жалпы, балет деген – еңбек. Талмай еңбектене алған адам ғана үлкен жетістікке жетеді. Мәселен, бізде – балетте талантты жастар өте көп. Олардың жетістікке жетуге де мүмкіндігі мол. Ал ол үшін көп тер төгу керек. Еңбек бар жерде жеміс те бар. Бұл менің бүгінгі жетістігімнің басы ғана. Ізденіс те, жеңіс те алда деп сенемін. Менің бағым – балет.
– Рас, шығармашылық өмірбаяныңызға зер салсақ, небір күрделі классиканың көркін кіргізгеніңізге көз жеткізуге болады. Соның бірқатарын «Астана Опера» сахнасынан тамашалау мүмкіндігі бұйырғанын мақтаныш етеміз. Байқағанымыз – сіздің қай рөлді алсаңыз да таптаурынмен жүруден қашып, үнемі өз меніңізді, өз ерекшелігіңізді алып келуге ұмтылатындығыңыз көңілге құрмет орнықтырады. Сондықтан болса керек, әр кейіпкеріңізді тамашалау көрермен ретінде қызық.
– Рахмет. Мен қай балетке кіріспейін, оның маған дейін ойналған нұсқаларын көрмеуге тырысамын. Өзіммен өзім қалып, кейіпкеріммен сырласамын. «Оның орнында болсам мен не істер едім?» деген сауалға жауап іздеймін. Соған жауап тапқан сәттен бастап кейіпкерімнің мінезі ашыла түседі. Өнерде ешкімді қайталағым келмейді. Менің мақсатым – сахнадағы өз сүрлеуімді табу. Қалғанының төрешісі – көрермен.
– Әсіресе әйгілі «Париж Құдай Анасының соборы» балетіндегі Квазимодоңыз ерекше. Қайшылыққа толы бейненің кілтін дөп тапқандайсыз...
– Бұл партия өзіме де ұнайды. Квазимодо – мінезге бай кейіпкер. Сол себепті де оны жетесіне жеткізіп орындау үлкен ізденісті һәм төзімді талап етеді. Бірақ рөл, шығармашылық деген сонысымен қызық қой. Бұл тұрғыдан келгенде менің жолым болды. Енді осы рөлімді әлемнің белді сахналарында көрсетсем деген арманым бар. Жақында Италия мемлекетінен шақырту алдым. Бұйырса, осы жылдың шілде айында кәрі құрлыққа сапарға аттанбақ жоспарымыз бар. Сол секілді менің шығармашылығымда А.Хачатурянның «Спартак» балетінің орны бөлек. Ол жерде мен толықтай ашыламын. Техникалық жағынан болсын, актерлік шеберлік тұрғысынан болсын. Бұл балетте адамзаттың бәріне тән махаббат, сатқындық, қаһармандық сынды түрлі эмоцияларды көрсетуге болады. «Спартак» маған сонысымен ұнайды. Бұл партияны ең алғаш небәрі 23 жасымда орындадым. Кейіпкерім екеуміздің жас айырмашылығымыз айтарлықтай алшақ болғаннан кейін, оның үстіне Спартактай қаһарманның қатпарға толы күрделі әлемін жеткізу біраз сарсаңға салды. Оны жасырмаймын. Есесіне еңбегім ақталып, балеттің хореографы Юрий Николаевич Григоровичтің өзінен жоғары баға алдым. Бұл – мен үшін үлкен жетістік. Одан артық бағаның қажеті жоқ еді сол сәтте. Әлі де солай.
– Юрий Григоровичтей атақты хореографтың жоғары бағасын алу, сөз жоқ, үлкен деңгей. Тағы да басқа қандай театр мамандарынан алған бағаңыз сіз үшін ерекше қымбат? Жалпы, мақтау мен атаққа көзқарасыңыз қалай?
– Шүкір, сахнада сараптаған әр бейнеме үнемі оң баға естіп келемін. Бұл да бір Алланың маған берген нығметі болса керек. Бірақ мақтау естідім екен деп дандайсып кету менің дағдымда жоқ. Керісінше, әр би маманының тарапынан берілген жоғары баға – әртіс үшін зор жауапкершілік. Сол биіктен түспеу үшін үздіксіз еңбек етуді талап етеді. Мақтауды солай түсінемін. Мәселен, мені сахнада «мысық» деген лақап атпен атайды. Өйткені әңгімеміздің басында айтып өткенімдей, менің денем жұмсақ, иілгіш. Пластикам сахнада дыбыс шығармай секіруге мүмкіндік береді. Осы жағым мысықты елестетсе керек. Бұл да әріптестер, мамандар тарапынан берілген жоғары баға деп білемін. Ал атаққа мән беріп, соның соңына түсіп кетуден аулақпын. Әрине, еңбегіңе сай марапатталып тұрған жақсы. Ол шығармашылығыңа жаңа серпін, шабыт береді. Бірақ марапатталу үшін өнер көрсетуді құп көрмеймін. Ондай мақсат араласса, өнер тазалығынан айырылады. Ал өнер тазалығын сақтай алған жерде бағалы.
– Десе де, сіз үшін осы күнге дейін алған атақтарыңыздың ішінде ең қымбаты әрі маңыздысы қайсы?
– 2007 жылы Мәскеуде өткен ХІІІ халықаралық балет әртістері мен хореографтар байқауынан алтын медаль алғаным қымбат. Бұл мен үшін қиын сын әрі өзімді үздік балет әртісі ретінде дәлелдеуіме мүмкіндік берген байқау болды. Төрт жылда бір рет ұйымдастырылатын байқауға алғаш рет қатысып, бас жүлде алуым – Мәскеудегі бекзат өнер сарапшылары мен жанкүйерлеріне Қазақстан өнерінің қай деңгейде екенін көрсетті, ұғындырды деп ойлаймын. Жалпы, қазақтың балет өнері артық болмаса, ешкімнен кем емес. Оны мен нық сеніммен айта аламын. Өйткені қазақ өнерінде өрлеу бар. Мәселен, Еуропа елдерінде балет дамитын шегіне жетіп, дәл қазір тұралап тұр. Ал Қазақстанның балеті даму үстінде. Жаңа қойылымдармен бірге жаңалықтар да өмірге келуде. Бұл балет өнеріне жаңа тыныс пен деңгей һәм тың бағыт сыйлайтыны анық.
– «Әртістің жарты бағы – сахналық серіктесінің шеберлігі» деп жатамыз. Сахнадағы үздік серіктесім деп кімді атар едіңіз?
– Бұл жағынан менің жолым болған. Серіктестерімнің қай-қайсысы да аса талантты. Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткерлері – Әйгерім Бекетаева мен Мәдина Баспаева, жақында ғана Аустралия елінде бірге өнер көрсетіп қайтқан Шұғыла Әдепхан да лайықты серіктес деп сеніммен айта аламын. Әйтсе де, осы жерде бір нәрсені қоса айтқым келеді. Менің алаңсыз өнер көрсетіп, тұрмысты ойламай сахнада жарқырап жүруіме жағдай жасап отырған өмірлік серігім, үш баламның анасына айтар алғысым зор. Ел мен жер аралап айлап үйде болмайтын сәттерде шаңырағымның бағын шайқалтпай, бала-шағамды тәрбиелеп отырған сол кісінің де балет өнерінде менің Бақтияр Адамжан болып қалыптасуыма сіңірген еңбегі ересен.
– Әдетте классикалық өнер, оның ішінде опера мен балет әртістерінің көпшілігі, тіпті барлығы дерлік қазақ тіліне шорқақ. Шынын айтайын, тіліңіздің жатықтығына таңғалып отырмын.
– Бала күнімізден әкеміз бен анамыздың құлағымызға құйып, бойымызға сіңірген тәрбиесі бұл. Әкем: «Ұлтыңды сүй, біреудің ала жібін аттама», деп үнемі айтып отыратын. Айтып қана қоймай, өзі де адал өмір кешті. Әкем қаталдығымен қоса, өте әділ кісі. Талай жыл басшылықта болып, жоғары лауазымды қызметтер атқарса да, біз отбасымызда өте қарапайым өмір сүрдік. Ол кісі біздің ең әуелі жақсы адам болып өсуімізге күш салды. Одан кейінгі талабы – ұлтқа, қазаққа адал қызмет ету. Сол қасиет пен тәрбие ержетіп, тұлға болып қалыптасу жолымда да құндылығын титтей бәсеңсіткен жоқ. Мен өзге тілдерде де таза сөйлеймін. Негізінен қазақ тілінде сөйлеуге тырысамын. Басқадан ерекшеленейін немесе біреуге ұнайыншы дегеннен емес, жай ғана бұл – менің табиғатым.
– Сіздің ұғымда ұлтқа қызмет ету деген не?
– Қай салада қызмет қылсаң да, сол арқылы еліңнің өркендеуіне үлес қосу, пайдаңды тигізу. Бастысы қазақы табиғатыңды жоғалтпау, тамырыңнан алыстамау. Әлі есімде, 2013 жылы «Астана Опера» театры ашылғанда оқу бітіріп, еңбек жолымды енді бастаған Алматыдағы Абай атындағы Қазақ ұлттық опера және балет театрынан өз еркіммен жұмыстан шығып, елордаға қоныс аудардым. Жаңа театрға жұмысқа қабылдандым. Ондағы мақсатым – жаңа театрмен бірге жас астананың рухани дамуына, бас қаланың көрерменін тәрбиелеуге атсалысу әрі жас театрмен, жас шаһармен бірге өзім де қалыптасып, дамығым келді. Сондықтан да алдыма үлкен мұраттар қойдым. Шүкір, біртіндеп барлығы орындалып келе жатыр. Шығармашылық тұрғыдан театр ұжымы барлық жағдайды жасап, кордебалеттен бастап, «Астана Операның» бас солисіне дейін сатылап көтерілдім. Мемлекетіміздің қолдауымен балет труппасының көркемдік жетекшісі, ұстазымыз Алтынай Асылмұратова да жастардың сахнада еркін өнер тудырып, ұлттық балет өнерінің шетелдерде насихатталуына бар жағдайды жасап берді. Соның арқасында қазақ өнерін жаһанға танытып жүрміз. Мәселен, бүгінде мен әлем бойынша сұранысқа ие балет әртістерінің қатарындамын. Ай сайын шетелдің үздік театрларынан шақырту алып, өнер көрсетіп қайтамын. Тіпті барлық жағдайды жасап, түбегейлі жұмыс істеуге шақыратын театрлар да өте көп. Бірақ менің мақсатым – шетелде тұру, жағдайымды жасау емес, елде жүріп қазақ өнерінің мерейін асқақтату, ұлттық өнерімізді жаһанға таныту, Қазақстандағы балет өнерінің ешбір елден артық болмаса, кем емес екенін дәлелдеу, нақты іспен көрсету. Біздің жат елдерге жасаған әрбір өнер сапарымыз – үлкен жауапкершілік. Ол жаққа біз өзімізбен бірге еліміздің абыройын қоса арқалап барамыз. Сол себепті қай жағынан да әлсіздік танытып, нашар өнер көрсетуге хақымыз жоқ. Қайда жүрсек те Қазақстанды аузымыздан тастамаймыз. Оның бәрі не үшін? Өйткені Отанымыз бізді, біз Отанымызды сүйеміз. Ал туған елге деген махаббат, менің түсінігімде, ең әуелі туған тілден, Отанға деген құрметтен басталуы керек.
Мені қуантатыны – бас қаламыздың жастарының балет өнеріне деген айрықша қызығушылығы. Мәселен, Алматының көрермендері негізінен үлкен кісілер, өнерді терең түсінетін адамдар болса, астанада керісінше жастар балетті ерекше жақсы көріп, үнемі пікірін білдіріп, ризашылықтарын жеткізіп жатады. Қазірдің өзінде біздің ойнауымызды күтіп, арнайы соған келіп тамашалайтын тұрақты көрермендеріміз қалыптасты. Бір қойылымды бірнеше мәрте көріп, талдай алатын сауатты көрушілеріміздің бары шын қуантады, шабыт сыйлайды. Ал өнер адамы ретінде мен сол көремендеріммен қазақ тілінде тілдесіп, түсінісе алсам, адам ретінде де, әртіс ретінде де шын бақытты болғаным.
– Балет – қарапайым көрермен үшін жұмбақ әлем. Сахнада сұлу өнер тудырып жүрген балет әртістерінің өмір сүру қалыбы тіпті қызық. Бақтияр Адамжанның бір күндік күн тәртібімен бөлісіңізші.
– Бізде өзгелерден ерекшеленетін айтарлықтай күн тәртібі жоқ. Басты ерекшелігіміз, бәлкім, көп жаттығып, сахнада күні-түні тер төгетіндігімізде шығар. Жеке өз басым ешқандай диета ұстамаймын. Тамақтың барлық түріне, әсіресе ет пен қымызға шектеу қоймаймын. Артық салмақ қосып аламын деген қауіп болмайды. Өйткені жұмсаған энергияның орнын міндетті түрде толтырып отыру керек. Ол тамақ қазы-қарта, жал-жая сынды қазақы құнарлы астан болса, тіпті жақсы. Ал қимыл аз болған күндерде тәбет те болмайды. Өйткені табиғи тұрғыда ағзаның өз тәртібі бар. Соған бағынамыз.
– Сол саланың ішінде жүрген мамансыз, балет өнерінде бүгінде түйткілі шешілмеген қандай мәселе бар?
– Балет әртістеріне ортақ шешілмеген мәселенің бірі – денсаулығы.
Өздеріңіз білетіндей, балет өнері қауіпті. Біз жеңіл жарақаттар алғанда оларды өз есебімізден емдетуге тырысамыз. Ал егер үлкен жарақат алып қалсақ, онда әлбетте шығындарымызды өтеуге мемлекет көмектеседі. Дегенмен де, жеңіл жарақат алғанда да, ауыр жарақат алғанда да тегін емделіп шығуға жағдай жасалса деген тілегіміз бар. Сол уақытта біз де алаңсыз өнерімізді халқымызға арнай береміз. Бастысы, еліміз аман болып, өнеріміз өрлей берсін!
– Әңгімеңізге рахмет.