Сұхбат • 16 Ақпан, 2022

Ақылбек Күрішбаев: Парламентте ықпалды аграрлық лобби жоқтың қасы

406 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев ауыл шаруашылығын дамытуға байланысты бірқатар тапсырма жүктегені белгілі. Осы саланың жай-күйі, оған құрылымдық өзгерістер енгізу, мемлекеттік қолдау тетіктерін реттеу жөнінде сенатор Ақылбек Күрішбаевтың пікірін білген едік.

Ақылбек Күрішбаев: Парламентте ықпалды аграрлық лобби жоқтың қасы

– Ақылбек Қажығұлұлы, Прези­­дент Үкіметтің кеңейтіл­ген отырысында егін егу жұмыс­тарын уақтылы жүргізу үшін шаруашылықтарға барлық жағдай жасау керегін атап өтті. Осыған байланысты алдымен қандай шараларды қолға алу керек деп ойлайсыз?

– «Көктемнің бір күні – қыстың мың күні» деген сөз бар. Азық-түлік қоры мен оның бағасы­ның қолжетімділігі көктемгі егіс жұмыстарына және қанша­лықты өнім алуымызға тікелей байланысты екені сөзсіз. Аграрлық өндіріс­тің дамуы халықтың өмір сүру сапасына да әсер етеді. Өйткені отбасылық ортақ табыс­тың көп бөлігі азық-түлікке кете­тіні белгілі. Сондықтан биылғы егіс­тік жұмыстарын уақтылы және сапалы өткізу керек.

Жалпы, біз «ауыл шаруашы­лығы саласы экономиканың драйвері болуы керек» дегенді жиі айта аламыз. Бірақ іс жүзінде бұл орындала бер­мейді. 2017-2021 жылдарға арнал­ған АӨК-ті дамыту­дың мемлекет­тік бағ­дар­лама­сын­да төрт жылда аграр­лық салаға 2 трлн теңгеден астам қара­жат бөлу жос­пар­ланған. Алай­да іс жүзін­де 1,6 трлн теңге, яғни қажет­ті соманың 80%-ы ғана бөлінген. Егер өзіміз белгіле­ген тап­сырманы өзі­міз орындама­сақ, мем­ле­кеттік бағдарлама­ларды не үшін қабыл­даймыз сонда? Бұл тек бір мысалы ғана.

– Егістік жұмыстарын сапалы жүр­гізу үшін фермерлерге қандай мем­лекет­тік қолдау көрсету керек деп ойлайсыз?

– Отыз жыл ішінде болмаған былтыр­ғы құрғақшылық агробизнеске қатты соқ­қы болды. Азық-түлік тауарларына баға­­ның өсуін шектеуге байланыс­ты на­рық­тық емес әдістері, олардың экс­пор­тын жабу және экспорттық квоталар­ды енгізу де фермерлердің кіріс­терін азайтты.

Қазақстанның оңтүстігін­де биыл да суармалы сумен про­бле­малар болатыны көрініп тұр. Сол­түстікте, өңірдің ғылыми ұйым­­дары­ның деректері бо­йын­ша, көпжылдық көрсеткіштер­мен са­лыс­тырғанда топырақтағы күз­гі ыл­ғал қоры 10-15%-ға төмен, ал қысқы ат­мос­фе­ралық жауын-шашын 13-30%-ға аз. Оған қоса биыл қаржы қиы­н­дық­тарына байланысты көптеген ауыл­ша­руа­­шылық тауар өндірушілері егіс­тік­терде қар тоқтату шарасын ұйымдастыра алмады. Бұл мәселелер көктемде су қорының мөлшеріне кері әсерін тигізетіні анық. Сондықтан елдегі аграрлық шара­ларға барынша мемлекеттік қол­дау көрсету өте маңызды. Көк­темгі егіс жұ­мыс­тарын несиелеу­ге биыл да өткен жыл­да­ғы­­дай бюджеттен 70 млрд теңге қа­рас­­­­тырылған. Бұл ретте 2021 жылы ауыл шаруашылығы тауарын өндіру­ші­лер­дің тек 13%-ы не­сие алған және 11%-ы ғана су­б­сидияларға қол жет­кіз­­ген. Агро­құрылымдардың қар­жы­лық жағ­­дайын ескере отырып, несие­лен­діру көле­мін 2 есеге арттырып, оны 140 млрд тең­геге дейін жет­кізу қажет деп санаймыз.

– Біз қазір Дүниежүзі сауда ұйы­мы шарттарымен өмір сүріп жатырмыз. Енді сол ұйымның ауыл шаруа­шы­­лы­ғына деген жеңілдіктері бар ма? Осы туралы бір ауыз сөз айта кетсеңіз?

– Дүниежүзілік сауда ұйымы­ның тәр­тібі бойынша біздің ел ауыл шаруа­шылығы өнімі жалпы құнының 8,5 па­йыз деңгейінде аграрлық салаға субсидия беруге құқылы. Ал іс жүзінде бұл көрсеткіш – 4-5 пайыз деңгейінде. Бұл дегеніңіз ауылға тиесілі көмектің жартысы ғана. Бізде субсидияның мөлшері ЕАЭО-дағы әріптес елдер – Ресей мен Беларусьтан 1,5-2 есе аз. ЕАЭО – ашық нарық. Онда тек бәсекеге ғана орын бар. Мемлекет тарапынан қолдаудың аздығы, сол аз қаржының тиімді жұмсалмауы, ауыл шаруашылығы өнімдерін қайта өңдеу саласының дамымауы нарық­тағы жағдайымызға әсер етіп, импорт­тық өнімдерге деген тәуелділігімізді арттырып жібереді. Жоғарыда аталған мем­ле­к­ет­термен салыстырғанда, бізде аграрлық саланың тиімді несиелеу жүйесі де қалыптаспаған. Еліміздегі ауыл­шаруа­шы­лық субъектілерінің 80%-ы, яғни көбі­не орта және ұсақ шаруа­лар мем­ле­кетт­ік қолдау шаралары­на қол жеткізе ал­май­ды. Мұндай жағдай­да аграрлық биз­нес­ті қалай ұтымды жүргізуге болады?!

– Парламентте түрлі деңгей­дегі лоббистердің бас көтеріп шығатыны бел­гілі. Жалпы, ауыл мүддесі парла­мент­тік деңгейде қорғалып жүр ме?

– Менің Парламентке келгені­ме 1,5 жыл­дай болыпты. Осы уақыт ішінде біз, Парламент депутаттары ауыл шаруашы­лығының, жалпы ауылдың мүддесін тиісті деңгейде қорғай алмай отырмыз. Ашығын айтсақ, біздің Парламентте алдыңғы қатарлы аграрлық елдердегідей ықпалды аграрлық лобби жоқтың қасы.

– Қазіргі ауылшаруашылық басқару жүйесіне көңіліңіз тола ма?

– Дамыған аграрлық елдерде ауыл шаруашылығы министрлігі стратегия­лық мемлекеттік орган болып табылады. Оған аграрлық саясатты дербес айқындау және іске асыру үшін барлық қажет­ті өкілеттік берілген. Ал біздің Ауыл шаруашылығы министр­лігі басқа министрліктерге тәуел­ді «сұраушы» дең­гейінде қа­лып отыр. Қазіргі уақытта Ауыл шаруа­шылығы министрінің бар­лық негізгі нормативтік бұйрығы Қаржы министрлігімен, Әділет министрлігі­мен, Ұлттық экономика министрлігімен, Сауда және интеграция министрлігімен және басқа да мемлекеттік органдармен келісіледі. 2020-2021 жылы субсидиялау ережесін, ветеринария мен өсімдіктерді қорғау сияқты регламенттерді келісуге 20-30 күннен 7 айға дейін уақыт кеткен. Осыдан кейін сала­ны жедел басқару туралы не айтуға болады? Бюрократия мен сыбайлас жемқорлық елі­міз­дің ауыл шаруашылығын дамы­ту­да басты тежегіш болып отыр. Сонымен қатар бізге қа­рағанда АҚШ, Канада, Аустра­­лия, Ресей, Беларусь және тағы басқа мемлекеттердің аграрлық ведомстволарында негі­зінен ауыл шаруашылы­ғы өн­ді­рісін­де тәжірибесі бар ма­ман­­дар қыз­мет істейді. Ал бізде мем­ле­кет­­тік қызметтің талаптарына сәйкес, Ауыл шаруашылығы министр­лігінде бидайды арпадан ажырата алмайтын адамдар жұмыс істей береді. Жоғарыда аталған елдерде министрліктердің жанынан сараптамалық зерттеу және ақ­парат­тық жүйелер орта­лықтары құ­рыл­ған. Олар мем­лекеттік қолдау басым­дық­тарын айқындауға, бюджеттік бағ­дар­­лама­лардың тиімділігін баға­­лау­ға және тұтастай алғанда жоба­лық менеджмент деңгейінде басқару­шы­­лық шешімдер қабыл­дауға көмек­теседі. Сонымен қатар олардың аграрлық сая­саты­ның даму кілті аграрлық ғылым­­мен бай­ланыс­ты. Ал біз өз қолы­мыз­­бен аграрлық ғалым­дар­дың жұ­мысына кедергі жасап отыр­­мыз. Мысалы, был­тыр ғылы­ми кон­курс­тарды кеш ұйым­дастыр­ған­нан ғалымдар мемлекет қар­жы­сын 8 айдан кейін, яғни тек қыр­­күйек­те алды. Жаңа жылдан бас­тап әлі жалақы­сын алған да жоқ.

Қорытындылай келе айтарым, біздің Ауыл шаруашылығы министр­лігінде қазір қызмет істеу оңай емес. Оның жұмы­сы әр жер­де туындаған проблемалар­мен ер­лікпен күресіп жүретін өрт сөн­діру командасына ұқсайды. Біз елі­міздегі АӨК-ті басқару жү­йе­сін, Ауыл шаруашылығы ми­нистр­лігі қызметінің мәртебесі мен маз­мұнын өзгертпейінше, бұл саланы тиісті деңгейде дамыта алмаймыз.

 

Әңгімелескен

Гүлбаршын АЙТЖАНБАЙҚЫЗЫ,

«Еgemen Qazaqstan»

 

АЛМАТЫ