Қазақстан • 14 Маусым, 2022

Бүркітпен аң қағу

1297 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

Қазақта құсбегілік деген өнер бар. Оның негізі бір саласы – бүркітшілік. Соның ішінде қыран құсты баптап, аң қақтыру тәсілі. Кез келген аң бүркітке оңай алдырмайды. Оның да табиғи қарсыласу тәсілі болады. Қорқақ қоянның өзі қашып бара жатып үстінен бүркіт төніп келгенде інге кіреді, қуысқа тығылады. Немесе бүркіт шүйіліп келіп сыпыра бергенде, бұлт етіп, құстың үстінен секіріп кетеді. Егер қатты тар жер болса, бүркітті тас қаптырып, өлімге душар етеді. Еңіске қарай қашса, бүркітке тез тұтылатынын білетін қоян әлбетте өрге қарай қашады. Қоянды ұстау үшін де бүркітке өте ептілік керек.

Бүркітпен аң қағу

Бабы қанған құс қасқырға тү­седі. Қасқыр түлкідей емес, аңғал, алаңғасар келеді. Бастабында не болғанын түсінбей, тұмсығынан шеңгелдеп алған бүркіттен құтылу үшін секіріп, тулай береді. Алда-жалда бүркіттің шеңгелі босап кетсе, дереу боршалап өлтіреді. Сондықтан да алғыр қыран қас­қырды шеңгелдеген күйі көзін шығаруға тырысады. Ең бастысы, құсының қасқырға түскенін білген құсбегі дереу жетіп, қолындағы жарақпен қасқырдың шабын немесе ішін жарып көмектеседі.

Үйретілген бүркіт қоңыр аң­дарға да (бұғы, марал, киік, тау­ешкі, т.б) түседі. Көбінде биік құз шағылдардың бетінде, тасқа шығып, серейіп тұрған сәтінде қоңыр аңды қатты тебінмен түйіліп келіп соғып, тастан құлатып жі­береді. Кәнігі құсбегілер бүркітті қайырып баптаған кезде, елік, арқар, тауешкі сияқты қоңыр аң­дардың өлі басын алып келіп, екі мүйізінің арасына ет байлап, оны жегізіп дәніктіреді. Кейін аңға салған кезде дәніккен құс үйренген әдетімен қоңыр аңның басына келіп қонады да, оның екі көзін шоқып алады. Соқыр болып қалған аң ұзай алмай айналып тұрып қалады.

* * *

Одан кейін бүркітке оңай алдырмайтын құстың бірі – ұлар. Бүркіт шүйіліп келіп қалған кезде ол құйрығын дөңгеленте жайып, басын жауып, бұға қалады. Бүркіт ұлардың құйрық қауырсынын сыпыра уыстып, қапы қалады. Үкіні бүркіттің бірі алса да, енді бірі ала алмайды. Оның қауіпті қаруы – инедей өткір тұяқтары. Сол тұяқтарымен шеңгелдеп, бүркіттің денесін жарақаттап, жемсауын жарып жібереді. Көбінде бүркіт оны ұшып жүрген кезінде екі аяғын бір аяғымен қабаттай бүріп, шең­гелдеп ұстайды.

Бүркітке мәлінді ұстау өте қиын. Мәліннің тұлыбы кең, майы қа­лың болады. Терісі көлкілдеп бос жатады. Бүркіт келіп ұстағанда мәліннің мойны-басы терісінің ішінен айналып кіріп кетіп, аузымен бүркіттің аяғын шайнап тас­тайды. Мәліннің тістеген жері мен жарақаты көзге біліне бермейді, бірақ соңынан бітеу жараға айналып, уыттанып, асқынып, бүркітті өлімге де соқтырады. Оның өткір тістерінің уыты күшті болады. Мәлінді білетін алғыр бүркіттер оның аузын бүре ұстап, өлтіреді.

* * *

Саятшылықтың ең қызықтысы да құндысы – бүркіттің түлкі алуы. Қазақ құсбегілері: қараүйек, қыл­шықтары күмістей жылтыраған, пұшпақтары қолтығына дейін қара, сыртқы қызылы өрттей дала түлкісі, бағасы қымбат, кезі келсе «қара түгілі, ханға да байламайтын» аса сирек кездесетін қара түлкі, өте қымбат қырдың қыр­мызы түлкісі және қырдың қызыл түлкісі деген түрлерін ажыратады.

Түлкі басқа аңдардай емес, дыбыс, иіс, дүбірді алыстан се­зеді, ­дереу жасырынады. Бүр­кіт­ті көрген түлкі шамасы келсе қыранның тасасын сағалап, қа­раған-бұта­ны аралай қашады. Түл­кінің бұ­лай жықпылдата бой та­салауын құс­бегілер «жабыттап қашу» дей­ді. Ал жасырынып түлкі үстіне қағушы немесе ит барып қалмаса, жатқан жерінен тыпыр етпейді. Көбінде бүркітті алыстан байқап осылай бұғып қалады.

Кәнігі аңшылар бүркітінің то­ма­ғасын сыпырып жіберіп, айналасын бір шолдырады. Алыстан түлкіні байқаған құс ұмсынып барып тоқтайды. Содан кейін бұққан түлкі алыста ма, әлде жақын маңда ма, соны білу үшін иесі құсына томағасын қайта кигізіп, аздан соң томағасын сыпырып, оны бүр­кіттің көз алдына көлденең ұс­тай қояды. Егер бүркіт томағадан асып үстінен қараса, түлкі алыста, ал қол­дың астынан қараса, түлкі жақын жерде жүр деген сөз.

Тастың астында немесе үңгір ішіне бұққан түлкіні көзі шалған бүркіт сол маңның бір жеріне қо­нып, оның шығуын ұзақ күтеді. Бірақ түлкі бұққан жерінен әсте шық­пайды. Аңшылар түлкінің осы­лай бұғып жатып алуын «қо­рып қалу» дейді де, бүркіттің аңдып отырғанын «қорытып отыр» деп атайды. Ал түлкі тас-бұтаны паналап бүркітке алғызбаса, оны «қорғалады» деп атайды.

Қорғалауға мұршасы келмей, сасқан түлкі дереу тұра қалып, бүркітке қарай арсылдап үреді. Тісін қайрап ырылдайды, айбар шегеді. Көктен сорғалап, та­қап қалған бүркітке құйрығын көл­денең тартып, алдағысы келеді. Мұн­дайда өзіне-өзі сенген бүркіт бол­маса, көп ретте сәтсіздікке ұшы­­райды да, түлкі құтылады. Өз жа­уына түлкінің көрсеткен осы қар­­сылық айласын құсбегілер «кер­­гені» деп атайды.

Өте айлалы, әдісқой бүркіт болмаса, керген түлкіні ала қою оңай­ға түспейді. Өйткені жоғарылап барып, қайта шүйілген құстың екпіні өте қатты болады да, жерге жақындап қалғанда, өзін тежеу мүмкіндігі де азая түседі. Қы­ран­ның екпінін мұқият байқап, керіп түрған түлкі бүркіт таяған кез­де ыршып кетеді де, қыран өз екпі­німен барып жерге соғылады. Егер құс жерге қатты соғылса, мертігеді, өледі. Керген түлкінің айласынан болған осы сәтсіздікті құсбегілер «жер соқтыру» деп атайды.

Жер соғып қалу көбінесе әдіс-айласы аз, нашар бүркітте неме­се қолбала бүр­кітте көбірек кездеседі. Ал өз әлін білетін сарша сияқты қорқақ құс­тар керген түлкіге түс­пейді. Тай­қып шыға береді. Әлді құстар оның кергеніне қара­мас­тан түлкіні сыпыра іледі де, басып қалады немесе сол ілген бойы көтеріп алып, басқа жерге апарып басады.

Кейбір қыран керген түлкіге түспестен, үстінен сыпырып өте шығады. Мұндай сәтте аман қал­ған түлкі жалма-жан тұра қаша­ды. Түлкінің қашу сәтін әдейі өзі тудырған қыран жарқ етіп қайта айналады да, түлкіні басып қалады. Осылай алғыр қырандар керген түлкінің өзін алдап түсіреді.

Түлкі мен қыран арасындағы арпалыста қызық сәттер өте көп кезігеді. Бүркіт қашқан түлкіні қуа­лап тегеурінімен іле бергенде, түлкі кенет қайырыла қарма­нып, ауыз салады. Сол кезде бүркіт­тің екінші аяғы көз ілеспес шап­шандықпен аузын аштырмай ноқ­талап ұстап, екінші аяғын ауыс­тырып, өкпесіне шершеулей салып, тырп еткізбей басып қалады. Бүркіттің жыртқыш аң ұстау­дағы көбірек қолданатын тәсілі осы. Тағы бір тәсілі қыран­дардың ұзақ­тан қашқан түлкіні тілеп алуы. Ондайда түлкі бүркіттің өзі­не тү­сетін, түспейтінін қанат қа­ғы­сынан суылдаған айбынды екпі­ні­нен біледі.

Саят кезінде қансоқтаны құсқа мөлшерлеп бермесе, тойып жеген бүркіттің жемсауы майланады да, аңға ұшпай қояды. Ең жақсысы ұстаған түлкінің тілін жылыдай кесіп берсе, құс дәнігіп түлкі ұста­ғыш болады. Жемсауы майланып кеткен бүркітке бөртпе беріп, ішін майдан арылтады. Саятта бір-екі кесек ет кесіп берсе, құстың көңілі көтеріліп тағы да аң ілуге шабыттанады.

Қыран бүркіт қолға үйретіліп, оны саятқа алып шыққанда ал­ғаш алған аңын жасы үлкен қағу­шының қанжығасына байлай­ды. Қанжығаға тұңғыш аң байлау да құсбегілік өнердің бір жақ­сы шарты. Құсбегі қанжығаға аң байлағанда: «Қанжыға майлансын!» деп айтуы керек. Қан­жы­ғасына аң байлаған адам құсбегіге алғыс, рахмет айтып, бата беріп, жолын жасайды.