Тарих • 18 Қаңтар, 2023

Күй тарихы

1150 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Күй тарихы – ел мен жер, ұлт жады тарихының бөлігі. Қайбір қордалы шығарма болсын алуан себептен, алабөтен оқиғадан бастау алып, соңына аңыз қалдырып отырған.

Күй тарихы

Коллажды жасаған Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»

Махамбет күйлері ақынның болмысындай тік, жамбыға қадал­ған жебедей жылдам, қайсар сарынды болып келеді. Мәселен, «Жұмыр, Қылыш» күйінің тарихы қан қасап майдан тұсына тап келеді. 1838 жылы қанды көй­лек серігі, «таудан мұнартып ұшқан тарланы» Исатай батыр өлгенннен кейін жалғыз қалған ақын бар күшін бойына жиып, ханнан кегін алу үшін Жайық бойындағы Байбақты еліне барады. Байбақтының Жұмыр (шын аты Садыр) және Қылыш деген батырларымен кездесіп, жолдас болады. Осылай жасырын жүрген ер Махамбет, жанына Жұмыр мен Қылышты ертіп, Байбақты елінің бір ауылында төрелермен кеңес құрып отыр­ған Баймағанбет Айшуақовтың үстінен түседі. Махамбет пен Баймағанбет сұлтан алғаш рет бетпе-бет жүздеседі. Қапелім­де ниетін іске асырмақ болып, Баймағанбет Махамбетті қолға түсіруге күш салады. Бірақ ер­жүрек жолдастары Жұмыр мен Қылыш батырды арашалап, топтан аман шығып бой тасалауына сеп болады. Қым-қуыт осы бір оқиғадан әсерленген ақын жанына ерген жігіттерге дән разы болып, «Жұмыр, Қылыш» атты күй шығарады.

Ал Құманғазының «Кедей зары» күйі қазақ халқының нәу­бетті, мехнатты тарихынынан сыр толғайды. Күйді 1962 жылы орындаған Мұхит Битенов туын­дының тарихын әңгімелеп бер­ген. Күйшінің айтуынша Арқа­дан Жем-Сағыз арқылы еліне қайтқан Құрманғазы жолшыбай бір ауылға соғады. Ауыл шетін­дегі қараша үйдің жанына келіп, сырттан дыбыс береді, бірақ іш­тен ешқандай жауап болмайды. Есесіне зарлап жылаған қайғылы үн құлағына жетеді. Құрманғазы қандай жағдайға тап болғанын білмек болып үйге енсе, егіліп жылап отырған кемпірді көреді...

Күйші көңілі жарым, қайғы бұлты жүзін торлаған кемпір­ден саулық сұрасып, жағ­дайын біледі. Сонда кемпір басына түс­кен ауырт­палықты баяндап қоя береді: «Жалғыз балам бар еді. Оған биіміз атымды ұрладың деп жала жауып, шабармандарына дүре соқтырып, сойылған жықты. Сол балам ақыры қамшының зардабынан қайта оңалмай қаза тапты. Енді осы үйде жалғыз қалып, зарлап отырған қу басым, шырағым», – дейді. Ананың қайғысына ортақтасқан күйші:

–Жыламаңыз шеше, жыла­ған­мен кеткен адам қайта келмейді. Ел, жұрт, ағайын аман тұрса, сіз де қиыншылық көрмессіз, – деп шер­менде көңілін жұбатады. Қарт ананы көріп, көңіліне қор­ғасын салмағындай мұң кірген күйші:

– Сорлы болған кедей, бәрінің де күні осы ғой, – деп, «Кедей зары» атты күйін тол­ғана тартқан екен деседі. Күйде бір ғана адам­ның тарихы емес, ұлт басына түскен ауырт­палықтардың зары көрініс береді.

Дина Нұрпейісованың «Қара­қасқа ат» күйі биік аңсардан, сағы­­ныштан, кеудені кернеген ала­пат сезімнен туған шығар­ма. Динаның әкесі Кенже сүйік­ті қызы Динаны ұзатқанда қызы­ның басқа жасауларымен бірге, үш болысқа атағы шыққан, Қара­қасқа деген атын қосып береді. Атқа аса құмарлығы болмаса да, күйші әкесінің берген тартуын құрметтеп, баптап бағады. Қара­қасқа ат өзінің жас кезін, бақытты шағын еске түсіретін ескерткіш секілді сезім тудырады. Әкесі Кенже бірнеше жылдан соң өмірден озады. Дина күйшіге Қарақасқа ат тұтқынға түскендей, өз ауылын сағынып тұрғандай көрінеді. Текті жануар сүйікті әкесінің көзіндей ыстық еді. Кенже қызының домбырашы болғанына сүйініп, қуаттап отыратын. Бірде Қарақасқа ат ауырып, ажал құшады. Күй­ші бақытты жастығының тілсіз куә­сіндей жануардан айрыл­ға­нына қайғырып, оған арнап күй шығарады. Күйдің басы­нан аяғына дейін ерекше сүйіс­пеншілік сезім, жан жылылығы­на толы аңсар, сағыныш айқын суреттеледі. «Қарақасқа ат» күйі – қамсыз бақытты жастық шақтың, кіндік кесіп, кірін жуған туған жермен терең байланыстың, қай­та бұрылмас жаз дәуреннің, іңкәрлік пен сүйіспеншіліктің ес­керткішіндей тұғырлы туынды.