Театр • 15 Мамыр, 2023

Иржидің ерек иірімі

338 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Елордалық көрермен үшін өткен демалыс күндерінің тартуы мол болды. Соның бірі де бірегейі – «Астана Опера» театры сахнасында тұсауы кесілген Иржи Килианның «Кішкентай өлім» балетінің премьерасы десек, артық айтқандығымыз емес. Заманауи хореографиядағы ең әсерлі балеттердің бірі саналатын айтулы өнер туындысы театрсүйер қауым арасында үлкен резонанс туғызды.

Иржидің ерек иірімі

«Кішкентай өлім» – танымал классика санатына енген санаулы­ за­манауи балеттердің бірі. Мо­царттың кемеңгер музыка­сы­на қойылған теңдессіз ба­лет бестселлері «Астана Опера» балет труппасының көр­кемдік жетекшісі, Ресейдің ха­лық әртісі Алтынай Асыл­мұ­ратованың тікелей бастамасы­мен­ талғампаз көрерменге жол тарт­ты.

– Алтынай Әбдуахымқызы елор­далық театрсүйер қауымды әр­ кез таңғалдырып келе жат­қа­­нын атап өтуіміз қажет. Там­сан­дыратын себебі – оның гала-ба­лет­терінің барлығы әртүрлі. Олар­дың әрқайсысы ерекше бағыт­та орындалады. Мәселен, ба­лет шеберінің соңғы гала-бағ­дарламасы би өнері жан­кү­йер­лерін театрымыздың кере­мет­ жас әртістерімен, жаңа ба­лет буынымен таныстырды. Ал басқа бағдарламаларда клас­сикадан бастап, заманауи­ ба­леттерге дейін бүкіл әлем­дік­ балеттің даму желісін бақы­лау­ға болады, – деген театр ди­­ректорының бірінші орынба­са­­ры Төлеубек Әлпиев тұлға тал­ға­мына айрықша тоқталып өтті.

Ал Алтынай Асылмұратова премье­раалды баспасөз мәс­ли­­­ха­тында елордалық көп­ші­­­лік­ке Килианның 90-жылдардағы шығарма­шы­лы­ғы­мен, атап айт­қанда «ақ-қара» ба­леттер топ­­тамасымен танысуды­ ұсы­н­­ды. Себебі бұл кезеңде атақ­ты­ хореографта айрықша стиль қа­лып­тасты, соның нәти­же­сінде И.Килианды философ-балет­мейс­тер деп атай бастаған бола­­­тын.

– Мен «Астана Операда» клас­­­сикадан бастап, нео­клас­си­каға дейін балет тарихында бол­ған үздік шығармаларды көр­сеткім келеді. Балетте бір­тұ­тас бағыттың негізін қалаған Иржи Килиан өз дәуірінің ең­ кемеңгер хореографы саналады. Заманымыздың балет­мейс­терлерінің жаңа саңлақтар тобы дәл содан басталады. Мен осы­ған­ дейін театрымызда Иржи Ки­лианның қойылымдары өтсе екен деп армандайтынмын.­ Оның данышпандық тұнған балет­тері көп, әйтсе де ең таны­мал­дары – «Алты би» мен «Кіш­кентай өлім». Арманым орын­далып, «Алты биін» был­тыр театрымыздың сахна­­­сы­н­­­­­­да қойдық, енді, міне, репертуарымыз «Кішкентай өлім­мен»­ толықпақ. Бұлар «ақ-қара­ түсті» балеттер топтамасы­на жат­қызылады, себебі аталған спек­такльдерде түрлі-түсті кос­тюм­дер мен декорациялар жоқ, – деді Алтынай Асылмұратова.

«Кіш­кентай өлім» – таны­­мал клас­си­ка санатына­ енген санау­лы­­ ­заманауи балеттердің бірі­. Ол ерекше әрі қызықты хорео­гра­­фия­лық шешімдерге толы және сюр­реализм мен абстракция мәне­рінде жасалған тамаша туын­ды. Спектакльдің айрық­ша­ еркіндікпен жасалғаны сон­ша,­ айтулы премьера бекзат өнер­дің талғампаз көрерменін таң­ға­жайып әлемнің тұңғиығына бой­латты.

Моцарттың мұнтаздай музыкасына құрылған балеттің «Кіш­кентай өлім» атауының өзі бейәдеп мағынадан ада, махаб­баттың шарықтау шыңын біл­діреді. Бұл балетте трагедия жоқ, бірақ сезімталдық бар. Килианның данышпандығы да осында – ол еліктіргіш көрініс жасай отырып, тәуекелге бе­лін­ буады. Балет 1991 жылы Зальц­бург­ фестивалі үшін қойылған. Арада біршама уақыт өтсе де ол әлі де өзектілігін жойған жоқ.

Айтулы қойылымда Ни­дер­­ланд би театрының балет­мейс­тері әрі премьері Стефан Же­ромский Иржи Килианның ассистенті болды. Көркемдік-қойылым бөлімінің жетекшісі ре­тінде таңдалған Юст Бигелар балет­ті жарық, декорация және костюммен көркемдеді. «Кіш­кентай өлімнің» басты ерек­­шелігі – қойылымда қара жұм­сақ декорациялар мен ролик­тер­дегі жылжымалы кринолин­ көй­лектер қолданылды. Барлы­ғы­ минималистік стильде, ақ-қара түске құрылған. Қойылым со­нысымен де ерекше.

Тамаша балеттің бірінші дуэ­тін әр күндері Евгений Рыб­кин­ Камила Ормановамен және Гүл­наз Жанаевамен бірге әсерлі орын­дады. Екін­ші­ дуэттің әртіс­тері – София Әділ­­ханова, Рус­лан Қанағат, Бақыт­гүл Ис­па­нова мен Ислам Қайыпбай дене­нің таңға­лар­лық пластикасын­ паш етті. Күрделі үшінші дуэт­ті­ орын­дау театрдың прима­ла­рына сеніп тапсырылды,­ онда Әйгерім Бекетаева Данияр Жұматаевпен, Шұғыла Әдеп­хан­ Арман Оразовпен жұп болып биледі. Әртістер шебер өнер көрсетті.

– Осындай балеттерді билеуге мүмкіндік бергені үшін алды­мен театр басшылығына алғы­сымды айтқым келеді. Бұл біз үшін бір жағынан тәжі­ри­бе болса, екінші жағынан фи­зи­калық тұрғыда өсуге және ой-өрісімізді кеңейтуге тамаша шеберлік мектебі болды. Сондай-ақ Стефан мырзаға еңбегі үшін ризашылығымды біл­діремін. Шыдамдылығы, әрбір әртіске жол таба білгені үшін рақмет. Бұл балетте қи­мыл­дар мүлде басқаша. Жеке өз басым Килианның балетін ал­ғаш рет билеуім. Осындай жау­һарды орындау – мен үшін үл­кен бақыт. Моцарттың музы­ка­сы мен Килианның хореографиясы әлдебір ғажап дүние. Ал балеттің ерек­ше­лігі – хорео­граф­ оған фило­со­фиялық көз­қа­распен келген. 19 минут ішін­де біз сіздерге ер мен әйел­дің рухани тұрғыда қалай ләз­зат­қа бөленетіні жайлы айтып бе­реміз. Өздеріңіз көзайым бол­ған­дай, менің бидегі серіктесім жас­ әртіс Данияр Жұматаев бол­ды. Ол жас болса да өте дарынды, екеуіміз бірден тіл табысып кеттік, – деп дайындық бары­сындағы әсерімен бө­ліс­­ті «Астана Опера» балет­ труп­па­сы­ның жетекші солисі, театр при­масы Айгерім Бекетаева.

Расымен де, балериналар қатысқан жарқын көріністер баршаны таңғалдырды. Қыздар сахнаға дөңгелекпен қозғалатын сал­танатты қара көйлектермен шық­ты. Солистердің ерекше көйлектерде әдемі қоз­ғал­ғаны сонша, би өзіндік меди­та­тивтілікке ие болып, әлдебір зат­қа тәуелділікті жоғалтқандай болды. Моцарттың уақытпен шектелмеген музыкасына шебер салынған пластика тілі арқылы Килиан көрерменмен өнердің мәңгі өшпейтіні жа­йында сөйлесті.

Ал «Астана Опера» Сим­­фониялық оркестрін басқа­ра­тын жас қоюшы дирижер Эл­мар Бөрібаев музыкалық-оркес­трлік материалға сал­ған композитордың әр­бір­ нотасының терең филосо­фия­лық мәнін жеткізуде айрық­ша­ жарқырады. Бір сөзбен айт­қанда, ұжым түгел Мо­царт­­тың философиясы мен Иржи­ Килианның балет эсте­­ти­­касына бағытталған шығар­ма­шылықтың еркін әлемінде ша­рық­тады. Жұртшылықтың ыс­тық ықыласы ғана әртістерді шы­найы өмірге қайта әкел­ді,­ олар көрермендердің «Бә­ре­кел­ді!»­ деген дауыстарына жымия жа­уап қайтарудан және бас июден­ шаршаған жоқ.