Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Жаңа жарияланған Жолдау жүктеген міндет бойынша ең төменгі жалақы мөлшері 2024 жылдың 1 қаңтарынан бастап 85 мың теңгеге көтерілетін болды. Осылайша, еңбекақының ең төменгі мөлшері үш жыл ішінде екі есе көбеймек. Президенттің айтуынша, бұл шара 1 миллион 800 мың адамның, оның ішінде бюджет саласында еңбек ететін 350 мың азаматтың әл-ауқатын арттыруға септігін тигізеді.
Осынау қадамнан атап көрсетілгендей 1,8 миллион адамның ғана жағдайы жақсарып қоймай, басқа да жағынан оң әсерлері байқалмақ. Сондықтан ЕТЖ мөлшерін ұдайы арттырып отыру және бұл көрсеткіштің нақты мәнін айқындаудың жаңа тәсілін енгізу назарға алынады. Қазір осы әдістемені әзірлеу бойынша жан-жақты жұмыстар атқарылып жатыр. Осы орайда сарапшылардың пікіріне де құлақ түрген едік.
Ғылым және жоғары білім министрлігінің Ғылым комитеті Экономика институтының Заманауи зерттеу әдістері бөлімінің меңгерушісі, әлеуметтанушы Айсұлу Молдабекова ЕТЖ деңгейінің артуымен экономикада шамалы болсын сұраныс көлемі ұлғайып, тұтынушылық деңгей көтерілетінін алға тартты. Сондай-ақ ол ЕТЖ-мен қатар ең төменгі күнкөріс көрсеткішін де қайта қарауды ұсынып отыр.
«Ең төменгі жалақы алатындарға сол отбасының жан басына шаққандағы табысы есептеледі де, соған қарай түрлі әлеуметтік төлемдер тағайындалады. Атаулы әлеуметтік төлем, асыраушысынан айырылуына байланысты, бала санына қарай және т.б. көптеген көмек түрі берілерде осы ЕТЖ алатындардың үлесі ескеріледі. Енді ЕТЖ мөлшерін анықтаудың жаңа әдіснамасы қарастырылып жатыр, бірақ әлі қабылданған жоқ. Алайда жаңа әдіснаманы әзірлеуде медианалық жалақының көлемі және әр саладағы еңбек өнімділігі ескеріліп жатыр. Халықаралық еңбек ұйымына (ХЕҰ) мүше елдерде, әсіресе дамыған елдерде ЕТЖ мөлшері медианалық жалақының 50 пайыздан аса көлемінде тағайындалады. Мысалы, Қазақстанда қазір медианалық жалақы 225 мыңдай болса, ең төменгі жалақы 110 мың теңге болады. Алайда бізде бұлай емес, әр саладағы еңбек өнімділігі есепке алынып, әр салада әртүрлі жалақы тағайындалады. Бір жағынан бұлай жасау әділетті, ал екінші жағынан әр сағатқа төленетін халықаралық стандарт бар. Мысалы, ХЕҰ ұстанымына сәйкес еңбектің әр сағатына кем дегенде 3 доллардан ақы есептеледі. Ал енді осыны біздің жағдайымызда есептеп қарасақ, Қазақстанда күніне 8 сағат жұмыс болса, аптасына 40 сағат, айына 160 сағат болады да, оны 3 долларға көбейтсек, айына 480 доллар жалақы шығуы керек. Мұны қазіргі доллар бағамымен теңгеге шаққанда 220 мың теңгеден асады. Яғни біздегі ЕТЖ мөлшері халықаралық стандарттан үш еседей аз», деді А.Молдабекова.
Бұл ретте сарапшы ЕТЖ-ны есептеудің жаңа әдіснамасын әзірлеуді құптайтынын және жағдайды неғұрлым шынайы бағамдауға басымдық беру керек екенін алға тартты.
«Медианалық жалақы мен еңбек өнімділігін сәйкестендірсе, әртүрлі сандар шығады. Себебі бізде еңбек өнімділігі әр салада әртүрлі. Жаңа әдіснаманы енгізуді қолдаймын. Бірақ еңбек өнімділігін есептеуді әлі де қарау керек. Жалпы, елімізде ең төменгі жалақы көлемін қайта қарау уақыт талабы деп ойлаймын. Өйткені бұрын ең төменгі жалақы күнкөріс минимумынан кем болмауы керек деп соған байлап қойған болатын. Ал күнкөріс минимумы – 40 мың теңге, бұл шынайы жағдайдан әлдеқайда алыс. Мұның көлемінде жалақы тағайындау тіптен қисынға келмейді. Сондықтан мен ең төменгі күнкөріс деңгейін де қайта қарауды ұсынар едім. Ең төменгі жалақыны қайта қарау арқылы, біріншіден, осындай жалақы алатындардың сатып алу қабілеті артады. Бұл экономикада сұраныстың көлемін ұлғайтып, тұтынушылық деңгейді көтереді. Яғни бизнеске де пайдалы. Екіншіден, адамдардың өмір сүру сапасы жақсарады. Бірақ бұл қымбатшылық тудырады дегенді білдірмейді», деді әлеуметтанушы.
Сонымен қатар Экономикалық саясат институтының директоры Қайырбек Арыстанбеков те пікір білдіріп, ең төменгі жалақы мөлшері тұтыну себетін толығымен өтеуге жетуі керек екенін атап өтті.
«Бұл қадам әлеуметтік жағынан аз қамтылған осал топтардың жағдайын көтеруге мүмкіндік береді. Екіншіден, жалпы экономикада жалақының үлес салмағын ұлғайту тұрғысынан қомақты көмек болар еді. Сондықтан бұл байлар мен кедейлердің арасын 10 пайызға болсын қысқартуға арналған қадам деп ойлаймын. Ең төменгі жалақы көлемін анықтау мәселесінде мынаны айтар едім. Бізде тұтыну себеті деген ұғым бар. Осыдан 3-4 жыл бұрын тұтынуға қажетті небәрі 43 тауар және қызмет түрі болды. Яғни тұтыну себеті дегеніміз – бір адамның бір айда өмір сүруі үшін қажетті нәрселер. Мысалы, тамақ, киім, интернет, жолақы шығындары. Бірақ кейінгі жылдары тұтыну себетінде тауар саны 43-тен 66-ға дейін көтеріліпті. Бұл ретте ЕТЖ мөлшері осы тұтыну себетін толығымен өтеуге жететін болуы керек. Демек тұтыну себеті толыққанды болса, ең төменгі жалақы халықтың мүддесіне сәйкес келеді. Енді бұл өзгерістің бәлендей теріс салдары болады деп ойламаймын. Аздаған инфляция болуы мүмкін, бірақ Үкімет пен Ұлттық банк жауапты шешім қабылдаса, ықтимал инфляцияның алдын алуға болады», деді Қ.Арыстанбеков.
Ал енді ЕТЖ-ны айқындаудың жаңа әдістемесін әзірлеу барысы қалай болып жатқанына тоқталып өткеніміз жөн болар. Бұл ретте мүдделі мемлекеттік органдар Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің Дүниежүзілік банк сарапшыларымен бірлесіп дайындаған ең төменгі жалақы мөлшерін айқындау әдістемесінің жобасын және Еңбек кодексіне түзетулерді заңнамалық бекіту үшін қажетті әдістемелерді келісті. Әдістемеге сәйкес ЕТЖ мөлшері медианалық жалақы мен еңбек өнімділігіне қарай айқындалады.
Тарқатып айтсақ, Мемлекет басшысының тапсырмасын орындау мақсатында Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі Дүниежүзілік банк сарапшыларымен бірлесіп, халықаралық тәжірибеге талдау жүргізді. Осы талдау ЕТЖ-ны белгілеу бойынша неғұрлым кең таралған үш тәсілдің бар екенін көрсетті. Бұлар – бірыңғай ұлттық ЕТЖ (Франция, Германия, Испания), өңірлер, салалар және кәсіпорындар бойынша ЕТЖ-ның сараланған мөлшері (Финляндия, Жапония, Бельгия), әртүрлі санаттағы қызметкерлерге арналған ЕТЖ (Ұлыбритания, Дания).
Бүгінгі таңда ЕТЖ Халықаралық еңбек ұйымына мүше елдердің 90%-дан астамында бар. Мұның барабарлығын бағалау үшін Кейц индексін, яғни заңмен белгіленген ЕТЖ-ның медианалық жалақыға қатынасын пайдалануды ұсынады. ХЕҰ ұсыныстарына сәйкес Кейц индексі 50% деңгейінде болуы керек. Бұл ретте әлемнің дамыған елдерінде бұл шамамен 55%-ды, ал дамушы елдерде шамамен 67%-ды құрайды.
Қазақстанда ЕТЖ ең төменгі әлеуметтік стандарттарға жатады және жыл сайын «Республикалық бюджет туралы» заңмен белгіленеді. Ең төменгі жалақы қосымша төлемдер мен жәрдемақыларды, өтемақы мен әлеуметтік төлемдерді, сыйлықақыларды және басқа ынталандырушы төлемдерді қамтымайды. 2008 жылдан 2018 жылға дейінгі кезеңде ЕТЖ мөлшері ең төменгі күнкөріс деңгейінде белгіленді және жыл сайын инфляция деңгейіне индекстелді. 2019 жылы ЕТЖ мөлшері 1,5 есе – 28 284 теңгеден 42 500 теңгеге дейін арттырылды. Ал биыл ЕТЖ 70 мың теңгеге дейін ұлғайтылды. Бұл ретте жоғарыда көрсетілген ЕТЖ-ны арттыру медианалық жалақының шамасын есепке алмай жүргізілді.
Аталған министрлікке қарасты Еңбек және әлеуметтік әріптестік департаментінің директоры Данат Набиевтің айтуынша, медианалық жалақы мен еңбек өнімділігінің арақатынасын ескеретін ЕТЖ-ны анықтау әдістемесінің жобасы әзірленді. Бұл жұмыскерлердің табыстары мен өндірілетін тауарлар, жұмыстар мен көрсетілетін қызметтер көлемі арасында нақты өзара байланыс орнатуға, сондай-ақ ЕТЖ мөлшерін ХЕҰ ұсынымына жақындатуға мүмкіндік береді.
ЕТЖ мөлшерін анықтау үшін медианалық жалақы мен еңбек өнімділігін пайдалану жеткіліктілік пен төлем қабілеті негізінде теңгерімді қамтамасыз етуге мүмкіндік береді. Жеткіліктілік – бұл қызметкерлерді олардың еңбегі үшін әділ және барабар табыспен қамтамасыз ету. Төлем қабілеті – жұмыс берушілердің өз еңбек шығындарын кәсіпорынның қызметкерлерін жалдауы мен бәсекеге қабілеттілігіне теріс әсер етпейтін деңгейде ұстап тұру мүмкіндігі.
«Еңбек өнімділігі өспесе, жайдан-жай жалақыны да өсіре алмаймыз. Сондықтан біз әдіснамамызда ЕТЖ-ны өсіруді екіжақты қарастырдық. Біріншісі медианалық көрсеткішке байланысты болса, екіншісі өндіріс бойынша көрсеткішке қатысты болып отыр. Өндіріс көрсеткіші дегеніміз – өндірілген өнімдердің саны. Бұл әдіспен жұмыстар жүргізіп жатырмыз. Барлығы бірдей келіседі деп айта алмаймыз. Егер ЕТЖ-ны тек медианалық көрсеткішке байлап қойсақ, қымбатшылыққа әкелуі мүмкін. Өйткені шығарылатын өнімнің пайдасын да ескеру маңызды. Қалай дегенмен ЕТЖ-ның көтерілуі біраз жұрттың жағдайының оңалуына әсер етеді. Мысалы, Еңбек инспекторының зерттеуі бойынша қайбір жылы ЕТЖ мөлшерін 42 500 теңгеден 70 мың теңгеге арттырғанда шамамен 2 млн адамның жалақысы өскен. Ал қазір елімізде 1 млн-нан аса жұмыскер ең төменгі жалақы алады деуге болады. Бірақ мұнда жұмыс уақытын толық атқармайтын қызметкерлердің де бар екенін ұмытпау керек. Еңбек кодексі бойынша «икемді жұмыс уақыты», «дипломдық жұмыс уақыты» деген бар. Мысалы, жұмыскер өзінің отбасылық немесе тағы да басқа жағдайына қарай толық емес жұмыс уақытына ауысып, күніне 2-3 сағат жұмыс істесе, еңбекақысы да солай аз төленеді. Себебі 8 сағат жұмыс істеген адам мен 2 сағат жұмыс істеген адамның айлығы бірдей болуы мүмкін емес», деді Д.Набиев.
ЕТЖ деңгейін айқындайтын жаңа әдіснама құрамына Үкіметтің, республикалық кәсіподақтар бірлестіктерінің, жұмыс берушілердің республикалық бірлестіктерінің (қауымдастықтарының, одақтарының) және сараптамалық қоғамдастықтың өкілетті өкілдері кіретін әлеуметтік әріптестік және әлеуметтік және еңбек қатынастарын реттеу жөніндегі республикалық үшжақты комиссияның қарауына енгізіледі.
Сонымен Президент пәрменімен жыл сайын артып келе жатқан ең төменгі жалақы мөлшері келесі жылы 85 мың теңгені құрайды. Ал жаңадан әзірленіп жатқан ЕТЖ-ны айқындаудың әдіснамасы қолданысқа енгізілетін болса, бұл көрсеткіш одан сайын артуы мүмкін. Өйткені жаңа әдіснама негізделуі мүмкін медианалық жалақы деңгейі де өсіп келеді. Айталық, биыл екінші тоқсандағы бағалау бойынша жалақының медианалық мәні 240 779 теңгені құрады. Ал оның жартысы 120 мыңнан асатынын ескерсек, ЕТЖ мөлшерінің алдағы уақытта әлі де көтерілу ықтималдылығы зор.