Қаржы • 14 Қараша, 2023

Григорий Марченко: Девальвация жүйеленгенде, валюта бағамы басқаша қалыптасар еді

142 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

Қалам ұстап, қаржы саласын қаузап жүрген журналистердің басым көпшілігі Ұлттық банктің экс-төрағаларының бірі Григорий Марченко қатысқан баспасөз конференциясын асыға күтеді. Ол өзі қатысқан жиындардың бәрінде журналистермен еркін әңгімеге уақыт табады. Бір кездері жабық есік жағдайында талқыланған жайттардың жайын кездесу кезінде біліп аламыз. Себебі ол – Ұлттық банк тарихында екі рет төраға болған тарихи тұлға. Айтқандай, Ұлттық банктің экс-төрағасымен журналистердің биылғы кездесуі ұлттық валютамыз – теңгенің 30 жылдығы қарсаңында өтті.

Григорий Марченко: Девальвация жүйеленгенде, валюта бағамы басқаша қалыптасар еді

Коллажды жасаған – Амангелді Қияс, «ЕQ»

«Қарапайым халыққа ауыр тиетін, тіпті олигархтардың өзіне ұнай бермей­тін шешімдердің басым көпшілігі Г.Марченконың тұсында қабылданды» деген пікір күні бүгінге дейін айтылады.

Осыған дейінгі кездесулерде спикері­міздің кез келген сұраққа жауабы дайын, тіпті қолайына жақпайтын сұрақтардың өзін әдемі қалжыңымен тұздықтап отырып өткізіп жіберетінін сан мәрте рет көргенбіз.

Бұл жолы да Г.Марченкомен кездесу ұжымдық сипатта өтті. Бірақ ретін тауып Қазақстандағы девальвациялар тарихын, оның ішінде сауатсыз жүргізілгендері туралы сұрағымызға қысқа болса да жауап алдық. Ұлттық банктің экс-төрағасының басшысы 1999 және 2009 жылдары девальвация жасау туралы шешім Ресейде ұлттық валютаның құнсыздануынан кейін қабылданғандықтан дұрыс болды деп санайды. 2014-2015 жылдардағы жалпы теңге 2,5 есе әлсіреген оқиғаларға қатысты оның пікірі басқаша. Марченко атап өткендей, сол кезде ұлттық валю­та­ны қолдауға 23 миллиард доллар жұмсалды.

«Терещенко үкіметі интерофсет деп аталатын әрекетті жүзеге асырған кез­дегі ең сәтсіз макроэкономикалық экспе­ри­мент болды. Олар Ұлттық банкті осы шешімді қабылдауға мәжбүрледі. Сол кездегі төраға Дәулет Сембаев «халыққа қиын тиеді» деп бұл шешімді орындаудан бас тартты. С.Терещенко мен Ә.Қажегелдин мырза Президентті көндірді. Сөйтіп ол Қазақстан Ұлттық банкінің визасыз аралық есеп айырысуларды жүргізу туралы Жарлыққа қол қойды», дейді Г.Марченко.

Иә, бұл шешімнің халыққа ауыр тиге­нін әлі ұмытқан жоқпыз. Сол жылы үш айда айырбас бағамы бір доллар үшін 11 тең­геден 40 теңгеге дейін, яғни 3,5 есе­ден астам төмендеді. 1994 жылы мау­сым­­да айлық инфляция 46,5%-ды құрады. Яғни 2014-2015 жылдары бізде бірқатар мак­ро­эко­номикалық қателіктер болды. Бірін­шіден, 2014 жылдың ақпанындағы деваль­вация қажеттіліктен туған жоқ. Ал 2015 жылдың қаңтарында олар өтемдік девальвацияны кейінге қалдырды. 2015 жылдың күзінде Ұлттық банк интервенция жасамай, бағамның шектен шығуына жол берді. Әуел баста ақша массасы 70 пайыз­дан жоғарылап, кәсіпорындарға жұмыс­шы­ларының қарызын өтеуге мүмкіндік туады. Бұл үдеріс­ті бақылау бізге оңай бола­ды де­п үміт­тендік. Ал іс жүзін­де кері­сінше болды. Адамдар қолдағы қар­жысына доллар сатып алды, теңге баға­сы құл­дырады. Дәл осылай 2014 жылы «де­вальвация» болмағанда және 2015 жыл­дың қаңтарында «дұрыс девальвация» бол­ған кезде валюта бағамы да басқаша қалыптасар еді.

«2015 жылдың сәуірінде бізде кезектен тыс президенттік сайлау өтті. Сайлау алдында девальвация жасау­ға болмайды. Сайлаудан кейін «бізде бәрі жақсы» деген сөздер айтыл­­ды. Нағыз девальвация 2015 жылдың тамы­зында басталды. Содан кейінгі 8 ай­да олар бүкіл ШОБ-ты іс жүзінде тұн­шықтырды. Бұл ірі экспорттаушы кәсіпорындар үшін жақсы болды, бірақ шағын және орта бизнес үшін өте қиын еді. Өкінішке қарай, девальвацияның отандық экономикаға әсері туралы бірде-бір аналитикалық мақаланы көрген жоқ­пын» деп атап өтті экс-төраға. Енді Ұлт­тық банктің экс-төрағасымен болған блиц-сұх­ба­тты назарларыңызға ұсынамыз:

– Теңгені айналымға енгізу туралы алғаш­қы идеялар айтыла бастаған кезде сіз қайда болдыңыз? 

– 1993 жылы Қазақстан Республи­ка­сының тарихындағы жалғыз вице-президенті Ерік Асанбаевтың көмек­шісі едім. Жаңа валюта – теңгенің басып шығарылғанын сол кезде білдім. Бұдан кейін Ұлттық банк төрағасының орынбасарларымен кездесіп, Ұлттық банк халыққа валюта айырбастауға қанша күн береді, коэффициенті қандай, бағамы қандай? – соны білуден басталды. Бірақ бұл сауалдарға нақты жауап ала алмадым. Ерік Асанбаевтың Президентке келіп, комиссия құруды ұсынғанын, ол кісінің бұл ұсынысты қолдағанын бәріңіз білесіздер.

– Сіздің 1996 жылы депозиттерге кепілдік беру қорын құруды ұсынғаныңызды « теңге тарихындағы ең тиімді шешім» деп атайды.

 – Бірақ ірі банктер бұған үзілді-кесілді қарсы болғанын ешкім біл­мейді. Себебі олар шағын банктер үшін комиссия төлегісі келмеді. Ойым дұрыс болды, бірақ уақыты келмеді, мені ешкім қолдамады. Бірақ бұл ұсыныстың сәтті болғанын бәріңіз білесіздер... Қысқасы, Ұлттық банк төрағасы болған кезде 2000 жылы мүм­кіндігіміз көтеретін жағдайдың бәрін жасадық...

– Зейнетақы реформасына қарсы шығып, сынадыңыз.

– Мемлекет басшысы кейбір шешім­дер қабылдағанда, қаласаң да, қаламасаң да оны орындау керек. Жеке зейнетақы қорлары болуының кемшіліктерінен гөрі артықшылығы көп. Бұзушылықтар болғаны анық, бірақ екі ірі қор (Халық банкі зейнетақы қоры мен Мемлекеттік зейнетақы қоры) реттеуші тарапынан шағымсыз жұмыс істеді. Жеке қорларда тәртіп орнату қажет болды, бірақ оны жасау қиынға соқты.

Біздің елімізде ешқашан шынайы тәуелсіз орталық банк болған емес, сондықтан біз Президенттің тапсырмасын орындауымыз керек еді және өз жұмысымызды жақсы атқардық.

– Қандай еңбегіңізбен мақтанасыз?

– Халықтың депозиттеріне кепілдік беру жүйесі құрылғанға дейін, банк құпиясы туралы заң қолданысқа енгізіл­генге дейін банктердегі депозиттер портфелі небәрі 320 миллион доллар болса, қазір бұл көрсеткіш 30 миллиардтан асты.100 есе өсті! Өзбекстанда халық саны елімізден екі есе көп, ал халықтың депозиттері небәрі 4 миллиард долларды құрайды. Жан басына шаққандағы айырмашылық 16 есе!

Содан кейін Қазақстан 1993-1998 жылдары алған несиелері үшін 2007 жылға дейін Халықаралық валюта қорына (ХВҚ) шамамен 390 мил­лион доллар қарыз болған кездер әлі күнге дейін көз алдымда. Бұл шынымен экономикалық тәуелсіздігі­міз­ге қауіп төніп тұрған кез еді. ХВҚ алдында қарызды дер кезінде өтемеу – тәуелділіктің бір түрі. Басқаша болса, ХВҚ-ның есігі біз үшін жабық. 2000 жылы біз ХВҚ алдынағы дер кезінде өтеп, экономикамыздың тұрақты екенін дәлелдеп шықтық.

– Сіз осыған дейін біздің елде цифр­лық валютаны пайдалану идеясы 2013 жылы ұсынылғанын, Ұлттық банк орталық банктің электрондық ақша эмиссиясының схемасын ұсынатын заң жобасын әзірлегеніңізді, бірақ Үкі­мет оны Парламенттің қарауына жі­бер­мегенін айтыпсыз. 2013 пен 2023 жыл­дың арасы – 10 жыл. Қазір бұл жобаны Ұлттық банк ұсынып отыр.

– Қытай Орталық банкінің төрағасы мені Қытайға цифрлық ақша идеясын әкелген адам ретінде атап өтті. Бұл елде аталған сала тез дамығанын білесіздер. 2013 жылы біздің Үкімет бұл идеяны қолдамады. Содан кейін бұл идея­ны Эквадор Орталық банкі жүзеге асыру­ға талпынғанын білдік. Бірақ Роберто Джори үшін электронды банк­нот ұғымы маңызды болды. Бір­неше ел мұны тәжірибе жасап көрді, бірақ әзірге ешкім ештеңені жүзеге асырған жоқ. Шын мәнінде, шағын нарықтарда, дол­лар­лану деңгейі жоғары елдерде айтар­лықтай күрделі мәселе болуы мүмкін. Депозиттердің 70 және одан да көп па­йызы шетел валютасында болған кезі көп. Егер айналымда доллар ұлт­тық валютадан көбейсе, Apple, Google или IBM-нің цифрлық ұяшықтарында цифр­лық теңге (ЦТ) болса, ақша массасы орта­лық банктің бақылауынан шығып кетеді. Даму жолына енді түскен елдерде цифр­лық ақшасын енгізу ақша суррогаттарынан қорғау үшін жасалуы керек.

Цифрлы валютаны қандай форматта енгізетініміз туралы нақты шешім қабыл­дан­ған жоқ, оның қаржы нары­ғына әсе­рін де ешкім айта алмайды. Таза дизайн тұр­ғы­сынан алғанда, орта­лық банк­те, заңды және жеке тұлға­да электрондық әмиян­дар болатын және барлық ақпарат орта­лық банктің сервер­лерінде сақталатын үлгісі бар.

 

АЛМАТЫ