Таным • 14 Қараша, 2023

Дайын тест сананы мүгедек етеді

384 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Өзі сабақ беретін пәнді сүйетіні сонша, «Математика – менің қазақ тілінен кейінгі екінші тілім», «Математика – ғылымдардың патшасы» деп санайтын «KEMEL» қалалық физика-математика мектебінің негізін қалаушы, білікті ұстаз Мерейхан Сансызбайұлының «Кемелденген математика» атты мұғалімдерге арналған семинар-сабағына қатысқан едік.

Дайын тест сананы мүгедек етеді

Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»

Мерейхан Сансызбайұлы – Рес­­публикалық физика-матема­ти­ка мектебінің түлегі, Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық уни­вер­ситетінің математикалық ком­пью­­терлік пішіндеу маман­ды­­ғы­ның бакалавр және магистра­тура бағ­дар­ламасын тәмамдаған. Тәжі­ри­бесі мол ұстаз бүгінде екі бір­дей жеке­мен­шік мектеп ашып үлгер­ген. Ізденімпаз мұғалімнің алға қойған мақсаты да көп. «Кемел­ден­ген математика» сабағы сол ізде­нісінің алғашқы бас­тамасы көрі­неді.

Білікті маманның айтуынша, математиканы оқыту жолын­ нақтылап жос­­парлаған жөн. Бала мектеп жасына дейін санауды, қара­пайым амал-тәсілдерді білуі керек. Өкінішке қарай, қазір балаға қара­пайым мате­ма­­тиканы игеруге арнал­ған оқу құ­рал­дары жоқтың қасы. Себебі бұл іс­пен айналысатын арнайы институт жоқ. Мерейхан Сансызбайұлы осы олқы­лықтың орнын толтырып, үш­ жас­тағы баладан бастап, жо­ға­ры­ сынып оқушыларына арнайы оқу­ құрал­д­арын әзірлемек. Қазір­дің­­ өзінде еңбекқор мұғалімнің бір­­неше есеп жинағы мен оқу құ­рал­­дары ұстаздарға пайдасын ти­гі­зіп жүр. Бастауыш сынып оқу­ш­ы­­­­ларына арналған логикалық тап­­­сыр­малар мен олимпиадаға да­­йын­­дық кітаптарының, 5-6-сынып­ оқу­шыларына арналған есеп­тер­ жи­нағының, сондай-ақ Назар­баев­ мек­тебі мен Республикалық фи­­зика-математика сынды дарынды­ ба­ла­­­ларға арналған мектепке оқу­ға­ түсу­ге арналған кітаптардың ав­­торы.

«Үш жастағы балаға математиканы қызықты етіп түсіндіру үшін 40 кітапша әзірлеу жос­парымда бар. Бала сол қырық баспалдақтан өтуі керек. Кейбір балалар өте дарынды бола­ды. Олар әрі қарай төрт жастағы бала­ларға арналған кітапшаны алып, бас­­тап кеткені жөн. Кейбір балалар бірін­ші сыныпты оқыса да, үшінші сынып­тың есебін шығара алады. Бірін­ші сынып оқушысы үшін үшінші сыныптың есебін беру дегенмен күрделі болуы мүмкін. Сол себепті де оқушыға есепті деңгейге бөлу арқылы ұсыну керек. Мектеп бағдарламасының оқулықтарында есеп A, B және C деңгейлеріне бөлініп берілсе, біз дарынды балалар үшін D, E, F деңгейінің есептерін де жинақтаймыз», дейді шығармашыл ұстаз.

Мерейхан Сансызбайұлы ал­да­ бұл істі әрі қарай дамытып, бала­лардың математикалық қабі­ле­тін дамытуға арналған институт ашу­ды мақсат тұтып отыр. Сол үшін де мектеп мұғалімдерімен ақыл­да­сып, арнайы тренингтер өткізуді бас­тады.

«Кез келген ұстаз баланы математика пәні бойынша қабілетін қалай дамыту керегін білмесе, институтымызға келіп, баланы тестілеуден өткізеді. Баланың деңгейін анықтаймыз, сертификат береміз. Содан соң ғана оқушыға ақыл-кеңес айтамыз. Сондай-ақ дарынды оқушыларды олимпиадаға дайын­дауға да мұғалімдердің білігі жетпей жатады. Ол кезде де институтқа келіп, біліктілікті арттыру курсынан өту қажет болады», дейді ұстаз жұмыс жоспарын түсіндіре отыра. Оның ойынша, мектеп мұғалімдерінің баламен жұмыс істеуде білігі жетпегендіктен, оқыту жолын білмейді. Сондықтан да жас ұрпақтың білімін жетілдіру үшін мұғалім деңгейін көтеру керек.

Мерейхан мұғалім «Кемел­ден­ген математика» сабағының алғашқы бөлімінде елдегі білім берудегі түйткілді мәселелерді қозғай отыра, оның шешімін табуға тырысып, ұстаздарды өзара талқылауға шақырады. Ал сабақтың екінші бөлімінде баста­уыш сынып оқушыларына арналған есептерді шығарудың тиімді тәсілдерін көрсетеді. «Барлық бала математик болуға міндетті емес, бірақ математиканың мектеп бағдарламасында дұрыс берілуі маңызды», деген ұстаз оқытудағы бірнеше олқылықты атап өтті.

«Негізінде, баланы сынып­пен бөлу дұрыс емес, жас мөлшеріне қарай бөлген жөн. Қыздар мен ұлдар­дың физикалық дамуы мен есеюіне де көңіл аудару керек. Қыздардың есеюі ұлдарға қара­ған­да екі жыл алда екенін, бірақ жетінші сыныпқа көшкен ұл бала­ның қыз балаға қарағанда ержетуі екі есе жылдам екенін де ескеруге тиіспіз. Сондықтан да, ұстаздар, бірінші сынып оқушысына математика пәнін оқытарда, оқушы­лар­ды қыз және ұл деп екіге бөле­сіз. Мұғалім жаңа тақырыпты түсін­діргенде, қыздар түсіндік деп шулап кетеді де, ұлдарды ескермей қалады. Егер сіздің сыныбыңызда 6 және 7 жастағы ұл бала болса, екеуі­нің қабылдауы екі түрлі. Қыз бала ұл балаға қарағанда тез жетіледі, 6 және 7 жастағы қызға бір ақпаратты бере аласыз. Ал кей­бір ата-аналар қызын 5 жастан оқу­ға беріп жібереді. Оған 6-7 жас­тағы оқушыға беретін білімді бер­се­ңіз, игере алмай қалады. Яғни осын­дай ерекшелікке қарай сіз сыныпты төрт деңгейге бөліп оқы­та­сыз. Ал 5 жастағы ұл бала оқуға кел­се, тоқтату керек. Себебі ол бала әлі ойынға қанып болған жоқ. Бес жастағы ұл – ойын баласы. Бес жастағы қыз қуыршақпен ой­н­ап өскен соң, аналық инстинкті қалыптаса бастайды, бойында қам­қорлық пен мейірім сезімі пайда бола­ды, сондықтан да тез жетіледі. Ұл бала­­да қамқорлық сезімі 7-8-сынып­та қалыптасады», дейді Мерейхан ағай.

Білім беруде бастауыш мұға­лім­дерінің оқушы үшін рөлі зор екенін осыдан-ақ аңғаруға болады. Сонымен бір сыныпта жас ерекшелігіне қарай төрт түрлі бала оқитын болса, бір бағдарламаны бәріне бірдей қалай түсіндіруге болады? Мұғалім бұл жөнінде де нақты жауап берді.

«Бірінші сыныпты оқытуда мұға­лімдердің ең үлкен қателігі – сан, санауға көп көңіл бөліп кете­сіз­дер. Мысалы, Алина жиырмаға дейін санай алады, жаза алады, оған әрі қарай санау қызық емес. Оқушы бірінші сыныпты аяқ­­тағанша санды ғана үйрете бер­­сеңіз, оның қызығушылығы ба­сы­­лып қалады. Бірінші сы­нып бағ­дар­ламасы бо­йынша ең басты мақ­сат – оқушының дүние­та­ны­мын ояту», деді ол.

«Бір кітаппен шектелуге болмайды, жан-жақты ізденіс қажет. Дайын кітап, дайын тест сананы мүге­дек етеді», деп Мерейхан Сан­­сыз­байұлы дайын асқа тік қасық болмауға шақырды. Ізде­нім­­­паз маман сабақ аясында ұстаз­дар­ға білген-көргенін бөлісіп, білім жо­лында терең ізденуге, жаңа өзге­рістерге жасау үшін бірлесе жұмыс істеу керегін баса айтты. Сабақ соңында ұрпақ білімі мен ұлт болашағының ұстаздар қо­лын­да екенін ұмытпау керек деп түйдік.

Айсұлу СЪЕЗХАН,

«Egemen Qazaqstan»

Алматы