Мемлекет басшысының біртуар ғалым Қаныш Сәтбаевтың 125 жылдық мерейтойын атап өту ұсынысында, оның Қазақстан ғылымы үшін жасаған қажырлы еңбегі мен мақсатқа жетудегі қайтпас қайсарлығы жас ұрпаққа өнеге болатынын қадап айтты. Әсіресе біртуар тұлғаларды насихаттауға баса назар аударту себебін қарқынды технологиялық даму жолындағы қоғам үшін маңызды екенін аңғартады. Өйткені жеке тұлғалар арқылы танылатын саяси, экономикалық мәдени, рухани жетістіктерден туындаған көзқарастардың тұтас болмысы мемлекеттің интеллектуалдық деңгейін көрсетеді. Сондықтан да Қаныш Сәтбаевтай адамгершілігі зор, әмбебап білімі мен кәсіби біліктілігі мол маман тәрбиелеу ең алдымен елдігіміздің тұғырын бекіту үшін қажет. Бәсекелестікке қабілетті, интеллектуалды әлеуеті жоғары қоғам ғана мемлекет тірегі болмақ.
Заңғар ақыл-ой иелері әрқашан да ерен істерімен халық жадында қалатынын тарих сан мәрте дәлелдеді. Сондай ұлты айрықша қадірлеген нар тұлғалар қатарында Қаныш Имантайұлы Сәтбаевтың орны бөлек. Ол Қазақстан ғылымының ғана емес, ұлттық өрлеудің рәмізіне де айналды. Осы тұрғыда ғұлама ғалымның өмірге келген 12 сәуірдің – елімізде Ғылым күні болуы да заңды. Сондықтан да Қазақ ғылымы көшбасшысының тағылымы мол терең тарихи мұраларын, өмірлік ұстаным-қағидаттарын халыққа жеткізу – қашанда жауапкершілігі мол мәртебелі іс. Қаныштану – қазақтанудың, ғылымтанудың маңызды бір саласы.
Адам болмысының негізі туған жері мен шыққан тегінен деген асыл сөз бар. Осы ретте Қаныш Имантайұлы туған өңір – Кереку құбылысын да зерделей кеткен орынды. Қазақтың алып тұлғалары Абай, Шәкәріммен үндес ғаламдық ой айтқан дана Мәшһүр-Жүсіптен бата алған бала Қаныштың елінің өрелі азаматы болып қалыптасуына игі әсерін тигізген – кіндік қаны тамған қасиетті Баянауыл өлкесі. Бүгінде Баянауылды – табиғат таңғажайыбы деумен бірге, ағартушылар, ойшылдар, батырлар, академиктердің кіндік қаны тамған ордалы өңір дейтініміз өздеріңізге мәлім.
Арысы – Шоң би Едігеұлы, Шорман би Күшікұлы, Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы, Жаяу Мұса Байжанұлы, берісі – Әбікей мен Қаныш Сәтбаевтар, Әлкей Марғұлан, Сұлтанмахмұт Торайғырұлы, Жүсіпбек Аймауытұлы, Жұмат Шанин, Қошке Кемеңгерұлы, Сәбит Дөнентаев, Шапық Шөкин, Шәкен Айманов, Дихан Әбілев сынды тұлғалардың әрқайсысының біртұтас тарихымызда дербес орны бар!
Абай, Шәкәрім, Мәшһүр-Жүсіптердің алдыңғы ғасырлар тоғысында түйіндеген кең арналы қазынасынан нәрлі білім мен тағылымды тәрбие алған «толыққанды адам» болу тұжырымдамасы құдды жас Қаныштың өзін-өзі жетілдіру пайымына негіз болғандай.
Академик Қ.И.Сәтбаев әлемі өте ауқымды. Ауқымдылығы табиғи болмысынан, жаңашылдыққа, білуге және оқуға деген орасан зор құштарлығынан. Біздің халықтың бірегей даналық қасиеті бар, ол – баласын қайтсе де оқыту, өмірлік жолын айқындайтын кәсіптік білімін алып шығуын басты мақсатқа айналдыру. Бұны ғажап ұстаным, тамаша қасиет дер едім. Жасөспірім Қаныш та ата-анасы және ағайындарының қолдауымен 1914 жылы Семей қаласына білімін жетілдіру мақсатында аттанады.
Семей қаласы – ежелден мәдениеті өркендеп дамыған, Абай мен Шәкәрім білім нәрімен сусындап, шығармашылық шабыт алған, сондай-ақ әр жылдары орыс демократтары Ф.Достоевский, Н.Долгополов, Е.Михаэлис, Б.Герасимов, Н.Коншин, Г.Потанин, т.б. тер төгіп қызмет істеген ұлтымыздың үлкен бір рухани-мәдени орталығы болды. Қалаға қазақ сахарасының түкпір-түкпірінен келген, ғұлама Шәкәрімше айтсақ, «қазақтың оқыған жастары» көп жиналды. Сол кездің өзінде-ақ Семей зиялыларының беделі барша қазақ-орыс-татар қауымына жақсы танымал болды.
Ел Президенті 2022 жылдың 30 қыркүйегінде жаңадан құрылған Абай облысына жасаған жұмыс сапары барысында Семей қаласының, Абай облысының Қазақстан тарихындағы орны айрықша өлке екенін атап өтті. «Бұл – қазаққа Абай, Шәкәрім, Мұхтар Әуезов сияқты біртуар перзенттерді сыйлаған ұлылар мекені. Абай туған топыраққа келген адам бұл жердің киесін сезінеді, қасиетін ұғады. Семей – ұлы даланың ұлағатты өлкесі. Бұл – Алаш арыстарының ізі қалған, зиялыларымыз елдің болашағы үшін күрескен қастерлі өңір. Семей – ұлттық ғылым мен білімнің, өнер мен мәдениеттің тарихи орталығы. Еліміздегі мұғалімдер даярлайтын алғашқы оқу орны бұдан 120 жыл бұрын осы қалада ашылғаны белгілі. Онда Мұхтар Әуезов, Жүсіпбек Аймауытов, Қаныш Сәтбаев, Әлкей Марғұлан, Шәкен Айманов сынды ұлт зиялылары білім алған», деген еді Мемлекет басшысы.
Жаңа жаһандық жағдайда саналы, білімді, білікті және мәдениеті жоғары ұлт қана жасампаздық идеяларды жүзеге асырып, зор мүмкіндіктерге, жақсы өмірге ие болмақ деген қағида Алаш қозғалысы һәм Алашорда тұсында әр қазақтың қанына сіңді, басты мұратына айналды.
Қ.Сәтбаевтың да оқуға деген ұмтылысы осы санатта өрбіді. Қаныштың Семей қаласындағы мұғалімдер семинариясына келуіне ықпал еткен бірден-бір адам – оның немере ағасы Әбікей еді. Ал бұл әулет үшін мұғалімдер семинариясы ерекше орын алды. Мәселен, Семей қазақ педагогикалық техникумының 1922 жылдың 1 желтоқсанында директорлығына тағайындалған көрнекті Алаш қайраткері, педагог Әбікей Зейінұлы Сәтбаев бұл қызметті 1927 жылдың шілде айына дейін атқарады. Қаныштың Әбікейді аса құрметтеуі содан.
Тарихы 1903 жылы 23 қыркүйектен басталатын мұғалімдер семинариясы бастауыш училищелер мен бастауыш орыс-қазақ мектептеріне және ауылдық қазақ мектептеріне мұғалімдер даярлады. Жас Қаныш 1914–1919 жылдар аралығында осы оқу орнында білім алды. Оның алдында жаңадан ашылған Семей мұғалімдер семинариясында жоғарыда айтқан Әбікей Сәтбаев, Мұхтар Әуезов, Жүсіпбек Аймауытұлы, Биахмет Сәрсенұлы сынды ұлт зиялылары білім алған-ды. Қаныштың Алаш зиялыларымен таныстығы сол кезден басталды. Оның үстіне Алаш қозғалысы мен Алашорда үкіметінің және оның қайраткерлерінің қазақ жері мен мемлекеттілігі, ұлттық идея мен рухани-мәдени сананы қалыптастыру жолындағы қызметтері мұғалімдер семинариясында білім алған қазақтардың санасын одан әрі шыңдағаны сөзсіз.
Семинарияның білім берудегі деңгейі, ұстаздардың үлгі-өнегесі турасында оқу орнының қазақ педагогикалық техникумы тұсындағы түлегі, ғалым Әлкей Марғұлан: «Бұл семинария қыр округіндегі оқу орындарының бір тәуірі болатын. Кейін революцияға қатынасқан қазақ жастарының көбі осы семинариядан оқып шықты. Семинарияда қазақ балаларына білім беруді шын жүрегімен мақсат еткен бірнеше прогресшіл, саңлақ адамдар болды. Олардың ішінде, әсіресе оқушы жастарға олар әдебиеттен, тарихтан, географиядан осы күнгі пединституттар көлемінде білім беріп, олардың ой-санасын аса байытып шығаратын», дей келе, оқытушылардың Томскіден, Омбыдан, Қазан университетінен, Ленинградтан келген шетінен оқымысты, кілең тілге жүйрік ұстаздар болғанын еске алады. Сондықтан да әлеуметтің өз дамуында тұлғалар рөліне назар аударып, ұдайы сенім артатыны да содан.
Мұғалімдер семинариясы 1920 жылғы қыркүйекке дейін жұмыс істеп, халыққа білім беру институты болып қайта құрылған. 1922 жылы осы оқу орнының құрылымдық негізінде екі педагогикалық техникум (қазақ, орыс) ашылады. Екі жылдан кейін институт жабылып, оның барлық мүлкі Семей педагогикалық техникумына берілген. Техникумға 1922 жылы директорлыққа Әбікей Сәтбаев тағайындалған. Ол басшылық жасаған жылдары Ленинград университетінде оқып жүрген М.Әуезовті шақырыпты. Ұлы Мұхтардың қазақ әдебиеті тарихы, әдебиет теориясы пәндерінен сабақ бергендігі туралы құжаттар Семейдегі мұрағатта сақтаулы.
Қазақ педагогикалық техникумында Алаш қайраткері Халел Ғаббасұлы, педагог, журналист Сейітбаттал Мұстафин, педагог, жазушы, драматург Тайыр Жомартбаев, педагог, театр қайраткері Ғалиақпар Төребаев, ағартушы-журналист, педагог Мәннан Тұрғанбаев, білікті ұстаздар И.Ф.Виноходов, Е.И.Мертвецов, т.б. жемісті еңбек етті.
Ә.Сәтбаевтан кейін қазақ педагогикалық техникумы мен училищесін 1930–1940 жылдары А.Жиенғалиев, Ш.М.Мұхаметов, К.Хамитов, Т.И.Жайықбаев, Т.Мусин, М.С.Муртазин басқарды. Семей қазақ педтехникумынан оқып, тәлім-тәрбие алған көрнекті қайраткерлерден: академик Әлкей Марғұлан, тарих ғылымдарының докторы, профессор Мұсатай Ақынжанов, 1941–1955 жылдары Қазақ ССР оқу министрі болған, педагогика ғылымдарының докторы Әбдіхамит Сембаев, Қазақ ССР Ішкі істер министрі Шырақбек Қабылбаев, белгілі журналист Ғайса Сармұрзин, талантты ақын, журналист, педагог Тұрлыхан Қасенұлы (спортшы Дәулеттің атасы), Социалистік Еңбек Ері Жақия Шайжүнісов, көрнекті жазушы Әзілхан Нұршайықов, т.б. атап өтуге болады.
Бірнеше мәрте құрылымдық өзгерістерге ұшыраған оқу орны 1963 жылы педагогикалық училище болып қайтадан ашылады. Майдангер Асылхан Бекбаев (белгілі тележурналист Мая Бекбаеваның атасы) директор болып тағайындалып, 25 жылға жуық үздіксіз басқарады. Ал 1967 жылы 6 желтоқсанда М.О.Әуезовтің 70 жылдық мерейтойы қарсаңында Қазақ ССР Министрлер кеңесі төрағасының № 828 бұйрығымен білім ордасына ұлы жазушының есімі берілді.
Семинарияның толық курсын аяқтаған Қаныш Сәтбаевтың мұғалімдік еңбек жолы да Семей қаласында басталды. Негізін Алашорда азаматтары түзген Семей облыстық және уездік Земство мекемелерінде ұлттық кадрларды педагогикалық қызметке тарту ісін аса қажет әрі ұлттық маңызы бар іс деп қарады. Оны Алаш арыстарының басшылығымен Семейде де ұлт мүддесін көздеп атқарылған қыруар істер тарихынан анық байқаймыз. Соның бірі – білім саласында ұлттық мектептерді көптеп ашып, болашақ мамандарды даярлап шығару, халықты жаппай сауаттандыру мәселелері болды. Алаш қаласы мұғалімдерінің 1918 жылдың күз және қыс айларында өткен мектеп кеңестеріне қатысушы Мәннән Тұрғанбаев, Қаныш Сәтбаев, Сейітбаттал Мұстафин, Хайролла Ибрагимов, тағы басқалар Алаш қаласы мектептеріндегі оқу үлгерімі, мұғалімдердің, сондай-ақ оқу құралдарының жетіспейтіні, мұғалімдер жалақысының аздығы тәрізді бірқатар маңызды мәселелерді қарап, арнайы шешімдер қабылдапты. Бұған қоса Семей облыстық Земство басқармасы халыққа білім беру бөлімінің Алаш қаласында мұғалімдер даярлайтын қысқамерзімді курстар ашу, оған меңгерушілікке Мәннан Тұрғанбаевты, оқытушылыққа Қаныш Сәтбаев пен Сейітбаттал Мұстафинді бекіту, ал тағы бір мұғалімді іздестіріп табу туралы қаулысын да архив қорларынан кездестіресіз.
1918–1920 жылдар аралығында Алашорда үкіметінің Семей облыстық кеңесі, жергілікті өзін-өзі басқару мекемесі – Земство басқармалары ұлттық педагог кадрларды даярлау, қазақ мектептерін ашып және оған керекті оқу құралдарын шығару мәселелерінде бірталай жұмыс жүргізді. Осы жылдары Семей мұғалімдер семинариясында оқып жүрген жас семинарист Мұхтар Әуезов сол тұста Семейде өзі шығарып тұрған «Абай» журналының № 11 санындағы мақаласында: «Ұлт мектебін ашуға қазірде біздің алдымызда қиын асудай үш кедергі тұр. Бірі: бастауыш мектептің бәріне мұғалім жоқтығы; екіншісі: оқу құралдарының жоқтығы; үшіншісі: ілгері оқитын мектептің жоқтығы һәм тез уақытта бола алмайтындығы», деп жазды.
Міне, ұлттық білім беру саласындағы осындай ауқымды проблемаларды шешу мақсатында Семей уездік Земство басқармасының қолдауымен Қазақ мұғалімдер одағы (Киргизский учительский Союз – автор) құрылып, оның төрағасы Мәннан Тұрғанбаев, ал мүшелері болып Қаныш Сәтбаев, Сейітбаттал Мұстафиндер жұмыс істейді. Кейінде Мұхтар Әуезов те аталған Одақтың хатшысы қызметін атқарған. Бұл қоғамдық ұйым өз кезегінде ұлт мектептері үшін «Бастауыш мектептегі оқу бағдарламасын» әзірлеп, таратады. Жалпы, Семейдегі мұғалімдер одағы өз қызметінде ұлттық педагог кадрларды даярлау, қазақ мектептерін ашу және олардың жұмысына басшылық жасау, тағы сол сияқты маңызды мәселелерді үнемі көтеріп, қозғау салып отырған. Мысалы, Қазақ мұғалімдер одағының білім беруге байланысты мәселелерді шешу мақсатында 1918 жылы жолдаған № 211 қатынас қағазында: «Согласно заявления г. председателя Семипалатинской уездной Земской управы, киргизской учительской союз в заседании от 25 ноября сего года постановил делегировать в совет уездного отдела по народному образованию следующих трех своих председателей: Маннан Турганбаева, Каныш Сатпаева, Сейтбаттал Мустафина» деп жазылып, оған «за председателя и секретаря Союза» деп Сейітбаттал Мұстафин мен Қаныш Сәтбаевтың қолдары қойылған. Семейдің Заречная Слободка деген бөлігі 1917 жылдан бастап халық арасында Алаш қаласы деген атаумен мәлім болған. Жас маман Қаныш осы Алаш қаласында Алашорда үкіметінің нұсқауымен ашылған қазақ педагогикалық курсында оқытушылық қызмет етті. Архив құжаттарына сүйенсек, Қаныш Сәтбаев география, жалпы тарих, зоология және анатомия пәндерінен сабақ берген. Жас Қаныштың Алашорданы қолдағаны жөнінде тарихи мағұлматта бар. Қаныш Сәтбаев Әлихан Бөкейханның есімін алғаш рет 1917 жылдың 12 қазанында өткен Семей қоғамдық кеңесінде естиді. Бұл жиынға Әлихан Бөкейхан Әлімхан Ермековпен бірге келеді. Аталған оқиға туралы «Сарыарқа» газетінде (09.11.1917 жылы, № 18) талдамалы мақала жарияланып, Қаныш Сәтбаев жаңадан құрылған «Алашорда» партиясының жас насихатшыларының қатарында аталады. Кейін, 50-жылдардың басындағы «Бекмаханов ісінен» басталған қуғын-сүргінде осы газет қиындысы Сәтбаевты «ұлтшыл белсенді» ретінде айыптауға айғақ ретінде қолданылды. Бұл кезде ол Қазақ КСР Ғылым академиясының президенті еді.
Қаныш Сәтбаевтың Семей қаласындағы білім беру жүйесіндегі Кеңес өкіметінің алғашқы жылдарында да жалғасқанын архив құжаттары растайды. Мәселен, 1919 жылы желтоқсанда Семейде Кеңес өкіметі түпкілікті орнағаннан кейін, Семей губерниялық революциялық комитетінің қазақ бөліміне (инородчески отдел) Мұхтар Әуезов басшылық жасайды. Міне, осы жылдары Алаш қайраткерлерінің күш салуымен ұлттық білім беру ісі өрістей түседі. М. Әуезовтен кейін, 1921 жылдан бастап Семей губерниялық атқару комитеті халыққа білім беру бөлімінің бастығы Жүсіпбек Аймауытұлы, ал оның орынбасары болып Қаныш Сәтбаев қызмет атқарды. Ұлттық педагог кадрлардың жетіспеушілігіне, бастауыш қазақ мектептері мен оқу құралдарының жоқтығына қарамастан, олар бұл тектес күрделі мәселелерді асқан табандылықпен шеше білді. Қаныш Сәтбаевтың кейін қазақ мектептеріне арналған «Алгебра» оқулығының авторы атануына осы қызметі негізгі себеп болды. 1924 жылы 25 жасында, сол кезде Халық ағарту ісін басқарған Ахмет Байтұрсынұлының тапсырмасымен осы оқулықты даярлап, басып шығарды. Оның ғылыми терминологиясы, ізденісі – тіл білімінің елеулі тәжірибесі.
Қаныш Имантайұлының Семейдегі ұлт жолындағы белсенді қызметі ел тарихында өшпес із қалдырды. Оның ұлттық көзқарасы жалпыадамзаттық құндылықтармен ұштасып, сарабдал парасат жолына ұласты.
Ерлан Сыдықов,
академик