Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Өйткені ол ең алдымен алты Алаш ардақтаған Ақан серінің онсыз да дабыралы даңқын одан сайын дүрілдеткен Сандалгері еді. Арқадағы Сағынайдың асында сойқанның сойылынан мерт болған жел жетпес жүйрігін жоқтаған ақынның ащы зары Алтай мен Атыраудың арасын жаңғыртып жіберді.
Екіншіден, жыр жампозы Ілияс Жансүгіровтің атақты Ерейментау етегіндегі Қусақ көлдің жағасында қастандықпен өлтірілген Құлагер трагедиясын арқау еткен алғаш поэмасы әлем әдебиетінің Әбіші (Кекілбайұлы) айтқандай, «...поэтикалық полотносы тек қана бір қаламгердің елден ерек талантын көрсетіп қана қоймай, бүкіл ұлттық көркем ойымыздың қуаты мен даму қарқынын таныта алатындай мерейлі биігіміз» ретінде өрелі сөз өнерінің сөресінен ойып отырып орын алды.
Аузымен құс тістеген қос саңлақ қолтығынан демесе, Құлагерге қанат бітпей қайтеді енді. Сөйтіп, сөлді жырмен «жарнамасы» жасалған жануар бергі замандағы бәйге бермес қыл құйрықтылардың символы болып тарихта қалды. Әйтпесе кең-байтақ еліміздің әр өңірінде шашасына шаң жұқпаған шабыс аттары аз болмағаны анық.
Фильм басталған тұста көрініс беретін көркем табиғат, ақ қар, көк мұзға қарамай, ауыздығымен алысқан атының басын жіберіп, айызын қандырған Ақан бейнесі, белгілі әнші Ерлан Рысқали әуелеткен әйгілі «Маңмаңгер» әні санамызды сан саққа жүгіртіп, ой орманына жетелей жөнелді.
Ал енді ой-шұңқыры өзімізге бала жастан жақсы таныс Ойтоғанды көргенде, көңіліміз толқып, көзіміз жасаурағанын несіне жасырайық. Тамам қара сирақ жиналып, талай асық атқан айтақырларды, алаңсыз асыр салып, үстінде аунап-қунаған ақ шағылдарды, қаршадайымыздан қозы-лақ жайған жазиралы жазықты жаңа көргендей әдемі әсерге бөлендік. Осынау киелі өлкеде туып-өскендер Ілекеңдей ірі тұлғаның жерлесі екенімізді әрдайым мақтан тұтатынымыз тағы рас. Біз оның шығармаларын оқымай тұрып-ақ, елге мәлім есіміне қанықтық. Себебі сол кісінің атындағы орта мектепте білім алдық. Ұлы тұлғаның туыстарын көрдік. Бертінде Жансүгірұлының жарқын бейнесін көріп қалған қазыналы қарттардың емірене толғаған естеліктеріне құлақ құрышын қандырдық. Солардың бірін Серпербай Әбішұлы былай «соғатын». Бірде Жансүгірдің шабындығын інісі рұқсатсыз шауып алыпты. Соған ашуланған ол бауырынан «барымта» шөпті қайтаруын талап етеді. Анау болса ағасына өзіне тиесілі телімді нұсқап, сондағы соны шалғынды өзің орып алғаның орынды болар дейді. Ақыры іс насырға шауып, ағайындылардың араздығы айналаға жайылады. Есі кіріп, ержетіп қалған Ілияс ортаға түсіп, емшектес екеуін татуластыруға тырысыпты. Одан ештеңе шықпаған соң, әлгі әлекке салған даулы маяны өртеп жіберіпті. Сосын әкесіне «енді інің екеуің күлін шелектеп бөліп алыңдар», депті.
Ертеректе, елді елеңдеткен екі оқиға ауылдастарымыздың есінен кетпейді. Біріншісі – 1965 жылы аулымыздың іргесіндегі көкмайсада өткен ақынның ақталғаннан кейінгі алғашқы мерейтойы. Бұл тойға кімдер келмеді десеңізші. Сол кездегі көзі тірі классиктердің бәрі келді. Саусақ бүгіп санасақ, Сәбит Мұқанов, Ғабит Мүсірепов, Ғабиден Мұстафин, Ғали Орманов, Қалижан Бекхожин болып кете береді. Мәртебелі меймандардың ең жасы республикалық «Лениншіл жас» газетінің редакторы Шерхан Мұртазаев болатын. Бұл тойдан түсірілген кино «Қазақфильмнің» қорында сақталған. Ақын-жазушылардың қолтаңба қойып берген кітаптары мен сарғайған суреттері мектебіміздің мұражайында қаттаулы тұр.
Екіншісі – Мұхтар Әуезов атындағы Қазақ академиялық драма театрының «Қызылтаң» кеңшарына келіп, жайқалған жасыл бақ ортасында орналасқан жазғы клубта Құдаш Мұқашевтың «Дала дастаны» пьесасын қоюы. Бұл жетпіс үштің жылы күзі еді. Таңдай қақтырған тамаша спектакльдегі Ілияс рөлін жастығына қарамай, көрермен көзайымына айналып үлгерген Әнуар Боранбаев ойнаса, Мақпал бейнесінде – қазіргі Халық әртісі Гүлжан Әспетова, Жансүгір образында Мүлік Сүртібаев көрінген-тұғын. Қоюшы режиссер – Қадыр Жетпісбаев. Ой, сондағы ойтоғандықтардың орталарына Ілияс қайта тіріліп келгендей қатты қуанғандары-ай. Алдыңғы қатарда қаз-қатар тізіліп, кезінде Ілиястың атын ерттеген, қамшысын әперген, үзеңгі қағыстырып, қатар жүрген ақсақалдар отырды. Оң-солымызды толық айыра қоймаған оқушы болсақ та, жадымызда қалып қойған осынау керемет кешті ойға алсақ, жанымыз жадырайды.
Көңіл ауанымен тақырыптан сәл ауытқып, көріп отырған киномызды ұмытып кеттік білем. Экранға қайта енейік. Кешегі кеңестік кезеңде Жаңалық аталып кеткен жердегі Қоңыртөбенің басында тұрып, түсіру тобына түсінік беруші Төпек Кәукенбаев сөзінің жаны бар. Мынау тарихтың талай сырын бүккен бұйрат құмның арасындағы Қайнар аулында Берсүгір, Жансүгірдің қыстауы болған. Ілиястың кіндік қаны осы араға тамған. Оны өзі де «Өмірбаяным» атты жазбасында атап көрсеткені әмбеге аян. Көз жүгіртіп көрелік, кәне. «Боз дала, құла құм. Оларды қақ айыра аққан иір өзен. Өзен өлкесі түлкі жүн құла қамыс. Тал, жыңғыл. Жиде. Қыры – теріскен, қара жусан. Ойы – ши, ұсақ құрақ. Құмы – сағыз, селеу, қылша. Қырда – құм ішінде, өлкеде – өзен бойында шоқ-шоқ қыстау, шошайта үйген қамыс. Сарғайған мая. Міне, менің өскен жерім. Бұл – Жоңғар (Жүңге) Алатауынан аққан, Балқашқа құятын Ақсу өзенінің бойы. Әзіргі атақпен 4-ауыл, Ақсу болысы, Талдықорған уезі, Жетісу губерниясы».
Көкірегі көмбе көнекөздердің сөзіне сенсек, Ілиястың атын алқалаған әлеумет алдында «Ақ көбікті» аңыратып, «Бозінгенді» боздатқан атақты Молықбай қобызшы қойған екен. Шынымен солай шығар. Бәлкім, туған топырағы ортақ топжарғандардың рухани туыстығын нығайтуды көздеген ізгі ниетті жандардың дәлел дәметпес дәйегі болар.
Анау сөйлеп тұрған Берікбол Қасымов ағамыз – дипломы бойынша мал маманы болғанымен, жан дүниесі руханиятқа өте жақын адам. Аудан орталығы Жансүгіров кентінде батыр баба Бөрібай мен бала Ілиястың ескерткішін орнатуға мұрындық болған меценат. Енді Орта Азия біріншілігіндегі 16 шақырымдық жарыста алдына қара салмаған Ақсудың «Түймебас» тұлпарын тас тұғырға қалдырмақ. Бұл ақсулық ағайынның жал-құйрығы түйілген жүйрік атаулыға көрсеткен құрметі болмақ. Жөн сөз.
Ілиястың ақындық алтын бастаулары туралы баяндаған Жемісбек Толымбекұлы толымды пікір білдірді. Оның айтуынша, әліпбиді әкесінен таныған талапты жас қазақтың барлық баласындай халқымыздың бай қазынасы – батырлық, лиро-эпостық дастандардан сусындаған. Сондай-ақ осы өңірдегі Тәйкөт, Толғанбай, Сара секілді саңлақтардың өлеңдерін жаттап өскен. Кейін Абай кітабын оқып ой-өрісін кеңейткен.
Айтпақшы, ақынның атасы Берсүгір де өз жанынан өлең құрастыруға бейімдігін байқатқан. Немересін алдына алып әлдилегенде айтқан «Сен туғанда қуанды кәрі-жасым, Мұз қабақ, жота мұрын Ілиясым», деген жыр жолдары – соның айғағы!
Жергілікті өлкетанушы ағамыздың пайымдауынша, Ілияс Ақанның Құлагері жайында соқыр Бекетбай ақынның жырларынан білген көрінеді. Көкейге қонатын қисын.
Кейін кемеліне келген шағында І.Жансүгіров «Құлагер» хикаясын жазбақ ниетпен Арқаға арнайы сапарлап, Көкше мен Ақмоланы аралаған ғой. Осыған байланысты Целиноград аудандық «Ұран» газетінің бас редакторы Жанат Түгелбаев «Егемен Қазақстанға» әлдебір мақаласын әкелгенде маған қызық дерек айтқаны бар.
«Ілияс көкең баяғыда біздің ауылға келіп, жөн білетін шалдармен әңгіме-дүкен құрыпты. Құлагер оқиғасының былайғы жұрт біле бермейтін жай-жапсарын сұрапты. Аталарымыз көрген-білгендерін айтыпты. Қадірлі қонақты ақмолалықтар жандары қалмай күтіпті. Біздің үйде сол сәулелі сәттердің куәсіндей бір сурет болды. Әкей келген-кеткен кісілерге көрсетіп, мақтанып отыратын. Амал қанша, сол құнды жәдігерден қапияда айырылып қалдық. Соны ойласам, өкініштен өзегім өртенеді. Індете іздесе, басқа біреулерден де сондай суреттер табылуы мүмкін ғой», деген еді әріптесіміз.
Иә, бәрі де мүмкін...
Белгілі ғалымдар Мәмбет Қойгелді мен Мұрат Иманғазинов та қаламгердің өміріне қатысты, қайраткерлігіне байланысты, ұлтын ұлықтауға бағытталған ұшан-теңіз еңбегі хақында тереңнен қозғап тебіренді. Бұған дейін тасқа талай басылса да, халыққа қажет мәнді мәліметтер алға тартылды.
Талдықорғандағы Ілияс Жансүгіровтің әдеби музейінің ашылуына қазақ руханиятының қабырғалы өкілі Мырзатай Жолдасбеков бастаған зиялы қауыммен бірге ақынның ұрпақтары да көп еңбектенгенін астын сыза айта кеткен абзал. Үміт, Ильфа әпкелеріміз, Саят, Болат ағаларымыз әкелерін ардақтау жолында аянып қалмады. Жалпы, артындағы мұрасы салыстырмалы түрде түгелге жуық сақталған санаулы тұлғаларымыздың бірегейі – Ілекең. Бұл орайда оның жан жары Фатима Ғабитоваға қалың қазақ қарыздар екенін ескермесек, арымызға сын. «Социалды Қазақстан» газетінің 7 нөмірінде жарияланған «Құлагерді» басын қауіп-қатерге тігіп, жастығының ішінде тығып ұстаған Сапарғали Бегалиннің нұры пейіште шалқығай. Аталған мұражайды ұзақ уақыт басқарған, сталиндік солақай саясаттың құрбандары ақтала бастағанда жан-жаққа сұрау салып, есіл ердің құнды құжаттарын жинаған Кәмила Қоқымова да алғыс арқалауға лайық.
Ілиястың көркем әдебиеттегі бейнесін жасауға жерлес жазушымыз Серік Жанәбіл қомақты үлес қосты. Оның «Дүрбелең», «Ол ертең атылады» атты повестерін оқырман жылы қабылдады. Жансүгіров жайында келешекте кесек дүниелер жарық көріп жатса, нұр үстіне нұр.
Аталарын ардақтауға келгенде Ілекеңнің немере-жиендері аналарынан асып түспесе, кем соққан жоқ. Олар арыдан ойлап, Жансүгіров шығармаларын Еуропа елдерінің тілдеріне аударту үстінде. Мәселен, Жанар Жандосова «Құлагердей» жыр жауһарын немісше сөйлетті. Кітаптың Астанадағы тұсаукесерінде германиялық тәржімашы Герт Хайденрайхтың: «Ақиқатын айтсам, мен «Құлагерді қазақтардан қатты қызғандым. Өйткені ол – Шекспир шедеврлері деңгейінде шебер жазылған дүние!» дегенін естігенде шаттану мен шамдану аралас екіұдай сезімде болғанымыз есте. «Алапат ақындық қуаттың тереңіне еркін бойлай алмайтынымды түсіндім. Сондықтан шамама қарай шабуға бел байлап, өлең өрнегін өзімше құрастырдым», деп алманиялық аудармашының ағынан жарылғанын да «Егемен Қазақстанға» жазған едім. Сол жазбамызды былайша аяқтаппыз:
«...Ілекеңнің інжу-маржандарын, әсіресе тамаша жер суреттерін, аттың сынын артық кетсек, аруағы кешсін, кемеңгер Гетеңіз де келістіріп аударуы екіталай-ау. Бүгінде екі қазақтың бірі түсіне бермейтін «Тәует бас, қамыс құлақ, қуарған жақ. Құлан жал, бұлан мойын, қой жұтқыншақ, қоян иек, жазық жая, құс топшы» деген теңеулерді басқа ұлттың өкілдеріне ұғындырып беріңіздерші, мықтылығыңызды көрейік...».
Жансүгіров жауһарларын жаһанға жаю жорығы бұйырса жалғаса бермек. Дүбірі бөлек дүлдүл төрткүл дүниеге танылса, қалың қазақ қадірінің артқаны да.
Тау тұлғаның тағдырын таспалаған «Құлагер» фильмінің көрермен көңілінен шығуына сценарий авторлары Қанат Тілеухан мен Бағашар Тұрсынбайұлы біраз тер төккені талассыз. Талантты әріптестеріміздің әр істе тастары өрге домалай беруіне тілектестік білдіреміз.