Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
ІV ғасырдағы өнер мен философияның перипатетика мектептері жөнінде айтылады. Мұсылман Ренессансы тұсында жалпы дүние жүзіндегі ең алғашқы университеттер ашылып, солардың іргесінде ғылыми мектептер пайда болды. Әбу Насыр әл-Фараби – Мұсылман ренессансы көрнекті өкілдерінің бірі. Ғылыми мектептердің кең қанат жаюы Батыс Еуропа Ренессансымен де байланысты.
Осы дәуірлерден бастап біздің заманымызға дейін ғылыми мектептердің өзіндік ерекшеліктері қалыптасты. Соған орай, оның негізгі белгілерін мазмұндауға боларлық. Біз өз мақсатымызға орай осы тұста бірқатар хрестоматиялық мәселелерді қайталап баяндауға тиіспіз.
Әрбір елеулі ғылыми құбылыс сияқты ғылыми мектепке тән бірқатар ерекшелік бар.
Біріншіден, ғылыми мектеп болу үшін ортақ идея, тақырып және көзқарастар жүйесін ұстанатын ғылыми қауымдастықтың және оның көшбасшысының болуы.
Екіншіден, ортақ әдіснамадан өрістейтін ғылыми принциптері мен критерийлері болады және олардың сабақтастығы, бірлігі мейлінше сақталады.
Үшіншіден, негізгі мақсаттан өрістеп ғылыми мектепке ортақ зерттеу құндылықтары қалыптасады және сақталады.
Төртіншіден, әдетте ғылыми мектеп өкілдері ортақ ғылыми проблематиканы шешуде өте белсенді, себебі олар өздерінің идеясын таратуға аса ынталы болып келеді.
Бесіншіден, ғылыми мектеп өкілдері ғылыми прогреске үлес қосады, сол арқылы әдіснаманы жетілдіреді, ұлттың ғылыми ойлау деңгейін жаңа сапалық деңгейге көтереді.
Алтыншыдан, мектеп ғылыми әлеуеті өте жоғары және адами қасиеттерге бай тұлғаның төңірегіне топтасады.
Жетіншіден, мұндай мектептер негізінен ғылымның қалыптасу кезеңіне тән, әдетте ғылымның дамыған дәуірінде ғылыми мектептердің әдіснамалық ұстанымдары, ғылыми әдістері көпке ортақ болып, мектептің ықпалы байқала бермейді.
Ізашар көшбасшы
Жоғарыда аталған бірнеше сипаттың барлығын дерлік Ахмет Байтұрсынұлы ғылыми мектебінің өнбойынан табамыз. Мәселен, Ахмет Байтұрсынұлы және оның ізбасарлары ортақ ғылыми-ағартушылық идеяда, көзқараста болды, олардың еңбектеріндегі ғылыми принциптері де ұқсас еді, ғылыми құндылықтар да сабақтасып жатты, олардың белсенділігі аз уақыттың ішінде маңызды ғылыми-педагогикалық шаруа тындыруында, олардың еңбектері қазақ қоғамы үшін үлкен прогрессивті қадам болды, қазақ қоғамында ғылыми ойлаудың дәстүрі қалыптасты. Сонымен Ақаң ізбасарлары үшін ғылыми көшбасшы ғана емес, адамгершілігі зор тұлға да еді. Міне, осындай ғылыми мектепке тән негізгі қасиеттердің барлығы алғашқы қазақ оқымыстыларына тән болғандықтан және олар көшбасшының тікелей ұстаздығын көргендіктен біз Ақаңды ғылыми мектептің негізін салушы тұлға ретінде бағалаймыз.
Жалпы, Ахмет Байтұрсынұлын «ұлт ұстазы» деудің мәні осы ғылыми мектеп мәселесімен де тікелей орайлас деуге боларлық. Әлбетте, Ақаңның әліпби түзуі, тіл және оқу құралдарын жазуы, сөйтіп, тұтас ұлттың сауаттануына жол ашуы оны ұлттық алғашқы ұстазы деңгейіне көтерсе, ғылыми мектептің басында тұруы осы мәртебелі атақ пен даңқты бекіте түседі. Осы орайда, Мұхтар Әуезовтің: «Ақаң ашқан қазақ мектебі» деген дәл тарихи сөзі осы екі мағынаны да толық қамтиды.
Ахмет Байтұрсынұлы қазақ ғылымының тарихында үш саланың басында тұрады. Олар: тіл білімі, әдебиеттану және әдістеме салалары. Бұл салалар әрқайсысы ғылымның дербес түрлері және сонымен бірге өзара тығыз байланысты. Өйткені тіл – сөз өнерінің негізі, әдістеме осы алдыңғы екеуін үйретудің амалдары мен тәсілдерінен тұрады. Ұлт ұстазы ең алдымен ғылымның осы үш саласына барды десек, оның жауабы оңай. Біріншіден, тіл адам баласына ең жақын рухани құбылыс. Ол әрі табиғаттан адамға берілген үлкен нығмет, әрі адамдарды ұжымдастыратын құндылық. Ақаң айтқандай, «адамдық белгісінің зоры». Сондықтан тілді зерттейтін ғылым да адамға жақын таным түрі. Яғни тілдің табиғатын тану арқылы адамды да, қоғамды да тануға болады. Екіншіден, қазақ сияқты отаршылдық жағдайдағы халықты сақтайтын ең негізгі ұлттық атрибуттардың бірі – тіл. Олай болса, тілге қауіп төнсе, тұтас ұлтқа қауіп төнеді. Ақаң қайраткер ретінде осыны терең сезінді. Ал әдебиетке келсек, қазақ сияқты халықтың қоғамдық мінбері де, саяси мінбері де сөз өнері еді. Сонымен бірге жазба мәдениеті қалыптаспаған қазақ сияқты халықтың философиясы да, тарихы да, моральдық-этикалық құндылықтарының да қазынасы – сөз өнері. Яғни Ахмет Байтұрсынұлы тіл мен сөз өнерін зерттеу және оның ғылымын қалыптастыру арқылы тұтас халықтың өзін таныды һәм өзіне танытты. Ал әдістеме қосымша ғылым есепті алдыңғы екеуін игертуші, танытушы рөлінде болды.
Тағы да ілгерідегі пікірімізді қайталасақ, сол кезеңдегі қазақтың жағдайында Ақаң бірден монография жазбас еді. Себебі ең алдымен қалың қазақты сауаттандыру міндеті тұрды. Ол үшін оқу құралдары қажет. Сөйтіп, ол «Оқу құралдары» мен «Тіл құралдарын» жазып, қазақ тілінің табиғаты қамтылып, оның ғылыми жүйесі жасалды. Сөйтіп, ол пәннен ғылымға барды. «Әдебиет танытқышы» да осындай оқу құралы. Ал әдістемелік көзқарастары оның «Баяншы» сияқты кітаптарынан және мақалаларынан байқалды.
Мазмұны мен мәні
Ұлттық тіл білімі мен әдебиеттанудың негізін қалаушы дегенде біз оны тұңғыш ізашар әдіснамашы ғалым ретінде де айрықша бағалағанымыз жөн. Себебі «ғылымның негізін салушы» ұғымының өзі жалпы жаңа, тың интеллектуалдық әрекет бола отырып, объектіні, құбылысты белгілі бір мақсатты және жүйелі әдістердің негізінде зерттегенін танытады. Осы ойдан және бір қорытынды жасауға боларлық. Егер оны ізашар әдіснамашы ғалым деп танысақ және басқаларға үлгі дарытса, дәстүр қалыптастырса, онда ғылыми мектеп жөнінде де әңгіме айтудың реті бар. Яғни ғылыми мектеп дегеніміздің өзі ізашар әдіснамашы ғалымның ғылыми тәжірибелерінің өзінен кейінгілерге әсері. Таратыңқырап айтсақ, Ахмет Байтұрсынұлының ғылыми үлгісі одан кейінгі ғалымдардың еңбектерінде жалғасып, дамытылып ортақ ғылыми мақсатты орындап, сол ғылыми бағытты толықтырды. Бұдан шығатын тұжырым: ғылыми мектеп болу үшін белгілі бір ғылыми әдістер дәстүрге айналып, әдіснама қалыптасып, жалғастырушылардың еңбектерінен көрініс табуы қажет.
Ахмет Байтұрсынұлын ғылыми мектеп ұғымымен байланыстырғанда, оның бірнеше аспектісін айтуға тиіспіз.
Біріншіден, Ахмет Байтұрсынұлының оқымыстылық көзқарастары оқулықтардан өрістеп, педагогика мен ғылымның түйісінде жасалғандықтан біз оның мектебін «ғылыми-педагогикалық мектеп» деп атағанымыз жөн. Бұл мектепке Ақаңның лингвистикалық ілімін тікелей жалғастырған Е.Омарұлын, лингвистикалық-педагогикалық дәстүрін жалғастырған Т.Шонанұлын және оның нұсқауымен және дәстүрімен оқулықтар жазған Х.Досмұхамедұлын, М.Дулатұлын, Ж.Аймауытұлын, М.Жұмабаевты, Ж.Күдеринді, т.б. жатқызуға болады.
1912 жылы Орынборда жарық көрген «Оқу құралы. Усул сотие жолымен тәртіп етілген қазақша әліппе» кітабы. Біздің ойымызша, Ахмет Байтұрсынұлының тұңғыш оқулығы болумен бірге жаңа ғылыми бағыттың да негізін салған еңбек. Ол қазақтың ғылым мен білім, жалпы мәдениет тарихындағы үлкен интеллектуалдық секіріс болды. Біз көбінесе Ақаңның «Қырық мысал», «Маса» жинақтарын қазақ әдебиетіндегі үлкен жаңалықтар ретінде қараймыз. Бұл таза әдеби-эстетикалық үдеріс ауқымында өте дұрыс та. Дегенмен біздің ойымызша, жалпы қазақ тарихы үшін Ақаң еңбектері ішінде аталған «Оқу құралының» маңызы аса айрықша. Себебі осы еңбегі арқылы тұтас халықтың қолына әліпби сияқты өз тілінің табиғатына тікелей негізделген жазу құралын ұстатты. Жалпы, жазудың пайда болуы адамзат үшін әрі мәдени, әрі тарихи зор төңкеріс болса, Ахмет Байтұрсынұлының ұлттық әліпбиі де осындай айрықша ренессанстық құбылыс. Соған орай біз Ақаңның оқу құралын поэтикалық жинақтардың қай-қайсысынан да жоғары қоямыз. Егер поэтикалық жинақтар қазақ ойының, тұрмысының, тарихының, адамның әрі объект, әрі субъект ретіндегі танымы мен сезімінің көркем шежіресі болса, ал жазу құралы солардың барлығын сақтайтын және жеткізетін, сонымен бірге қоғамдық өмірдің барлық саласына тұтас мәдени ілгерілеу өзгерісін әкелетін айрықша оқиға. Сондықтан да Ахмет Байтұрсынұлы әліпби және қазақ тілінің емле ережелерін, заңдылықтарын жасау арқылы тұтас ұлт үшін өркениеттің жаңа бетін ашты, жаңа биігін бағындырды. Бұл шын мәнінде мәдениет, өркениет құралы болды.
Ахмет Байтұрсынұлының осы еңбегінен бастап қазақ тарихында тұңғыш рет ғылыми мектептің негізі қалана бастады. Әліпби түзу, тілдің емле ережелерін жасау дәл «Оқу құралынан» кейін арналы дәстүрге айналып, оның шәкірттері Елдос Омарұлы, Телжан Шонанұлы тағы да басқа Алаш оқымыстыларының еңбектерінде толықтырылды. 1930 жылы латын әліпбиіне, 1940 жылы кирилл әліпбиіне көшкенде де Ахмет Байтұрсынұлының әліпби түзудегі, оның емле ережелерін жасаудағы ғылыми-әдістемелік тәжірибелері негізге алынды, әлі де алына бермек. Қазіргі қазақ орфографиясында да Ақаңның ғылыми әдіснамасының ізі сайрап, жалғасын тауып келеді. Басқаша болуы мүмкін емес. Егер ол мүмкін десек, онда бізге қазіргіден жүйесі мен құрылымы басқа тағы да бір қазақ тілі керек болады.
Екіншіден, Ғылыми мектеп өкілдері әдетте ғылымды өмірге жақындатып, оның практикалық сипатына екпін береді. Сондықтан да ғылыми мектеп өкілдерінің еңбектері негізінен өміршең. Ахмет Байтұрсынұлы және оның ізбасарлары қазақ тарихында әрі ғылыми, әрі ғылыми-практикалық дәстүрдің негізін берік қалыптастырды. Бұл ғылыми мектептің ерекшелігін оның көшбасшысының мұғалім, әдіскер, әдіснамашы болғаны анықтады. Егер, А.Байтұрсынұлының немесе шәкірттерінің оқулықтарына қарасақ, олардың ғылыми ойларындағы ұқсастықты, тілінің қарапайым, жинақы, үнемді екенін аңғарамыз. Сонымен бірге, мұндай еңбектерде ережелер мен мысалдар өте пропорционалды түрде берілгені айрықша байқалады, бұл олардың мықты логикасын танытады. Тұтас ғылыми мектептің осындай басты ерекшелігі – ұлттық ғылым тілінің қалыптасуына да тікелей әсер етті. Біздің ойымызша, осындай ғылыми тіл шамамен қазақ тілінің ғылыми стилінде 1970 жылдардың ортасына дейін тән болып келді. Одан кейін біздің ғылыми стильде орыс тілінен тікелей аударылған, орысша ойланып қазақша құрылған сөйлемдердің тасқыны басталды. Сөйтіп, ол бірте-бірте ғылыми-ұғымдық жүйені өзгертті. Қазіргі кездегі мектеп, ЖОО оқулықтарындағы түсініксіз мәтіндердің пайда болуына осы фактор тікелей әсер етті. Қазақ тілінің табиғатын бүлдіру үдерісі бүгіндері тіпті өршіді. Осы ретте тілімізді сақтау үшін Ахмет Байтұрсынұлы бастаған алғашқы оқымыстылардың ғылыми ойды беру дәстүріне оралуымыз керек. Бұл дегеніңіз, тіліміздің табиғи тұма қайнарына оралу деген сөз. Әлбетте, уақыт озды, заман өзгерді десек те, ұлттық ойлаудың бастауынан ажырамағанымыз абзал.
Үшіншіден, Ахмет Байтұрсынұлының ғылыми идеяларының және қағидаттарының, ұғымдық-терминдік жүйесінің кеңінен жалғасын табуы. Бұл арада ғылыми мектеп пен ғылыми дәстүр жөнін айтпақпыз. Қазақ тіл білімінде ол мейлінше кеңірек көрінеді. Оны тілші ғалымдар айтып та, жазып та жүр. Егер қазақ әдебиеттану ғылымына келсек, Ахмет Байтұрсынұлы әдеби-теориялық еңбектерін жалғастырған Е.Ысмайылов, Қ.Жұмалиев, З.Қабдоловтарды атауға болады.
Әдебиеттанудағы ғылыми мектептің негізі 1926 жылы Қызылордада жарық көрген «Әдебиет танытқыш» оқулығынан басталады. Бұл оқулық шәкірттерге әдеби құбылыстарды, негізгілерін атап айтсақ, әдеби шығарманы, оның сыр-сипатын, әдеби үдерісті ұғындыратын ғана құрал емес, ол сонымен бірге мол әдіснамалық қабаты терең айрықша ғылыми-теориялық еңбек.
Егер қазақ әдебиеттану ғылымынан мектеп іздегіміз келсе, ондай ұғымға мейлінше жауап беретіні Бейсенбай Кенжебаевтың әдебиет тарихын дәуірлеуге және жүйелеуге байланысты ғылыми мектебі. М.Жолдасбеков, М.Мағауин, Р.Нұрғали, А.Қыраубаева, тағы да елімізге танымал қаншама ғалымдар – профессор Б.Кенжебаев ғылыми мектебінің өкілдері. Бұл ғылыми мектептің өкілдерін біріктіретін басты ерекшелігі – көрнекті әдебиеттанушының әдебиет тарихының ғылыми негіздемесін жасауы, шәкірттері арқылы тұжырымдамасын жүзеге асырылуы. Соның нәтижесінде, ХVІІІ ғасырдан басталып келген қазақ әдебиетінің тарихы ғылыми дәлелді түрде тереңдетіліп ІV-V ғасырларға дейін жылжытылды.
Диссертация саны өлшем бе?
Осы арада қазір кең етек алған бір мәселе жөнінде айта кеткен дұрыс сияқты. Ол «ғылыми мектеп» сияқты үлкен ұғымды оңды-солды жөнсіз қолдануға байланысты. Әсіресе бұл қазақ филологиясында үрдіске айналды. Кейбір ғалымдардың есімдерін атап, оларды ғылыми мектептің басы еткіміз келеді. Әсіресе мерейтойларда ғылыми мектеп үлестірушілік тіпті көбейді. Біздің ойымызша, диссертацияларға жетекші болу, ғылыми кадрларды дайындау ғылыми мектептің негізін салушы дегенді білдіре бермейді. Диссертациялық кеңестер белсенді жұмыс істегенде қаншама сапасыз жұмыстардың қорғалғанына бәріміз куәміз. Тіпті, тіл білімі мен әдебиеттануда бірер жылда ондаған кандидаттық, докторлық диссертациялар қорғатқан қаншама профессор, академиктерді білеміз. Шынын айту керек, кейде ғылыми жетекшілердің өздері де сол жұмыстарды оқымайтын. Ендеше, «олардың барлығының ғылыми мектебі бар» деп айту қаншалықты дұрыс. «Ғылыми мектеп» Ақаң сияқты аса ірі оқымыстылардың еңбегімен, қажыр-қайратымен, кісілік болмысымен келген үлкен, мәртебелі ұғым. Онымен ойнауға болмайды.
Алаш зиялылары ұлттық мұрат пен риясыз еңбек тұрғысынан кеңестік ғалымдарға қарағанда қоғамның қай саласында болсын, оның ішінде, мәдениет пен ғылымда көш ілгері тұрды. Олар Алаш қозғалысы дәуірінде шыныққан,сыналған, қалыптасқан мұраттас, пікірлес зиялы ұжым. Сондықтан да тұтас осы буын қазақ мәдениеті мен ғылымының жаңа жарқын беттерін ашып, жалпы мәдениетте, оның ішінде, әдебиет пен өнерде және ғылымда үлкен дәстүрлі, өміршең әдеби, мәдени, ғылыми мектеп қалыптастырды.
Ақаңның ғылыми мектеп қалыптастыруына ерекше дарындылығымен қатар кеңестік кезеңде лауазымдық қызметте болуы да оң ықпал еткенін білеміз. Бұл тұста Ахмет Байтұрсынұлының Халық ағарту комиссары болуы, Академиялық орталыққа жетекшілік етуі де ғылыми мектепті қалыптастыруға тікелей ықпал еткені түсінікті.
Ахмет Байтұрсынұлының ғылыми дәстүрлері жөнінде сөз еткенде және бір мәселеге назар аударған жөн. Ол Ақаңның тіл білімі, әдебиеттану және әдістеме ғылымдарының негізін салумен бірге, өзінің шәкірттері арқылы ұлттық жаратылыстану ғылымының да тууы мен қалыптасуына ықпалы. Сондықтан біз «жалпы ұлттық ғылымның негізін салушы» десек, оның тарихи еңбегіне толық баға бере аламыз.
Ғылыми мектеп, әдетте қабілеті ерекше, ұйымдастырушылық бейімі жоғары адамгершіл тұлғаның маңайына топтасатын зерттеушілердің қауымдастығы. Ғылыми мектептің көшбасшысы жаңашыл идеялардың қозғаушы күші және соны іске асырудың бағыттары мен тәсілдерін анықтайтын көрнекті оқымысты тұлға. Оған өзімізде де мысалдар баршылық. Айталық, Қ.Сәтбаев, Ә.Марғұлан, Ө.Жәутіков, С.Зиманов, Ж.Әбділдин сияқты көрнекті ғалымдардың ғылыми дәстүрлерінің шәкірттерінен жалғасын табуы, ең бастысы олардың ортақ ғылыми проблемаларды бірлесіп шешуі.
Алаш көсемі, ұлт ұстазы, тәлімгер оқымысты ретіндегі тұлғасы Ахмет Байтұрсынұлының адами қасиеттермен селбесіп, тұңғыш ұлттық ғылыми мектептің негізін салуына, маңайына шәкірттері мен ізбасарларының топтасуына ықпал етті. Ақаңның адами тұлғалық қасиеттері М.Дулатұлының, Е.Омарұлының, М.Әуезовтің және тағы да басқа замандастарының мақалаларынан айқын аңғарылады. Біздің ойымызша, бүгінгі ғылыми қауымға Алаш оқымыстыларының ғылыми ұстанымдары мен дәстүрлері ғана емес, кісілік қасиеттері де үлгі болмағы игі. Қазір қазақ ғылымына әділ, ашық бәсеке қажет. Ғылым төңірегіндегі ұсақ әңгімеден, қайсыбір мүдделерге құрылған топшылдықтан, объективті сынды көтере алмайтын шамшылдықтан арылып, шынайы ғылыми орта қалыптастыратын уақыт келді. Ахмет Байтұрсынұлының, жалпы Алаш зиялыларының ұстаздық, ғалымдық тұлғасы, өмірі мен шығармашылығы бізді осыған үндейді.
Ербол ТІЛЕШОВ,
Ғылым және жоғары білім министрлігі Тіл саясаты комитетінің төрағасы