Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев институттық реформалардың жаңа бес бағытын анықтап, кезең-кезеңмен жүзеге асырудың нақты жолдарын «100 қадам» Ұлт жоспарында түзіп берді. Осылайша Үкімет пен Қазақстан тұрғындары алдына тың міндеттер қойды. Даму серпінімізге зор қуат, жаңа мүмкіндік беретін қадамдар жан-жақты сараланып, шетелдік сарапшылар тарапынан да бірқатар өте маңызды және түйінді мәселелерді шешудің нақты тұжырымдамасы ретінде қабылданып отыр. Ұзақ жылдарға арналған «2050» Стратегиясын тиімді орындаудың мәні жаһандық және ішкі сын-қатерлерге жауап және сонымен бір мезгілде, жаңа тарихи жағдайларда ұлттың дамыған мемлекеттердің отыздығына ену жөніндегі бастамашылдыққа келіп тіреледі. Президент Үкіметтің кеңейтілген отырысында нақты 100 қадамның практикалық мәселелерін жете ойластыруды тапсырды. Мұның өзі кемел келешекке деген берік сенімімізді танытумен қоса Мәңгілік Елдің мызғымас ұстындарының ұлы мақсатын айғақтаса керек.
«Мемлекеттік құрылыстың одан арғы 100 нақты қадамы» Ұлт жоспарында мемлекеттік қызмет жүйесін реформалау, заңның үстемдігін қамтамасыз ету, есеп беретін мемлекетті қалыптастыру сияқты ауқымды міндеттерді үйлестіре жүргізу арқылы Қазақстанның үздіксіз дамуы одан әрі жаңғыртылады. «Есеп беретін мемлекетті қалыптастыру» бөліміндегі 93-қадамдағы өзара іс-қимылға негізделген стратегиялық жоспарларды айтсақ та жеткілікті. Ондағы аудит пен мемлекеттік аппарат жұмыстарын бағалаудың жаңа жүйесін енгізу ұсынысын көптен күткен едік. Шыны керек, бюджеттік қаржының орнымен жұмсалуы әлі де күткендегідей емес. Облыстық тексеру комиссиясы 15 нысанда 5 бақылау iс-шарасын өткізіп, жалпы сомасы 1 615,3 миллион теңгенің заң бұзушылықтарын анықтады. Жергілікті жерлерде де мұндай олқылықтар жыл сайын қайталанады. Мәселен, Аққайың және Шал ақын аудандары бірінші тоқсанда ғана 109,7 миллион теңгенің түрлі бұрмалаушылықтарына жол берген. Мұның басты себебі, мемлекеттік кірістер басқармаларында салық төлеушілердің салықтық міндеттемелерін атқаруына салықтық бақылауды жүзеге асырмауында, мерзімінде орындалмаған салықтық міндеттемелер мен жергілікті бюджетке салықтық берешекті мәжбүрлеп өндіру шарасын қамтамасыз ету тәсілдерін толық және уақтылы қолданбауында, әкімшілік жауапкершілікке тарту жөнінде шараларды пәрменді қабылдамауында жатыр.
Тексеру кездерінде аудандардың жер қатынастары бөлімдері жер учаскелерін сатып алу-сату жөнінде жасалған шарттардың орындалуын бақыламайтыны, жалдық төлемдер есептеулері дұрыс жасалмайтыны, жерді уақытша өтеммен пайдалану туралы талаптардың мерзімі жиі бұзылатыны мәлім болды. Енді «Мемлекеттік аудит және қаржылық бақылау туралы» заң қабылданатын болса, жаңаша жұмыс істеудің әдіс-тәсілдері енгізіліп, есеп пен бақылау жайы жақсара түсер еді.
Барлық қаржылық және топтастырылған қаржылық есеп, сыртқы қаржы аудитінің нәтижелері, мемлекеттік саясат тиімділігін бағалау қорытындылары, мемлекеттік қызметтің сапасын қоғамдық бақылау нәтижелері, сондай-ақ, республикалық және жергілікті бюджеттің орындалуы туралы есепке барынша жариялылық, ашықтық беру мәселелерінің күн тәртібіне енгізілуі де қуантады. Өйткені, жүргізілген бақылау іс-шаралары қаржылық тәртіпті сақтау деңгейінің төмендігін байқатты. Солтүстік Қазақстан медициналық колледжі 2013 жылы кәсіпорын ұйымдастыру-құқықтық нысанын және атауын өзгерту кезінде медициналық қызмет үшін лицензиясыз шығыстар жасаған. Орынды ескертуге қарамастан, 2014 жылы уәкілетті органмен келіспестен тағы да шығыстар бабына түзету енгізген. Осындай заңсыздықтар Мағжан Жұмабаев атындағы гуманитарлық колледжінде кездескен.
Мемлекеттік-коммуналдық меншікті басқару тиімділігі бойынша бақылау-талдау іс-шараларының нәтижелері де ойландырмай қоймайды. Рәсімдерді орындау тәртібін бұзудың 27 фактісінің әшкереленуі есеп-қисаптың бетімен жіберілгенін аңғартса керек. Облыс дотациялы бола тұра, жергілікті қазынаның есебінен сатып алынған мүліктер республикалық меншікке өтіп кеткен. 2010-2014 жылдары ғана 2 550,8 миллион теңгенің мүлкі берілген. Бұлар негізінен салық, құқық қорғау және сот органдарына қатысты. Әр тексеріс сайын мемлекеттік-коммуналдық меншікті басқару тиімділігінің, мемлекет активтерін пайдаланудың, бюджеттік қаражатты тиімді басқарудың әлсіздіктері байқалып қалып жүр. Мекемелер бюджеттік жүйенің негізгі қағидаттарын сақтамағандықтан өз кезегінде қаражаттың бейберекет, мақсатсыз жұмсалуына әкеліп соқтырады. Оның үстіне, мемлекеттік-коммуналдық мүлікті басқару саласына тиісті бақылау орнатылмағандықтан, бюджетке мүлікті жалға беруден қаражаттың толық және уақтылы түспейтіні әдетке айналған.
Жергілікті бюджеттің атқарылуын, соның ішінде бюджет жүйесінің принциптеріне, мемлекет активтерін пайдаланудың Қазақстан Республикасының заңнамаларына сәйкестігін бағалау облыстың алты ауданы мен Петропавл қаласының экономика және қаржы бөлімдерінде жүргізілгенде де 1 241,4 милллион теңгенің бюджет заңнамаларын бұзушылық фактілері тіркелген. Мақсатты трансферттерді игеру, мерзімінде қайтару талаптары сақталмаған. Жергілікті жеті бюджеттің кіріс бөлігін нақтылау кезінде салықтар және өзге міндетті төлемдердің түсу кестесі, нақтылық және негізділік қағидалары сақталмаған.
Тексеру қорытындылары айғақтағандай жүйелі заң бұзушылықтарға жол беретін негізгі факторлар мыналар:
- бюджеттік және басқа да заңнамалардың талаптарын сақтамау, бақылау объектілері мамандарының жағдайды терең білмейтіні;
- бухгалтерлік қызметшілердің кәсіптік деңгейінің төмендігі;
- бюджеттік қаржыны пайдалануда бюджеттік бағдарлама әкімшілері, уәкілетті органдар тарапынан тиісті бақылаудың болмауы.
Тексеріспен қамтылған нысандарда және мүдделі мемлекеттік органдардың жұмыстарындағы анықталған бұзушылықтар мен орын алған кемшіліктерді жою мақсатымен 45 тапсырма берілді. Жауапкершілікке 113 тұлға тартылды. 2,8 миллион теңге айыппұл салынды. Бюджет кодексiнiң 142-бабына сәйкес барлық деңгейдегі мәслихаттарға жергілікті бюджетті атқару туралы есеп жолданды.
Мұның бәрі дұрыс-ау. Алайда, тәртіптік бақылау жүйесін бюджеттік қаржы саласына жүйелі орнатпайынша, белгілі нәтижеге жету қиын. Осыған орай «100 нақты қадам» Ұлт жоспарында мекеме басшылары мен жауапты адамдардың тиісті бюджеттік жобаларды мүлтіксіз орындаудың нақты заңдық құқықтарын белгіленуі көңілге сенім ұялатады.
Дулат ЕДІРЕСОВ,
Солтүстік Қазақстан облыстық тексеру комиссиясының төрағасы.
Петропавл.