Сурет: ru.freepik.com
Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі (ҚНРДА) басқарма төрағасының орынбасары Мария Хаджиеваның айтуынша, апаттық тәуекелдерден сақтандырудың тиімді моделін заңдастыру үшін ең алдымен, апаттық тәуекелдерден ерікті сақтандыруды дамытуды ынталандыруға көмектесетін аспектілерді анықтап алу қажет.
«Ел аумағының 75 %-да табиғи, техногенді сипаттағы тәуекелдер қаупі жоғары. Баспана түріндегі ғимараттардың тек 1,5 %-ы сақтандырылған. Апатты тәуекелдерден сақтандыру барысындағы жекеменшік сектордың үлесі дәл қазір мардымды емес. Жалпы, сақтандыру мәдениеті бізде әлі де болса төмен. Төтенше жағдайларда халық тек мемлекеттің көмегіне жүгінеді. Бұл нарық заңымен алға жүруімізге кедергі», дейді Мария Хаджиева.
Қазір агенттік Дүниежүзілік банк пен Азия даму банкінің Түркия, Испания сынды елдерге әзірлеген сақтандыру үлгілерінің тәжірибесін зерттеп жатыр. Бірінші кезекте отандық сақтандыру нарығына тән ерекшеліктер есепке алынады.
«Бұл – мемлекетке стратегиялық маңызды сала. Мемлекет-жекеменшік әріптестік (МЖӘ) қағидаттарына негізделген көп деңгейлі жүйе ғана бізге апатты тәуекелдерден сақтандырудың тиімді моделін жасауға мүмкіндік береді. Ол үшін апаттық тәуекелдерден ерікті сақтандыруды дамытуды ынталандыруға көмектесетін аспектілерді айқындау қажет», деп түсіндірді М. Хаджиева.
Бұған дейін Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі тұрғын үй-жайларды табиғи апаттардан сақтандырумен қамту елде орта есеппен 3,2%, Алматыда 7,7%-ды құрайтынын хабарлаған болатын. Бұл – халықаралық өлшемдер бойынша ең төмен көрсеткіш.
«Қаржы секторын 2030 жылға дейін дамыту тұжырымдамасында бұл бағыт басым бағыттардың бірі ретінде айқындалған. Мұндай тәуекелдерден сақтандыру жүйесі табиғи апат салдарын азайтып, халық пен бизнестің қаржылық шығындарын өтеуге мүмкіндік береді. Сонымен қатар сауаттылығымыз да сын көтеретін деңгейде емес. Жылжымайтын мүлікті сақтандыру мәдениеті әлі де жетілмеген. Сақтандырушылардың қызметіне сенімсіздік басым. Бұл жағдайда халықты ақпараттандыру мәселелерін пысықтау қажет. Әркім сақтандыруды өз мүлкін қорғау тәсілі ретінде емес, отбасылық бюджетке қосымша жүктеме ретінде қабылдауы әбден мүмкін. Бұл жерде мемлекеттік органдардың азаматтарымен және апаттық тәуекелдерден сақтандыруды енгізу мәселесіне қатысатын барлық қатысушымен дұрыс түсіндіру жұмысын жүргізу маңызды», деп түсіндірді М.Хаджиева.
Бұл ретте сыйлықақы мен төлем мөлшері бірнеше факторға байланысты. Бірінші кезекте апаттық тәуекелдерден қорғаудың таңдалған моделінде қарастырылған шарттарға назар аударылады. Шығынның өтелуі тәрізді әлеуметтік маңызы бар факторлардың бәрі заң шеңберінде шешіледі. Сейсмология саласын дамытудың 2024-2028 жылдарға арналған кешенді жоспарында ел аумағының шамамен 40%-ы сейсмикалық аймақ саналатыны айтылған. Жер сілкінісі қаупі жоғары өңірлерде 7 миллионнан аса адам тұрады екен.
Бүгінде Шығыс Қазақстанда 8 балға дейін, оңтүстік өңірлерде 8-9 балға дейін, орталық және Батыс Қазақстанда 6-7 балдық жер сілкінісі болуы ықтимал аудандар бар. Алматы, Шымкент қалалары, Шығыс Қазақстан, Жамбыл, Қызылорда, Түркістан, Алматы, Абай, Жетісу облысы аумақтарында сейсмикалық қауіп жоғары. Қазір ел көңілінде «апат болған жағдайда мемлекет шығынды өтей ала ма?» деген алаң көңіл бар. Форумның пленарлық үзілісі кезінде «Сақтандыру төлемдеріне кепілдік беру қоры» басқармасының төрағасы Ерлан Бұрабаевпен әңгімелесудің сәті түсті. Төраға бізбен әңгімесінде қазіргі ұсыныстар бойынша міндетті сақтандыруды енгізу барлық тұрғын үй нысанының үштен бір бөлігін ғана жабатынын, үйді қандай шарттармен сақтандыруға байланысты жайттардың бәрін егжей-тегжей пысықтау керектігін айтты. Төтенше жағдайлардың шығыны Үкімет жанындағы арнайы қордан бөлінеді. Жетпеген қаржыны бюджеттен немесе Ұлттық қордан алады. «Мұның бәрі экономиканың дамуын айтарлықтай тежеп, бюджеттік, оның ішінде әлеуметтік бағдарламаларды қайта қарауға мәжбүрлейді», дейді ол.
«Бірақ мемлекет кез келген жағдайда халықты апат өтінде жалғыз қалдырмайды. Біз бұл мәселені заң шеңберінде реттеуіміз керек. Себебі сақтандыру компаниялары міндетті сақтандыру заңдастырылған күннің өзінде шығынды өтей алмайды. Себебі қаржылық капиталы аз. Сақтандыру үдерісі ипотекалық бағдарламалар арқылы жүрді. Қолдағы деректерге қарасақ, халықтың тек 12-15 пайызы жылжымайтын мүліктерін сақтандыруға шешім қабылдаған. Қазір баспасөзде «Түркия тәжірибесін қолдану керек» деген пікірлер жиі айтылады. Түркияда үйін сақтандырмаған азаматтардың айлық жалақысы бұғатталады, шетелге де шыға алмайды. Түркиядағы сақтандыру саласының әлемдік нарықпен интеграцияланып кетуіне осы фактор себеп болды. Бізде бұл үлгіні қолдануға халық әлі дайын емес», дейді.
Жалпы, отандық сақтандыру нарығында өзгерістер бар. Ұлттық экономика министрлігінде жылжымайтын мүлікті өз еркімен сақтандырған азаматтар үшін салық жеңілдіктерін енгізу мәселесі талқыланып жатыр.
Жыл басындағы деректер бойынша елдегі сақтандыру компанияларының активі 2,49 трлн теңгені құрады. Бұл өткен жылғы көрсеткіштен 20,7%-ға артық. Сақтандырушылардың міндеттемелері 23,2%-ға өсіп, 1,59 трлн теңгені құрады. Сақтандыру сыйлықақыларының мөлшері осы кезеңде 1 трлн теңгеге жетті. 2023 жылы сақтандыру төлемдерінің көлемі өткен жылмен салыстырғанда 43,7%-ға артып, 274 млрд теңге болды.
АЛМАТЫ