Әдебиет • 27 Қараша, 2024

Алтын жүлге

38 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

«Ақын кетіп барады көшеменен, Екпінінен бір дауыл еседі ерен» деп бас­талатын Жарасқан Әбді­раштың өлеңі бар еді ғой. Осындағы ақын сөзін халықтың яки ұлттың рухы деп алмастырып оқыса ештеңе өзгере қоймайды. Автордың Мұқа­ғалиға арнаған бұл өлеңі сол дәуірдің үні мен бол­мыс-бітімін әйгілеп, тіп­ті бүгінге жалғасып кет­кендей көрінеді. Содан бері осылайша жырламаған қазақ ақындары кемде-кем. Жырлап келеді, жыр­лай береді. Әлгіндей жыр­лардың бүгінгі бейнесі қан­дай дейсіз ғой сонда. Қа­раңыз.

Алтын жүлге

«Кутузов көшесіндегі Мәш­һүр Жүсіп мешітінің алдында жазылған өлең» деген тақырып қойыпты бір толғауына ақын Сайлау Байбосын. Төбеңнен жай түсіреді. Тақырыбының өзі бір өлең. Өлеңі тақырыбынан озады:

«Келетін көбі Құдай дегеннің,

Керекудегі мешіт бұл.

Әуезіндей боп шырайлы өлеңнің

Ертістен самал есіп тұр.

Мақтанғанымның бәрі далбаса,

Не деген, сірә, ұлы есім.

Кутузовты сен танып алмасаң,

Мәшһүрді таппай жүресің» дейді ақын.

Бұдан асырып не айтуға болады? Әуелі Кутузовты танып, Мәшһүрді кейін білген ұрпақ... Қанша құлағына құйғанымызбен, енді ол Мәшһүрді тани ала ма, жоқ па? Мұндай басы артық ақпараттар мен көше атына та­ңылған керексіз кодтар қашан өшеді? Аяқ алып жүре алмайтын бөгеттер сынды көрініс­тер сенделген саналарда қалған сарқыншақтарды бейнелеп тұрған жоқ па? Кім біледі, кімге қалай көрінерін. Бірақ сау ақылға сыймайтын осындай ерсіліктер жайбарақат жұрттың емес, әуелі ақынның көзіне түсіп, көкейін тесіп өлең болып шығатыны анық. Әйтпесе несі ақын, несі ерекше кісі демес пе едік? Көзін шел баспаған халықтың сау сана-сезімі осылай ойланады. Олай болмаса кім көрмеген, кім жүрмеген қала?

Мұнда біз аңғара бермейтін гәп бар. Тағы да санадағы сар­қыншақтардың жемісі дейміз бе, жоқ басқа ма, ол жағын аңдап алады оқырман. Тақырыпты жо­ғарыдағы жолдармен қайырып қоя салмайды ақын. Әрі қарай сахнаға баласын алып келеді:

«Күн сайын өсіп, гүлдейді қалам,

көркіне мынау мән дарып.

«Кутузов деген кім?»

дейді балам

Сұраулы жүзбен таңғалып.

Керемет ұлы бір кісі көріп,

(сәбиде жоқ қой түк кінә).

Сұрайды тағы білгісі келіп:

«Бөгенбайдан да мықты ма?», болып өріледі өлең. Өлеңде оқи­ғаны ширықтырған сайын са­на сорабына әртүрлі ой із салып, жүрек қобалжи бастайды. Өткен, орын алған бір нәрсенің сал­ма­ғы өз алдына, салдары одан да ауырырақ болары ойландырады. Сонау жүз жыл бұрынғы жайт­тардың қалдықтары ол жайдан мүлде бейхабар ұрпақ санасына із салғаны, әрине өте өкінішті. Ел­дік пен егемендікті, басқа да асыл қасиеттерді еншілеп алуға тиіс ұрпақ әке мен ағаның, ата мен әженің тартқан тақсіретін басынан кешіруге міндетті емес қой. Әрине, есейгенде тарихын танып-біліп, өзі екшеп алатын кез де туар. Алайда әлгіндей басы артық ақпараттармен санасы уланбауы керек деп білеміз. Әдебиеттің бас­ты миссияларының бірі мұның бәрін мысалға тарта отыра, кісінің рухын шыңдап, ойын тазарту болса, өлең төрт аяғын тең басып тұр деген сөз.

Әке мен баланың диалогіне құрылған өлең бұдан кейінгі шумақтарда тіпті күрделене түсіп, соңында біз жоғарыда айтқан ойлардың ұшығын «оң­дырмай-ақ басымен қадап» қоя­ды. «Жыр етерімді, мұң ете­рімді, Біле алмай тұрмын мұнда кеп. Кутузов маған кім екенім­ді, Ескертіп әлі тұр ма деп!» аяқталады.

Ескертіп әрі еске салып тұр­ғаны төбеңнен тоқылдатпаса да, біраз ыңғайсыздық пен жай­сыздық тудырады. Санаңның бір түкпірінде жүрген дүние үне­мі өзінікін қайталамай тұрмайды. Кейін дертке айналуы да кәдік.

Біз жалғыз-ақ өлеңіне тоқ­тал­ған Сайлау Байбосын ақынның азаматтық үнін айрықша атар едік. Және өлең­дерінің өзегін көтеріп тұрған да осы рух пен сананың жорығы қашан да баянды болғанын атап айтқымыз келеді. «Алаң да алаң, алаң жұрт» дегендей, бұл – кешегі Қазтуған, Махамбеттерден жыр қағаны Жұматай Жақыпбаев, Темірхан Медетбек арқылы кө­шіп келе жатқан алтын жүлге. Мүмкін адасқанда айналып табар алтын қазығымыз шығар. Үзілмеуін тілейміз.