«Осы жігіт менен үлкен-ау», әйтпесе «әлі бала ғой» деп айтып көрмеппіз.
Тоқығаны мен оқығаны мол заматтар аман болсын.
Соның ішіндегі мықты достың бірегейі Қойлыбай Асанов.
Анда-санда жолыққанда «Қойлаш, қалың қалай?» деп сұрамаймыз-ау осы. Сұрасаң да қазақи рефлекспен бірдеме дейтін болармыз.
Ал Қойлыбайға бәрін білуі керек. Әр танысты, туысты, дос-жаранды түгелдей, жеңгесін сөзбен аялай, балалардың атын атай сұрайтын ғадеті бар.
...Тәуелсіздік таңы атар алдында үлкен ұл үйленді. Брезент шатыр мен киіз үйде той жасау салтынан соң, үрдіске ресторандату кіре бастаған кез. Құдалар Оңтүстіктен.
Қонақ болуға шақыру алған жас достарым, Арқаның бір топ сал-сері жігіттері, ымыртта сау ете қалды. Айтбек Нығызбай, екі Ерлан – Төлеутай мен Құжиман, Сейіл құлыншақ Аяғанов... Соларға көш бастаған серкедей болып Қойлыбай келген.
Той ертең. Түсте. Көптен көріспеген жігіттердің біразы қызды.
Шақырылған қонақ пен келген құданың кім екенін сезбейтіндей болып қалды.
Сонда Қойлыбай: «Аға, тойыңызды өзім жүргізіп беремін. Ән мен жырдың, әзіл мен шаттықтың отырысы болады!», деген. Расын, айтсам, сенгенім Қойлыбай емес, екі Ерланның бірі еді.
Ол кезде Қойлыбайды біреу білсе, біреу білмейді. Суырып салма ақын, домбыраны оркестр қылып жіберетін асқан әуезші, сауырын сипатпас сөз жорғасы екенін ешкім бағдарлай қоймаған.
Ақындар айтысы енді ғана екпін ала бастаған кез.
Ел мен жер туралы, оны мекен еткен жұрт туралы толғауы сонда туған.
Еншісі бөлінбеген, ортаға кеңестердің кірені салынбай тұрған Жаңаарқа мен Нұраның, Ақмола маңайының сөз түсінетін азаматтары сонда дір еткен.
«Опырым-ай, жап-жас бала осының бәрін қайдан біліп жүр?» деп, бас шайқаған.
Оның жөні бөлек еді. Шыққан тегі – қазақтың талай ханына аталық болып тәрбие берген кешегі «Сайдалы Сары Тоқа» болса, кешегі ақиық ақын Сәкеннің кіндік қаны тамған Жаңаарқаның ұлы болса, қалайша өнерден құралақан болады?
Қарағанды медицина институтының ректоры болып ғалым-рентгенолог Мақаш Әлиакпарұлы келді. Ұйымдастырушылық қабілеті мен ғалым-дәрігерлігі өз алдына, Мақаң қазақ өнерін терең түсінетін, өзі қылқалам шебері деп танылған кесек тұлға еді. Қарағандының жастар газетінде істеп жүрген Қойлыбайды өңірлік «Шипагер» газетіне редактор қылып алды.
Сонда бұл газет не басты? Мақалалардың көпшілігі медициналық тәжірибе мен дәрігерлік кеңес қана емес. Қазақ ғылымы мен өркениетіне үлес қосқан ғалымдар мен қайраткерлер туралы болатын.
Осы күнге дейін Қойлыбай ақын жүрісінен де, шабысынан жаңылған жоқ.
Ақындар айтысында талай көрерменді өткір сөзімен, өтімді пайымымен риза қылды.
Айтыс ақша табудың бизнесі болып кеткенде, Қойлыбай үндемей сахнадан сырғып кетті.
Ыңғайы келгенде, жөнсіз сөз бен жаттанды ұйқас естігенде арқасы «қышып» кететіні бар енді.
Қарағанды университетінің шақыруымен үлкен ұстаздар қатарына қосылған. Кандидаттық, докторлық диссертациялар көз майын жесе де, суырып салма ақындығын жоя алмаған.
Жетпіске қарай ендеп бара жатса да, Қойлыбай ақын әлі сол қалпы.
Ағалармен ініше, інілермен ағаша сөйлесіп жүрген қалпы.
Қазақта қалған көне аңыздың бірінде қобызды сарнатқан Қойлыбай туралы талай әпсана бар. Қобызының сарыны жетпеген жерге абыздың саңқылдаған сөзі жетеді екен. Жүйрік тұлпар мәресіне жетпесе, Қойлыбайдың қобызы шауып жетеді екен.
Біздің Қойлыбайға да сол бабасының біраз қасиеті жұққандай көрінеді.
Ата жұрттан аманатқа алған қазақтың ақылы мен байсалдылығын, сөз шеберлігі мен оның түп тарихын жете білетін қазақтың осындай азаматтары аман болсын.
Нұрхан МЫҢБАЙ