
Сурет: ile-tany.kz
«Мемлекеттік қызмет мінсіз болсын десек, ең алдымен, халықтың мұң-мұқтажына, талап-тілегіне сезімтал болуы керек», дейді Астана мемлекеттік қызмет хабы басқарушы комитет төрағасы Әлихан Байменов. Бұл бағытта сөзсіз Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» қағидаларын жүзеге асырып, оны әрі қарай дамыту қажет. Осыны басшылыққа алған жауаптылар елдің мемлекеттік қызметіне реформалар енгізіп, бірқатар іс тындырды. Мәселен, 2021 жылы Мемлекет басшысының тапсырмасымен шенеуніктер қызметтік көліктерін тапсырып, оған кететін шығынды біршама азайтты. Жылына бюджеттен бір ғана автомобильге орташа есеппен 6 млн теңгеден аса қаржы жұмсалатын.
Осы орайда шет елдердің тәжірибелерін де мысалға келтіруге болады. Қытай билігі биыл 21 провинцияның әкімшіліктері қызметтік көліктерге бюджеттерін қысқартатынын мәлімдеді. Гуйчжоу провинциясының губернаторы өз әкімшілігінің шығындарын 15 пайызға қысқартуға уәде берді. Сондай-ақ ҚХР Қаржы министрлігі мемлекеттік органдарды шығындарды бақылауды күшейту арқылы қаржысын мұқият бақылауға алатын нұсқаулық шығарған. Мысалы, шенеуніктер шетелдік сапарларға, автокөліктерге және ресми қабылдауларға байланысты шығындарды шектеуі іскерлік кездесулерді онлайн режімінде өткізуге тырысу және жиындар өткізуге коммерциялық алаңдарды емес, мемлекеттік мекемелерді пайдалану керек деген қағида шығарды.
Германияда мемлекеттік қызмет үлкен мәртебе, қызметшілері мемлекет пен қоғамға қызмет етеді. Олар бейтарап позицияны, тәуелсіздікті сақтап, қоғамның демократиялық негіздеріне қызмет етуге тиіс. Мемлекеттік қызметшілер сот-құқықтық жүйеде, полицияда, министрліктерде, мектептерде жұмыс істейді. Бір қызығы, соңғы зерттеулерге сәйкес, бұл елде мемлекеттік қызмет жастар арасында сұранысқа ие бола бастаған. Мәселен, студенттердің 40 пайыздан астамы мемлекетке жұмыс істегісі келетінін айтқан. «Ernst&Young» халықаралық консалтингтік компаниясының сарапшылары мұны жастардың тұрақтылыққа ұмтылуымен байланыстырады. «Ernst&Young» зерттеушілері атап өткендей, неміс жастары болашаққа деген сенімді мемлекеттік қызметпен байланыстырады. Германияда мемлекеттік қызметшілердің бастапқы жалақысы – экономиканың барлық саласы бойынша орташа деңгейден төмен, жылына шамамен 37,500 еуро. Олардың жеке сектор қызметкерлерінен тағы бір айырмашылығы шенеуніктер жалақы (Gehalt) алмайды, оларға төлемақы (Besoldung) төленеді. Бұл – қызметкер өзін толығымен жұмысына арнап, алаңсыз қызмет етуіне жасалған жағдай. Төлемақының мөлшері арнайы заңмен реттеледі және қызметкердің дәрежесіне байланысты. Санаты неғұрлым жоғары болса, соғұрлым көп төлем алады. Мемлекеттік қызметші мәртебесін алуға қызметкер үш жыл сынақ мерзімінен өтуге тиіс. Бірақ кейбір жағдайларда мемлекеттік қызметші тең құқылы қызметті есептеп, сынақ мерзімін бір жылға дейін қысқарта алады. Ал егер берілген уақыт шенеунік мәртебесіне ие болуға жеткіліксіз болса, сынақ мерзімі ұзартылады.
Осындай қарапайым қадамдармен шенеуніктер мемлекеттік қызметке деген адалдығын көрсетсе керек. Жалпы, мемлекеттік қызметтегі адалдық адами ресурстарды дұрыс қолдану, яғни мемлекеттік қызметке іріктеу және лауазыммен жоғарылатуды заңда көрсетілген рәсімдермен ғана ашық өткізумен көрінеді деген пікірді Астана мемлекеттік қызмет хабы басқарушы комитет төрағасы Әлихан Байменов алға тартты.
– Конкурстық іріктеуге сенімді арттыру үшін жеңімпаз адамды алдын ала анықтап қоюға тырысатын әрекеттермен күресу қажет. Мысалы, зат не қызмет сатып алу конкурсының нәтижесіне ықпал жасаған лауазым иесі қалай жауапқа тартылса, одан да маңызды конкурс сол қаржының барлығына иелік жасайтын мемлекеттік қызметке іріктеу конкурсының нәтижесіне заңсыз ықпал жасаған басшы да солай жазаға тартылуы керек. Бұл ретте конкурстық іріктеуге араласуды қылмыс деп тану қажет. Конкурс нәтижесіне араласатын басшылар қатаң жазалануға тиіс, – деді Ә.Байменов.
Оның айтуынша, орта, корпоративтік мәдениет және көшбасшылық қабілет те үлкен рөл атқарады. Бұл бағытта бірнеше фактор маңызды. Мемлекеттік қызметке келгенде не нәрсеге үміт артады? Біріншіден, тұрақты жұмыс орны. Екіншіден, ашық конкурс арқылы кіріп, сатылап жоғарылау. Үшіншіден, өзінің білімі, білігі, күш-қуатын мемлекетінің дамуына, елдің жағдайын жақсартуға жұмсау мүмкіндігі. Егер осы мүмкіндіктер шектелсе, онда мемлекеттік қызметші екі ұдай сезімде болады, көңілі қалады. Керісінше, қызметкерлердің білімі мен білігі қажетке жарап, оны басшылар ескеретін болса, онда олардың ішкі қанағаттану сезімі артып, адалдығы да жоғары болады.
Сондай-ақ мемлекеттік қызметшілерді пенделіктен сақтандыру жүйесі – маңызды нәрсенің бірі. Бұл істе Ә.Байменов бірқатар ұсынысын айтты: ақпарат, қаржы айналымдарының жариялығы, салық, инвестиция, орталық игіліктерді (жер телімдері, пәтер, т.б.) бөлуде блокчейн пайдалану, «мүдделер қақтығысы туралы», «жемқорлықты әшкерелеушілерді қорғау туралы» заң қабылдау, шешім қабылдау рәсімдерін қарапайымдату, әр деңгейде өкілеттілік, жауапкершілік және ресурстар балансын қамтамасыз ету маңызды.
Қазір әлемде үкіметтер мемлекеттік қызметті тартымды қылуға назар аударып жатыр. Себебі мемлекеттік қызмет жұмыс орны ретінде тартымды болса, оған жақсы мамандар келетіні сөзсіз. Ал оған біріншіден, конкурстық іріктеудің жариялылығын және әділдігін қамтамасыз ету қажет. Екіншіден, лауазыммен сатылап жоғарылағанда әділдікті қамтамасыз етіп, ынталандыру жүйесін енгізу маңызды. Сонымен қатар ішкі корпоративтік мәдениетке мән беріп, әсіресе басшылардың жеке үлгісінің маңызын ескеру қажет. Одан соң мемлекеттік кәсіби қызметшілердің ұзақмерзімді ұлт мүддесін қорғайтынын және стратегиялық басымдықтарды жүзеге асыруда арнайы жоғары лауазымдар тобының (кезінде Қазақстанда А корпусы деп аталған) маңызын ескеру керек. Бұл топқа іріктеуді арнайы жолмен жария жүзеге асырып, сол лауазымға тағайындалғандарға 4-5 жыл келісімшартпен жұмыс істеу мүмкіндігін беруге жағдай жасаған жөн. Сондай-ақ жаңа буынның жұмысқа қызығушылық танытып жатқанын ескеріп, адамның хақы, жеке уақыты мен жұмыс арасындағы тепе-теңдікті, балансты сақтау қажет. Түптеп келгенде, мемлекеттік органдағы әр басшы қызметшінің уақытын, еңбегін, абыройын құрметтейтін болса, мемлекеттік қызмет те тиімді болады. Осының барлығының негізінде адал азамат қағидасы жатыр.