Банк • 08 Ақпан, 2025

Банктер қарызын неге қайтармайды?

316 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Мемлекеттен қаржылай көмек алған екінші деңгейлі банктердің (ЕДБ) ақшаны қайтару мәселесі қайта көтерілді. Мемлекет басшысы жуырда бұл мәселені тағы да еске салды. Тәуелсіз сарапшылардың айтуынша, Үкі­мет, Ұлттық банк және ЕДБ арасын­да­ғы келісімде қарыз 1%-дық өсіммен 2040 жылға дейін берілген. «Банктер – Үкіметтің, соның ішінде халықтың жауы емес. Бірақ диалог негізіндегі әділ серіктестік орнауға тиіс. Кезінде сіздерге көмектестік, енді сіздердің кезектеріңіз келді», деді Президент.

Банктер қарызын неге қайтармайды?

Сурет: caravan.kz

Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігінің (ҚНРДА) төра­ғасы Мәдина Әбілқасымова банк­тер Ұлттық қордан көмек ретінде алған қаржының 400 млрд теңгесін қайтарғанын ха­бар­­лады. Сарапшыларға сенсек, 700 млрд теңге көлеміндегі қарыз – мәселенің бергі жағы ғана. ҚНРДА былтыр 5 банктің («Центр КредитБанкі», «Еуразиялық банк», «Bank RBK», «Jusan Bank» және «Nurbank») балансында 1 487,4 млрд теңге (1 трлн 487 млрд 400 млн) мөлшерінде мем­ле­кеттік көмек бар екенін айтқан.

Сарапшылардың айтуынша, мемлекет алғашқыда банк мәселесіне барынша жұмсақ саясат қолданды, нәтиже шықпады. Ұлттық қор қаража­ты­нан мемле­кет­тік қолдау алған банк­терге ди­виденд төлеуге шектеу қою мәселесі көтерілгенде «Halyk Bank» 250 млрд теңге мемлекеттік қолдауды мерзімінен бұрын толық қайтарды. Халықаралық тәжірибеде мойнында мемлекеттен алған қарызы бар қаржы институтының құрылтайшыларға дивиденд беруге құқы жоқ. Тізеге басып талап қойған соң барып қайтарды, әрине. Әйтпесе, сол «Halyk Bank» басшысының 2023 жылы өткен қар­жы­герлер форумында «Үкіметтің бөлген демеу қаржысы инфляцияға жұты­лып кетті, бұл мәселені қайта-қайта көте­ру­дің қисыны жоқ» дегенін қалай ұмы­тайық.

Қаржыгер, экономист Айдархан Құсайыновтың айтуын­ша, пру­­ден­циал­дық нормалар мен тұ­рақ­­­тылығын сақ­тау үшін банк­­­терде жеткілікті капитал болуы қажет.

«Капитал қоры аз болса, банк өз функ­цияларын орындай алмайды. Мұндай жағдайда мекеме қайта қаржы­­лан­дырылады немесе жабылады. 2009 жылы еліміздегі бірқатар банк тап осындай жағдайда тұр­ған­дықтан, мемлекет Ұлттық қор есебінен көмек көрсетуге шешім қабылдаған. Банк­­тер­дің қаржылық капиталын 2010 жылмен салыс­тыруға келмейді. Бірақ алда не күтіп тұрғанын білмей­міз», дейді сарапшы.

Тәуелсіздіктің алғашқы жыл­да­рын­да Ұлттық банк төраға­сы­ның кеңес­шісі бол­ған Ілияс Исаевтың айтуынша, бар мәсе­ле Ұлттық банкке байланысты болып тұр.

«1990 жылы Ұлттық банк Мәжіліске ба­ғы­нып, Үкіметке есеп беріп оты­ратын. Осы жылы Ұлттық банкке қатыс­ты жаңа заң қабыл­данды. Оның 68-бабында «Қа­зақстан Ұлттық банкін тек­серу Президенттің келісімімен немесе Президент тапсырмасымен ғана жүзеге асырылады» деп жазылды. Дамыған елдердің бас банктері ақша-несие сая­сатымен ғана емес, жұмыспен қамту, экономикалық өсімді қамтамасыз етумен де айналысады. Ал біздің Ұлттық банктің құзыреті тек инфляция, бағаны тұрақ­­тан­дырумен шектеліп отыр. Банктер туралы жаңа заң қабылданбай, Ұлттық банктің өкілеттілігін көтермей, ЕДБ-ның қарызды қайтару үдерісі 2040 жылдарға дейін созылуы мүмкін. Олар­­­дың мемлекеттен алған қарызы заң­­мен нақтыланбаса, қайтарылу мүм­­кіндігі де қиын­дай береді», дейді І. Исаев.

2023–2024 жылдардағы жо­ға­р­ы база­лық мөлшерлеме банктер үшін тиім­ді болды: 2024 жылы банктер салық төлегенге дейін 3 трлн теңге табыс тапты. Оның ішінде 451 млрд теңге КТС ретінде төленді. Бұл – кейінгі 15 жылдағы рекордтық көрсеткіш. Сонда таза кіріс 2,2 трлн теңгеден асып тұр. Депозиттер базасы 13,3%-ға өсіп, 40 трлн теңгеге, кредиттік портфель 35 трлн теңгеге дейін өсті. Экономикаға тартылғаны – бар-жоғы шамамен 12 трлн теңге. Мемлекеттің демеу қаржысының да біраз бөлігін қайтармай отыр. Үкіметтің банктерге қарызды қайтаруды қайыра талап етуіне осы фактор себеп болғаны анық. 

 

АЛМАТЫ