
Суретті түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»
Мемлекет басшысы осы пайымын былтыр ХХХІІІ Жазғы Олимпиада ойындарының жүлдегерлерімен кездесуде сөйлеген сөзінде тағы бір мәлімдей келе, Үкіметке спорт саласында адал бәсекелестік орнатуды, сыбайлас жемқорлықпен батыл күресуді, тамыр-таныстықтан және жоғары жетістіктерге жетуге кедергі келтіретін басқа да факторлардан арылуды, соның ішінде қоғамда сынға алынып жүрген шетелдерден легионер-спортшыларды шақыру практикасынан бас тартуды, ал проблема туындаған спорт түрлеріне мықты шетел жаттықтырушыларын тарту мүмкіндігін қарастыруды тапсырды.
Президент өткен жылғы «Әділетті Қазақстан: заң мен тәртіп, экономикалық өсім, қоғамдық оптимизм» Жолдауында да өзінің бұқаралық спортты дамытуға ерекше мән беріп отырғанына тоқтала келіп, спорт саласындағы заңнаманы жаңартатын кез келгенін, оған енгізілетін өзгертулер бұқаралық спорт пен балалар спортын дамытуға зор серпін беріп, болашақ жеңімпаздар шоғырын даярлауға жол ашуға тиістігін атап айтты.
Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес Үкімет бұқаралық спортты дамытуға баса көңіл бөле бастады. Бұған бұқаралық спорт пен кәсіби спортты қаржыландырудағы жер мен көктей айырмашылық жойылғаны айғақ. Мысалы, 2023 жылы бұқаралық спортқа – 35 млрд теңге, кәсіби спортқа 340 млрд теңге жұмсалған. Ал өткен жылы бұқаралық спортты қаржыландыру 5,6 есеге жуық ұлғайтылып, 195,4 млрд теңгеге жеткен. Керісінше кәсіби спортқа жұмсалған қаржы екі есеге жақын азайтылып, 185,5 млрд теңге бөлінген. 2028 жылға дейін елімізде 401 спорт нысанының құрылыс және жөндеу жұмыстары жүзеге асырылмақшы. Соның ішінде ауылды жерлерде 213 спорт нысаны салынып, қолданыстағы 58-і жөндеуден өткізілмекші.
Мемлекет басшысының тапсырмасын орындауға Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігі де белсене кірісті. Антикордың араласуы нәтижесінде былтыр жалған спорт іс-шаралары мен жалақыға негізсіз қосылған үстемақыларға жұмсалған 1,3 млрд теңге бюджетке қайтарылды. Өңірлердің футбол клубтарын ұстауға бөлінген қаражат 2,2 млрд теңгеге қысқартылды. Соның ішінде Түркістан облысы бойынша – 1 млрд теңге, Ақмола облысы бойынша – 390 млн теңге, Қостанай облысы бойынша – 350 млн теңге, Павлодар облысы бойынша – 300 млн теңге, Жетісу облысы бойынша – 146,2 млн теңге. Кәсіби спортты қаржыландыру 4,6 млрд теңгеге азайтылды, оның 4,2 млрд теңгесі Шымкент қаласына тиесілі.
Сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызмет былтыр спорт саласындағы суық қолды сұғанақтардың бірінен соң бірін жалғанның жарығына шығарды. «Балық басынан шіриді» дегендей, бейінді министрліктің бұрынғы вице-министрі, Спорт және дене шынықтыру істері комитетінің төрағасы қылмыстық жауаптылыққа тартылды. «Жекпе-жек» федерациясының президенті 2021 жылы Алматы қаласында өткен әлем чемпионатының хаттамаларын қолдан жасағаны үшін кінәлі деп танылып, сот үкімімен 3 млн 692 мың теңге айыппұл төлеу жазасына кесілді. Ол жалған құжаттарды пайдалана отырып, спортқа қатысы жоқ адамдарға «Халықаралық дәрежедегі спорт шебері» және «Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген жаттықтырушысы» спорттық атақтарын беруге өтінім берген. Антикордың араласуымен жалған спортшылар алған атақтарынан айырылды. Талдықорған қалалық соты «Жетісу» футбол клубының спорт директорын футболшыға бонус беру деген сылтаумен 5,5 млн теңге бюджет қаражатын жымқырғаны үшін кінәлі деп танып, оған 3 жыл 6 ай бас бостандығын шектеу түріндегі жаза тағайындады. Астана қаласының қылмыстық істер жөніндегі ауданаралық соты «Астана» олимпиадалық даярлық орталығы» республикалық мемлекеттік қазыналық кәсіпорны (РМҚК) әкімшілік-шаруашылық бөлімінің басшысын «Елге қамқор» қоғамдық бірлестігінің өкілін РМҚК-нің лауазымды тұлғаларына мемлекеттік сатып алу шарты аясында атқарылған жұмыстар актілеріне қол қоюға 600 мың теңге пара беруге итермелегені үшін кінәлі деп танып, оған 12 млн теңге айыппұл салды. Таяуда Туризм және спорт министрлігі Спорт және дене шынықтыру істері комитетінің «Спортты дамыту дирекциясы» РМҚК директоры мен оның орынбасарына қатысты тергеу аяқталды. Олар кәсіпкерлік субъектілерімен бірлесіп, спорт жабдықтарын сатып алу және туристік операторлармен құны жоғары шарттар жасасу арқылы 584 млн теңге бюджет қаражатын жымқырды деген күдікке ілінді. РМҚК директорына жеке компанияның директоры ретінде 2021 жылы Батыс Қазақстан облысында футбол мен допты хоккейді дамытуға бөлінген 161,9 млн теңге бюджет қаражатын қалтасына басты деген айып та тағылып отыр. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызмет Алматы қаласы Спорт басқармасының және Олимпиялық резервті даярлау орталығының бұрынғы қызметкерлеріне және «Ақжайық», «Каспий» футбол клубтарының басшыларына қатысты да сот алдындағы тергеу жүргізіп жатыр.
2018 жылдан бастап спорт саласының бюджеті екі есе өсіп, 1,4 трлн теңгеге жетті. Осыншама қаржыландыруға қарамастан, еліміздің Олимпиадаларда медаль жеңіп алу көрсеткіштері және Дүниежүзілік спорт рейтингіндегі орны көңіл көншітпейді. Бұған қоса еліміз күдікті матчтар санынан да сыбайлас жемқорлыққа ұшыраған елдердің бірі танылып, «Sportradar» халықаралық ұйымының антирейтингінде 4-орында. Өңірлердің кәсіби футбол клубтары кейінгі 3 жылда бекітілген лимиттен тыс 30 млрд теңгеден аса жалақы төлеген. Оның қомақты бөлігін легионер-футболшылар иемденген.
Жалпы, тәуелсіздік жылдары еліміз олимпиадалық спорт түрінен 126 спортшыны шетелден шақырған. Алайда олардың 79-ы кейін елдеріне оралған. Антикордың талдауына қарағанда, кәсіптік спорт саласында ашық емес және субъективті төлемдер жасауға қолайлы жағдай жасалған. Бейінді министрлік 2020 жылы енгізуді жоспарлаған «Е-sport» ұлттық цифрлық платформасы әлі дайын емес. Ал бұқаралық спортта қаражат бөлу рәсімі цифрландырылған және атаулы сипат алған.
Жоғары жетістіктер спортының басты демеушісіне айналған «Самұрық-Қазына» акционерлік қоғамы кейінгі 6 жыл ішінде 4 кәсіби клубты қаржыландыруға 138 млрд теңге бөлген. Соның ішінде «Астана» футбол клубына – 50,1 млрд теңге, «Барыс» хоккей клубына – 48,8 млрд теңге, «Astana Qazaqstan Team» велокомандасына – 31,5 млрд теңге, «Астана» баскетбол клубына – 8 млрд теңге. Осындай мол қаржы есебінен кәсіби клубтардың басшыларына жоғары жалақы тағайындау, өнімсіз ойыншыларға қомақты төлемдер төлеу, күмәнді агенттік келісімдер жасау жоғары жетістіктер спортындағы жүйелі тәуекелдер болып келді. Тағы бір сорақы жағдай – кейінгі 10 жылда 55 мемлекеттік спорт ғимараты жекеменшікке өткізіліп, олардың сенімді басқарушылары мен жаңа иелері сол мүлікті мемлекеттің өзіне жалға беріп, спортшыларды даярлағаны үшін бюджеттен 83,8 млрд теңге қаржы алған.
Міне, осындай келеңсіздіктердің тамырына балта шабатын кез келді. Мемлекет басшысының тапсырмасымен әзірленіп, қазір Мәжілісте қаралып жатқан «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне дене шынықтыру және спорт, сондай-ақ нормалардың артық (шамадан тыс) заңнамалық регламенттелуін болғызбау мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасында биылға дейін республикалық бюджеттен қаржыландырылып келген 180 спорт түрінің санын 60-қа дейін қысқарту, бюджет пен квазимемлекеттік кәсіпорындар қаржысы есебінен легионер-спортшыларды шақыруға тыйым салу сияқты көпшілік көкейіндегіні дөп басқан жаңашылдықтар бар. Ең бастысы – Үкімет пен Парламент бұқаралық спорттың, Президент айтқандай, жаңа чемпиондар шыңына шығатын пирамидаға айналуына даңғыл жол ашуға тиіс.