Әдебиет • 03 Сәуір, 2025

Әзәзілдің жарнамасы

48 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Жазушы Михаил Булгаковтың «Шебер мен Маргарита» романының әлқиссасы «Фауст» шығармасының мына үзіндісінен басталады: «Бөлшегімін қара күштің – адамды зар қақтырып, Көксегенім – жаманшылық, жасайтыным – жақсылық». Бұл гәп қара ниетіне қарамастан, «ізгіліктің» салтанат құруына ыждағатты болған зұлымдық бейнесіндегі Мефистофельге тиесілі.

Әзәзілдің жарнамасы

Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»

Асылында бұл эпиграфтың рәміздік мәні терең. Романның арқатірек ойы осы десек те қате­леспейміз. Мұнда жақсылық пен жамандықтың күресі ғана емес, сонымен қатар бұл ұғымдар­дың қаншалықты өзара байланыс­ты, кейде тіпті ажырағысыз болатынын аңғарамыз. Романның басты кейіпкері, Мефисто­фель бейнесіндегі Воланд бір қарағанда жамандықтың рәмізі секілді көрінеді. Бірақ оның әрекеттері қоғамға әділет пен ізгілік орнатқысы келген жанның әрекетінен аумай қалады.

Қалыптасқан дүниетанымға сәйкес, құдай адамға жақсылық қалайды, ал әзәзіл жамандық қа­лайды. Бірақ аңдағанымыз­дай, олардың бұл ниеті әрекетке айналғанда бастапқы қалпынан қарама-қарсы бағытта жүзеге асуы мүмкін. Өміріңізде біреудің аяқтан шалуы, қиянат жасауы кейін өзіңізге мың мәртебе қайырлы болғанын түсінген кезіңіз болған шығар. Мұндай жағдай керісінше де болуы мүмкін. Сонша асыққан, құштар болған арман-мақсатыңыз сізді жар жағасына бір-ақ тіреуі ғажап емес. Бұл жеке пенденің басындағы жақсылық пен жаман­дықтың алмасып келулері. Енді бұл нәрсе қоғам өмірінде қалай жүзеге асады?

Жазушы Лев Толстойдың «Ақымақ Иван» туралы ертегісі бар. Бір замандарда ауылда тек адал жандар ғана қалыпты. Олар ешқандай қулық-сұмдықты білмейді, байлықты көксемейді, әскер жинауды мұрат етпейді. Бір-біріне құдайдың разылығы үшін ғана қызмет көрсетеді, одан ақы дәметпейді. Осылай­ша, барлығы барақатты ғұмыр кешеді. Бұлардың бақытын көріп, әзәзілдің зығырданы қайнайды. Бұл ауылға жас шайтандар жіберіп жік салмақшы болған. Бірақ ол ойы іске аспады. Шаруаға енді өзі кірісу керек. Бұның алдында әзәзіл Иванның екі ағасының ауылын қалпақпен ұрып алған. Көпес ағасы Тарастың байлығын арттырып жіберіп, ауылының адамдарын тойымсыз дүниеқоңызға айналдырса, жауынгер ағасы Семеннің әскерін одан сайын қуаттап, халқын қанішер етіп тастайды. Қараңыз, әзәзіл елдің байлығын арттырды, әскери әлеуетін күшейтті. Бір қарағанда жақсы әрекеттер. Ал түптеп келгенде... Мефистофельдің сөзі осы тұста түсінікті бола түседі.

Сөйтіп әзәзіл ақымақ Иван­ның ауылына келеді. Бұларды жол­дан тайдырайын десе, хал­қы ешқандай дүние, атақ, ман­сапқа қызықпайды. Ауылға құдайы қонақ бейнесінде келген әзәзілдің бір кезде қарны ашады. Пәленнен нан алайын деп, ақшасын ұстатып жатса «ақшаны қайтемін, құдайдың разылығы үшін тегін ал» дейді. Ал әзәзіл құдайдың аты аталған асты іше алмайды. Асқазаны әбден шұрылдаған ол Иванның бүкіл халқын жинап алып, ашуға булығып сөйлейді. Даусы естілу үшін биік мұнараға шығыпты. «Сендер ақымақсыңдар», дейді. Амалы қалмаған ол халықтың осынысын бетке басады. «Сендер әлі күнге дейін қолмен жұмыс істеп, әуре болып жүрсіңдер. Алақандарың ойылғанша кү­рек­ті тастамайсыңдар. Бұл – ақы­мақтық. Бұдан былай қолмен емес, баспен жұмыс істеңдер», деп шыңғырады әзәзіл. Сондағы Ақымақ Иванның айтып тұрған сөзі екен мынау: «Көкем-ау, бас­пен жұмыс істе дейсің. Баспен қалай жер қазамыз? Ыңғайсыз емес пе?», демесі бар ма? Мына сөзден жүйкелеп, әлсіреген әзәзіл талмаусырап барып мұнараның қабырғасына басын олай да, былай да соғып, төменге құлдилай жерге сіңіп, жоқ болып кетеді.

Қазір адамзатты «ақылды» қылу үдерісі жүріп жатыр. Жа­санды интеллект пен сол тақі­леттес жаңа технология­лардың кернеуі күннен-күнге күшейіп келеді. Бірақ одан қоғамның жү­регі жұмсарып, мейірленіп бара жатқаны шамалы. Керісін­ше... Мұны қалай түсіндіреміз? Толстой ертегісіндегі мұнара­дағы үндеу бүгінгі қоғамдағы жар­нама жазуларына қатты ұқсай­тыны қалай? Түптеп келгенде, жақ­сы деп үңілгеніміз жаман, жаман деп түңілгеніміз жақсы болып шық­са қайтеміз? Не де болса жүрек көзімен қарау керек...