Мирас • 11 Сәуір, 2025

Дәстүрді жаңғыртқан ісмер

131 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

Ертеректе төрімізде жататын алашаны, тұсымыз­дағы тұскиізді кейінгі жылдары музейден көретін болғанбыз. Керексіз болып, қора-қопсыда жатқанын да сан байқағанбыз. Осымен жүн сабап, текемет баса­тын ісмердің өнері іске алғысыз болып қалады деген­дей пікірлер де оқтын-оқтын айтылып қалатын. Шындығында олай емес еді. Ұмыт болып бара жатқан қаншама дәстүріміз қайта жаңғырды. Бозанбай ауы­лын­дағы Шәкерман Ошан киіз үйдің жабдығынан бас­тап, үйдің ішіндегі алаша-сырмаққа дейін өзі басады.

Дәстүрді жаңғыртқан ісмер

Бір қуанатынымыз, соңғы бір-екі жылда жасанды болса-дағы еуропалық интерьерден алыс­тап, үй ішін ұлттық нақыш­та сәндеуге көше бастадық. Шаңы­рақ стилінде аспа шам іліп, кере­генің элементтерін пайдаланатын болдық. Ұлттық стильдегі дәмхана, мейрамханалардың да қатары көбейіп келеді. Де­мек халықтың күйкі тір­лік­тен сәл бас көтеріп, руха­ниятқа, мәдениетке мойын бұра бастағандығы болса ке­рек. Саяхатшылардың бес жұл­­дызды қонақүй емес, ауыл­дың қарапайым тіршілігін көруге ықыласы ауа бастады. Шәкерман Ошанның да қолға алып жатқаны – этно туризм. Қолға алатындай мүмкіндігі мол оның. Ең бастысы, сауса­ғынан өнер тамған ісмер. Ұмыт бола бастаған текемет, сыр­мақ, алаша, тұскиіз сынды қазақтың төл өнерін ешқандай аппаратсыз бәз-баяғы апалардың әдісімен жасайды. Жазға салым жүн сабайды, киіз басады... Қыс­тың ұзақ кешінде кесте тігер еді. Қолөнер бұйымдары қыздың жи­ған жүгіндей төрінде тұр. Теке­мет, алашасын арқалап, сан рет көрмелерге де қатыс­қан. Жүлделі орындар да жоқ емес.

– Этно туризммен айналысып келе жатқанымызға жеті жылдай болды. Ал қол­өнермен қолыма ине ұстай білгеннен-ақ шұғылданамын. Кішкентайдан түйме қадау секілді ұсақ-түйек шаруа менің мойнымда еді. Қазір кесте тігуден бастап, сырмақ сыру, алаша тоқу сынды төл өнерімізді барынша түлетіп жүрміз. «Ана көрген тон пішсін» деп, қызыма да бар білгенімді үйретемін. Қазіргі киіз үйлердің ішкі жабдығын толықтай қолдан тігіп жүр­міз. Келген туристер алдымен қазақтың мәдениетін көрсе, білсе деген оймен қазақ үйінің ішіне жасанды дүние қоймадық. Барлығы дерлік, қолөнер, төл өнер. Сонымен қатар төрт түлігімізді өргізіп, құрт-майын алып отырмыз, – дейді Шәкерман Ошан кесте тігіп отырып.

Әртүрлі мағынадағы кес­телерін жақтауға салып, қа­бырғаға іліп те қояды екен. Ою-өрнектері әдемілігіне қарай емес, мағынасына қа­рай орналасады деседі. Көз­ге тартымды көрінгенімен, өр­нек­ті өресі бар, өнерді жан-тәнімен түсінетін жандар ғана түсінетін секілді.

– Бұл бізбен тігілетін кесте түрі. Кергіш ағашқа керілген материалдың бетіне түсіріл­ген оюды қармақпен шалып шығамыз. Керілген матаға ісмер қалаған ою-өрнегін сызып алады. Содан соң үстінен түрлі жіппен кестелей береді, – деп кестенің де қыр-сырын түсіндіргендей болды.

Білуімізше, біз кестенің шым кесте және әредік кесте деген екі түрі бар. Шым кес­те деп, материалдың ашық жерін қалдырмай немесе ашық орынды өте aз қал­ды­рып, тұтас кестеленген шым­қай кестені айтады екен. Ол тәсілмен тұскиіз, сан­дық қап, мақпал шапан, жас­тық­тың көзі, орамалдың шеті, сәукеле сияқты басқа да көптеген киімдерге кесте тігіледі. Әредік кесте – тақия, балақ, өңір, жаға, етек, әйелдердің тымағы, кең қоныш етіктердің бұрыш-бұрышы тігіледі. Кейіпкеріміз оюдың мән-мағынасына те­рең мән беретіндіктен, бей-бере­кет қолдана да бермейді. Мәсе­лен, етіктің қонышына түсе­тін өрнек баскиімге кесте­ленбейді. Сол секілді алаша мен сырмақтың, тұскиіз бен те­кеметтің де тұрмыста орны бар. Шәкерман Ошан киіз үй жабдықтарын орналастыр­ғанда да ата дәстүр тәртібін қат­т­ы ұстанады. Арманы, ойы – киіз үйлерін ауыл сыртына, табиғат аясына тігіп, жүн сабау, сырмақ сыру сын­ды ұлттық өнерді әмбеге әйгі­лесем дейді. Бозанбай ауылының маңайы да көрікті. Мөлдір бұлақ, жазиралы жасыл белдері де бар. Оның үстіне, қаладан қашық емес, қызықтап баратындар да баршылық. Ұлттық өнер солай насихатталса керек.

 

Шығыс Қазақстан облысы,

Ұлан ауданы