13 Мамыр, 2015

Мақсатымыз – Мәңгілік Ел

436 рет
көрсетілді
13 мин
оқу үшін

Сайлау өтті, сайлауда Қазақстан халқы өзінің сөзін айтты. Сайлаушылардың 97 пайыздан астамы өз болашағын Елбасымызға сеніп тапсырды. Әлем тарихындағы теңдессіз электораттық белсенділік деңгейі халықтың өз көшбасшысымен мызғымас бірлігінің, оның топтасқандығы мен ортақ болашаққа ұмтылысының жарқын мысалы ретінде «қазақстандық ғажайыптың» тағы бір айғағына айналды.

Нұрсұлтан Назарбаевтың Президент сайлауындағы айшық­ты да иланымды жеңісі Қазақ­стан Көшбасшысының елімізді мақ­сатты да тұрақты дамыту жөніндегі орасан зор тынымсыз жұмысының нәтижесі іспеттес. Өзінің Тұңғыш Президентінің басшылығымен Қазақстан мемлекеттік құрылыстың ал­ғашқы екі кезеңінен сеніммен өтіп, орныққан мемлекет жағ­дайына жетті. Президент сайлауы еліміздің егемен дамуының тұтас бір мерзімін тәмамдап, жаңа, үшінші кезеңнің баспалдағына айналды, Қазақстан қоғамының терең институционалдық транформациясы осы кезеңнің негізгі мазмұны болып отыр.

Әлемдік деңгейдегі стратег ретінде Нұрсұлтан Назарбаев қазақстандық қоғамның жүйелі жаңғыруының бес қағидатын ұсынды. Солардың қатарында – мемлекеттік аппаратты реформалау, заңның салтанат құруын қамтамасыз ету, әртараптандыруға негізделген индустрияландыру және экономикалық өсу, бірлікті нығайта түсу, ел алдында есеп беретін әрі транс­па­рентті мемлекет құру. Гео­саяси және геоэкономикалық тұрақсыздықтың тәуекелдері мен сыртқы қауіп-қатерлерді ескере отырып, жасалған ауқымды жаңғыртулардың президенттік жобасы биік мақсатқа – Мәңгілік Елге жетуге жол ашады. Іргелі қағидаттардың бірі кәсіби мемлекеттік аппаратты қайта құру болып табылатынын ұғыну маңызды. «Алда тұрған мемлекеттік қызмет жүйесін реформалау, онда қызметшілер азаматтар құқықтарын құрметтеп және олардың заңды мүдделеріне қызмет ететіндей мөлдір де тиімді модельді қалыптастырады», – деп атап көрсетті Президент лауа­зымға кірісу рәсімінде сөйлеген сөзінде. Мемлекеттік қызмет жекелеген топтар мүдделеріне емес, ең алдымен қоғамдық және мемлекеттік мақсаттарға жұмыс істеуі керек. Өкінішке қарай, қазақ­стандық мемлекеттік қыз­мет қол жеткізген белгілі бір табыс­тарға қарамастан, кадр саясатында жеңұшынан жалғасу әлі де басым болып келеді. Елдік көзқарастың болмауы, адамгершіліктің және идеологияның кемшіндігі пайдасы төмен принципсіз төрешілерді, сыбайлас жемқор қызметшілерді туғызады. Кадр резервін арттыру үшін мансаптың сатылылығын, яғни лауазымға бұрынғы жұмыс тәжірибесін ескере отырып тағайындау, шен мен лауазым сабақтастығының дәйекті жүйесін заң жүзінде бекіту маңызды. Билік құрылымдары өкілет­тіктерінің әсіре орталық­танды­рылуы бүгінгі таңда тиімді мем­лекет құру жолындағы елеулі кедергі болып табылады. Сон­дықтан да мемлекеттік басқаруды орталықсыздандыру реформа­ның түйінді сәттерінің бірі болуға тиіс, ол өкілеттілік пен жауап­кершілікті басқарудың төменгі деңгейлеріне және мемлекеттен қоғамдық-кәсіби органдарға беруді көздейді. Әлемдік тәжірибе көрсетіп отырғанындай, қызметкерлерді басқаруды мемлекеттік аппаратта, сондай-ақ, бүкіл мемлекеттік секторда жетілдіру нәтижеге бағытталған басқаруға көшуді талап етеді. Осы орайда, Ұлы­британия мен Канада сияқты бірқатар дамыған елдердің тәжірибесі қызғылықты, мұнда мемлекеттік қызметшілердің қатаң белгіленген лауазымдық ақылары жеке жалақыға және ақшалай көтермелеу жүктелген міндетті атқару деңгейіне байланыстырылатын келісім-шарттық жүйеге алмастырылған. Президентіміз меритократия қағидатын енгізудің қажеттігін орынды атап көрсетеді. Елімізде талантты басқарушылар көп, тек солардың мемлекеттік қызмет қатарына келуін, соның ішінде қоғамдық өмір мен экономиканың түрлі салаларынан неғұрлым табысты жастар үшін «әлеуметтік лифт» жасау жолымен келуін қамтамасыз ету ғана керек. Жоғарыда аталған шараларды орындау ел Президентінің саясатын жүзеге асыруда және тиімді мемлекет құруда мемлекеттік қызметшілер корпусының пәр­менді тетік болуына мүмкіндік береді. Қазақстан қоғамын тиім­ді институционалдық транфор­ма­циялаудың маңызды фактор­ларының бірі ретінде Президент заңның басымдылығын атап өтті. Көне Рим заманынан бері мағына мен даналыққа толы «Мемлекетті заң басқаруы тиіс», «Заң бәрінен жоғары», «Заң бәріне билік жүргізуі тиіс» деген постулаттар кеңінен белгілі. Адамдардың құқықтары мен бостандықтарын айғақтау мен қорғаудың жоғары формасы бола отырып, заң басым­дылығы мемлекеттің өзінің, оның органдарының, оның лауазымды өкілдерінің жеке тұлғалармен бірдей заңға бағынуын көздейді. Тәуелсіздік жылдарында Қазақ­станда құқықтық қоғам құрылып, елімізде демократия қайтымсыз сипат алды. Сонымен қатар, заң жоғарылығын толық жүзеге асыру жөніндегі жұмыстың аяқталуына әлі ерте. Өмір көрсетіп отырғанындай, халықтың бойында құқық қорғау институттарына деген сенім деңгейі төмен, құқық қорғау қызметтерінің зорлық-зомбылығы мен сыбайлас жемқорлығы мұның негізгі кемшіліктері болып отыр. Мұның барлығы халықты өз түйткілдерін құқыққа қарсы әдістермен шешуге итермелеп, заң бұзудың табиғи мінез-құлық нормасына айналу қаупін туғызады. Президент сот билігі мен құқық қорғау органдарын қоғам­дық сұраныстарға және мемле­кеттік мүдделерге сай жаңғырту міндетін орынды қойып отыр. Олардың қызметінің тиімділігі және халыққа көрсететін қыз­метінің сапасы тұрақты қоғам­дық бағалау нысанына айналуы тиіс. Мұның өзі судьялар корпусының, ішкі істер орган­дары қызметкерлерінің білім деңгейіне, адамгершілік қасиет­теріне қойылатын біліктілік талап­­тарының қатаюымен қатар Қазақ­стан халқының сенім дең­гейін жоғарылатуға және қазақстандық сот әділдігі мен құқық тәртібіне деген сенімін көтеруге мүмкіндік береді. Заңның басымдылығын қамтамасыз ету түптің түбінде мемлекеттің экономикалық өсуі, елге инвестициялар тарту, әлеу­меттік және саяси тұрақ­ты­лық үшін негіз болады. «Нұрлы Жол» Жаңа Эконо­микалық Саясаты міндеттерін шешудің және «Қазақстан-2050» Стратегиясының басты мақсатына жетудің негізі экономиканың институционалдық реформасы болатыны сөзсіз. Мақсат айқын: елдің экономикалық дамуына бөгет жасайтын «ресурстар лағынетінен» арылу қажет. Бұл үшін әртараптандырудың негізгі құрамдас бөліктеріне: индустрияландыруға, өңдеуші секторға, ауыл шаруашылығына, қызмет көрсету саласына, туризмге баса назар аударылады. Экономикадағы инсти­тут­тық ­­реформаны жүзеге асыру жоға­ры дамыған елдер тұрақтылығы­ның негізі, қоғамдық қатынас­тар­дың, қалыптасқан құндылық­­тар жүйесінің және саяси ымыра­ның шырақшысы деп орынды түрде аталатын орта тапты ­жедел қалыптастыруға жағдай жасайды. Экономика дамуын ынталандыру мен шикізаттық тәуел­діліктен бой тартуда жол-кө­ліктік, өндірістік және энергети­калық инфрақұрылымды дамы­тудың айрықша маңызы бар. Жоспарланып отырған халық­аралық магистральдарды пайда­лануға беру экономикалық тұр­ғыдан тиімді болып қана қоймай, еліміз бен аймақтағы тұрақтылық пен ұлттық қауіпсіздікті қам­тамасыз ету факторы ретінде маңызды геосаяси рөл ойнайды. Экономиканы трансформациялау келешегі көп жағдайда отандық университеттерге байланысты. АҚШ, Жапония, ҚХР, Финляндия сияқты табысты да­мыған елдердің тәжірибесі көрсетіп отырғанындай, жоға­ры технологиялы өндірісті қалып­тастыру мен дамыту қуатты да ірі университеттердің негізінде және олардың белсене қатысуы арқылы жүргізілгендігін көрсетіп отыр. Дамыған елдерде зерттеу университеті түріндегі ірі жоғары технологиялық ареалдар инновациялық жүйенің өсу нүктелеріне айналуда. Осыған орай, Қазақстан университеттері де елдің инновациялық жүйесінің үштік серпінін құруда өзінің зияткерлік орнын тауып, бәсе­кеге қабілетті мамандар ұста­ха­насы, жаңа білімдер мен инновацияларды өндіру орталықтары болуға тиіс, сөйтіп, білімге негізделетін экономиканың нақты нысаны болуы қажет. Елбасымыздың Алматы қала­сының арнайы мәртебесін заңмен бекіту жөніндегі бастамасының айрықша маңызы бар. Гео­гра­фиялық тұрғыдан тиімді орна­ласқан, табиғи жағдайы қолайлы оңтүстік астана Лондон, Дубай, Сингапур сияқты инвестиция тартатын инновациялық магнитке айналуы тиіс. Оңтүстік мегаполиске айрықша мәртебе беру оның қаржы орталығы ретіндегі жағдайын бекітіп, инфра­құры­лымды өркендету, бизнес-ортаны, іскерлік ахуалды дамыту мен жақсарту мәселелерін есепке алуға, инвестициялар мен инвес­тор­ларды қорғауға мүмкіндік береді. Қазақстанның одан арғы трансформациясының негіз құраушы тұғыры – Прези­дент ұсынған төртінші институ­цио­налдық реформа. Тұрақтылық пен қоғамдық келісімді сақтаудағы еліміз тәжірибесін қазақстандық төзімділіктің ғажайыбы мен этностық және конфессиялық мінез-құлық модельдерінің салиқалы тоғысы ретінде сарапшылар мұқият зерттеп жатыр. Біз ұлттық біртектілігіміз бен даралығымызды бекітіп, ғаламдастырушы үдерістердің жағымсыз ықпалына ұшырамау және әлемдік дамудан шетқақпай қалмау үшін халықтық дәстүрлер мен мәдениетті дамытуға тиіспіз. Қазақстандық біртектілік қазақ­стандық патриотизмге негізделеді, мемлекеттік тіл қазақстандық біртектілікті қамтамасыз ететін маңызды тетік болып табылады. Ал Президент алға қойған зият­керлік реформасы – бола­шақ­тың біртұтас ұлты – Қазақстанды одан әрі дамытудың ұлы негізі, қоғамды Мәңгілік Ел ұлттық идеясы төңірегінде топтастыру әдісі. Елдің өркендеуі мен тәуелсіздігі, азаматтық теңдік, еңбексүйгіштік, қоғамдық келісім мен ұлттық бірлік, әділдік, заң­ның басымдығы, отбасы және дәс­түрлер – бұл құндылықтар­дың бәрі мемлекетіміздің тұрақты­лы­ғы мен өсіп-өркендеуінің тұғыр­лы іргетасы екені сөзсіз. «Біздің ортақ рухани күшіміз және биік мақсатымыз: Мәңгілік Ел. Ол біздің XXI жүзжылдықтағы дамуымызды прогрестің күш-қуатымен толықтырады», – деп атап көрсетті Елбасы. Нұрсұлтан Әбішұлы атап өткендей, мемлекетті реформалау – мұқият ойластыруды қажет ететін күрделі үдеріс. Халыққа есеп беретін мемлекетке өту оның маңызды құрамдас бөлігі болып табылады. Отанға қызмет ету қағидатын мемлекеттік аппаратта дәйекті түрде жүзеге асыру жария билік алдында жауапты мемлекеттік қызмет құруға мүмкіндік береді. Халықтың еркі мен үні азаматтық қоғам және парламентаризм арқылы бұдан да салмақты рөл ойнайтын болады. Мемлекеттік институттар қызметінде жеке адам­ның құқықтары мен бостан­дықтарының сақталуына бақы­лау жасау тікелей халық билігі­нің бейнесі болуға тиіс. Бұл үдерісте азаматтардың ұжымдық бірлестіктері маңызды болып табылады. Әлеуметтік әріптестік арқылы мемлекет қоғамдық-кәсіби бірлестіктерге еңбек қаты­­настары жүйесін дамытып, жетіл­діруге мүмкіндік береді. Аза­мат­тық қоғамды дамыту мем­ле­кеттік шешімдерді қабылдау үдері­­сіне қатысуды ғана емес, сондай-ақ, оның нәтижелері үшін жауап­кершілікті бөлісуді көздейді. Аталған бағдарламалық құ­жат оны жүзеге асырудың нақты мерзімдік ауқымын айқын­дауды талап етеді. Президент жа­нындағы жаңғырту жөніндегі Ұлттық комиссияның жедел құрыл­ғандығы орындау уақы­тының тығыздығын көрсетіп отыр. Алға қойылған мақсаттарға жету жолы болып табылатын, «мемлекеттік құрылыстың 100 қа­дамынан» тұратын Ұлт жоспа­рының реформаларды табысты жүзеге асырудағы маңызы зор. Бұл орайда, уақыт тұрғысынан болсын, мемлекеттік құрылымдар, бизнес пен қоғам тұрғысынан болсын, іс-қимыл бірлігін қамтамасыз ету маңызды. Реформаның әрбір кезеңі елдегі ішкі өзгерістер динамикасын сипаттайтын орта тап үлесінің артуы, сыбайлас жемқорлық пен жұмыссыздықтың кему деңгейі, қоғамның бірігу дәрежесі сияқты нақты көрсеткіштерге жетуге бағытталуы тиіс. Мұндай көзқарас Қазақстанды жаңғыртудың 100 қадамын жүзеге асырудың кешенді моделін жасауға, ­әлем­дегі дамыған елдерді сипат­тайтын халықаралық индекс­тер мен көрсеткіштерге шығуға мүмкіндік береді. Мұның өзі Мәңгілік Ел болудың тікелей жолы болып табылады. Өз мемлекетінің даму бола­шағын осылай айқын бағдарлай алған ел аз. Бұл стратегиялық бағ­дарлама шын мәніндегі «ха­лықтық» реформалардан тұрады, өйткені, Нұрсұлтан Назарбаевтың жеңісі – оның еңбегі мен беделіне сайлаушылар тарапынан берілген жоғары баға мен құрмет қана емес, Қазақстан халқы Елбасының қоғамды жаңғырта дамыту мен жетілдіру мақсатындағы реформалау бағдарламасын жаппай қолдады да осы арқылы еліміздің жаңа сапалы өркендеу жолын таңдады. Қазақстанның алдағы дамуы мен өркендеуі ісінде қазақстандықтардың Елбасының стратегиялық бағдары айналасына топтасуы мен өз Президентімен бірге мызғымас бірлікте болуы – жаһандық кеңістікте қуатты Мәңгілік Елдің орнығуына апаратын нақты жол.

Ғалымқайыр МҰТАНОВ, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ ректоры, академик.