29 Тамыз, 2015

Ұлытау тағылымы

1106 рет
көрсетілді
25 мин
оқу үшін
Логотип 550 жыл2014 жылдың 25 тамызы күні Ел­басы Н.Назарбаев телеарна тілшісіне «Ұлытау – ұлт ұясы» атанған тарихи сұхбатын берді. Президентіміз көгілдір экраннан ағынан жарыла, ештеңені бүкпей ашық сөйлеп, «Мәңгілік Ел» атану үшін халқымыздың алдында тұрған рухани мұраттарды әр құлаққа естірте, әр жүрекке жеткізе толғады. Сонда Елбасымыз: «Мынау өзіміз келіп отырған Ұлы­тау – өте қасиетті жер. Ұлытау деп аталуының өзінің тарихи мәні бар... Осы Әулиебұлақтың жағасы қандай көркем. Мына тұрған қайыңдар, мынау жер сонау Жошы ханның да, Алаша ханның да, Тоқтамыстың да, Едіге батырдың да – бәрінің көзін көрген шығар. Мінекей, дүние деген осылай ылғи тұра береді. Заман өтеді, уақыт алға жылжиды. Ұрпақтар бірінің жолын бірі жалғайды. Бірақ, ата -бабамыздың жері осылай керемет болып қала береді. Осындай әулиелі жерден қуат алған халқымыз ата-ба­ба­­лар жолымен жүреді деп санай­мын. Ол жол – сара жол, Мәң­гі­лік Елдің жолы!» деген еді. Осы­нау терең мағыналы жасампаз ой әлеуметіміздің бойына қуат болып құйылып, бір жылдан бе­рі қолдарымыз айқасып, білек­теріміз бірігіп, көңіл құсы аспанға шарықтап, дүбірлесумен келеміз. ERA_0990+ Мені таңғалдырғаны Президен­тіміз­дің Ұлытаудың айрықша қа­сиеті туралы айтқан ұлағатты сөзін бұдан 800 жыл бұрын Дешті Қып­шақ билеушісі Жошы ханның да айтқаны. 1224-1225 жылдары Ұлытау жұрты оны Орда-базарға көшіріп әкеліп, Кеңгірдің Сарайлы сағасына қоныстандырып, өздеріне хан көтергенде, Ұлытау өңіріне сүйсіне қараған Жошы: «Жалпақ әлемді шарласаң – мұндай жанға жайлы жер, таза ауа, дәмді су, кең шүйгін жайылымды іздесең, сірә, таппассың», депті (Джузджани «Табакат-и Насири// История Казахстана в персидских источниках.Том IV. 40 б.). Екі тұлғаның арасында мың­жыл­дықтарға жетеғабыл уақыт жатқанмен, Нұрсұлтан Әбішұлы  мен Жошы хан сөздері бір-бірінің жаңғырығындай. Елбасы Ұлытау баурайында берген тарихи сұхбатында Ұлытау өңірін «қасиетті жер» деп танып, ол қасиеттің бастау бұлағы елге қорған қамал болған өлкенің тарихында жатқанын атап көрсетті. Иә, Ұлытау өңірінің тарихы ежелгі замандарға иек артқан ата-бабамыздың киелі қонысы. Аңыз-әңгімелерді айт­пағанда, жазба деректемелердің назарына іліккені б.з.б. 3,5 мыңжылдықтар шама­сы. Әбілғазы баһадүр өзінің «Түрік шежіресі» еңбегінде Оғыз ханның ата-қонысы Сарыарқа деп көрсеткен. Ал «Джами ат-тауарих» жылнамасының авторы Рашид-ад-дин өз еңбегінде: «Оғыз қаған Иран, Тұран, Сирия, Египет, Кіші Азия елдерін жаулап алған соң, өзінің атажұрты Ортағ, Кертағ өлкесіне келіп тұрақтады», деп анық та қанық мәлімдейді (Рашид-ад-дин. Сборник летописи. Том I. 86 б.). Осындағы Ортағ – Ортау, Кертағ – Ұлытау болса керек. Міне, осы жерде Оғыз қаған ұрпағы 24 руға жіктеліп, етек-жеңі да­лиған ұлан-ғайыр елге айналды. Оғыздың мұрагері Күн хан тұсында руларға таңба үлестіріліп, көшпелі елдің айқын бір белгісі алғаш кө­рініс тапты. Әбілғазы баһадүр өз еңбегі туралы: «Инал хан заманынан осы еңбек жазылғанға дейінгі айтқанымыз – ақиқат, жаңсақтық жоқ. Ал бірақ Оғыз ханның немересі Кузы-Иавы хан мен Инал хан арасында қанша уақыт өткенін анықтай алмаймыз. Демек, ол кезең туралы мейлінше аз сөйлеген жөн. Көп сөйлесек – өтірік жамалады. Бұл аралық төрт мың жылмен өлшенуі мүмкін», – дейді. Осы­нау жазба деректемелерді ой сарабынан өткізген орыс ғалы­мы А.Н.Кононов: «Оғыз хан пай­ғам­­барға дейін төрт мың жыл бұ­рын жасаған» деген тұжырымды көлденең тартады (Кононов А.Н. Родословная туркмен... 55, 71 бб.). Пайғамбар заманынан төрт мың жыл бұрынғы кезең б.з.б. 3,5 мыңжылдықты меңзейді. Бұл Батыс Сібір, Қазақстан топырағындағы Жаңа Тас дәуірінің соңын, өтпелі эно­лит кезеңін қамтып, қола дә­уірге иек артады. Ғажабы сол – ар­хео­логиялық қазбалардың матер­иал­дық-заттық жәдігерліктері осы Оғыз қаған кезеңіне тұспа-тұс келді. Жаңа тас дәуірі яки б.з.б. 3 мы­ң­ыншы жылдардан бастап Батыс Сібір және онымен жапсарлас Қа­­зақ­­стан топырағы, Сарыарқа өңірінде елеулі археологиялық жаңалықтардың беті ашылды. Батыс Сібір, әсіресе, Селебе (Челябі) елді мекенінен бастап Тобылды жағалай отырып, Обьқа иек арт­қан аралық тува археологы Р.Л. Қызыласов еңбектерінде «қалалар отаны» деп аталды. Жабайы тайга деген өлкелеріміз – ежелгі өр­ке­ниет­тің ошағы болып шығып отыр. Археолог В.А.Борзунов осы өңірлерден 70-тен астам жекеленген адам тұрақтары мен ша­ғын кенттердің орнын тапты. Бұл қалалардың ең ежелгісі Назым өзенінің Обьқа құятын жеріндегі янк-бас қамалы екенін Г.Ф.Миллер «История Сибири» еңбегінің 1729-1730 жылдарға жататын деректемелерінде жазып кеткен. Ал өз зерттеуін 1997 жылы жазған В.А.Борзунов өзеннің атын Қазым, қаланың атын Амня деп көрсеткен. Бұл асылы, археологқа мәлімет берушілердің шалалығы немесе жер атауына уақыт енгізген өзгерістер деп қабылдаған жөн. Батыс Сібір зерттеушілері еңбектерінде Назым өзені, Назым жұрты, Назым бектігі сынды тіркестер үзбей кездеседі. Міне, осы жағдай «Қамбар батыр» жырынан орын алған. Жырда Назым өзені, Назым жұрты Назым сұлудың атымен астасып кеткен де, Назым қыздың қыз таңдауға жиналған батыр, бағландарды биік мұнарасында тұрып шолатын қаланы Ақарал деп әліптеген. Міне, осы қала неолит дәуіріне жататын ең ескі бекініс ретінде ғалымдардың назарына ілігіп отыр. Бұдан кейінгі көңіл елеңдетер қалалық жәдігерліктердің бірі – Тобылға құятын Есет сағасы бойындағы таштық, екіншісі Тобыл мен Есіл аралығында жатқан сын­тас қалашықтары. Әсіресе, сыртында ағаш пен топырақтан қаланған биік қоршауы бар, үйлері екі қабатты, қалашық ортасында от храмы бар сынтас жәдігерлігі көненің көзіндей. Осы сынтас­тан батысқа қарай 50 шақырым жердегі Арқайым қалашығы қазір елдің аузында. Оны ари қауымының діни орталығы деген қисын бет қаратпай тұр. Бірақ, арқайым қазақ топырағына арилер аяқ аттаудан 800 жыл бұрын салынған. Демек, ол тохар сақтарының жәдігерліктері болуы әбден мүмкін. Сынтас-Арқайым ариалынан оңтүстік шығысқа жылжығанда Атбасарға иек артып, қола дәуірлік Ботай мәдени ошағы жатыр. Олар баспаналарының еденін жер қыр­тысына 1 м. дейін төмендетіп, сыртқы қабырғаны бөренеден тұрғызып, сазбен сылаған. Демек, тұрғын үйдің жертөле тәсілін қолданған. Жер қыртысының 17 градус табиғи жылуы бар, сол жылуды тұрмыста қолдана білгендіктерімен ерекшеленеді. Ал одан шығыс және шығыс оңтүстікке қарай батыс межесі Едіге­таудан 1,5 шақырым батысқа қарай Айбас дарасынан басталып, оңтүстікте Бетпақ даланың терістік жиектері – Жетіқоңыр, Тайатқан-шұнақ, Бетбақсу, Ша­жа жылғаларын, солтүстік­­те Есіл, Сілеті, Дамсы, Шортанды, Қайрақты, Аршалы, Ерейментау, Өлеңті, Шідерті қамтып, шығыста Абыралы, Шыңғыстауға иек артқан қола дәуірлік Бегазы-Дән­дібай мәдени ошағы жатыр. Бегазылықтардың бір парасы мал бағумен, екінші парасы жер қыртысын қопарып кен өндірумен шұғылданған. Әдетте, малшылық пен кеншілік үйлесе бермейтін кәсіптер, мұны Сарыарқа тұрмысының өзіне ғана тән өмір ерекшелігі деп түсінген жөн. Б.ж.б. 1800 жылдан X ғасырлар аралығында Сарыарқа өңірінде қола дәуір мәдениетін қалыптаған Бегазы-Дәндібай жұрты, әсіресе, олардың кен қазумен айналысқан бөлігі, қалалық мәдениеттің ір­гесін қалады. Олардың ірі кентті тұрақтарының қатарына Кент, Бұғылы, Мыржық, Атасу, Шор­танды-бұлақ қалашықтары жатады. Бұл кездің елді мекен кенттері қоршау, қорғаныс жүйелері болмауымен ерекшеленеді. Кеніштер іргесінде бой көтерген тұрақ ме­­кенжайлар етек-жеңі далиып, шашырай созылып жатқан. Мәселен, Кент қалашығының радиусы 30 шақырымды құрап, Байшора, Әкімбек, Домалақтас, Найза, Нарбас, Қызылтас ауылдарымен астасып кеткені анық байқалады. Ал Мыржықта кен қорытатын қазандардың қызуын үй жылытуға пайдаланған жы­лу жүйе­лерін қолданғандары таңғал­дырмай қоймайды. Атасудың қатар орналасқан алты пеші де әрі кен қорытқан, әрі қысты күні үй жылыту міндетін қатар атқарған (Қызыласов Л.Р. Городская цивилизация Средней и Северней Азии.М., 2006. 133 б.). Б.з.б. X ғасырдан – темір дәуірі деп аталатын кезеңде Сарыарқа тұрғындары қорғасын мен қалайы қосындысын бірге балқытып, қола құюдан бас тартып, таза темір, алтын, күміс, мыс өндіруге ауыс­ты. Мыс тұрмыстық бұйымдарға жаратылса, қару-жарақтар енді темірден соғыла бастады. Әсіресе, темірге сұраныс күшті болды. Сарыарқаның теміріне қол жеткізем деп, I Дарий Арал теңізінің теріскей жағалауына кемемен әскер төгіп, Қарақұм арқылы талай жойқын жорықтар жасады. Әскерінің тең жарымы қайтып оралмай, сүйектері Сарыарқа жерінде қалды. Қаратеңіз жағалауындағы грек колонияларының саудагерлері Сарыарқаға үзбей керуен жөнелтіп, алтын, күміс, жез, әсіресе, темір өнімдерін сатып алуға құлшынысты. Қысқасы, Беғазы-Дәндібай мәдени ошағының тұрғындары аргилер –арғындар келімді-кетімді жүргіншілерден кенде болмады. Олардың арасында ен байлықты ебін тауып үптеп кетуді көздеушілер де аз емес-ті. Сұранысы мол, бағалы кен өнімдерін өндіру – ол байлық көздерін қорғауды күн тәртібіне қойды. Б.з.б. X ғасырлардан бастап Сарыарқада жан-жағы орланған, бөрене қадалармен бекітіліп, сазды топырақпен шеменделген мықты бекіністі қалалар пайда болды. Ондай бекініс қаласының жарқын үлгісі ортаңғы Есілдегі Ақтау қаласы еді. Қаланың М.К. Ха­бидуллина сызған жобасы Л. Қызыласов еңбегінде жария­ланды (134-140 бб.). Бұл қала Ақмола немесе Атбасар төңірегінде, болмаса осы екі елді мекеннің аралығында пайда болған сияқты. Темір дәуірін­дегі арги-арғындардың бас қаласы осы Ақтау бекінісі болған сыңай байқалады. Ал жаңаша жыл қайыруымыздан кейінгі замандарда Сарыарқа қала­лық мәдениеті Басқамыр (хиян қаласы), Аяққамыр кенттері арқылы жалғасын табады. Сарыарқа Жаңа тас дәуірінің соңғы ке­зеңінен бастап, жер қойнауынан кен қазып, кеніш төңірегінде кенттерде тұрған, металлургия өндірісімен шұғыл­данған ел болғаны анық. Бұл жағдай біздің көшпенді өмір, көшпенді өркениет туралы түсінігімізге түзету енгізері хақ. Сарыарқа ешқашан да иесіз жатқан иен дала болған жоқ. Кейін­гі орта ғасырларда оның теріскей алқабындағы Есіл-Ертіс аралығын Бүркіт, бәлкім Меркіт бектігі жұрты, Атбасар төңірегін бегендік, шегендіктер, шегелек, шегедек, өкіреш наймандар, Кеңгір бо­йын шөмен, шөмекейлер қоныстады. Орталық Қазақстан топырағында Атба­сар, Ордабазар, Бытығай қалалары ежел­ден-ақ бой көтеріп, Ташкент – Искер (Сібір хандығының астанасы) керуен жолдарының үстінде жатты. Оларда баж салығын өндіретін кедендер қызмет атқарды. Сібір хандығы мен Ресей арасындағы бітіспес жанжалдағы саяси жағдайды Қазақ хандығына қолайлы арнаға бұру үшін Тәуекел хан 1588 жылы немере інісі Оразмұхаммед, тайбұға Сейдек, Қадырбек Жалайыр бастаған әскери топ жіберді. Алайда, Оразмұхаммед балалық істеп, құс салып, саят құру қызықшылығымен жүріп, воевода Чулковтың қолына түсіп қалды. Тобыл басшылары іргедегі Қазақ хандығынан тыныштық болмайтынын сезіп, шекара межелерін ашып, екі араны жоңғарларға толтырды. Сөйтіп, олар жоңғарлардың тасасына қалқаланып, Сібірдің ен байлығын игеру қамына кірісті. Есім хан Сарыарқаны қол­да ұстап қалу күннен-күнге қиын­дағанын түсініп, 1615-1620 жыл­дар аралығында Арқаға ел көшіру саясатына ден қойды. Арғындардың Ұлытау, Қызылтау, Қарқаралы, Баянаулаға беттеп, үш лек болып көшкені Аристова, Балакшин еңбектерінде егжей-тегжей баяндалған. Бүкіл елге сауын айтылған бұл мемлекеттік шараға Ұлы жүзден үйсін қауымы, Кіші жүзден тамалар ат-салысты. Шапырашты Қарасай батырдың мәңгілік орны Айыртауда жатқанын осы оқиғалар аясында түсінген жөн. 1652 жылы Салқам Жәңгір өлген соң, Арқа жұрты Қаратауға кері қайырылып, тіпті, оған да тоқтамай Жиделі-Байсын асып кетті. Бұқар жырау жырларында «Бастапқы ақтабан болғанда» деген өлең жолдары бар. Ал Дулат Бабатайұлы бол­са «Ата қоныс Арқадан, басында қазақ ауғанда» деген өлең шумағы кейінгі «Ақтабан шұбырындыдан» да бұрын босқыншылық болғанын еске салады. Арғын жұртшылығы Арқаны Тәуке хан заманында қайта қоныс­тана бастады. XVІІ ғасырдың екін­ші жартысында Тобыл губерния­сы іс-қағаздарында Есіл, Нұра мен Шідерті, Өлеңті өзендерінің жоғарғы салаларында Қуандық аталары­ның қыстаулары пайда болғанын, ал Қорғалжын көлі төңі­регін Қарпық, Тоқа руларының жай­лай бастағандары хатталған. 1723 жылғы жоңғар шапқыншы­лығында елдің бір бөлігі Самарқандқа ауса, екінші бөлігі Ұлытауды саға­лап, Тобыл, Обаған өзендеріне ұз­ара көшуді дағдыға айналдыр­ды. Қысқасы, кіндік қаласы Түркіс­таннан айырылған ел Арқада тірек қамал қорғанын Ұлытаудан тапты. Жоңғарға қарсы күрестің ең ауыр 1723-1757 жылдары аралығында Ұлытау жылма-жыл өтетін құрыл­тайдың кіндік ордасына айналды. Ұлытауда 1723-1820 жылдар ара­лығында 100-ге жуық құрылтай кеңестері өткізілді. Қазақ елінің жоңғарға қарсы Қара­құм, Бұланты, Шұбартеңіз, Аңырақай соғыстары Ұлытауда дайын­далып, жауға аттаныстардың баршасы осы Ұлытау топырағынан басталды. Ең соңғы Абылай сұлтан бастаған ұлы шайқасқа дайындық та осы Ұлытау жерінде жасалды. 1756 жылы Абылай жоңғардың қарауында отырған Сыр бойы қала­ларына аттанып, алдымен Жүлек, сосын Жаңақорған, Түркістан, Иқан, Шымқала, Сайрам қалаларын жаудан азат етіп, жоңғар қосындарын Жетісудан асыра Қорғас сыртына қуып салды. Міне, Ұлытауға қатысты тарихи оқиғалардың ұзын ырғасы осы шамалас болып келеді. Елбасымыз: «Ұлытау тарихы тереңде, қасиет­ті жер» дегенде, асылы, осы оқиға­ларды меңзесе керек. Қазақ хандығының 550 жылдығы дабыралы, улы-шулы мереке ғана емес, ол өз тарихыңды, қала берді өзіңнің, ұлтыңды танудың жолы. 20-22 тамыз аралығында Ұлытау топырағында болып өткен іс-шаралар біраз жайдың бетін ашты. Әлбетте, мерекелік мерейтойға ла­йық жиналыстар, баяндамалар, тарихи көріністер, концерттер, балуан күрес, атшабыстар кезегімен өтіп жат­ты. Ол қазақ тойының ажырамас бір сәні ғой. Ешкім оны артық дей алмайды. Мені сүйсіндіргені – ескерусіз жатқан Бұланты шайқасы орнына белгі қойылуы. Бұланты Ұлытаудан 180 ша­қы­­­рым, дала соқпағы болмаса, грейдер жолы жүріп болмайтын, шалғай қияндағы ит өлген жер. Үйтас төбешігінің айнала етегінде ескі молалар, молаға ұқсаған тас үйінділері шашылып жатыр. Бәлкім, бұлар шайқаста шейіт болғандардың қабір орны шығар. Бәлкім, кейін қаланған тамдар шығар. Зерттеу жүргізген археологтар осы төңі­ректен қалмақтардың үйінді сүйек­терін, құмға көмілген жоңғар қа­ру-жарақтарының жұ­қана­ларын тапқандарын дәлелді ар­тифакт ретінде тілге тиек етеді... Асылы, тарихи әдебиеттерде айтылатын Бұланты, Білеуті, Қарасиыр шайқастарының орны осы болса керек. Біздің болжамымызды рас­­тағандай қатар жарысқан Бұ­ланты, Білеуті өзендері осы шамада жақын келіп, қос бұрым болып қапталдасып қатар ағып жатыр. Үйтас қырқасының төбесіне «Қазақ­мыс» корпорациясының демеушілігімен тот баспайтын металдан дулығалы стела қойылып, жазулы сағанатастар қатар түзеген. Жергілікті тұрғындар өз аталарына белгі қойып үлгеріпті. Өйтпесе, қа­зақ бола ма! Оқасы жоқ, бәрі ке­ші­рімді. Үйтас төбесі граниттен қашалған белгілерге молығып қалыпты. Бұланты мәжілісін облыс әкімі Нұрмұхамбет Әбдібековтің өзі ашты. Асылында, жаңа басшы сөзге сараң, іске жомарт, іскер адам­ның мінезін танытты. Ол басқарып жүрген жерде кестеден ауытқушылық болған жоқ, бәрі уақытында басталып, уақытында аяқталып отырды. Әкімнің Бұланты басындағы сөзі мейлінше қысқа болды. Оны­сы заңды да. Өйткені, Бұланты шайқасы туралы білетіндер шамалы. Білетініміз – шайқастың 1727 жылы болғаны, жоңғар­дың қырға шыққан қарауыл тобына қазақтар тап беріп, жойып жібергені. Бұл орайда, мақала жазғандар шайқасқа Бөгенбай, Қабанбай, Қазыбек би, шақшақ Жәнібек қатысты деп сөзді көбейтуге әуес. Қазақтың бұл төрт тіреуін жоңғармен болған қай соғысқа қатыстырса да артық болмайды. Бірақ, қолға ұстағандай нақты дерек кемшін. Ал Бұланты шайқасының маңы­зы өте зор. Жоңғар есе жібер­меу­ге болатын жау екеніне көздері же­­тіп, қазақ сарбаздарының бойына сенім ұялап, қайраттарына қай­рат қосылды. Осы шайқастан арқаланған қазақ жасақтары көп ұзамай Шұбартеңіз іргесінде жоң­ғарды тағы да талқандады. Бұланты шайқасы жоңғарларға қарсы жеңісті жорықтардың бастауы болды десе артық емес. Бұланты шайқасында жоңғардан қанша адам қырылғаны, біздің сар­баздардың қаншасы шейіт болғаны белгісіз. Қарияларымыздың ес­те­­рін­де ештеңе қалмапты. Ал шай­­­­қас орнындағы молаларды уақыт тегістеп жіберген. Біз мұн­­­дайға үйренген жандармыз. Өткен күндерді қиял көзімен шолып, жетпегенді жүйрік қиялмен түген­деп алуға көп қиналып жатпаймыз. Бұлантыдан қайтып оралған соң, қаланың орталық скверлерінің біріне болашақта Кетбұға жырауға арналатын ескерткіш орнына естелік капсула қойылды. 21 тамыз  күнгі ертеңгі сапарымыз Ұлытау өңірінің тағы бір киелі орны «Хан ордасы» күлдігін аралаудан басталды. Бұл тарихи орын Ұлытаудан 18 шақырым жерде, Едігетауға қарама-қарсы Қаратал өзенінің іргесінде. Ұзындығы 150 м., ені 90 м. төрт бұрышты қорған. Қорған қабырғалары құлап түскен топырақ үйінділерінен анық ажыратылады. Төрт бұрышта қарауыл қарайтын төрт мұнараның орны бар. Қорған сыртынан ормен қоршалып, іргедегі Қаратал өзенінен терең арық тартылған. Қабырғаның қалыңдығы 3,5 м., биіктігі 4 м. шамасында. Қорғанның ішінде ескі ғимарат орнына саярлық құрылыс іздері жоқ. Еден топырағы біркелкі. Осы белгілерге орай Ә.Марғұлан атамыз оны іргесі ХІ-ХІІІ ғасырларда қаланған қамал-бекініс қатарына жатқызған. Алайда, үлкен қорғанның іргесінде та­ғы да бір шағын қорған болғаны байқалады. Демек, аталмыш тарихи орын хандардың жазғы резиденциясына көбірек ұқсайды. Біздікі де бізге дейінгі пікір білдіргендердің сөзі де сырттай тон пішу ғана. Екі күрек топырақтың астында не жатқанын білмегендіктен көзбен мөлшерлеп, көңілмен шамалаудан басқа лаж жоқ. Осынау шағын қорғанға қазба жұмыстарын жүргізу онша қиын емес. Музей қызметкерлері немесе институт тарих факультеті студенттерінің қол­дарынан келетін іс. Шежірелі өлкеде туып, шежі­решіл болмау ақылға қонбайды. Ұлытаулықтардың ескі сөз, көне тарихқа деген ынтасы алабөтен. Жап-жас бозбала жігіттер түр­тіп қалсаң өлкесінің өткен-кетке­нін сайрай жөнеледі. Ұлытау үлкен-кішілерінің тарихтан мол мағлұматы бар зерек жандар екенін ғылыми конференцияда байқадық. Даулы, таласты, сонысымен қызық, аса мазмұнды конференция көптен көрмеп едім, осы жолы көрдім. Әрбір жаңа сөз, соны дерекке жиналған жұрт елең етіп, дуылдата қол соғып отырды. Жергілікті үш-төрт адам кезектен тыс, кимелеп сөйлеп те кетті. Ғылыми конференцияның шын ажары осы жолы Ұлытауда көрінді. Қазақ хандығының 550 жыл­дығына арналған халықтық думанның үшінші ақтық салтанаты Ұлытаудан төрт шақы­рым жердегі Хантөбеде өтті. Желсіз ық­тасынды тау қойнауы, сыңсыған орман. Жағалай тігілген жүзге жуық ақ шаңқан киіз үйлер. Ортада хан шатырлы орталық алаң. Қазір біздің әкімдер табиғат аясы, ашық алаң дала төсінде той өткізудің мәдениетіне жаттығып қалғандай. Айнала төңіректің бәрі көңілге қуаныш орнатып, көз сүйсіндіретін ғажап суреттер. Салтанатты мәжілісті Ұлытау ауданы­ның әкімі Хамит Омаров ашты. Қазір көп сөзге салынбай, мәнді де нәрлі қып-қысқа сөйлеуге басшылар үйреніп қалғандай. Он минуттық баяндамада Қазақ хандығының 550 жылдығына байланысты тақырыпты түгел қамтып шықты. Ұлытау салтана­тына қатысушылар Астанадан кел­ген қонақтар Тоқтар Әубәкіров, Қажығали Мұхамбетқалиев, Тұрсын Жұртбаев, Мәди Артықәлиевтер және осы жолдар­дың авторы еді. Кезегімен оларға да, Қа­ра­ған­ды университеттерінен кел­ген про­фессорларға да сөз бе­рілді. Салтанат соңы тарихи көрініс­термен концертке ұласып кетті. Хандығымыздың 550 жылды­ғына арналған халықтық мерекені өткізу салмағы негізінен Ұлытау әкімдігінің мойнына түскені байқа­лып тұрды. Ұлытаумен жапсарлас көрші аудан, қалалар ортақ іске қолғабыс еткені айтпаса да түсі­нікті еді. Жезқазған қаласының әкі­мі Батырлан Ахметов, Сәтбаев қаласының әкімі Әнуар Омар, Жаңаарқа ауданының әкімі Ғаб­дірахман Омаров, Қаражал қаласы­ның әкімі Қайрат Ғосманұлы ерте­­лі-кеш осы іс-шараның басы-қасында болды. Облыс әкімдігінің ұйымдастыруымен қызылордалық «ПетроҚазақстан – Құмкөл ресорсиз», «Қор» акционерлік қоғамдары мен қарағандылық «Қазақмыс» кор­пора­циясының қол көмегі аз бол­маған сияқты. Қысқасы, хандығымызды ұлық­таған халықтық мереке облыстың өз күшімен өтті. Бір аудан көлемімен шектелген іс-шаралар мерейтойдың әу бастан-ақ жергілікті деңгейде жос­парланғаны көрініп тұрды. Той­да Астана саяси элитасының бір­де-бірі қара көрсетпеді. Осы жайт көңілге көлеңке түсіргендей боп тұрғанда, Хантөбе іргесіндегі биік қыратқа Ұлытаудың қыз-жігіт­тері топ-тобымен өрмелеп шығып, үкілері теңселе тұрып домбыра шертіп, ән шырқағанда қабақ кірбіңі жазылып, көңіл айдыны жарқырап сала берді. «Қазақ жас­тары баяғы ата-бабалары сияқты аң­ғал, аңқау болғанымен, шетінен жүректері лапылдаған, Ел мен Жер десе жандарын беруге дайын нағыз отаншыл жандар! Менің бірден-бір сенерім осы өрімтал жас ұрпақ!» дегенді іштей қайталап, риза болғанымды жасырмайын. Әнес САРАЙ, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты.Суретті түсірген Ерлан Омаров. ҰЛЫТАУ.