Бүгінгі заманның екпінінен тау теңселеді. Қашаған айлар мен жылдарды ауыздығымен алысқан ұшқыр ойлар желдей естіреді. Өзгеріске толы дүниенің тамырын тап бассам деген ойшылдар “түн ұйықтамайтындай, күндіз отырмайтындай”. Қайшыласқан пікірлер мен сеңдей соғылысқан пайымдар ақпарат әлемін жайлап алған. Сол көп тұжырымның ішінде айтыла-айтыла жауыр болған көсесі де, көңіл көркейтетін көсемі де бар. Бәрінің көксегені біреу – адамзат дамуының алдағы ұзақ сапарында адастырмайтын темірқазығын табу, ұлтын ардақтау, дәстүрін ұлықтау, еңсесін тіктеу. Батыс оза шабамын деп тулайды, Шығыс көштен қалмаймын деп шулайды. Қиянда қалғандар қия шапқысы келеді, қия шабудың қисынын тапқысы келеді. Төрткүл дүние бұрын-соңды болмаған ғаламдық аламанға қиқулап қосылған. Сол аламандағы көп ұранның ішінде ұлттық сәйкестік туралы дабылдың жаңғырығы басым.
Ұлттық сәйкестік (национальная идентичность) дегеніміз не?
Оған берілген көп анықтаманы сүзгіден өткізіп сипаттасақ, ұлттық сәйкестік – нақты бір ұлттың жаһандану жағдайында бәсекелестікке төтеп беру қабілеті және сол бәсекелестікте тірек ететін ұлттың күш-қуаты. Қазіргі таңда осы сәйкестік ұлттың өркендеу мүмкіндігінің көрсеткішіне айнала бастады. Егер сен бүгінгі жаһандық экономикалық, техникалық және әлеуметтік-мәдени оң өзгерістерге дер кезінде бейімделе алсаң, алаөкпе уақыттың шаңын қауып қалмайсың.
Сырт қарағанда барынша түсінікті. Кімнің жұрттан қалғысы келеді дейсің. Түлкі заманды тазы болып шалуға бәрі пейілді. Алайда сәйкестенудің де қыры мен сыры бар. Дербес елдер, әсіресе, тәуелсіздікке қолы зорға жеткен бұрынғы отар елдер, ұлттық қадыр-қасиеті ғасырлар бойы үстемдік еткен режімдердің қанжығасында кетіп, түпкі қасиетін қалпына келтіруді күні-түні ойлаған елдер ғаламға ұлттық қанын суытпай бейімделудің жолын іздеп тоқсан толғануда. Дәл осы жерде ұлт пен ұлттың тағдырын қолына ұстаған тұлғалардың саяси-рухани біліктілігі, жаңаша ойлау қабілеті сынға түскен. Адамзаттық жалпыға ортақ өркениетті жатсынып, іштей де, сырттай да тұйықталған мемлекеттер де бар, жаһандық жаңғыруға ұлттық беделін сақтай отырып еркін қосылудың орайлы жолын тапқандар да жоқ емес. Қайсыбір елдер бұл бейімделу кезеңінде ХІХ-ХХ ғасырлардағы Батыстың тәжірибесін ұстануда. Әлемдік дамудағы АҚШ пен Жапонияның, Қытайдың ұлттық идеяларын ескерген Германия ГФР-дің бұрынғы федералдық канцлері Конрад Аденауэрдің: “Мен неміспін, әрқашан болғанмын және өзімді ылғи осылай сезінемін”, деген сөзін ұлттық саясатта түпқазық етіп отырғанына дерек көп. Францияның ұлттық идеясынан де Гольдің: “Франция, егер француз алғашқы қатарда тұрса ғана нағыз Франция болып табылады”, – деген қағидасы анық сезіледі. Еуроодақтың өзге мемлекеттеріне келсек, олар Ұлыбританияда сонау ХVІІІ ғасырда көтерілген күштердің тепе-теңдігі тұжырымдамасын ұстануды қалайды. Ғаламдық бәсекелестікте ұлттық мүдде үшін саяси күшке салуды жақтаған Бисмарктың ой-байламы да көнере қойған жоқ.
Мұндай кесімді ұлттық идеялар этностық тегін және құндылықтарын ұзақ ғасырлар бойында мемлекеттік деңгейде сақтап қалған елдерде дәйекті жүзеге асырылуы мүмкін. Ал көп этносты мемлекеттерде таза ұлттық өктемдікті саясатта алға шығару олардың түптің түбінде ыдырауына алып келуі ғажап емес. Бұған саясаттанушылар кешегі КСРО-ны, Югославия мен Чехословакияны мысалға келтіреді. Аталған федерациялық мемлекеттерде бір ұлттың мәдениеті мен тіліне басымдық беру олардың тарих сахнасынан кетуіне әкеліп соқты.
Екінші жағынан қазіргі мемлекеттердің бәрі бірдей ғаламдық бәсекеге және ұлттық сәйкестікке қабілетті емес. Ағылшын саясаткері Р.Купер “Разлом нации. Порядок и хаос в ХХІ веке” еңбегінде бүгінде бар мемлекеттерді үшке бөледі.
1. Псевдомемлекеттер – өзінің ұлттық қуатын елдің ішінде жүзеге асыра алмайды, шекарасын сақтауға мүмкіндігі жоқ. Мәселен, Либерия, Сомали, Ауғанстан.
2. Модернистикалық мемлекеттер – ұлттық мемлекеттер, ішкі қуатын халықаралық қатынастарда еркін қолдана алады. Олардың қатарында Америка Құрама Штаттары, Жапония мен Қытай бар.
3. Сыртқы дүниемен қарым-қатынасын күш-қуатының ықпалымен емес, өзара келісімдермен реттейді, саяси-экономикалық даму мұраттары үшін тәуелсіздігін өз ырқымен шектей алады, ішкі және сыртқы байланыстары жариялы, ашық. Бұлар негізінен дамушы мемлекеттер.
Осы үш топтағылардың алғашқылары үшін ұлттық сәйкестік мәселелерін басқа қуатты елдер шешеді. Екіншілері осындай сәйкестікті аса қажет етпейді, керісінше, өзгелерді өзіне бейімдеуді ойлауда. Үшіншілерге ұлттық сәйкестіктің тиімді жолдарын тауып жүзеге асырудың өмірлік маңызы зор. Олар экономикалық дамудың өтпелі кезеңінде тұрғандықтан, халық шаруашылығы мен мәдениеттің барлық саласында озық атаулының бәрін сіңіруге және барынша тезірек сіңіруге тиіс. Мұндай мемлекетке ТМД шеңберінде Қазақстанды жатқыза алар едік. Империялық ниеттен толық бас тартып үлгермеген, әскери қуаты мен жер байлығы шексіз, белгілі деңгейде индустриялы болып саналатын Ресей де бүгінде осы жолды таңдап отыр.
Р.Купердің жіктеуіне мән берген Батыс саясаткерлері екінші топтағы алпауыт мемлекеттерді ерекше бөліп алып, дүние соларға бейімделеді деген қорытынды шығаруға әуес. Олардың пайымдауынша, әлемнің экономикасы осы елдердің әл-ауқатымен өлшенеді және соған тәуелді. Бұл мемлекеттердің этностық негізін құрайтын ұлттардың мәдениеті де өзгелерге үлгі. Алайда соңғы уақытта бұған күмән келтірушілер табылып отыр. Мұндай көзқарас соңғы әлемдік дағдарыс кезінде күшейе түсті. Еуроодақ елдеріндегі экономикалық тоқыраулар, Грекияның, Испания мен Португалияның елеулі қаржы тапшылығына тап болуы кәрі құрлықтың алдағы тағдырына күмәнмен қарата бастады. Батыстың өзінде Еуроодақтың мүмкіндігі таусылды, оны ыдырау күтіп тұр деген ойлар естілетін болды.
Біз бұл пайымдарды күмәнсіз дей алмаймыз. Мұндай байламдар АҚШ саясаттанушысы, профессор Ф.Фукуяменің әлемнің барлық аймақтары ұдайы қайта құрылу үстінде болады, енді жаһан дамыған елдердің емес, экономикалық мүмкіндігі мол дамушы мемлекеттердің төңірегіне шоғырланады деген тұжырымын еске салады. Шындығында солай болып жатқан жоқ па?! Бүгінде әлемге олжа салып келген Америка Құрама Штаттары да, өзін жаһанның жарылқаушысы ретінде сезінетін Еуропа да, ерекше қарқынмен дамып келе жатқан Қытай да Еуразияға, оның ішінде осы ұлан-ғайыр аймақтың тәуелсіз шығысына үйіріліп отыр. Сол шексіз-шетсіз кеңістіктің кіндігіндегі Қазақстанның бір өзі ғана дүниенің төрт қиырын саяси жағынан да, экономикалық мүдделер жағынан да белгілі дәрежеде ымыраласуға ықпал жасап келеді.
Осы тұста атап өтейік, ұлттық сәйкестік пен бейімделудің біржақты немесе екіжақты болуы белгілі бір өңірдің экономикалық және транзиттік тартымдылығына ғана емес, сол өңірдегі мемлекеттер басшыларының уақыт тынысы мен талабын сезе білу қабілетіне де тәуелді. Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаев бұл орайда Еуразия аймағында оқ бойы озық тұр. ХХІ ғасырдың әлем таныған мемлекет қайраткерінің көрегендігі сонда, ұлттық ішкі сәйкестік пен ұлттық сыртқы сәйкестікті бір-бірімен үндестіре ойлады және саяси зеректікпен сәтті жүзеге асырды. Елбасының бұл орайдағы қызметіне жасалған зерттеулерді қайталамай, жаңа қырынан келсек, қазақстандық ұлттық сәйкестікте әлемдік жүйенің жеке ұлттық құндылықтарды сақтай отырып, бүкіл адамзаттық әмбебап құндылықтарды өгейсімей қабылдайтын тұтастыққа бет алғаны әуелден ескерілген еді. Сондықтан да біздің көпэтносты еліміздегі ұлттық ынтымақ, ұлттық мәдениеттердің үндесу үлгісі көпұлтты ғаламның ұлттық сәйкестенуінің үлгісі ретінде қабылданды. Бұл тарихи жеңіс болатын. Олай дейтініміз – туған Отанында өзін барлық жағынан еркін сезінген ел ғана адамзаттың толыққанды мүшесі екендігіне көз жеткізе алады. Ал Қазақстан Президенті ел азаматтарының бәріне, шығу тегіне қарамастан, толық рухани бостандық сыйлады. Қазақ мемлекетінде тұратын әр этнос өкілі ұзын саны он ба, жүз бе, миллион ба, тілдік, әлеуметтік, саяси өмірде тең дәрежеде. Дәл осы теңдік еліміздегі жүзден астам этностың әуелі өзді-өзді үндесуіне, сол үрдіс жетіле келе мемлекет құраушы ұлттың төңірегіне топтасуына ұласты.
Ақиқат үшін айтайық, мұндай теңдік пен ұлттық сәйкестікке қол жеткізудің тәжірибесі бұдан бұрын да бар еді. Еуропада ондай саяси қадам алғаш Францияда қолға алынды. Өткен ғасырдың 80-ші жылдарында елге ағылған мигранттардың қатары көбеюіне байланысты “ықшам мәдениет” бағыты таңдалды. Түрлі этнос өкілдеріне өздерінің мүдделерін ашық білдіріп, ұлттық мәдениетін қорғап дамыту үшін ассоциациялар құруға рұқсат берілді. Мемлекет олардың діни және рухани талаптарын барынша қанағаттандыруға тырысты.
Арада оншақты жыл өткенде Францияның саяси және шығармашылық элитасы мигранттарды жарылқаудың мұндай үлгісінен бас тартуға шақыра бастады. Оларды ел президенті Валери Жискар д, Эстен қолдады. Неге? Біріншіден, “ықшам мәдениет” бағыты бойынша құрылған этностық ассоциациялар мемлекеттің бақылауынан шығып кетті. Ұлттық талаптарда шек болмады, әр этностық топ өздерінің дәстүр-салтын билікпен бірге француз халқының мойындауын қалады. Мұндай талаптар көпшілік жағдайда этностық мүддені емеес, олардың жетекшілерінің жеке мүддесін көздеді. Мемлекеттің унитарлық жүйеден федералдық құрылымға көшуін қарастыру туралы ойлар естілетін болды.
Осының бәрі Жискар д, Эстеннің президенттік жауапкершілікпен: “Біз енді бұл бағыттан бас тартамыз. “Ықшам мәдениет” бағыты кезінде француз қоғамына жалпыға ортақ мәдениеттен бас тартып, көптеген этностық мәдениеттерге бөліну қаупі төнді. Мұның соңы жеке-жеке ұлттық бірліктерге ыдырауға әкеліп соғады. Ал біздер, француздар ежелгі тарихымыз бен төл мәдениетімізді бұлай құнсыздандыра алмаймыз”, деп мәлімдеді. (Ж. Эстен “Французы”).
Сол тұста Францияның тұрғындары мигранттардың есебінен 40 миллионнан 54,6 миллион адамға көбейген еді. Билік элитасының қателігі осы 10 миллионнан астам түрлі ұлт өкілдерінің этностық мүдделерін мемлекеттік ұлттық мүддемен сәйкестендіре алмауы болатын. Соның салдарынан француздар елдегі азиялықтар мен африкалықтарға, басқа да көшіп келушілерге төзімсіздікпен қарады, ішкі ахуал шиеленісіп кетті. Француздардың 36 пайызы магриб жағынан жеткендерге, 41 пайызы африкалықтарға ашық қарсы. Бұған әсіре ұлтшылдық бағыттағы элитаның келімсектерді ассимиляция арқылы француздандыру, соның есебінен біртекті (гомогендік) ұлт құру туралы идеяны саяси ұстанымға айналдыруға ұмтылуы да ықпал етіп отыр. “Францияда тұрғың келеді екен, – дейді осы бағыттағы зиялылар, – күнің үшін әйтеуір өмір сүрме, французша өмір сүр”.
Еуропаның ғана емес, планетаның дамыған демократиялық мемлекеті болып саналатын бұл елдің ұлттық сәйкестікке жету бағытындағы тәжірибесінен мынаны айқын аңғарамыз:
1. Этностардың ұлттық мүдделері мемлекет құраушы халықтың ұлттық мүддесінен тысқары тұра алмайды. Осы екі мүддені үйлестірудің Қазақстан Президенті ұсынған үлгісі ең алдымен мәдениеттердің дербестігін сақтай отырып, мемлекеттің байырғы тарихи мәдениетіне бірте-бірте кірігуін көздейді және соған сабырмен қол жеткізуде. Бұл бүгін де, ертең де саяси тұрақтылықтың сақталуын қамтамасыз етеді. Ал төл мәдениеттерін үндестіре алғандардың уақыт ағымымен түбінде бір ұлт болып ұйысуына жол ашық. Барлық тарапқа қолайлы осы бірігу жолы қазақстандықтардың адамзатпен ұлттық сәйкестікте болуы үшін тамаша алғышарт.
2. Көп ұлтты мемлекеттерде этносаралық саяси және рухани өзекті мәселелердің шешімін атқарушы биліктің қолына басыбүтін беріп қоя алмайсың. Біріншіден, билік ондаған, жүздеген ұлт өкілінің талап-тілегін қанағаттандыру үшін сол талаптарды саясиландыруға мәжбүр болады. Бұл билік үшін де, этностар үшін де тиімсіз. Екіншіден, этностық мүдделердің қанағаттандырылу жолдарын ұлт өкілдерінің өздері ашық талқылауына, қорытындыларының ұдайы жария болуына мемлекет барлық жағдайды жасау арқылы олардың қоғам алдындағы жауапкершілігін арттырады. Қазақстан халқы Ассамблеясы – осыған қызмет етіп келе жатқан ұйым. Елбасының тікелей бастамасымен құрылған бұл ұйым елімізде өмір сүріп жатқан этностарды дербес мүддені ойлағанда тұтас қазақстандық мүддені негізге алуға жұмылдырды. Тек сонда ғана этностар мәдениетінің кедергісіз және мемлекеттің қолдауымен дамитындығына көз жеткізді. Ұлттық өзара сәйкестіктің осы заманғы шығармашылық орталығына айналды.
Барша қазақстандықтар жаппай қолдап отырған осындай тәлім барда, ел Президентінің әлем құптаған ұлттық сәйкестік тағылымы барда ұлттық тұйықталу туралы ойлау өз қолыңды өзің кескенмен бірдей. Кейде кейбір зиялылардың тарапынан Батыс пен Шығыстың айқын ұлтшылдық бағыттағы сарындарын жөн санаған, соған икемдеген байламдарын естисің де жаңару мен үндеуге бет түзеген ғасырдың ағымына ілесу қандай қиын деген ойға келесің. Ал ондай сарындар алыстан да, жақыннан да жалқынданады.
* * *
Жаһанмен ұлттық сәйкестенудің қай елдерге тиімді, қай елдерге тиімсіз екендігі жөнінде Батыста да, Шығыста да көптеген зерттеу мақалалары жарияланды. Сол ғылыми еңбектерде бұл үдеріске қатысушыларды екі топқа бөледі: ұлттық сәйкестіктің объектісіне айналғандар және оның субъектісі болып отырғандар. Бұлардың алғашқысы – бейімденушілер, екіншісі – бейімдеушілер.
Әлемде ұзақ уақыт бойы Еуропа үлгі, яғни бейімдеуші ретінде танылып келеді. Бұған алғаш қарсы болғандар еуразийстер еді. Олар Ресей аристократиясының батысшылдығын сынап, мына сауалдарға жауап іздеді:
1. Роман-германдық мәдениеттің басқа мәдениеттерге қарағанда барынша жетілдірілгенін дәлелдеуге бола ма?
2. Бір ұлттың екінші ұлт жасаған мәденитетті толық қабылдауы мүмкін бе?
3. Еуропа мәдениетіне бейімделу игілік пе, әлде қасірет пе?
4. Әлемнің еуропалануы болмай қоймайтыны құбылыс па?
5. Еуропаланудың зардаптарымен қалай күресуге болады?
Осы сауалдар төңірегінде толғанған Ресейдің ұлтшыл элитасы жүздеген еңбек жазған. Олардың көшін Н.С.Трубецкий, П.Н.Савицкий, Г.Ф.Флоровский, Л.П.Карсавин, Н.П.Сувчинский секілді еуразийстер бастады. Солар шығарған “Евразийская хроника” журналы мен “Евразия” газеттерінде “Еуропа мәдениеті – еуропалықтар үшін. Біз төл мәдениетімізді ардақтаймыз” деп үзілді-кесілді мәлімденді. Еуропа мен Азияның қоспасы болып табылатын кеңістікте Еуразия мемлекетін құруды ұсынды. Сол арқылы Батыстың ықпалынан азат болуға шақырды. Мұның астарын әркім әртүрлі түсінді. Мәселен, әлемге әйгілі жазушы, шамадан тыс орысшылдығымен көзге түскен Ф.М.Достаевский еуразийстерді жан-тәнімен қолдай отырып: “Біз Еуропада бейімделушілер мен құлдармыз, ал Азияда билеушілерміз”, деген болатын. Осы қаламгердің “Еуропада – татарлармыз, Азияда – еуропалықтармыз” деген ұлтшылдық сарындағы ұраны да белгілі. Еуропаның қол жетпейтін өркениетіне ақ тер, көк тер болып босқа ұмтылғанша, жайбарақат жатқан Азияны ауыздықтауға үндеген ол Ресей тарихында “Орыс идеясының” негізін қалаушылардың бірі ретінде мәңгі қалды.
Әрине, Еуропада ұлтан болғанша, Азияда сұлтан болу әлдеқайда тиімді. Патшалық Ресей бұл саясатты қылыштың жүзімен жүргізді. Коммунистік Ресей де тарап кеткенше сол бағытты ұстанды. Осылайша Ресей империясы ғасырлар бойында қол жеткен жерді өзіне бейімдеумен болды. Ал бүгінде бұл алпауыт ел бейімделушінің кейпінде Батыс пен Шығысқа алма-кезек қарайды. Ұлттық сәйкестіктің шарттарын да жасап қойған. С.В.Кортуновтың “Становление национальной идентичности” еңбегінде ол шарттар былай жіктеледі:
- Ресейдің дәстүрлі өркениетін сақтай отырып, Еуропа өркениетіне интеграциялану;
- тұйықталудан толық ашықтыққа қадам жасау;
- ұлттық сәйкестік үрдісінде объектіден субъектіге айналу;
- әлемге бейімделе жүріп саяси зерделі империялық ұлт құру.
Бұлар ресми қабылданған принциптер болса, Ресейдің бірқатар саяси элитасы ұлттық сәйкестікте бәрі ұлттық өркениеттің сүзгісінен өтуі керек деп есептейді. Әсіресе, Батыс пен АҚШ-тың ақпараттық агрессиясына қатты шүйлігуде. Бүгінде Ресей телеарналарында көрсетілетін көркем фильмдердің үлес салмағы отандық өнімдерден үш есе артық екендігін ақпараттық апат деп санаған зиялылар қазіргі таңда әлемде 120 телеграф агенттігі, 46 мың телестанса, 30 мың радиостанса бар екендігін есептей келіп, 86 мемлекеттің шетелдерге хабар тарататынына, олардың талайы Ресейдің ақпараттық кеңістігіне енгеніне, соның салдарынан жастардың өзге мәдениеттер мен дәстүрлерге әуес болып бара жатқанына қынжылады. Ресей Сыртқы істер министрлігі дипломатиялық академиясының профессоры И.Панарин (“Технология информационной войны”) ұлттық бәсекеде және ұлттық сәйкестік үрдісінде Ресей объектіге емес, субъектіге айналу үшін сыртқы дүниемен батыл ақпараттық интеграцияға баруды ұсынады. Оның ойынша, Ресей әуелі Германиямен, Австриямен, Франция және Испаниямен осындай байланыс орнатуға тиіс. Содан кейін Ресей толық мүшесі болатын Еуропалық бірегей интеграциялық ақпараттық арна құру қажет. Оны 2010 жылы еуропалық ақпараттық қоғамға айналдырып, ақпарат алмасуда өзара тиімді келісімге қол жеткізуге болады. Ал түпкі мақсат – Ресей басты ойыншы болып табылатын Азия – Тынық мұхиты ақпараттық қоғамдастығын құру. Бұл қоғамдастық әлемдік ақпарат айналымында әр елдің талап-тілегін ескереді, ақпараттық агрессия ұғымы жоғалады.
Ресей зиялыларын алаңдатып отырған мәселелер біздің елде де бар. Ұлттық фильмдер Қазақстан телеарналарында көрсетілетін киноөнімдерінің үш пайызын ғана құрайды. Ресей элитасы Батыстың ақпарат ағымынан қорғануды ойласа, біз осы мемлекеттің телеарналары республикаға еркін енгеніне, қазақ тіліндегі төл хабарлардың солардың көлеңкесінде қалғанына алаңдаудамыз.
Әрине, қазіргі кезеңде, теле-коммуникациялық технология барынша дамыған уақытта сыртқы ақпарат ағымына тосқауыл қою мүмкін емес. Оның қажеті де жоқ. Өзің бере алмайтын немесе өндіре алмайтын ақпаратты әлемдік арналар арқылы халыққа жеткізуге міндеттісің. Сол ақпараттардың айқын зардапты түрлерінен елді қорғау да парызың. Әлемнің дамыған елдерімен ақпараттық технологияда бәсекеге түсе алмайтының да белгілі. Олар құрып отырған ақпарат жүйесінің қуаты бас айналдырады. Би-Би-Си, СНН секілді алпауыттарды былай қойғанда, АҚШ-та ғаламдық тағы бір жекеменшік ақпараттық империя құрылған. “Америка – онлайн” әлемдік Интернет – провайдері мен бұқаралық ақпарат құралдары саласындағы ең ірі компания “Тайм Уорнер” бірігіп күшейе түсті. Олардың ортақ құны 350 миллиард долларға жуық. 1994 жылы “Хьюз” компаниясына тиесілі екі байланыс жер серігі ұшырылды. Ол бір мезгілде 150 телеарнаның хабарын таратуға қабілетті.
Осындай жағдайда И.Панариннің ұсыныстары орынды секілді көрінеді. Қазақстан әуелі ТМД аймағында ақпараттық қоғам құруға ынталы болып, сол арқылы қауымдастық шеңберінде ақпарат алмасудың барлық тараптарға тиімді жүйесіне қол жеткізе алар еді. Мұндай қоғам ел Президентінің жүзеге асып отырған Еуразия идеясының аясында осы ұлан-ғайыр кеңістікте дүниеге келсе құба-құп емес пе?! Жаһандық үрдіске айналған ұлттық сәйкестік өрісінде ақпарат ағымы мен ақпарат алмасудың қаншалықты маңызды екенін ескерсек, бұл ойлардың түбінде қолға алынатынына сенесің.
* * *
Ұлттық сәйкестіктің қажет екеніне және оның болмай қоймайтынына көз жеткізген елдердің қатары уақыт өткен сайын толығып келеді. Жаһандану ғасырында ешкім де өзгелерден тыс дербес өмір сүре алмайды. Алайда бұл сәйкестіктің де жөні мен жосығы болуы керек. Дамушы мемлекеттердің саяси-шығармашылық элитасы бүгінде осы үндесудің объектісіне ұзақ уақыт айналу қаншалықты тиімді және қаншалықты зиянды деген ойға берілген. Егер сен экономикалық-мәдени даму жолын өзіңе үлгі тұтқан елдің өркениетін талғаммен қабылдап, ұлттық тарихи қалыптасу дәстүрлеріңмен сәйкестендіре алмасаң, алдымен рухани, соңынан саяси тәуелділікке ұшырауың мүмкін. Осыған орай нені сәйкестендіреміз, нені қабылдамаймыз деген сауалға ғылыми- философиялық негізделген дұрыс жауап табудың маңызы зор.
Осы жерде назар аудара кетейік, ұлттық сәйкестікте Еуропаның Франция, Германия, Англия секілді барынша дамыған елдерінің өзі барынша сақ. Олар қазіргі деңгейіне саяси- экономикалық құрылымды әлемнің озық үлгілерін талғаммен қабылдай отырып сабырмен модернизациялау арқылы жетті және сол жетілу жолында ұлттық мемлекет принципін бірінші кезекке қойды. Әлі де солай. Дәстүрлі өркендеу жолынан жаңылдырмайтын әрі әлеммен қатар дамуға бастайтын мұндай бағытты бүгінгі Қазақстан да таңдаған. Ел Президенті Нұрсұлтан Назарбаев ұйытқы болған Еуразиялық Одақ секілді халықаралық ұйымдар арқылы Қазақстан өзінің мемлекеттік, яғни ұлттық мүддесін алыс және таяу шет елдермен экономикалық-рухани сәйкестікте дәйекті шешіп келеді. Елбасы тәуелсіздік стратегиясы аясында талай мәрте атап көрсеткеніндей, бұл одақтар ең алдымен әр елдің ұлттық мүдделері өзара тиімділік жағдайында жүзеге асырылуын, таңдау еркіндігі сақтала отырып күш біріктіру мақсатын көздейді. Нақ осы ұстаным жекелеген мемлекеттер арасындағы және адамзаттық деңгейдегі сәйкестікте адастырмас темірқазық болуға тиіс.
Ғаламмен ұлттық сәйкестікке ұмтылудың қазіргі заманғы ерекшеліктері туралы зерттеулер аз емес. Батыстың саясаткерлері мен ғалымдары кешегі Кеңестер Одағы республикаларының осы ыңғайдағы ахуалын талдай келіп, бұл орайда Қазақстанның іргелес мемлекеттерден көш ілгері кеткеніне, Отанымыздың қысқа мерзімде серпінді экономикалық даму жолына түсіп үлгеруі соның нәтижесі екеніне назар аударады. Олар сонымен бірге кейбір мемлекеттердің “жабық есік” жағдайында өмір сүріп отырғанын айта келіп, бұлардың қатарына Өзбекстан мен Түркіменстанды қосады. Батыс ел танушылары мұны аталған мемлекеттерде кешегі коммунистік режімнің тұсында дәстүрлі ұлттық құндылықтардың сұйылып кетуінен, оларды қайта жаңғырту үшін белгілі мерзімге тұйықталудың қажет болғандығынан емес, мемлекет билігін қолға алғандардың әлеммен ашық араласып, ұлттық сәйкестікке баруға дайын болмай шыққандығымен түсіндіреді. Бұл пайыммен белгілі дәрежеде келісуге болатын шығар.
Ұлттық сәйкестікке талпынған елдердің біразында мәдениеттер алмасуының тарихы да зерттелуде. Ұзақ уақыт Британия мәдениетін сіңірумен болған Индияның тарихи қысқа мерзімде ұлттық рухын тауып, барлық жағынан қарқынды дамып келе жатқандығының сырын білу артық болмас еді. Кеңестік мазмұндағы коммунизм идеясын елді қырып-жойып жүзеге асыруға асыққан Қытай жалт бұрылып, Батыстың нарығын қалай тез игереді деген сауалға айқын жауап тапсаң, төңірекпен тізе қоса ілгерілеудің тетігін табар едің.
Осындай зерттеуді ТМД аумағында ерте бастаған Ресей ғалымдары жарамсыздығы тарихи дәлелденген режімдік идеологиялардың зардабынан жедел арылып, әлеммен ұлттық сәйкестікке түсудің бірден-бір тиімді жолы – мемлекеттік ұлттық құндылықтарды әмбебаптандыру деп отыр. Бұл жердегі ұлттық мемлекеттік құндылықтар дегеніміз – елді экономикалық және рухани дамытудың саяси шешімдері, сыртқы дүниемен осы салаларда жасалатын қарым-қатынастың басым бағыттары. Егер осы таңдаулар мемлекеттің ішкі қажеттігінен туындап, жүзеге асыру мүмкіндігіне сай келсе және өзге елдермен байланыста қатаң ескеріліп, нақты нәтижелерге негізделсе, ұлттық құндылықтардың әмбебаптандырылғаны. Қазақстанның даму жолы, Елбасының өркендеу жолы осы талаптардың айрықша ескерілуімен дараланады. Ал Батыс пен Шығыстың ойшылдары болса, жекелеген ұлттардың сәйкестігі адамзаттық сәйкестікке бастайтынын дәлелдеуден жаңылған емес. Осындай байламдардың ішінде С.Хантингтонның (“Столкновение цивилизации”) ойы оқшау тұр. Ол ұлттық сәйкестік қанатын кеңге жая келе адамзаттық біркелкі өркениеттің құрылуына әкеледі, жаңа адам, әлем адамы жасалады дейді де, оған “хомоглобалис” деп ат қояды.
Кім білсін, екпінінен тау теңселетін заманда ол да ғажап емес қой.
Алдан СМАЙЫЛ, Парламент Мәжілісінің депутаты.